Kertokaa miten ilmeni alhainen ferritiini tai raudanpuuteanemia? Mitä oireita oli?
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muista, oliko mulla nyt erityisesti muuta kuin väsymys. Olin tosi väsynyt koko ajan. Aerobinen kunto ei kasvanut millään. Mikähän mulla olis ollut ferritiini alimmillaan, ehkä 6? Sain infuusion ehkä vuoden päästä tuosta diagnoosista, ensin kokeiltiin rautaa suun kautta. Toivottavasti ei tarvitsisi koskaan enää kokea infuusiota. Siitä tuli tosi kauhea olo pariksi viikoksi.
En tiedä, mikä ferritiini on nyt. Pitäis taas pyytää lähetettä verikokeisiin. Jotain kahdenkympin pintaan se ehkä viimeksi oli. Nyt on ihan ok olo.
Tiedätkö, että alle 30 on täysin tyhjä varasto? Ja että ferritiini pitäisi olla yli sata, mielellään 150 että elimistö voisi toimia oikein ja hyvin, eli optimaalinen määrä rautaa on se mihin pitää pyrkiä, ei se, että pärjäilee tyhjällä varastolla.
No, jotenkin mä nyt kuitenkin yritän elämääni elää siitä huolimatta, että se ferritiini on alhainen. Minkäs mä sille voin muuta kuin että syön rautaa? En viitsi joka päivä murehtia tätä(kin) asiaa.
Mulla oli ferritiini 8. En huomannut mitään selkeää oiretta. Väsymystä joo, mutta olin pienen lapsen ja esiteinin äiti niin oisin ollut väsynyt joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
10 jatkaa
Herra meitä varjelkoon näiltä ferritiinikeuhkoajilta, jotka tietävät paremmin kuin länsimainen lääketiede miten asiat ovat ja aina kaikki tietysti johtuu yhdestä asiasta kuten ferritiinistä, D-vitamiini ja kilpirauhasarvot onkin jo niin vanhanaikaisia.
Ap, me ei voida täällä tietää mikä sulla on. Jos sulla on normaali hemoglobiini, niin tuskin oireesi johtuvat matalasta ferritiinistä. Voisko sulla olla vaikka joku ruuansulatuskanavan verenvuoto joka tihkuttaa, jos MCHC on laskenut? Korkea verenpaine ei johdu anemiasta eikä raudanpuutteesta. Kuinka korkeat paineet? Oletko varma, ettei sulla ole vaikka keuhkoveritulppa jos tuntuu ettet saa happea? Lääkitys verenpaineeseen voi myös parantaa elämänlaatua.
Mulla on seuranta tuohon verenpaineeseen. Sitä tässä ajankin takaa, että jos rauta-arvot on pielessä, niin eikö niiden syytä pitäisi tutkia, eikä todeta, että nää on nyt ok. Kun ei ole ja olo on karmea. Ja hei, mulla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta; susta se on joskus ollut muodikasta, minusta se on sairaus. Se on sentään hoidossa
t.ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muista, oliko mulla nyt erityisesti muuta kuin väsymys. Olin tosi väsynyt koko ajan. Aerobinen kunto ei kasvanut millään. Mikähän mulla olis ollut ferritiini alimmillaan, ehkä 6? Sain infuusion ehkä vuoden päästä tuosta diagnoosista, ensin kokeiltiin rautaa suun kautta. Toivottavasti ei tarvitsisi koskaan enää kokea infuusiota. Siitä tuli tosi kauhea olo pariksi viikoksi.
En tiedä, mikä ferritiini on nyt. Pitäis taas pyytää lähetettä verikokeisiin. Jotain kahdenkympin pintaan se ehkä viimeksi oli. Nyt on ihan ok olo.
Tiedätkö, että alle 30 on täysin tyhjä varasto? Ja että ferritiini pitäisi olla yli sata, mielellään 150 että elimistö voisi toimia oikein ja hyvin, eli optimaalinen määrä rautaa on se mihin pitää pyrkiä, ei se, että pärjäilee tyhjällä varastolla.
125 on naiselle laboratorioarvon yläviiteraja. Liika rauta aiheuttaa maksakirroosin, diabeteksen, väsymystä, heikentää sydämen toimintaa ja libidoa. Näin sanoo ihan oikea tiede.
Vierailija kirjoitti:
10 jatkaa
Herra meitä varjelkoon näiltä ferritiinikeuhkoajilta, jotka tietävät paremmin kuin länsimainen lääketiede miten asiat ovat ja aina kaikki tietysti johtuu yhdestä asiasta kuten ferritiinistä, D-vitamiini ja kilpirauhasarvot onkin jo niin vanhanaikaisia.
Ap, me ei voida täällä tietää mikä sulla on. Jos sulla on normaali hemoglobiini, niin tuskin oireesi johtuvat matalasta ferritiinistä. Voisko sulla olla vaikka joku ruuansulatuskanavan verenvuoto joka tihkuttaa, jos MCHC on laskenut? Korkea verenpaine ei johdu anemiasta eikä raudanpuutteesta. Kuinka korkeat paineet? Oletko varma, ettei sulla ole vaikka keuhkoveritulppa jos tuntuu ettet saa happea? Lääkitys verenpaineeseen voi myös parantaa elämänlaatua.
Mulla on seuranta tuohon verenpaineeseen. Sitä tässä ajankin takaa, että jos rauta-arvot on pielessä, niin eikö niiden syytä pitäisi tutkia, eikä todeta, että nää on nyt ok. Kun ei ole ja olo on karmea. Ja hei, mulla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta; susta se on joskus ollut muodikasta, minusta se on sairaus. Se on sentään hoidossa
t.ap
Vierailija kirjoitti:
10 jatkaa
Sepä se, kun tietoa on muualla länsimaissa, mutta Suomessa vain pienellä vähemmistöllä lääkäreitä. Hb on se mihin rauta menee ensimmäisenä koska hapen kuljettaminen on elimistön tärkeimpiä toimintoja. Eli se, että hb on hyvä, ei kerro vielä yhtään mitään miten muihin toimintoihin riittää rautaa. Kun rautavarasto on tyhjä, se nostaa hb:tä, sitten kun hb laskee, on jo iso hätä. Ja kyllä, myös dee, b12 ja folaatti on yhteydessä rautaan ja sen imeytymiseen. Raudanpuute aiheuttaa myös sen, että kilpirauhanen ei voi toimia hyvin ja oikein, ja monilla on kilpirauhaslääkkeet vaikka pitäisi hoitaa se raudanpuute. Rauta vaikuttaa elimistössä 200 eri toimintoon, joten kyllä raudanpuutteen oireetkin on moninaisia, eikä kukaan ole väittänyt että kaikki johtuu vain raudanpuutteesta. Sitten kun varasto on täynnä, ja edelleen on oireita, sitten on hyvä tutkia muita syitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väsymys, hengästyminen, hiustenlähtö, levottomat jalat. Olo aivan hirveä silloin kun ferritiini oli 8. Avuksi rautatabletit ja runsaisiin kuukautisiin puuttuminen. Vatsa ei tahdo sietää rautaa, joten tankkasin hyvin hyvin hitaasti. 10 vuotta myöhemmin ferritiini 30, oireita vielä on, mutta ovat lieviä. Nykyään otan silloin tällöin yksittäisiä tabletteja rautaa.
Mitä ihmettä? 30 on raja, että varasto on täysin tyhjä. Elimistö käyttää 200 eri asiaan rautaa, ja sulla ei varmasti tule päivässä ruuasta tarvittavaa rautaa, että sun elimistö toimisi hyvin tyhjällä varastolla. Ferritiini pitää olla ainakin yli sata, joillakin ei pysy oireet pois alle 150. Urheilijanaisilla ferritiini pidetään 250 paikkeilla. Miksi ihmeessä tyydyt siihen että sulla on tyhjä varasto, ja sun elimistö kärsii koko ajan? Mitä lu
Ja todisteet? Jos johtavat tämän asian tietävät lääkärit niin sanoo, ja ihmisten omat kokemukset, niin mikä kompetenssi sulla on tulla sanomaan että on puppua? Onko urheilulääketiedekin puppua? Kyllä monet pärjäävät vähäiselläkin rautamäärällä, kun elimistö on siihen tottunut, mutta ei se tarkoita sitä että rautaa olisi optimaalinen määrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10 jatkaa
Mulla on seuranta tuohon verenpaineeseen. Sitä tässä ajankin takaa, että jos rauta-arvot on pielessä, niin eikö niiden syytä pitäisi tutkia, eikä t
Raudanpuute haittaa kilpirauhasen toimintaa. Voi olla että sulla ei olisi mitään vikaa kilpirauhasessa jos ei olisi raudanpuutetta.
Älä nyt suutu, hyvää tarkoitin. Se on ihan oikea kilpirauhasen vajaatoiminta, joka näkyy laboratoriokokeissa. Se trendikäs kilpirauhasen vajaatoimintahan on juuri se, että on normaalit kilpirauhasarvot mutta samalla muka vajaatoiminta. Samoin jos Hb on matalalla, on ihan oikea anemia. Nämä matalat ferritiinit on sitten enemmän trendiasia. Toki on ihan tutkittua, että useat naiset hyötyvät rautalisästä vaikka Hb onkin matala normaali, mutta se on taas vahvasti eri juttu.
Sun oireet sopisivat kyllä isolta osin myös tuohon kilpirauhasen vajaatoimintaan, toivottavasti arvot on samalla tsekattu. Oletan ettei se verenpaine kauhean korkea ole jos se on seurannassa. Ja sellainen ihan oikea labralöydös sulla on se MHCH matalana, joka viittaa raudanpuutteeseen. Hyvin usein sen taustalla on tosiaan se, että sitä rautaa kuluu johonkin ja yleisimmin se syy on tihkuttava verenvuoto jostain kohtaa ruuansulatuskanavaa. Varsinkin jos on muita sopivia oireita niin jommankumman pään tähystys voisi olla hyvä idea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
<
Höpö höpö, tuo on ihan väärää tietoa. Haitallinen raudan määrä on silloin kun ferritiini alkaa huidella 600-1000 paikkeilla. Sitten sitä aletaan vasta tutkia.
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt suutu, hyvää tarkoitin. Se on ihan oikea kilpirauhasen vajaatoiminta, joka näkyy laboratoriokokeissa. Se trendikäs kilpirauhasen vajaatoimintahan on juuri se, että on normaalit kilpirauhasarvot mutta samalla muka vajaatoiminta. Samoin jos Hb on matalalla, on ihan oikea anemia. Nämä matalat ferritiinit on sitten enemmän trendiasia. Toki on ihan tutkittua, että useat naiset hyötyvät rautalisästä vaikka Hb onkin matala normaali, mutta se on taas vahvasti eri juttu.
Sun oireet sopisivat kyllä isolta osin myös tuohon kilpirauhasen vajaatoimintaan, toivottavasti arvot on samalla tse
Mun kilpirauhasarvot on kunnossa, ne on juuri tarkistettu. Ja mulla on siis alakantissa ferritiinin lisäksi tuo toinen arvo
t.ap
Sepä se, kun tietoa on muualla länsimaissa, mutta Suomessa vain pienellä vähemmistöllä lääkäreitä. Hb on se mihin rauta menee ensimmäisenä koska hapen kuljettaminen on elimistön tärkeimpiä toimintoja. Eli se, että hb on hyvä, ei kerro vielä yhtään mitään miten muihin toimintoihin riittää rautaa. Kun rautavarasto on tyhjä, se nostaa hb:tä, sitten kun hb laskee, on jo iso hätä. Ja kyllä, myös dee, b12 ja folaatti on yhteydessä rautaan ja sen imeytymiseen. Raudanpuute aiheuttaa myös sen, että kilpirauhanen ei voi toimia hyvin ja oikein, ja monilla on kilpirauhaslääkkeet vaikka pitäisi hoitaa se raudanpuute. Rauta vaikuttaa elimistössä 200 eri toimintoon, joten kyllä raudanpuutteen oireetkin on moninaisia, eikä kukaan ole väittänyt että kaikki johtuu vain raudanpuutteesta. Sitten kun varasto on täynnä, ja edelleen on oireita, sitten on hyvä tutkia muita syitä.
Sulla on tuollaisia opittuja yksityiskohtia, joita yhdistelet sitten erikoisella tavalla omaksi oppikokonaisuudeksesi.
Kun ferritiinini oli 2 ja hemoglobiini 100, niin pyörrytti päivittäin, päätä särki ja väsytti, niin ettei meinannut hereillä pysyä. Päivisin nukahti kesken kaiken ja päikkäreistä huolimatta illalla klo 19 nukkumaan. Opiskeluista ei tullut mitään kun keskittymiskyky ja muisti olematon ja lukiessa nukahti.
Rautaa syöty nyt puoli vuotta. Nyt pysyy jo hereillä ja huimaus satunnaista, nykyisiä arvoja en tiedä kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Sun oireet sopisivat kyllä isolta osin myös tuohon kilpirauhasen vajaatoimintaan, toivottavasti arvot on samalla tse
Miksi ferritiini, eli varastorauta olisi joku trendiasia? Miksi se muualla maailmassa ymmärretään oikeaksi asiaksi, mutta Suomessa se onkin vain trendi? Hb vaihtelee eri syistä, ja monilla se ei ole sillä omalla luontaisella tasolla kuin vasta sitten kun rautavarasto on täynnä. Miksi ihmeessä naisella, joka menettää rautaa joka kk, ja monesta syystä voi sitä muutenkin kuluttaa enemmän kuin mies, pitäisi hb olla alhaisempi kuin miehillä? Se vaan hyväksytään että naisella saa olla huonommin toimiva elimistö.
toi on puppua, että pitää olla yli sata, saati 150. Sopiva raja on noin 40-100.
Itselläni rupesi helpottamaan kun nousi yli 40. Toisaalta, mulla oli vakava maksatulehdus, niin se oli 121.
Liika rauta aiheuttaa maksatulehduksen, loppuvaiheessa maksakirroosin.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on tuollaisia opittuja yksityiskohtia, joita yhd
Opittuja? Niin, olen kärsinyt puutoksista koko ikäni, ja kyllä vähän kiinnostelee mitä asiantuntijat asioista sanoo. Ei nämä ole mitään mun omia päätelmiä, vaan faktoja. Opiskele sinäkin vähän enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni rupesi helpottamaan kun nousi yli 40. Toisaalta, mulla oli vakava maksatulehdus, niin se oli 121.
Liika rauta aiheuttaa maksatulehduksen, loppuvaiheessa maksakirroosin.
Ystävälläni ferritiini on 220 ja lääkärin mukaan ihan ok arvo esim. paljon urheilevalle ihmiselle
Ferrittini 8.?? Walking dead.? 😟 Minulla ferrittini oli vähän yli 100, oli aika hutera olo. Lenkkeilin turhan paljon, ja söin huononlaisesti. Väsymys oli rankkaa, sohvalla jaksoin juuri makoilla. Yöllä levottomat jalat, näkökin oli sumeaa. TK:ssa hb 128, ferritiiniä ei suostuttu mittaamaan. Menin yksityiselle, jokin rautapaketti otettiin. Aloin ottamaan rauta tabletteja, syömään rautapitoisia ruokia. Vähitellen olo alkoi koentua, kannattaa miettiä mitä syö, miten liikkuu, kuulostella kropan antamia viestejä. 😁
Mulla oli väsymystä, voimattomuutta, rytmihäiriöitä, hiustenlähtöä, keskittymisongelmia, iho oli tosi kuiva ja kalpea, huulet ja kynnet lopulta aivan värittömät. Runsaat kuukautiset on, joten tosi helposti lähtee varastot vähenemään. Nykyään syön viikoittain useamman veriruoan (veriohukaisia tms.) ja kerran vuodessa otan muutaman kuukauden rautakuurin.