Jään elämässäni ensimmäistä kertaa työttömäksi
ja pelottaa aivan sairaasti. Olen 50+ eli auttamattomasti työmarkkinoilla vanha. Oman koulutukseni mukaista työtä ei täällä ole nytkään yhtään vapaana ja mihinkään muuhun ei ole osaamista tai koulutusta. Sinällään olisin valmis tekemään ihan mitä tahansa, mutta en usko pystyväni kilpailemaan realistisesti esimerkiksi pikaruokapaikkojen tai siivousyritysten paikoista niiden 20+ ikäisten kanssa.
Takana on jo 2 ammattia, molemmat siis samaa alaa. Toinen vain amk pohjainen. Viimeisimmästä opiskelusta on vielä jäljellä opintolainaa.
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelottaa mikä? Ettet työllisty vai se joutenolo? Työttömän elämä on mukavaa. Kalliita virikkeitä ei tarvitse, kun ei tule stressiä eikä joudu kuuntelemaan paskaa pomolta, työkavereilta ja asiakkailta. Maailma on täynnä mielenkiintoisia asioita, mistä oppia ja mitä tutkia. Huoltakin pidetään, vaatimattomasti mutta kuitenkin. Hyvä elämä lähtee itsestä, sitä kohti vaan
Jep, just näin! Jäin keväällä työttömäksi 29 vuoden työuran jälkeen. Arki on mukavaa, voin todella hyvin, kun ei tarvitse istua koko päivää.
Minä olen ollut toimistotöistä jo yli viisi vuotta työttömänä ja arki on vieläkin mukavaa. Ei ehdi kyllästyä kun voi tehdä kaikkea mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ajatellut että jos itse näin 50+ jään vielä työttömäksi niin annan olla. En enää lähde töihin vaikka pääsisinkin. Olen jo maksellut valtiolle ihan tarpeeksi, on sen aika maksaa takaisin..
Sama. Tv. Rouva 53v.
Kuinka niin, tehän olette vielä nuoria?
Itse menin vielä opiskelemaan 58-vuotiaana ja olin töissäkin ja nyt jään eläkkeelle.
N64
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ajatellut että jos itse näin 50+ jään vielä työttömäksi niin annan olla. En enää lähde töihin vaikka pääsisinkin. Olen jo maksellut valtiolle ihan tarpeeksi, on sen aika maksaa takaisin..
Sama. Tv. Rouva 53v.
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa, mutta sitä vähentää vuokra-,metsä-,korko-ja osinkotulot, myös osakesäästötili.
Omistusasuntoon ei saa asumistukea enää tammikuussa.
Toimeentulotukeen vaikuttaa puolison tulot, lainat ei ole asumismenoja, ei saa omistaa kesämökkiä, venettä, moottoripyörää eikä asuntovaunua.
Varaudu siihen, että päivärahasi pienenee 2 kk:n jälkeen.
"Toimeentulotukeen tulee työvelvoite."
Vierailija kirjoitti:
Varaudu siihen, että päivärahasi pienenee 2 kk:n jälkeen.
Ei. Se on 595 e/kk heti Kelasta, jos EI ole kuulunut työttömyyskassaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuisena ihmisenä työttömyydessä on paskinta se, että olet vuosia (kymmeniä) hoitanut elämäsi mallikkaasti: opiskellut, tehnyt töitä, maksanut verot, kasvattanut lapset jne. Ja yhdessä yössä tuo kaikki pyyhitään pois ja susta tuleekin yhteiskunnan holhokki, alinta sakkia. Yhtäkkiä olet tilivelvollinen asioistasi tuntemattomille ihmisille, sulle selitetään itsestään selviä asioita kuin vajaaälyiselle, olet menettänyt kyvyn ajatella itse ja kyvyn tietää mikä sulle itsellesi on parasta ja mitä tarvitset.
Tämä! Joku työkkärin parikymppinen neitokainen opastaa ja kertoo sulle "totuuksia" työelämästä. Siis siitä työelämästä, jossa olet itse ollut montakymmentä vuotta..
Olen kuullut, että jotkut onnettomat työttömät pistetään pakolla
Potkulaki on käsittelyssä.
Kohta saa irtisanoa helposti kenet tahansa.
Outoa ja hiukan surullista tässä tilanteessa on se, ettei noin 25 vuotta työtä tehnyt ihminen ole onnistunut säästämään minkäänlaista puskurirahastoa. Eikö voisi olettaa, että tässä tilanteessa säästöjä olisi ainakin parikymmentä tuhatta euroa, erityisesti jos ei ole ollut asuntolainaa maksettavana? En moiti aloittajaa vaan Suomen työelämää, eihän tässä ole mitään järkeä. Aina töissä, ja silti elää kädestä suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoittaudu työttömäksi työhakijsksi te-palveluun heti, haet liiton rahaa jos olet liitossa. Nautit elämästä. Muistan itse kun eka kertaa jäin työttömäksi meni aikaa kun tottui mutta myöhemmin aloinkin tehdä pätkätöitä, olikin mukavampaa ja tulipahan ansaitut liiton rahatkin saatua, kuitenkin jäsenmaksuja makselin vuosia. Nyt vuoden lopulla jään eläkkeelle.
NE OPINTOLAINANLOPUT ?
LUE TEKSTI.
Niitä pääsee karkuun ulkomailla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Tv. Rouva 53v.
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa, mutta sitä vähentää vuokra-,metsä-,korko-ja osinkotulot, myös osakesäästötili.
Toimeentulotukeen vaikuttaa puolison tulot, lainat ei ole asumismenoja, ei saa omistaa kesämökkiä, venettä, moottoripyörää eikä asuntovaunua.
Jos on kaikkea tuota, niin miksi hitossa pitäisi saada yhtään mitään tukia?????
Potkulaki on käsittelyssä ja paikallinen sopiminen.
Kohta saa irtisanoa helposti kenet tahansa ja ottaa tessiä pienemmällä palkalla uusia työntekijöitä tilalle. Ja saa tehdä vuoden määräaikaisia työsopimuksia ilman perustetta.
Vierailija kirjoitti:
Outoa ja hiukan surullista tässä tilanteessa on se, ettei noin 25 vuotta työtä tehnyt ihminen ole onnistunut säästämään minkäänlaista puskurirahastoa. Eikö voisi olettaa, että tässä tilanteessa säästöjä olisi ainakin parikymmentä tuhatta euroa, erityisesti jos ei ole ollut asuntolainaa maksettavana? En moiti aloittajaa vaan Suomen työelämää, eihän tässä ole mitään järkeä. Aina töissä, ja silti elää kädestä suuhun.
No, eihän tavallisen työn tekemisessä mitään mieltä enää olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Tv. Rouva 53v.
Ei pidäkään. Kohta voi irtisanoa helposti myös 30 vuotta työtä tehneitä myös julkisella ja omaisuus menee ulosottovirastolle.
Teit turhaan töitä. Tuloksena on vuokra-asunto.
Kohta saa irtisanoa julkiselta helposti 50-vuotiaat joille on kertynyt 38 lomapäivää. Omistusasunto ja kesämökki menee ulosottovirastolle.
Tosi hyvä, että nuo julkisen suojatyöpaikat vihdoin loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Tv. Rouva 53v.
Miksi omaisuus menisi ulosottoon? Vähän rajaa nyt näihin sinun mehusteluihisi.
Vierailija kirjoitti:
Kohta saa irtisanoa julkiselta helposti 50-vuotiaat joille on kertynyt 38 lomapäivää. Omistusasunto ja kesämökki menee ulosottovirastolle.
Ja noita irtisanottuja kutsutaan sossupummeiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Tv. Rouva 53v.
Jos on kaikkea tuota, niin miksi hitos
Miksi omaisuus menisi ulosottoon?
Koska työmarkkinatuki on 595 netto etkä saa muita tukia lisäksi.
Siihen tottuu kun ollut noin tusinan kertaa työttömänä.Pätkätyö arkea.
Minä teen töitä sellaisella alalla, jossa käytetään työvoimana kaikenlaista "työn kokeilijaa". Meillä onkin ihan yleinen vitsi, että jos jäädään työttömiksi, niin päästään takaisin samoihin hommiin työkokeiluun.