Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa miten ilmeni alhainen ferritiini tai raudanpuuteanemia? Mitä oireita oli?

Vierailija
10.10.2024 |

Mitä arvoja oli, mistä saitte avun?

Kommentit (124)

Vierailija
1/124 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsymys, hengästyminen, hiustenlähtö, levottomat jalat. Olo aivan hirveä silloin kun ferritiini oli 8. Avuksi rautatabletit ja runsaisiin kuukautisiin puuttuminen. Vatsa ei tahdo sietää rautaa, joten tankkasin hyvin hyvin hitaasti. 10 vuotta myöhemmin ferritiini 30, oireita vielä on, mutta ovat lieviä. Nykyään otan silloin tällöin yksittäisiä tabletteja rautaa.

Vierailija
2/124 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väsymys, hengästyminen, hiustenlähtö, levottomat jalat. Olo aivan hirveä silloin kun ferritiini oli 8. Avuksi rautatabletit ja runsaisiin kuukautisiin puuttuminen. Vatsa ei tahdo sietää rautaa, joten tankkasin hyvin hyvin hitaasti. 10 vuotta myöhemmin ferritiini 30, oireita vielä on, mutta ovat lieviä. Nykyään otan silloin tällöin yksittäisiä tabletteja rautaa.

Eikö infuusiota tarjottu? Mitä muut arvot olivat?

t.ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/124 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukset lähti repimällä päästä. Aloin syömään rautaa satunnaisesti niin hiustenlähtö loppui.

Vierailija
4/124 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiukset lähti repimällä päästä. Aloin syömään rautaa satunnaisesti niin hiustenlähtö loppui.

Mitä rautaa aloit syömään?

Vierailija
5/124 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovat nivel- ja lihaskalvojen kivut. Etenkin sormissa ja käsissä. Samoin käsien puutumista öisin, valkosormisuutta, rytmihäiriöitä ja tinnitystä.

Vierailija
6/124 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä rautaa aloit syömään?

Sideral fortella lähti kuntoon https://www.vitamiini.org/sideral-forte-kokemuksia/ netistä löytyy lisätietoja

Vierailija
7/124 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruisleivästä saa rautaa

Vierailija
8/124 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? 30 on raja, että varasto on täysin tyhjä. Elimistö käyttää 200 eri asiaan rautaa, ja sulla ei varmasti tule päivässä ruuasta tarvittavaa rautaa, että sun elimistö toimisi hyvin tyhjällä varastolla. Ferritiini pitää olla ainakin yli sata, joillakin ei pysy oireet pois alle 150. Urheilijanaisilla ferritiini pidetään 250 paikkeilla. Miksi ihmeessä tyydyt siihen että sulla on tyhjä varasto, ja sun elimistö kärsii koko ajan? Mitä luulet että se vaikuttaa pidemmän päälle?

Vierailija
9/124 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla on siis ferritiini ollut keväällä 24 ja nyt se on 5kk raudan syönnillä noussut 33. Mutta samaan aikaan e-mchc on tippunut reilusti alle viiterajojen. Olen aivan loppu, tukka lähtee päästä, mulla on verenpaine koholla, rytmihäiriöitä yms. Kun yritän tehdä jotain, joudun haukkomaan happea. Lääkäri katsoi puhelinajan aikana arvot ja sanoi, että nää on kunnossa. 

Vierailija
10/124 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hirveästi oireita, niihin tottuu. Väsymystä oli, mutta kenelläpä ei olisi. Labrakokeet otettiin muusta syystä ja niissä oli Hb 100. Jälkeenpäin kyllä huomasi, että esimerkiksi kynnet olivat silloin kuin paperista. Aika heikot kynnet minulla on edelleen ja liuskottuvat, mutta nyt ne ovat kovat. 😁 Minulla oli joskus aiemmin myös mystisiä ajoittaisia kipuja sormien ja varpaiden pehmytosissa, jotka saattoivat toki olla virusinfektion jälkitila tai sitten raudanpuutteen oire.

Sittemmin olen opetellut havainnoimaan kroppaani jkv paremmin. Mutta yleisimmin kai raudanpuuteanemia tulee nimenomaan pikkuhiljaa ja siihen tottuu. Eri asia jos anemia tulee kerralla vaikkapa verenvuodon seurauksena. Rautalisät nyt varsinaisesti eivät sovi kenellekään, mutta pitää löytää sellainen jota itse sietää parhaiten. 

Vierailija
11/124 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruisleivästä saa rautaa

Kun rautavarasto on täysin tyhjä, eli ferritiini 30 tai alle, ei pelkällä ruualla sitä saa täytettyä, paitsi jos juo tuopillisen verta joka päivä. Jotain ruisleipää saisi syödä sata kiloa päivässä että se mitään auttaisi, rauta kun imeytyy todella huonosti kasvisperäisestä ruuasta, eikä kovin hyvin edes punaisesta lihastakaan.

Vierailija
12/124 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:lla on siis ferritiini ollut keväällä 24 ja nyt se on 5kk raudan syönnillä noussut 33. Mutta samaan aikaan e-mchc on tippunut reilusti alle viiterajojen. Olen aivan loppu, tukka lähtee päästä, mulla on verenpaine koholla, rytmihäiriöitä yms. Kun yritän tehdä jotain, joudun haukkomaan happea. Lääkäri katsoi puhelinajan aikana arvot ja sanoi, että nää on kunnossa. 

Käyt eri lääkäreillä niin pitkään kun löydät järkevän joka tietää jotain jostain. Facen raudanpuuteryhmistä saat tietoa ja tietoa myös eri alueiden hyvistä lääkäreistä.

Vierailija
13/124 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista, oliko mulla nyt erityisesti muuta kuin väsymys. Olin tosi väsynyt koko ajan. Aerobinen kunto ei kasvanut millään. Mikähän mulla olis ollut ferritiini alimmillaan, ehkä 6? Sain infuusion ehkä vuoden päästä tuosta diagnoosista, ensin kokeiltiin rautaa suun kautta. Toivottavasti ei tarvitsisi koskaan enää kokea infuusiota. Siitä tuli tosi kauhea olo pariksi viikoksi.

En tiedä, mikä ferritiini on nyt. Pitäis taas pyytää lähetettä verikokeisiin. Jotain kahdenkympin pintaan se ehkä viimeksi oli. Nyt on ihan ok olo.

Vierailija
14/124 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hirveästi oireita, niihin tottuu. Väsymystä oli, mutta kenelläpä ei olisi. Labrakokeet otettiin muusta syystä ja niissä oli Hb 100. Jälkeenpäin kyllä huomasi, että esimerkiksi kynnet olivat silloin kuin paperista. Aika heikot kynnet minulla on edelleen ja liuskottuvat, mutta nyt ne ovat kovat. 😁 Minulla oli joskus aiemmin myös mystisiä ajoittaisia kipuja sormien ja varpaiden pehmytosissa, jotka saattoivat toki olla virusinfektion jälkitila tai sitten raudanpuutteen oire.

Sittemmin olen opetellut havainnoimaan kroppaani jkv paremmin. Mutta yleisimmin kai raudanpuuteanemia tulee nimenomaan pikkuhiljaa ja siihen tottuu. Eri asia jos anemia tulee kerralla vaikkapa verenvuodon seurauksena. Rautalisät nyt varsinaisesti eivät sovi kenellekään, mutta pitää löytää sellainen jota itse sietää parhaiten. 

Aivan järjetöntä että Suomessa pidetään ihmisiä tahallaan raudanpuutteisina, vaikka se on elimistölle todella vaarallista, vaikka elimistö siihen tottuukin, mutta kyllä se tekee hallaa koko ajan, ja vanhana elimistö menee nopeasti. Ehkä se onkin tarkoituksena, että pidetään kansa sairaana, ja kuolevat aikaisemmin eläkerahoja kuluttamasta.

Vierailija
15/124 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 jatkaa

Herra meitä varjelkoon näiltä ferritiinikeuhkoajilta, jotka tietävät paremmin kuin länsimainen lääketiede miten asiat ovat ja aina kaikki tietysti johtuu yhdestä asiasta kuten ferritiinistä, D-vitamiini ja kilpirauhasarvot onkin jo niin vanhanaikaisia.

Ap, me ei voida täällä tietää mikä sulla on. Jos sulla on normaali hemoglobiini, niin tuskin oireesi johtuvat matalasta ferritiinistä. Voisko sulla olla vaikka joku ruuansulatuskanavan verenvuoto joka tihkuttaa, jos MCHC on laskenut? Korkea verenpaine ei johdu anemiasta eikä raudanpuutteesta. Kuinka korkeat paineet? Oletko varma, ettei sulla ole vaikka keuhkoveritulppa jos tuntuu ettet saa happea? Lääkitys verenpaineeseen voi myös parantaa elämänlaatua.

Vierailija
16/124 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista, oliko mulla nyt erityisesti muuta kuin väsymys. Olin tosi väsynyt koko ajan. Aerobinen kunto ei kasvanut millään. Mikähän mulla olis ollut ferritiini alimmillaan, ehkä 6? Sain infuusion ehkä vuoden päästä tuosta diagnoosista, ensin kokeiltiin rautaa suun kautta. Toivottavasti ei tarvitsisi koskaan enää kokea infuusiota. Siitä tuli tosi kauhea olo pariksi viikoksi.

En tiedä, mikä ferritiini on nyt. Pitäis taas pyytää lähetettä verikokeisiin. Jotain kahdenkympin pintaan se ehkä viimeksi oli. Nyt on ihan ok olo.

Tiedätkö, että alle 30 on täysin tyhjä varasto? Ja että ferritiini pitäisi olla yli sata, mielellään 150 että elimistö voisi toimia oikein ja hyvin, eli optimaalinen määrä rautaa on se mihin pitää pyrkiä, ei se, että pärjäilee tyhjällä varastolla.

Vierailija
17/124 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10 jatkaa

Herra meitä varjelkoon näiltä ferritiinikeuhkoajilta, jotka tietävät paremmin kuin länsimainen lääketiede miten asiat ovat ja aina kaikki tietysti johtuu yhdestä asiasta kuten ferritiinistä, D-vitamiini ja kilpirauhasarvot onkin jo niin vanhanaikaisia.

Ap, me ei voida täällä tietää mikä sulla on. Jos sulla on normaali hemoglobiini, niin tuskin oireesi johtuvat matalasta ferritiinistä. Voisko sulla olla vaikka joku ruuansulatuskanavan verenvuoto joka tihkuttaa, jos MCHC on laskenut? Korkea verenpaine ei johdu anemiasta eikä raudanpuutteesta. Kuinka korkeat paineet? Oletko varma, ettei sulla ole vaikka keuhkoveritulppa jos tuntuu ettet saa happea? Lääkitys verenpaineeseen voi myös parantaa elämänlaatua.

Meinaat, että ihmisellä on keuhkoveritulppa 5kk?

Vierailija
18/124 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10 jatkaa

Jos ferritiini on alle 30, on rautavarastot tyhjät. Tämä on kiistatonta

Vierailija
19/124 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan järjetöntä että Suomessa pidetään ihmisiä tahallaan raudanpuutteisina, vaikka se on elimistölle todella vaarallista, vaikka elimistö siihen tottuukin, mutta kyllä se tekee hallaa koko ajan, ja vanhana elimistö menee nopeasti. Ehkä se onkin tarkoituksena, että pidetään kansa sairaana, ja kuolevat aikaisemmin eläkerahoja kuluttamasta.

Kunnon saarnaukset siellä. 😁 Miten minua pidettiin tahallaan raudanpuutteisena, kun kerran anemiani löytyi sattumalta verenkuvassa? Anemia nyt ei tee hallaa koko ajan eikä todellakaan lyhennä elinikää toisesta päästä. Liika rauta sen sijaan on myrkyllistä ja lyhentää elinikää, voi tulla vaikka tuollaisia höpöjuttuja.

Vierailija
20/124 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini-ikäisellä tyttärellä ferritiini 5, hemoglobiini jotain 100.

Oireena ettei jaksanut liikkua kunnolla ja naama aivan vitivalkoinen.

Erittäin runsaat kuukautiset 4 viikon välein, kestävät viikon kerrallaan.

Nyt tankataan rautaa, muttei maha kestä sitä mitä lääkäri määräsi eli 200 mg joka toinen päivä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi