Jään elämässäni ensimmäistä kertaa työttömäksi
ja pelottaa aivan sairaasti. Olen 50+ eli auttamattomasti työmarkkinoilla vanha. Oman koulutukseni mukaista työtä ei täällä ole nytkään yhtään vapaana ja mihinkään muuhun ei ole osaamista tai koulutusta. Sinällään olisin valmis tekemään ihan mitä tahansa, mutta en usko pystyväni kilpailemaan realistisesti esimerkiksi pikaruokapaikkojen tai siivousyritysten paikoista niiden 20+ ikäisten kanssa.
Takana on jo 2 ammattia, molemmat siis samaa alaa. Toinen vain amk pohjainen. Viimeisimmästä opiskelusta on vielä jäljellä opintolainaa.
Kommentit (156)
Tässä olisi mukava etätyö mahdollisuus, jos olet kyllästynyt työttömyyteen tai haluat lisäansioita, niin tämän avulla onnistuu, tätä voi tehdä missä ja milloin vain itselle sopii
Tehtävänä on vastailla asiakkaiden viesteihin, mahdollisuus tienata satoja euroja viikossa, itsekin olen pitkän työttömyyden jälkeen tienannut tässä tosi mukavasti lisää säästöjä, hyvin rentoa ja mukavaa puuhaa, nyt olisi uusille tekijöille tarvetta
Palkkio maksetaan viikoittain, ja juuri nyt olisi tarjolla paljon bonuksia joihin osallistumalla voi korottaa palkkiota huomattavasti, suosittelen todellakin jos kukkaro kaipaa lihotusta, hae nyt https://asiakas-palvelut.com/ref/FI2566659
Mulle kävi just samoin mutta oli ties kuinka mones kerta. Ja semmonen näivettyvä ala ettei kannata enää edes hakea alan töihin.
Toivottavasti et ole haukkunut työttömiä. Ei sitä tiedä miltä se tuntuu, ennenkuin itse kokee. Työttömyys on kamalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivoojille on aina tarvetta lapin turistikeskuksissa.
Siivoa ihan keskenäsi, kirjoitustaidoton vi ttupää.
Mitä vikaa tuossa kommentissa oli? Käsittääkseni Lapissa on ainakin ollut hyvin töitä.
Vierailija kirjoitti:
Kuka yli viisikymppinen muka oikeasti olisi kiinnostunut menemään hampurilaispaikkaan töihin suomen kaltaisessa maassa? Oliko koulutuksesi siis amk? Siis todellakin amk ja haluaa hampurilaispaikkaan duuniin, Wau!
Olen filosofian maisteri ja kun kerran jäin työttömäksi, kerroin, että voin tehdä mitä tahansa työtä.
Mikä tuossa on ihmeellistä ja miksi?
Jos sulla on tuttuja, jotka ovat töissä, niin kannattaa käyttää kaikkia mahdollisia verkostoja ja kysellä onko jossain sisäisiä hakuja tai juurikin näitä "tiedätkö ketään hyvää tyyppiä" -hakuja. Kaikkia työpaikkoja ei laiteta julkiseen hakuun, kun tänä päivänä hakijamäärät on niin valtavia, että hakemusten käsittelyyn menee ihan tuhottomasti aikaa. Ja joukossa on näitä pakkohakijoitakin. Vuoden vaihteen jälkeen tulee auki ensi kesän kausitöitä esim. puutarha-alalle. Palkkahan ei päätä huimaa, mutta säästyy ansiosidonnainen eteenpäin, jos saa jonkun puolen vuoden kausityöpestin.
Mullakin on AMK-koulutus, mutta olen tehnyt matalapalkkatöitä, koska oman alan töitä ei ole. Korkeaa koulutusta ei kannata hehkuttaa niissä hakemuksissa, joihin sitä ei vaadita.
Joku sanoi, että häviää nuorille kunnossa, kun ikää on jo 58... No on näitä nähty, et eläkeikäiset pesee nuoret menen tullen kun ruumiillisesta työstä on kyse. Nuorten kunto huononee koko ajan.
Nautit 400 anssaripäivää loppuun ja sitten alat katella töitä. Paitsi, etten minä enää ala. Nautin sossuloisena. Ikää jo sen verran, et tuskin työllistynyt. Ei ole töitä nuorillekaan. Näin mä teen. Eipä tässä sen enempää. Kahvia hörps ja eteenpäin...
Ap, ota ihan rennosti. Olet oikeassa siinä että 50+ on työmarkkinoilla jo vanha. Nyt on poikkeuksellisen paljon työttömyyttä ja nuoriakin osaajia tarjolla. Monella nuorella on todella huono tilanne, kun eivät ole saaneet ensimmäistäkään työpaikkaa. Sinä saat ansiosidonnaista työttömyyskorvausta, sinulla on oma koti ja työssäkäyvä puoliso, joten ei sinulla mitään hätää ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
49v ja 5kk työttömänä ja olen hakenut jokaista työpaikkaa mikä edes hieman sivuaa osaamistani. 0kpl työhaastatteluja.
Ansiosidonnainen on n.2100€/kk Sillä ei tule toimeen eikä tule olemaan mahdollista maksaa seuraavan talven sähkölaskuja.
Aina voisi alkaa Wolt kuskiksi mutta 1000€/kk ei riitä edes palkollisiin kuluihin.
Viikonpäästä menen TE-keskuksen konsultti tms tapahtumaan jossa "asiantuntija" koittaa löytää minulle työn. Siitä tulee mielenkiintoista.
Miten on edes mahdollinen noin pitkä työttömyysaika?? Et ole koskaan tehnyt töitä?
5 kk on vielä vähän nykytilanteessa. Työpaikkoja ei yksinkertaisesti ole. Toki persutrollille turha selittää faktoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ajatellut että jos itse näin 50+ jään vielä työttömäksi niin annan olla. En enää lähde töihin vaikka pääsisinkin. Olen jo maksellut valtiolle ihan tarpeeksi, on sen aika maksaa takaisin..
Sama. Tv. Rouva 53v.
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa, mutta sitä vähentää vuokra-,metsä-,korko-ja osinkotulot, myös osakesäästötili.
Omistusasuntoon ei saa asumistukea enää tammikuussa.
Toimeentulotukeen vaikuttaa puolison tulot, lainat ei ole asumismenoja, ei saa omistaa kesämökkiä, venettä, moottoripyörää eikä asuntovaunua.
Jos on kaikkea tuota, niin miksi hitossa pitäisi saada yhtään mitään tukia?????
Harvalla kaikkea tuota on, eikä noita pääomatulojakaan yleensä suurimmalla osalla niin paljoa ole, että niiden varassa pystyisi elämään. Omasta talostakin on kuitenkin kuluja: vaikka lainaa ei olisi, niin pitää maksaa vesimaksut, lämmitys sun muut. Tuntuu kyllä ikävältä, jos keskiluokkainen ja pitkään töitä tehnyt ihminen pakotetaan luopumaan kaikesta, jotta pystyy tyydyttämään perustarpeet: suojan ja ravinnon. Minusta olisi parempi, jos tuettaisi myös omassa asunnossa asuvia sen verran, että voisivat pysyä kotonaan ja pärjäisivät työttömyysjakson yli. Tulisi ehdottomasti halvemmaksi myös yhteiskunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
49v ja 5kk työttömänä ja olen hakenut jokaista työpaikkaa mikä edes hieman sivuaa osaamistani. 0kpl työhaastatteluja.
Ansiosidonnainen on n.2100€/kk Sillä ei tule toimeen eikä tule olemaan mahdollista maksaa seuraavan talven sähkölaskuja.
Aina voisi alkaa Wolt kuskiksi mutta 1000€/kk ei riitä edes palkollisiin kuluihin.
Viikonpäästä menen TE-keskuksen konsultti tms tapahtumaan jossa "asiantuntija" koittaa löytää minulle työn. Siitä tulee mielenkiintoista.
Miten on edes mahdollinen noin pitkä työttömyysaika?? Et ole koskaan tehnyt töitä?
5 kk on vielä vähän nykytilanteessa. Työpaikkoja ei yksinkertaisesti ole. Toki persutrollille turha selittää faktoja.
Tuonhan voi tulkita niinkin, että 49 v ja 5 kk on ollut työttömänä. Olisiko siitä ollut kyse? - Eri.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoittaudu työttömäksi työhakijsksi te-palveluun heti, haet liiton rahaa jos olet liitossa. Nautit elämästä. Muistan itse kun eka kertaa jäin työttömäksi meni aikaa kun tottui mutta myöhemmin aloinkin tehdä pätkätöitä, olikin mukavampaa ja tulipahan ansaitut liiton rahatkin saatua, kuitenkin jäsenmaksuja makselin vuosia. Nyt vuoden lopulla jään eläkkeelle.
ei LIITOLTA mitään rahaa saa, jos joutuu työttömäksi.
Tämän kirjoittaa 55-vuotiaana irtisanottu ja yli vuoden työttömyyden jälkeen vakipaikan saanut. Oli erittäin rankkaa, oli korona-aika, . Olin kursseilla ja opiskelin uutta avoimessa korkeakoulussa. Sain vakityön, jossa pienempi palkka, mutta myös vähemmän stressiä. Sain työn ilman suhteita. Jos en olisi työttömyysaikana tehnyt mitään, en olisi paikkaa saanut. On tärkeää osoittaa aktiivisuutta.
Vähän hassua, mutta nyt pärjää paremmin ne, joilla on alla pidempää pätkätyö- ja työttömyyskokemusta. Osaa suhtautua työkkäriin oikein, eli ei kerro mitään ylimääräistä. Vapaaehtoistyöt ja omaehtoiset opiskelut avoimessa korkeakoulussa pidetään työkkäriltä piilossa. Osaa hakeutua kursseille ja liikkua sinne missä tarvetta on.
Ole valmis menemään työllisyyskursseille, jos niitä on. Saa kontakteja. Ole valmis vaihtamaan maisemaa kauaksikin. Vähemmän hakijoita. Olen nyt noin 250 km edellisestä asuinpaikasta, kivassa työssä. Työpaikka on pikku paikkakunnalla. Asunnot halpoja, järvimaisemaa piisaa. Olisin tietysti halunnut toisin mieluummin. Työn kodin läheltä. Mutta mieluummin näin kuin pitkäaikaistyöttömyys. En suosittele kenellekään, kun olen sitä pari kertaa kokenut.
Eli lyhyesti: opiskele, hae töitä sieltä missä vähän hakijoita, älä jää tuleen makaamaan. Nämä ohjeet on sellaiselle, joka haluaa vaan duunin. Uraputki-ihmiselle en voi sanoa mitään, kun en sellainen ole.
No problems, kok-pers hallitus luo ihan pian ainakin 100000 uutta työpaikkaa, siitä vaan valitsemaan parhaat päältä.
Yritä olla jäämättä peruspäivärahalle, koska hallitus suunnitelee siitä harkinnanvaraista, tuhlaa ainakin kaikki säästösi
tai laita sukanvarteen.
Kannattaa hakea yksityisten välitystoimistojen kautta vaikka vaan lyhyttäkin jaksoa, siitä voi aueta vakituinen paikka.
Näin kävi minulle, kun 56-vuotiaana jäin työttömäksi. Ehdin olla nelisen kuukautta kotona ennen uuden työn sukua.
En ole ikinä äänestänyt kumpaakaan puoluetta, enkä äänestä. Opin jo 90-luvulla, että oikeisto ei välitä köyhistä.
Ap