Minua ei kyllä koskaan herätetty kouluun. Minulla oli herätyskello
Ja kävin itse syömässä muroja keittiössä. Sitten lähdin bussipysäkille.
Koulun jälkeen lähdin harrastuksiin. Illalla tein läksyt. Vanhempia näin viikonloppuisin.
Mietin vain, kun täällä ihmiset kertovat kaikenlaisista sirkustempuista, mitä tekevät aamuisin lastensa kanssa, ja he myöhästyvät silti koulusta.
Kommentit (44)
Ei minuakaan. Heräsin yhdessä vanhempien kanssa klo 5. Tein vanhemmille aamupalan ja lähdin kouluun. Kun tulin koulusta tein läksyt ja tein iltaruuan vanhemmilleni. Näin vanhempiani vain aamuisin ja iltaisin. Kukaan ei koskaan kysynyt onko läksyt tehty. Kertaakaan en myöhästynyt koulusta, minulla oli rannekello.
Vierailija kirjoitti:
Ei minuakaan. Heräsin yhdessä vanhempien kanssa klo 5. Tein vanhemmille aamupalan ja lähdin kouluun. Kun tulin koulusta tein läksyt ja tein iltaruuan vanhemmilleni. Näin vanhempiani vain aamuisin ja iltaisin. Kukaan ei koskaan kysynyt onko läksyt tehty. Kertaakaan en myöhästynyt koulusta, minulla oli rannekello.
Teit iltaruuan vanhemmillesi? Mistä vuosikymmenestä puhutaan?
Mäkin hoidin itse herätykseni ja yleensä lueskelin ennen kuin koulu alkoi. Kerran ihmettelin tulipas luettua paljon ja sitte tajusin että olin katsonut kellon tunti väärin.;) Opettajalle valehtelin että olin nukkunut pommiin, hävettää vieläkin. Rangaistusta en saanut, oli eka (ja vika) kerta.
Aika surullisia tarinoita. Kyllä lapsi haluaa, että hänestä pidetään huolta. Turvallisuudentunne tulee siitä ja se vaikuttaa... kaikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Aika surullisia tarinoita. Kyllä lapsi haluaa, että hänestä pidetään huolta. Turvallisuudentunne tulee siitä ja se vaikuttaa... kaikkeen.
Mitä epäturvalliata on siinä, että hoitaa oman leiviskänsä omassa kodissaan? Ap
Kyllä lapset tekee ruokaa ja valmistelee sitä se on koulu läksyt kotityöt. Lapset siivoo ja vie roskat myös. Siivoo lemmikkien paskalaatikot. Lapset laittaa tosiaan perunat kiehumaan tai paistaa munia tai keittää tai murot lautaselle. Kyllä terveet lapset tekee. Ja jo pienestä käyttää haarukkaa ja veistä sekä lautasliinaa tai paperiservettiä. Ja pyyhkii pöydän. Piirtää ja lukee. Osaa lukea ennen kouluun menoa. Pukeutuu. Pesee itse hampaat. Eikä jää luokalle koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lapset tekee ruokaa ja valmistelee sitä se on koulu läksyt kotityöt. Lapset siivoo ja vie roskat myös. Siivoo lemmikkien paskalaatikot. Lapset laittaa tosiaan perunat kiehumaan tai paistaa munia tai keittää tai murot lautaselle. Kyllä terveet lapset tekee. Ja jo pienestä käyttää haarukkaa ja veistä sekä lautasliinaa tai paperiservettiä. Ja pyyhkii pöydän. Piirtää ja lukee. Osaa lukea ennen kouluun menoa. Pukeutuu. Pesee itse hampaat. Eikä jää luokalle koskaan.
Oletko sinä aikuinen???!
Vierailija kirjoitti:
Sama fiilis tuli.. selittää aika paljon täällä kirjoittavien asenteita ja kommentteja kyllä.
Juu aina meilläkin lapset ja kaverit osattiin lukea ja tehdä ruokaa itse. Vietiin matot ulos ja siivottiin. Saatiin sitten viikkoraha ja omenapullaa. Käytiin kaupassa ja muuta siinä koulun ohella. Se on sellaista kun vanhemmat on töissä että lapset on osa perhettä ja hoitaa kotia.
Mitään kännyköitä ollut ennen ! Niitä tuli vasta -90 luvulla. Pennut kulki kouluun itse ja teki kotitöitä. Vanhemmat teki työtä ja isovanhemmat myös. Pakkasella mentiin töihin kuin kouluun. Eikä valitettu. Toivotaan pakkas talvea niin saatte kokea mitä täällä teitä ennen asuneet on kokeneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama fiilis tuli.. selittää aika paljon täällä kirjoittavien asenteita ja kommentteja kyllä.
Tuoko sinusta turvallisuudentunnetta, että lapset ovat kotona kuin pellossa?
Perustaidot opitaan jo ennen kouluun menoa.
Onnellinen lapsuus onkin sitä ettei sua pidetä vammaisena.
Ainoat päivät, kun vanhempani varmistivat, että heräsin olivat ensimmäinen koulupäivä, ylioppilaskirjoitukset ja pääsykokeet.
Silloin kun itse olin lapsi niin silloin kun heräsin kouluun olivat vanhempani olleet jo useamman tunnin töissä
Vierailija kirjoitti:
Mäkin hoidin itse herätykseni ja yleensä lueskelin ennen kuin koulu alkoi. Kerran ihmettelin tulipas luettua paljon ja sitte tajusin että olin katsonut kellon tunti väärin.;) Opettajalle valehtelin että olin nukkunut pommiin, hävettää vieläkin. Rangaistusta en saanut, oli eka (ja vika) kerta.
Nykyään on vanhempia, jotka antavat lapsen jäädä kotiin, kun myöhässä kouluun meneminen on niin noloa, vaikka minäkin opi yhdestä kerrasta olemaan myöhästymättä.
Vierailija kirjoitti:
Mitään kännyköitä ollut ennen ! Niitä tuli vasta -90 luvulla. Pennut kulki kouluun itse ja teki kotitöitä. Vanhemmat teki työtä ja isovanhemmat myös. Pakkasella mentiin töihin kuin kouluun. Eikä valitettu. Toivotaan pakkas talvea niin saatte kokea mitä täällä teitä ennen asuneet on kokeneet.
Ei ollut kännyköitä ei, mutta onko se jokin ihanne sekään, että lapsi näkee vanhempiaan vain viikonloppuisin kuten keskustelun aloittaja kertoo omasta lapsuudestaan?
Oma lapsuuteni oli myös kauan ennen kännyköitä. Itsellä koulu alkoi yleensä kello 8 ja kun koulumatka oli samaan suuntaan kuin vanhempien työmatka ja suunnilleen yhtä pitkä, niin nousimme kaikki kello 6 ja lähdimme yhdessä kohti koulua ja työpaikkaa kello 7. Ja omat vanhempani tulivat kyllä kotiin illalla.
En ole koskaan oikein pitänyt siitä, kun me vanhemmat ihmiset kuvailemme, kuinka karua ja kurjaa ja köyhää oma lapsuus entisaikaan oli mutta että mepä olimme reippaita ja omatoimisia ja ahkeria toisin kuin lapset nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on vanhempia, jotka antavat lapsen jäädä kotiin, kun myöhässä kouluun meneminen on niin noloa, vaikka minäkin opi yhdestä kerrasta olemaan myöhästymättä.
Hyvä me! Mukavaa päivää Sulle!
Täytyy myöntää, että hieman ihmettelin, kun työkaveri sanoi, että ei kymmenvuotiasta voi jättää lähtemään yksin kouluun niin, että on puhelimen päässä. Oma lapsi on herännyt itsenäisesti jo ekaluokkalaisesta. Selviää aamuista kahdella hälytyksellä - herätys ja ulos ovesta.
Oma äiti oli kotiäiti tai kotona töissä koko lapsuuteni, mutta heräsin kyllä herätyskelloon ja myöhemmin lähdin omatoimisesti kouluun.