Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jään elämässäni ensimmäistä kertaa työttömäksi

Vierailija
12.10.2024 |

ja pelottaa aivan sairaasti. Olen 50+ eli auttamattomasti työmarkkinoilla vanha. Oman koulutukseni mukaista työtä ei täällä ole nytkään yhtään vapaana ja mihinkään muuhun ei ole osaamista tai koulutusta. Sinällään olisin valmis tekemään ihan mitä tahansa, mutta en usko pystyväni kilpailemaan realistisesti esimerkiksi pikaruokapaikkojen tai siivousyritysten paikoista niiden 20+ ikäisten kanssa.

Takana on jo 2 ammattia, molemmat siis samaa alaa. Toinen vain amk pohjainen. Viimeisimmästä opiskelusta on vielä jäljellä opintolainaa. 

Kommentit (142)

Vierailija
81/142 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kesämökki niin ei saa toimeentulotukea ruokaan eikä lääkkeisiin. Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa.

Vierailija
82/142 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnaista saa puolitoista vuotta ja se on leikattu.

Uuden kerääminen vaatii 12 kuukautta töitä kahden vuoden aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/142 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelalla on myös lämmityksessä katto minkä yli ei makseta eli et voi asua yksin isossa omakotitalossa.

Vierailija
84/142 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei tosiaan ole säästöjä, sillä viimeisistä opiskeluista on vasta hetki ja lainaa edelleen. Pelkään sitä, miten selviämme taloudellisesti. Saammeko sopeutettua menot pienentyviin tuloihin.

Pelkään, miten pärjäämme alkuun kun liiton päivärahoissa kuitenkin kestää.

Pelkään, saanko enää uutta työtä. Olen kuitenkin työstäni pitänyt. Koko sosiaalinen elämä on myös töissä, sillä raskaan työn vuoksi en ole jaksanut enää työn ulkopuolella harrastuksia tai sosiaalisia suhteita.

Joutenolo ei pelota. Tekemistä riittää kyllä ilman töitäkin. Minulla ei ole koskaan tylsää. Voihan se olla, että työttämänä jaksaisin taas paneutua paitsioon jääneeseen vapaaehtoistoimintaan enemmän. 

Työkkärissä ei kannata vapaaehtoistoiminnasta ja muista harrastuksista mainita sanaakaan. Ne voidaan katsoa työnhakijan vahingoksi. Ainoa, mitä voi kertoa on, että hakee töitä.

Vierailija
85/142 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelottaa mikä? Ettet työllisty vai se joutenolo? Työttömän elämä on mukavaa. Kalliita virikkeitä ei tarvitse, kun ei tule stressiä eikä joudu kuuntelemaan paskaa pomolta, työkavereilta ja asiakkailta. Maailma on täynnä mielenkiintoisia asioita, mistä oppia ja mitä tutkia. Huoltakin pidetään, vaatimattomasti mutta kuitenkin. Hyvä elämä lähtee itsestä, sitä kohti vaan

Jep, just näin! Jäin keväällä työttömäksi 29 vuoden työuran jälkeen. Arki on mukavaa, voin todella hyvin, kun ei tarvitse istua koko päivää. 

Minä olen ollut toimistotöistä jo yli viisi vuotta työttömänä ja arki on vieläkin mukavaa. Ei ehdi kyllästyä kun voi tehdä kaikkea mukavaa.

Kuka sinut elättää? 

Vierailija
86/142 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Potkulaki on käsittelyssä ja paikallinen sopiminen.

Kohta saa irtisanoa helposti kenet tahansa ja ottaa tessiä pienemmällä palkalla uusia työntekijöitä tilalle. Ja saa tehdä vuoden määräaikaisia työsopimuksia ilman perustetta.

Nämä ovat niitä työelämän uusia kivoja muutoksia.

Vierailija
87/142 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin vain puolitoista vuotta?

Vierailija
88/142 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ajatellut että jos itse näin 50+ jään vielä työttömäksi niin annan olla. En enää lähde töihin vaikka pääsisinkin. Olen jo maksellut valtiolle ihan tarpeeksi, on sen aika maksaa takaisin..

Sama. Tv. Rouva 53v. 

Kuinka niin, tehän olette vielä nuoria? Itse menin vielä opiskelemaan 58-vuotiaana ja olin töissäkin ja nyt jään eläkkeelle. N64

Hei! Olisiko vinkkiä mitä kannattaisi tässä iässä vielä opiskella, jotta saisi töitä? N60

Vierailija
89/142 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on kesämökki niin ei saa toimeentulotukea ruokaan eikä lääkkeisiin. Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa.

Työmarkkinatuki on 595 netto. Omistusasuntoon ei saa asumistukea enää tammikuussa eli sun pitää myydä kesämökki ja käyttää ne rahat ruokaan.

Kun haet toimeentulotukea niin kela vaatii koko perheen tiliotteet edeltävältä 2 kuukaudelta.

Vierailija
90/142 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Potkulaki on käsittelyssä ja paikallinen sopiminen.

Kohta saa irtisanoa helposti kenet tahansa ja ottaa tessiä pienemmällä palkalla uusia työntekijöitä tilalle. Ja saa tehdä vuoden määräaikaisia työsopimuksia ilman perustetta.

Kyllä ja takaisinottovelvollisuutta ei enää ole. 

Vierailija
91/142 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin vain puolitoista vuotta?

Niin, 400 päivää.

Vierailija
92/142 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei pidäkään. Kohta voi irtisanoa helposti myös 30 vuotta työtä tehneitä myös julkisella ja omaisuus menee ulosottovirastolle.

Teit turhaan töitä. Tuloksena on vuokra-asunto."

Ja mikähän sen ulosoton aiheuttaa? 30 vuodessa on velat maksettu. Jos ei, niin sitten sitä omaisuutta myymään turhimmasta päästä. 

Vierailija
93/142 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pitää alistua ja nöyrtyä. Näinhän te halusitte kun pari vuosikymmentä ajoitte dei-politiikkaa. Nyt se kostautui. Mutta tässä muutama homma reippaalla yksityisyrittäjälle:

- mainosten jako

-myyntikoju kadulle pullaa mehu yms

-polkupyöräriksan ajo

-muuttoavustuksi paku ja nainen-tekniikalla

-netissä kyselyjen täyttö

NÄILLÄ TIENAA HEI

Vierailija
94/142 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juha Sipilän hallitus leikkasi ansiosidonnaisesta 100 päivää pois eli ansiosidonnaista saa puolitoista vuotta. Ja porrastus vie 1/5 osan, kun on ollut 2 kuukautta ansiosidonnaisella.

Vierailija
95/142 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa ja hiukan surullista tässä tilanteessa on se, ettei noin 25 vuotta työtä tehnyt ihminen ole onnistunut säästämään minkäänlaista puskurirahastoa. Eikö voisi olettaa, että tässä tilanteessa säästöjä olisi ainakin parikymmentä tuhatta euroa, erityisesti jos ei ole ollut asuntolainaa maksettavana? En moiti aloittajaa vaan Suomen työelämää, eihän tässä ole mitään järkeä. Aina töissä, ja silti elää kädestä suuhun.

90-luvulla ja 2000-luvun vaihteessa syntyivät lapset (6). Ei ollut toivoakaan töistä, joten järkevintä oli olla kotona lasten kanssa. Puoliso työttömänä ja pätkätöissä. Lopulta alkoi helpottaa, molemmat pääsivät työelämään ja lapset kasvoivat. Itsellä työelämää takana 20 vuotta. Tiukilla oltu aina mutta asunto on nyt velaton. Lasten kasvatukseen ja lainojen maksuun on mennyt ne rahat. Opiskelin vielä lisää, jotta olisi varmempi perusta. Ihan hukkaan meni sekin. Olisi pitänyt opiskelun sijaan säästää puskuria.

Ap

Vierailija
96/142 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei pidäkään. Kohta voi irtisanoa helposti myös 30 vuotta työtä tehneitä myös julkisella ja omaisuus menee ulosottovirastolle.

Teit turhaan töitä. Tuloksena on vuokra-asunto."

Ja mikähän sen ulosoton aiheuttaa? 30 vuodessa on velat maksettu. Jos ei, niin sitten sitä omaisuutta myymään turhimmasta päästä. 

No, jos pärjäät eläkeikään asti 595 työmarkkinatuella, siitä asumiskulut ja ruoat niin hyvä.

Vierailija
97/142 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ajatellut että jos itse näin 50+ jään vielä työttömäksi niin annan olla. En enää lähde töihin vaikka pääsisinkin. Olen jo maksellut valtiolle ihan tarpeeksi, on sen aika maksaa takaisin..

Sama. Tv. Rouva 53v. 

Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa, mutta sitä vähentää vuokra-,metsä-,korko-ja osinkotulot, myös osakesäästötili. Omistusasuntoon ei saa asumistukea enää tammikuussa. Toimeentulotukeen vaikuttaa puolison tulot, lainat ei ole asumismenoja, ei saa omistaa kesämökkiä, venettä, moottoripyörää eikä asuntovaunua.

Jos on kaikkea tuota, niin miksi hitossa pitäisi saada yhtään mitään tukia????? 

Eikös työmarkkinatuki muutenkin ole vain niille, joilla ei ole työhistoriaa, jotta saisi työttömyyspäivärahaa? Kun jää pitkän työuran jälkeen työttömäksi, niin eihän siitä nyt kai heti työmarkkinatuelle tiputa. Useimmilla on ensin ansiosidonnainen, ja vaikka ei olisikaan kassan jäsen, niin ainakin on Kelan työttömyyspäiväraha. 

Vierailija
98/142 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla mahdollista että 50+ iässä ei ole mitään säästöjä vaikka olet kertomasi mukaan ollut katkotta töissä? Ja miksi opiskelit toisen tutkinnon alalta jolla ei ole töitä, vieläpä lainalla?! Tuossa on kyllä niin monta huonoa valintaa takana, että vaikea olla empaattinen. 

Vierailija
99/142 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnaiseen kuuluvan työssäoloehdon ja tason laskemiseen ei voi enää käyttää aiempaa palkkatasoa uuden lain tultua voimaan. Jos uusi duuni on huonopalkkaista ja lusit siinä sen 12 kk, anssi lasketaan sen mukaan. 

Vierailija
100/142 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla todellakaan ole nyt 50-vuotiaana säästöjä. Ei Suomessa ole helppo kerryttää säästöjä (pk-seudulla varsinkaan) kun kaikki menee asumiseen, siihen liittyviin kuluihin ja ruokaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan