Onko virret katoavaa kansanperinnettä?
Virret oli satojen vuosien ajan tärkeä osa melkein jokaisen suomalaisen elämää. Niitä ei laulettu pelkästään kirkossa, jossa kaikki kunnialliset kansalaiset kävi ahkerasti, vaan monissa muissakin tilaisuuksissa ja lisäksi niiden opettelemiseen käytettiin koulussa paljon aikaa.
Nykyään Suvivirsi kuuluu melkein jokaisen koulun kevätjuhlaan, ja myös Enkeli taivaan lienee tuttu virsi useimmille nuorille. Mutta tunteeko tavalliset nuoret aikuiset juuri sen enemmän virsiä? Opetellaanko niitä enää koulussa edes uskonnon tunneilla, kaikille yhteisestä opetuksesta puhumattakaan?
Virret on menettänyt asemaansa myös kirkossa käyvien suomalaisten keskuudessa, kun erilaiset gospelia ja muuta musiikkia sisältävät erikoismessut on saanut entistä enemmän jalansijaa. Onko virret katoavaa kansanperinnettä, joka jää väistämättä muun musiikin jalkoihin niitä lapsesta asti veisanneiden mummojen kuollessa pois, vai tekeekö ne vielä paluun?
Virsikirjassa on satoja virsiä, mutta kuinkahan moni nuori aikuinen osaa nimetä niistä edes 10?
Kommentit (184)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virret ovat kuolettavan tylsiä. Kaikissa sama ankea melodia ja sanat tyyliä "kuolo koittaa kohta, turvaa jumalaan".
Olet siis kuullut paljon virsiä, mutta jostain kumman syystä esim. Suvivirsi on jäänyt kuulematta? En ole itse luterilainen, mutta mieleeni tuli heti myös "Kiitos sulle, Jumalani" esimerkkinä virrestä joka ei ole ankea ja synkkä. Virsiä paremmin tuntevat luterilaiset osaa varmasti nimetä monta muutakin.
Suvivirren melodia on hyvinkin ankea. Täysin samaa paatosta kuin näiden "sielus palaa kiirastulessa, jos syntiin lankeet" tyyppisissä virsissäkin.
Suvivirsi on ainut virsi, jonka muistan. Jättänyt ikuiset traumat kouluajoilta.
t. Suvi
Vierailija kirjoitti:
t. Suvi
Mitä traumaattista on siinä, jos kerran vuodessa on laulettu virsi, jossa mainitaan etunimesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harvalla tulisi virsiä ikävä vaikka katoaisivatkin. Kyllä niiden kuunteleminen lähempänä kidutusta kuin nautintoa.
En ole koskaan kuullut kenenkään sanovan että pitäisi virsistä, paitsi nyt ilmeisesti ap. Lieköhän trolli?
Olen töissä palvelutalossa ja se on ainut ympäristö, jossa virret ovat läsnä päivittäin. Ei kaikilla, mutta aika monilla. Muuten virsiä kuulee lähinnä joulunaikaan.
Missä niitä edes jouluisin kuulee? Olen viimeisen 20v aikana kuullut virsiä ainoastaan yksissä vanhemman ihmisen hautajaisissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Suvi
Mitä traumaattista on siinä, jos kerran vuodessa on laulettu virsi, jossa mainitaan etunimesi?
Tietäisit, jos olisit ollut siellä koulussa minun sijastani. Ei ole kovin mukava kokemus pienelle lapselle, kun kaikki nauravat ja osoittelevat sekä tekevät ko. laulusta pilkkaversioita kiusatakseen sinua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harvalla tulisi virsiä ikävä vaikka katoaisivatkin. Kyllä niiden kuunteleminen lähempänä kidutusta kuin nautintoa.
En ole koskaan kuullut kenenkään sanovan että pitäisi virsistä, paitsi nyt ilmeisesti ap. Lieköhän trolli?
Olen töissä palvelutalossa ja se on ainut ympäristö, jossa virret ovat läsnä päivittäin. Ei kaikilla, mutta aika monilla. Muuten virsiä kuulee lähinnä joulunaikaan.
Missä niitä edes jouluisin kuulee? Olen viimeisen 20v aikana kuullut virsiä ainoastaan yksissä vanhemman ihmisen hautajaisissa.
Radiossa esimerkiksi, jos kuuntelee joulunradiota. Perinteisistä suomalaisista koululauluista osa on virsiä. Esim. Enkeli taivaan ja Maa on niin kaunis. Myös En etsi valtaa loistoa löytyy virsikirjasta joskin eri sanoin kuin moni sen tuntee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virret ovat kuolettavan tylsiä. Kaikissa sama ankea melodia ja sanat tyyliä "kuolo koittaa kohta, turvaa jumalaan".
Olet siis kuullut paljon virsiä, mutta jostain kumman syystä esim. Suvivirsi on jäänyt kuulematta? En ole itse luterilainen, mutta mieleeni tuli heti myös "Kiitos sulle, Jumalani" esimerkkinä virrestä joka ei ole ankea ja synkkä. Virsiä paremmin tuntevat luterilaiset osaa varmasti nimetä monta muutakin.
Suvivirsikin on melodialtaan masentava. En ymmärrä miten sellaista itsemurhamusiikkia joku voi pitää iloisena. Jotenkin se sanojen kevään tunnusta huolimatta osaa olla murheellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monien perinteisiin kuuluu edelleen joulukirkko, vaikka ei muuten kävisi kirkossa tai olisi uskonnollinen. Siellä nyt esimerkiksi kuulee virsiä. Myös Kauneimmat joululaulut tapahtumissa lauletaan virsiäkin.
Virsistä tulee aina mieleen rippikoulu. Oli varsin erikoista laulaa 15-vuotiaana konfirmaatiossaan edellisvuonna mummon hautajaisissa laulettu Päivä vain ja hetki kerrallansa.
Musiikillisesti aika tylsää kamaa. Tii taa tiitaa töö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monissa kaupoissa yms. soi taustamusiikkina myös hengellisiä joululauluja, joiden joukossa on virsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monissa kaupoissa yms. soi taustamusiikkina myös hengellisiä joululauluja, joiden joukossa on virsiä.
Missä kaupassa sellaisia? Olisi mukava tietää jotta osaisin laittaa boikottiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monien perinteisiin kuuluu edelleen joulukirkko, vaikka ei muuten kävisi kirkossa tai olisi uskonnollinen. Siellä nyt esimerkiksi kuulee virsiä. Myös Kauneimmat joululaulut tapaht
Ei pidä unohtaa myöskään joulukonsertteja. Aika monessa on mukana joku jouluvirsi.
Virsiä voi kuulla myös baarissa, koska jotkut laulaa niitä karaokessa.
Vierailija kirjoitti:
Virret katoavat samalla tavalla kuin kalevalainen runonmittakin. Ja moni muu, mikä joskus 100 vuotta sitten tai kauemminkin on ollut kansanperinnettä. Virsiä pitäisi lyhentää, sovittaa räpiksi ja tehdä tiktokiin max minuutin videoita.
Virsiä pitäisi pikemminkin pidentää ja elävöittää esim. korvaamalla ne ainaiset urut muilla soittimilla. Lisäksi seurakunnat voisi järjestää virsi-iltoja, joissa lauletaan, kuullaan virsien taustalla olevia tarinoita yms. ja pohditaan yhdessä virsien sanomaa.
Ei ole katoamassa. Mä lauleskelen kotonakin virsiä.
Vanhat virret ovat kauneimpia. Niiden sanoituksissa on myös oikea kristinoppi.
En pidä siitä, että nykymusiikilla korvataan virsiä kirkossa ja koulun kristillisissä tilaisuuksissa. Luin jutun jossa pohdittiin, pitäisikö Juice Leskisen biisejä ottaa virsikirjaan tms. Ei tietenkään! Eiväthän ne ole kristinuskon musiikkia.
Mielestäni jopa minun lapsuudessani, 1980-luvulla, ei laulettu tarpeeksi virsiä koulussa, juuri niitä vanhoja hyviä. Jouluvirsiä kyllä laulettiin ja siitä olen kiitollinen.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Olin minäkin jossain vaiheessa elämää vähän pihalla virrenveisuusta. Mutta niin vain tein elämäntyöni kanttorina. Nyt arvostan vanhemmiten vielä enemmän niiden levollista soljuntaa. Kumma kyllä, että vanhetessa nulikka-aikakin tuntuu tarpeelliselta kasvuprosessilta. Korvat eivät jaksa oikein mitään jytkettä enää, eikä vauhtia jaksa pitää yllä kuten aiemmin, joten virret virtaa tässä elämänvaiheessa sopivan levollisesti.
Kyllä virsiä kannattaa osata, koska musiikin virta yleensä kuljettaa pois kaikenlaista kuonaa, kuten surussa, laulaminen on parasta terapiaa. Hautajaisissa osallistuu paremmin, kun laulaa mukana. Paitsi että jos muut eivät laula, niin mitä siitä. Meillähän on ollut voimissaan vanha itkijänaiskulttuuri itäisessä Suomessa. Ehkä nykyään jotkut taiteenteon merkeissä sitä vielä tekevät. On kaukana virrenveisuusta se.