Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jään elämässäni ensimmäistä kertaa työttömäksi

Vierailija
12.10.2024 |

ja pelottaa aivan sairaasti. Olen 50+ eli auttamattomasti työmarkkinoilla vanha. Oman koulutukseni mukaista työtä ei täällä ole nytkään yhtään vapaana ja mihinkään muuhun ei ole osaamista tai koulutusta. Sinällään olisin valmis tekemään ihan mitä tahansa, mutta en usko pystyväni kilpailemaan realistisesti esimerkiksi pikaruokapaikkojen tai siivousyritysten paikoista niiden 20+ ikäisten kanssa.

Takana on jo 2 ammattia, molemmat siis samaa alaa. Toinen vain amk pohjainen. Viimeisimmästä opiskelusta on vielä jäljellä opintolainaa. 

Kommentit (142)

Vierailija
41/142 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MENE TÖIHIN

Oletko vajaamielinen, ilkeä vai molempia? Terv. kaksi vuotta turhaan työpaikkaa hakenut kuusikymppinen

Vierailija
42/142 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoojille on aina tarvetta lapin turistikeskuksissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/142 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panikoimalla ei saavuta mitään, joten yritä ottaa rennosti ja muistaa, että yleensä asiat järjestyy, kun on vain itse aktiivinen. Ensimmäisenä haet tietysti omaa alaasi lähellä olevia töitä ja samalla kannattaa tutkia, olisiko jotain lyhyitä koulutuksia/oppisopimuksia tarjolla.  Esimerkiksi päiväkoteihin voi mennä töihin oppisopimuksella. Kaikki tuntematon on pelottavaa, mutta toisaalta elämä voi tarjota uusia mahdollisuuksiakin, kun pakon edessä joutuu hakeutumaan uusille poluille.

Vierailija
44/142 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivoojille on aina tarvetta lapin turistikeskuksissa. 

Siivoa ihan keskenäsi, kirjoitustaidoton vi ttupää. 

Vierailija
45/142 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisena ihmisenä työttömyydessä on paskinta se, että olet vuosia (kymmeniä) hoitanut elämäsi mallikkaasti: opiskellut, tehnyt töitä, maksanut verot, kasvattanut lapset jne. Ja yhdessä yössä tuo kaikki pyyhitään pois ja susta tuleekin yhteiskunnan holhokki, alinta sakkia. Yhtäkkiä olet tilivelvollinen asioistasi tuntemattomille ihmisille, sulle selitetään itsestään selviä asioita kuin vajaaälyiselle, olet menettänyt kyvyn ajatella itse ja kyvyn tietää mikä sulle itsellesi on parasta ja mitä tarvitset. 

46/142 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

?

Vierailija
47/142 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuisena ihmisenä työttömyydessä on paskinta se, että olet vuosia (kymmeniä) hoitanut elämäsi mallikkaasti: opiskellut, tehnyt töitä, maksanut verot, kasvattanut lapset jne. Ja yhdessä yössä tuo kaikki pyyhitään pois ja susta tuleekin yhteiskunnan holhokki, alinta sakkia. Yhtäkkiä olet tilivelvollinen asioistasi tuntemattomille ihmisille, sulle selitetään itsestään selviä asioita kuin vajaaälyiselle, olet menettänyt kyvyn ajatella itse ja kyvyn tietää mikä sulle itsellesi on parasta ja mitä tarvitset. 

Tämä! Joku työkkärin parikymppinen neitokainen opastaa ja kertoo sulle "totuuksia" työelämästä. Siis siitä työelämästä, jossa olet itse ollut montakymmentä vuotta..

Vierailija
48/142 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Joku työkkärin parikymppinen neitokainen opastaa ja kertoo sulle "totuuksia" työelämästä. Siis siitä työelämästä, jossa olet itse ollut montakymmentä vuotta..

Sama työnhausta, kuka tahansa neuvoo miten sun pitää hakea töitä ja olla haastatteluissa. Suurin osa ei sit enää mistään muusta puhukaan sun seurassasi kuin tosta työttömyydestä ja työn hausta. 

Vierailija
49/142 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene kuule työkokeiluun. Siellähän se onni aukeaa kaikille ja sosiaaliturva on loistava palkan vastine. 

Ilmaistyövoimaksi 9 e kulukorvauksella.

Vierailija
50/142 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama työnhausta, kuka tahansa neuvoo miten sun pitää hakea töitä ja olla haastatteluissa. Suurin osa ei sit enää mi

Joo ja kun neuvot on semmosia "mene nyt sinne ja mene nyt tänne". Jotenkin huvittaa, että nämä neuvonantajat käyttävät aina omia kokemuksiaan neuvonnan pohjana. "Minä sain töitä tekemällä näin, kyllä sinäkin varmasti saat vaikka olet ihan toisenlainen ihminen ja työkokemuksesi on ihan toisenlaista". Kuten joku täällä jokinaika sitten sanoi, minä sain aamulla syödäkseni, joten maailmassa ei ole nälänhätää.

Vierailija
51/142 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene kuule työkokeiluun. Siellähän se onni aukeaa kaikille ja sosiaaliturva on loistava palkan vastine. 

Ilmaistyövoimaksi 9 e kulukorvauksella.

Sekin kulukorvaus tullaan kuule poistamaan.

Vierailija
52/142 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoittaudu työttömäksi työhakijsksi te-palveluun heti,  haet liiton rahaa jos olet liitossa. Nautit elämästä. Muistan itse kun eka kertaa jäin työttömäksi meni aikaa  kun tottui mutta myöhemmin aloinkin tehdä pätkätöitä, olikin mukavampaa ja tulipahan  ansaitut liiton rahatkin saatua, kuitenkin jäsenmaksuja makselin vuosia. Nyt vuoden lopulla jään eläkkeelle.

NE OPINTOLAINANLOPUT ?

LUE TEKSTI.

Vierailija
53/142 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene kelarotta töihin.

Vierailija
54/142 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka lohduttavaa, että muillakin on samanlaisia kokemuksia! Minua on myös tutut alkaneet neuvomaan, mitä mun nyt kannattaisi tehdä. Tiedetään, minkälaista lisäkoulutusta tarvitsen, ja mikä mua pitäisi kiinnostaa. On saatettu selata avoimia työpaikkoja ja löydetty sieltä just mulle sopivaa (ihan kuin en itse tätä älyäisi tehdä päivittäin!) Huvittaa, että siellä nyt oikein nähdään vaivaa ja pähkäillään mun tilannetta. Toki varmaan ihan ystävällisyyttä, mutta älä neuvo, jos ei kysytä! Tulee vain ikävä olo siitä holhouksesta. Mulla on kaikki ihan ok. Tiedän kyllä itse, mitä aion tehdä. En ole kiinnostunut teidän ehdottamista asioista, mulla on ihan omat ajatukset. En ole tyhmä rassukka, joka ei enää osaa hoitaa itse elämäänsä. Olen ihan se täysin sama kykenevä ihminen kuin ennen tätäkin. 

Vierailija
55/142 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei se työttömyys ihan pelkkää linnunlaulua ole. Ymmärrän hyvin ap:n kauhun.

Jos pääsee ansiosidonnaiselle, sen kesto on 400 päivää. Eli, jos muita tulonlähteitä ei ole tai suuria säästöjä, töitä olisi löydyttävä. Ikäsyrjintä Suomessa on yleisesti tiedossa, paikkakunnan vaihtaminen ei siihen asiaan vaikuta. Eikös liikkuvuusavustuskin muuten ole poistumassa/poistunut? Näin hallitus mm. tukee työllistymistä...

Puhelinmyyjäksi päässee, mutta milläs silloin elää - provisiopalkka ei useimmiten kata elinkustannuksia. Ja kuka yleensäkään ostaa enää puhelimyyjältä mitään?

Ihan jokainen ei myöskään voi hankkiutua hoitoalalle ja siihenkin täytyy kustantaa koulutus, jos sille tielle lähtee.

Hoitoalalle lähäriksi TAK:iin oli ainakin Tampereella kuukauden kestävät palikkatestit, josta karsiutui aikamoinen joukko pois - sellaisiakin joita ei olisi uskonutkaan karsiutuvan. 

Vierailija
56/142 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut, että jotkut onnettomat työttömät pistetään pakolla omaan vanhaan työhönsä "työhöntutustujana" 9 euron/pvä palkalla.

Voiko tämä olla totta, onko joku kokenut oikeasti tällaista? 

Vierailija
57/142 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ajatellut että jos itse näin 50+ jään vielä työttömäksi niin annan olla. En enää lähde töihin vaikka pääsisinkin. Olen jo maksellut valtiolle ihan tarpeeksi, on sen aika maksaa takaisin..

Sama. Tv. Rouva 53v. 

Vierailija
58/142 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei se työttömyys ihan pelkkää linnunlaulua ole. Ymmärrän hyvin ap:n kauhun.

Jos pääsee ansiosidonnaiselle, sen kesto on 400 päivää. Eli, jos muita tulonlähteitä ei ole tai suuria säästöjä, töitä olisi löydyttävä. Ikäsyrjintä Suomessa on yleisesti tiedossa, paikkakunnan vaihtaminen ei siihen asiaan vaikuta. Eikös liikkuvuusavustuskin muuten ole poistumassa/poistunut? Näin hallitus mm. tukee työllistymistä...

Puhelinmyyjäksi päässee, mutta milläs silloin elää - provisiopalkka ei useimmiten kata elinkustannuksia. Ja kuka yleensäkään ostaa enää puhelimyyjältä mitään?

Ihan jokainen ei myöskään voi hankkiutua hoitoalalle ja siihenkin täytyy kustantaa koulutus, jos sille tielle lähtee.

Hoitoalalle lähäriksi TAK:iin oli ainakin Tampereella kuukauden kestävät palikkatestit, josta karsiutui aikamoinen joukko pois - sellaisiakin joita

TAKK. 

Vierailija
59/142 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoittaudu työttömäksi työhakijsksi te-palveluun heti,  haet liiton rahaa jos olet liitossa. Nautit elämästä. Muistan itse kun eka kertaa jäin työttömäksi meni aikaa  kun tottui mutta myöhemmin aloinkin tehdä pätkätöitä, olikin mukavampaa ja tulipahan  ansaitut liiton rahatkin saatua, kuitenkin jäsenmaksuja makselin vuosia. Nyt vuoden lopulla jään eläkkeelle.

Ei se ole liiton rahaa!!! Liittoon voit kuulua ilman kuulumista työttömyyskassaan.

Vierailija
60/142 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lisää leikkauksia asumislisään. Vanhemmiltaan vuokraamassaan tai vanhempansa omistamassa asunnossa asuva opiskelija voi saada tulevaisuudessa enintään 83 euroa asumislisää kuukaudessa, suunnittelee hallitus."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010717026.html

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan