Eläkeläisille (yli 65 v) uusi kädenojennus hallitukselta! Pääsevät yksityiselle 28 euron omavastuulla, veronmaksajat kustantaa loput
"HALLITUS aikoo pilotoida muutosta, jonka myötä 65 vuotta täyttäneet pääsisivät yksityiselle yleislääkärille julkisen terveydenhuollon asiakasmaksun suuruisella omavastuulla. Ensi vuonna maksu on suuruudeltaan noin 28 euroa"
Kommentit (1001)
Omat yli seitsenkymppiset vanhemmatkin koko ajan soittelee mulle ja pyytelee jotain. Omia vanhempiaan eivät juurikaan autelleet. Hiton itsekkäitä.
Se on hyvä, että kotitalousvähennystä leikataan ensi vuonna, sitä käytti vain hyvätuloiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lähitulevaisuudessa työikäisten odotetaan huolehtivan ikääntyvistä vanhemmistaan."
Huolehtia nyt eläkekusettajista! Eihei onnistu. Itse säilöivät ison sisarusparvensa kanssa vanhempansa laitoksiin.
Vanhempani ainakin kuolivat suorille jaloille päästään terveenä ja asiansa huolehtien kumpikin 85-vuotiaana ilman laitoksia omaan kotiinsa 80-luvulla. Samoin appivanhempani.
Hyvää päänterveyttä tahtoisin toivotella teille samaa vihaista jargonia spämmääville
Olivat siis suurten ikäluokkien isovanhempia nämä esimerkkitapauksesi. Ihan 1800-luvun lopulla tai 1900- luvun alussa syntyneitä . Olet siis itse 20 tai 3
Olen syntynyt 1946. Kyllä olin sen kymmenlapsisen perheen toiseksi nuorin.
Vanhempieni syntymävuodet 1899 ja 1903. Ovat isovanhempia 40-50 -vuotiaille lapsilleni.
Miksi kuvittelette että kaikki vanhukset on jotain ruokaa ja kylvetystä tarvitsevia? Huomaan olevani vireämpi ja enemmän ajassa kuin nuo samaa jargonia boomereista jankkaavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäreilua!
Ei ole. Työikäisille on työterveydenhoito, joten he pääsevät yksityiselle terveysasemalla milloin vain aivan ilmaiseksi. Kun julkista terveydenhoitoa ei enää maassamme ole, ei ainakaan pääkaupunkiseudulla, niin jotain on pakko tehdä jotta eläkeläisetkin saisivat edelleen hoitoa ja vältytään kalliimmilta seurannaissairauksilta.
Ei se ihan noin mene. On paljon sellaisia työntekijöitä, joille työterveys tarkoittaa lakisääteistä minimiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeistäkin maksetaan vero, eläke ei siis ole verotonta tuloa. Ihan vaan tiedoksi ja tulevaisuuttasikin ajatellen.
Työmarkkinatuesta menee 20 % veroa eli se on 3 lapsen vanhemmalle 595 netto kuukaudessa.
1000 euron eläkkeestä ei mene veroa.
Tämä 595 nettotyyppi ei ole vieläkään kertonut, miksi ei saa mitään muita tukia (mukamas) Ei vissiin lapsilisiäkään.
En ole tuo mutta minäkään en saa kuin tuon työmarkkinatuen, lapset on 17 v ja 18 v, ei heistä enää tietenkään saa mitään. Minulla on omistusasunto (ostettu silloin kun oli vielä töitä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkyvyttömyyseläkkeen saajat? Ei tietenkään meille?
Eiköhän aika monella työkyvyttömyyseläkkeen saajalla ole jo pysyvät hoitokontaktit perusterveydenhuoltoon tai erikoissairaanhoitoon. Ja erikoislääkäripalvelujahan tämä ei edes koskenut.
Toki omalääkärisysteemiä voisi kehittää yksityiselläkin. Mielenkiintoinen kokeilu, toivottavasti edistää hoitoonpääsyä eläkeläisillä.Pysyvät hoitokontaktit?????
Helsingissä on ollut tk:saa omalääkärijärjestelmä vaan se on kariutunut aikoja sitten. Nyt on pyörä keksitty uudestaan. Tk-lääkärit vaihtuvat niin tiheästi ettei omalääkärijärjestelmää synny.
"Budjettiriihi sinetöi kotitalousvähennyksen rajun leikkauksen."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lähitulevaisuudessa työikäisten odotetaan huolehtivan ikääntyvistä vanhemmistaan."
Siinä on kova motivaatio hoitaa kun toinen on lomaillut sinunkin rahoilla vuosikymmeniä ja sinun itse on työskenneltävä 70-vuotiaaksi tämän vuoksi.
Mitenkäs monta vuotta ehdit olla eläkkeellä? Aivan, pidempään kuin aikaisemmat sukupolvet. Siihenhän tämä perustuu.
Entä montako työvuotta sulle kertyy ennen eläkettä? Veikkaan, että niitä vuorostaan on vähemmän kuin edellisellä sukupolvella.Ei varmasti ehdi olla ikäluokkani eläkkeellä edes samaa aikaa kuin te ei lähellekään. Elinikä ei todellakaan nouse niin paljoa, jos olenkaan. On jo kääntynyt lask
Elinikä ei ole kääntynyt oikeasti laskuun, vaan koronavuodet vääristävät tilastokäyriä.
Missä iässä sulle alkoi kertyä eläke? Koulutus taisi olla ilmainen, vai?
Vierailija kirjoitti:
Omat yli seitsenkymppiset vanhemmatkin koko ajan soittelee mulle ja pyytelee jotain. Omia vanhempiaan eivät juurikaan autelleet. Hiton itsekkäitä.
Autatko ja jos et niin miksi et ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeistäkin maksetaan vero, eläke ei siis ole verotonta tuloa. Ihan vaan tiedoksi ja tulevaisuuttasikin ajatellen.
Työmarkkinatuesta menee 20 % veroa eli se on 3 lapsen vanhemmalle 595 netto kuukaudessa.
1000 euron eläkkeestä ei mene veroa.
Tämä 595 nettotyyppi ei ole vieläkään kertonut, miksi ei saa mitään muita tukia (mukamas) Ei vissiin lapsilisiäkään.
En ole tuo mutta minäkään en saa kuin tuon työmarkkinatuen, lapset on 17 v ja 18 v, ei heistä enää tietenkään saa mitään. Minulla on omistusasunto (ostettu silloin kun oli vielä töitä).
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea enää tammikuussa, ei edes, jos tulee syöpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäreilua!
Ei ole, 18-64-vuotiailla on työterveyshuolto.
Kun EI OLE TYÖTERVEYSHUOLTOA.
Vain hyväosaisille työntekijöillä on se.
Esim vartijoilla, myyjillä, ravintolatyöntekijöillä yms matalapalkka-ammateissa olevilla nuorilla ei ole mitään työterveyshuoltoa.
Heidän pitäisi käydä töissä ja jakaa hyväkuntoisina vuosikymmeniä työelämässä. He eivät kuitenkaan pääse terveysasemallekaan, kun ne on ajettu alas, eikä heillä ole varaa maksaa 150 euroa yksityisestä lääkäristä.
Tämä koko uudistus on täysin ristiriidassa hallituksen tavoitteen kanssa saada ihmisiä tekemään enemmän töitä. Työvoimasta pitäisi pitää huolta, eikä vain korkealla sosiaaliturvalla elämästä nauttivista eläkeläisistä.
Onkohan tässä laki muuttunut. SIllä aikoinaan kunnallisella puolella työterveyshuoltoon olivat oikeutettuja vain vakituisessa työsuhteessa tai tietyn kk-määrän ylittävässä määaikaisuudessa olevat. Eivät siis kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella törkeää. Eläkeläiset eivät ole köyhiä, minkä lisäksi heillä on aikaa jonottaa terveysasemallekin. Terveydenhoitoa pitää parantaa työikäisillä, niin olisi vähemmän sairauspoissaolojakin. Panokset täytyisi laittaa nuoriin, joilla on elinvuosia vielä edes. En ymmärrä eläkeläisten hyysäystä.
Siinä vaiheessa ymmärrät, kun olet itse eläkeläinen. Elämä menee tooooosi nopeaan, siihen on vain silmänräpäys kun olet itse eläkkeellä. Vai kuvittelitko olevasi ikuisesti nuori ja terve?
Tällä menolla ei tarvitse huolehtia siitä, että miten eläkkeellä pärjää. t. nuori ja sairas
Kuka nuori uskoo pääsevänsä eläkkeelle? Kun oma eläkeikä koittaa, on maailmanmeno hyvin erinäköistä kuin nykyään näillä ikärakenteilla. Todennäköisesti nykyinen hyvinvointivaltio ja eläkejärjestelmä on jo romuttunut. Eläkeläiset saavat kiittää onneaan, että ovat nähneet sentään ne Suomen kulta-ajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on kova motivaatio hoitaa kun toinen on lomaillut sinunkin rahoilla vuosikymmeniä ja sinun itse on työskenneltävä 70-vuotiaaksi tämän vuoksi.
Mitenkäs monta vuotta ehdit olla eläkkeellä? Aivan, pidempään kuin aikaisemmat sukupolvet. Siihenhän tämä perustuu.
Entä montako työvuotta sulle kertyy ennen eläkettä? Veikkaan, että niitä vuorostaan on vähemmän kuin edellisellä sukupolvella.Ei varmasti ehdi olla ikäluokkani eläkkeellä edes samaa aikaa kuin te ei lähellekään. Elinikä ei todellakaan nou
Nyt se ei ole mahdollista mennä 15v töihin ja alkaa kesälomailla jo teini-iässä palkallisesti ( puhumattakaan 60v alkavasta eläkkeestä). On käytännössä pakko opiskella. Ja silloin ei todellakaan lomailla. Se että se koulutus on pakollista ei voida laskea meidän vahingoksi joka käänteessä. Rankempaa aikaa se oli suhteellisesti kuin työelämä. Ja me tiinhän sitä kesätöihin 15 vuotiaana. Sitten muu vuosi koulua ja taas seuraavana kesänä töihin. Viimeinen kesälomani oli 14-vuotiaana ja seuraava 26-vuotiaana 2 vkoa. Te olitte siinä iässä jo kymmenkunta lomaa paikallisesti viettänyt. 15-vuotiaasta asti siinä oravanpyörässä on pyöritty ja 70-vuotiaaksi jatkuu. Sitten vielä se maksuvastuu.. te ette maksaneet kuin vähän ja minä paljon. Silti te sitten muka ansaitsette pitkän ja lähes ilmaisen vuosikymmenien loman. Miksi ei muut? Mikä teistä tekee niin eriomaisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kiukun kohde muuttuu kun itse olette 65 ja pienellä eläkkeellä. Muistakaahan silloin kuinka epistä se onkaan jos jostakin saa jonkun lantin alennusta.
Eivät milleniaalit kuvittelekaan enää saavansa mitään kohtuullista eläkettä. Eivät ainakaan sellaista, joka korreloisi sitä kuinka paljon eläkemaksuja pitää maksaa.
Kaikki edellisten sukupolvien ponnistelujen tulokset on otettu itsestäänselvyytenä vastaan. Jos nämä kaikkea vaativat, kaikesta valittavat, uhriutujat ja turvallista tilaa vaativat lähetettäisiin menneisyyteen maata rakentamaan, miltähän tämä maa näyttäisi?
Toiset meistä haluavat mennä eteenpäin kohti parempaa tulevaisuutta, eivätkä taantua kurjaan menneisyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Panet estot tai sanot ettei sinua saa häiritä. Niin helppoa se on.
Itse aion pysyä omatoimisena ja ostaa palvelut kun tarvitsen. Ehkäpä isovanhempasikin olivat terveitä ja itsenäisiä ja sinä olet tullut omiin vanhempiisi vihamieliseksi narisijaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raivostuttavaa. Miksi niitä julkisen maksuja pitää sitten nostaa, kun on ilmiselvää että niitä nostetaan juuri ikääntymisen kustannusten vuoksi? Tämähän tarkoittaa sitä, että nämäkin kulut valuvat nyt niille työssäkäyville
Kenelle muulle ne voisivat mennä?
Yritykset osaavat yleensä hallita verotustaan verosuunnittelun avulla. Ei tällä paljon muita maksajia ole kuin työssä käyvät. Konkurssien myötä he kuitenkin vähenevät koko ajan.
Esimerkiksi sellaisille eläkeläisille, joilla on varaa ne maksaa. Ymmärtäisin palvelusetelin kädenojennuksena pienituloisille, en kategorisesti tietylle ikäluokalle, joka on jo muutenkin varakkaampi kuin lapsensa ja lapsenlapsensa. Turha ihmetellä tässä maassa lisääntyvää katkeruutta tämän päätök
Eikö eläkeläisiä kiinnosta se, että heidän lapsensa ja lapsenlapsensa kärsivät tämän hallituksen toimista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palvelut kotiin on eläkeläisille maksullisia. Hintoja voi käydä katsomassa esim. Helsingin kotihoidon sivuilla.
Miksi ihmeessä jankkaat itsestään selvyyksiä?
Niin, lämminruoka palvelu on 200 euroa kuukaudessa ja kauppapalvelu 10 euroa kerta ja kylvetys 13 euroa kerta. Pienellä eläkkeellä Kotihoitaja maksu noin 150 - 400 kuukaudessa.
Miksi haluat selittää päivänselvyyksiä?
Kotitalousvähennys leikataan ensi vuonna.
Tosin 1000 euron eläkkeestä ei mene veroa eli ei
Onneksi teetimme jo talomme maalausurakan ja peltikatot uusittiin jokunen vuosi sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on nuori polvi joka lomailee ja työurakin alkaa vasta kolmikymppisenä jos silloinkaan.
Työttömiä on työmarkkinatuella ja palkkatukitöissä hoitamassa lapsia päiväkodeissa, koulunkäyntiavustajina kouluissa, uimahalleissa uimavalvojina ja kaupungin puutarhatoimessa leikkaamassa ruohikoita ja haravoimassa jne.
Mutta eikö tämä hallitus meinaa kohdistaa toimia myös palkkatukeen. Muutenkin kuin vain sen suhteen kerryttääkö se työssäoloehtoa vai ei. Mun mielestä on ollut jotain ilmassa, että poistuu tuo palkkatukikin. Ihan samoin kuin poistui vuorotteluvapaa... jota vuorotteluvapaa-tukimuotoa minä en kyllä ole alun alkaenkaan ymmärtänyt....
Näin nuo yhteiseksi hyväksi kerätyt veroeurot siirretään harvojen hyväksi ja yksityisten yritysten taseisiin.
Mitä tämä päätös saa aikaan?
Töitä riittää lääkäreille entistä enemmän yksityisellä sektorilla, joten heitä riittää entistä vähemmän julkiselle sektorille. Koska yksityisellä sektorilla on hulppeat palkat, entistä useampi lääkäri voi myös tehdä osa-aikaista työtä, joten lääkäripula tulee pahenemaan, hoitoon pääsy vaikeutumaan ja palkat nousevat entisestään, joka tulee rasittamaan hyvinvointialueiden henkilöstöbudjetteja.
Julkisen terveydenhuollon tila tulee siis heikkenemään entisestään ja ihmisten välinen eriarvoisuus ja terveyserot kasvamaan.
Kuka todella uskoo, että terveyspalvelut tuotetaan edullisemmin yksityisellä sektorilla, jossa palkat ovat korkeammat ja yritykset ottaa välistä oman voittosiivunsa?
Jokainen tämänkaltainen päätös on naula ennen niin upeasti toimineen julkisen perusterveydenhuoltomme arkkuun. Valitettavasti tällaisten ratkaisujen myötä meillä ei kohta ole julkista terveydenhuoltoa kuin neuvoloissa, kouluissa ja erikoissairaanhoidossa, kunnes nekin lopulta yksityistetään.
Ja kun kaikki terveyspalvelut ovat lopulta suurten yksityisten terveysjättien käsissä, ei kilpailua liiemmin ole ja hinnat tulevat olemaan sen mukaiset. Hoitoa saavat enää perusterveet ja varakkaat yksityisillä sairauskuluvakuutuksillaan, muut kuolkoot tai kärsikööt.
Joku eläkeläinen oli hakenut verovähennystä hoidosta, mutta ei saanut, kun 1000 euron eläkkeestä ei mene verojakaan.