Eläkeläisille (yli 65 v) uusi kädenojennus hallitukselta! Pääsevät yksityiselle 28 euron omavastuulla, veronmaksajat kustantaa loput
"HALLITUS aikoo pilotoida muutosta, jonka myötä 65 vuotta täyttäneet pääsisivät yksityiselle yleislääkärille julkisen terveydenhuollon asiakasmaksun suuruisella omavastuulla. Ensi vuonna maksu on suuruudeltaan noin 28 euroa"
Kommentit (1001)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeistäkin maksetaan vero, eläke ei siis ole verotonta tuloa. Ihan vaan tiedoksi ja tulevaisuuttasikin ajatellen.
Työmarkkinatuesta menee 20 % veroa eli se on 3 lapsen vanhemmalle 595 netto kuukaudessa.
1000 euron eläkkeestä ei mene veroa.
Tämä 595 nettotyyppi ei ole vieläkään kertonut, miksi ei saa mitään muita tukia (mukamas) Ei vissiin lapsilisiäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeistäkin maksetaan vero, eläke ei siis ole verotonta tuloa. Ihan vaan tiedoksi ja tulevaisuuttasikin ajatellen.
Työmarkkinatuesta menee 20 % veroa eli se on 3 lapsen vanhemmalle 595 netto kuukaudessa.
1000 euron eläkkeestä ei mene veroa.
Tämä 595 nettotyyppi ei ole vieläkään kertonut, miksi ei saa mitään muita tukia (mukamas) Ei vissiin lapsilisiäkään.
Koska jos on pienipalkkainen puoliso niin ei saa toimeentulotukea eikä asumistukea, vaikka on 2 lasta.
Potkulaki on käsittelyssä. Kai olet säästänyt tilille rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 65-vuotiailla on kertynyt kaikkein eniten varallisuutta, ja nyt heidän terveydenhuoltonsa siirretään kalleimpaan mahdolliseen luokkaan veronmaksajien maksettavaksi?
jää perittävää, ei sitä kaikkea tuhlata, kuitenkin niin että nauttii elämästä, ei pihistellä
On siinä ollutkin aikaa nauttia elämästä kun olette noin 59 -vuotiaana saaneet jäädä eläkkeelle muiden maksaessa lystäilyt. Ei suoda meille maksajaikäpolvelle samaa. Koko elämä töissä että paikataan teidän maksamattomat eläkkeet.
Kenelle sä puhut? Mä olen 65 + mutta ei ole vielä eläkkeen tavoiteikä saavutettu. Töitä olen tehnyt yli 50 vuotta, ja usein kahtakin työtä päällekkäin. Teetkö saman perässä?&nb
No ei sinun ikäluokallasi ole eläkeikä lähelläkään 70v. On eriasia jos omaehtoisesti haluaa työskennellä 70- vuotiaaksi kuin , että se on määrätty ylhältäpäin. Ei näissä keskusteluissa poikkeustapaukset muuta mitenkään sitä yleistä linjaa.
Ei se myöskään ole 59.
Käypä huviksesi katsomassa arvioitua eläkevuosiesi määrää, ja vertaa sitä nykyisten 70-vuotiaiden eläkevuosien määrään. Yllättikö?
Vierailija kirjoitti:
Toivon että kädenojennuksena työssäkäyville viimeistään seuraava hallitus nostaa keskieläkkeiden ja korkeiden eläkkeiden verotusta, jotta tämäkin uudistus kustannetaan oikeilla ihmisillä.
Toiveesi on jo toteutunut. Ensi vuonna iskee tuplaraippavero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palvelut kotiin on eläkeläisille maksullisia. Hintoja voi käydä katsomassa esim. Helsingin kotihoidon sivuilla.
Me työikäiset ei auteta eikä hoideta näillä leikkauksilla.
No, ei ole mikään ihme että hallitus tuo osaavia sairaanhoidon ammattilaisia ulkomailta jos asenne on tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lähitulevaisuudessa työikäisten odotetaan huolehtivan ikääntyvistä vanhemmistaan."
Huolehtia nyt eläkekusettajista! Eihei onnistu. Itse säilöivät ison sisarusparvensa kanssa vanhempansa laitoksiin.
Vanhempani ainakin kuolivat suorille jaloille päästään terveenä ja asiansa huolehtien kumpikin 85-vuotiaana ilman laitoksia omaan kotiinsa 80-luvulla. Samoin appivanhempani.
Hyvää päänterveyttä tahtoisin toivotella teille samaa vihaista jargonia spämmääville
Olivat siis suurten ikäluokkien isovanhempia nämä esimerkkitapauksesi. Ihan 1800-luvun lopulla tai 1900- luvun alussa syntyneitä . Olet siis itse 20 tai 30-luvulla syntynyt? Et ole oikeaa kohderyhmää. Kieliasusta päätellen olet kyllä kovin nuorekas lähes satavuotiaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palvelut kotiin on eläkeläisille maksullisia. Hintoja voi käydä katsomassa esim. Helsingin kotihoidon sivuilla.
Miksi ihmeessä jankkaat itsestään selvyyksiä?
Niin, lämminruoka palvelu on 200 euroa kuukaudessa ja kauppapalvelu 10 euroa kerta ja kylvetys 13 euroa kerta. Pienellä eläkkeellä Kotihoitaja maksu noin 150 - 400 kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai te alle 65 pääsette lääkäriin vieläkin. Ehkä niille yli 65 aletaankin sanoa julkisesta,että mene yksityiselle tms.
Monella työterveyshuolto. Ja sitten tk jää.
Itse reilu nelikymppisenä kroonisesti sairaana en jaksa olla kateellinen jostain 10 minsan maksullisesta yleislääkäristä.
Saa nähä. Mielestäni pääasia on,että kaikki saisivat hoitoa.
Minä olen kateellinen siitä, että hallitus laittaa veronmaksajat piffaamaan hyvätuloisille eläkeläisille yksityislääkärin 28 euron omalla maksuosuudella. Itse en pääse terveyskeskukseen ikinä, kun soittaa ja yrittää varata aikaa, vastataan, että sori ei ole. Sen jälkeen jos pienituloinen työntekijä menee yksityiselle, jotta saa antibiootin keuhkokuumeeseensa, se maksaa hänelle 150 euroa.&nb
mene oman hyvinvointialueesi sivuille ja ala tutkia niitä. Varmaan suurimmasta osasta suomea sitä kautta voi avata chat-yhteyden sairaanhoitajalle, jolta saa tarvittaessa lääkäriaikoja, reseptit voi uusia ja labrakokeitakin hän voi kirjoittaa. Noita varten pitää sitten varautua siihen, että on tunnistauduttava pankkitunnuksin, joten etsi ne myös esille valmiiksi. Paljon nopeammn saa oman asiansa hoidettua chatin kautta kuin soittamalla tk:hon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hel vetti, mun säännölliset käynnit erikoislääkärillä sairaalassa nousee 66,70 euroon per kerta. Mutta 65 v pääsee oikopolkua 28 eurolla yksityiselle. Tosi reilua.
Pitkäaikaissairas, tulot 595 €/kk
No ei pääse sinne sairaalan poliknikan erikoislääkärille jonne kuitenkin hoitoa vaativat ohjataan
Kuule, erittäin monet niistä erikoislääkäreistä pitävät vastaanottoa myös yksityisellä. Myös se mun reumalääkäri. Mieluummin maksaisin käynnistä 28 e vs. 66,7 e.
Reumatologi ei ole YLEISLÄÄKÄRI. Systeemi koskisi vain yleislääkärikäyntejä siis tk-lääkärivastaanottoa vastaavia käyntejä.
Niin, juu, ja on olemassa myös yleislääketieteen erikoislääkäreitä. Ja luullakseni, yksityisten lääkäriasemien hinnoittelussakin nykyään tämä ero on huomioitu, erikoislääkärin taksa on korkeampi kuin LL lääketieteen lisensiaatin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lähitulevaisuudessa työikäisten odotetaan huolehtivan ikääntyvistä vanhemmistaan."
Siinä on kova motivaatio hoitaa kun toinen on lomaillut sinunkin rahoilla vuosikymmeniä ja sinun itse on työskenneltävä 70-vuotiaaksi tämän vuoksi.
Mitenkäs monta vuotta ehdit olla eläkkeellä? Aivan, pidempään kuin aikaisemmat sukupolvet. Siihenhän tämä perustuu.
Entä montako työvuotta sulle kertyy ennen eläkettä? Veikkaan, että niitä vuorostaan on vähemmän kuin edellisellä sukupolvella.Ei varmasti ehdi olla ikäluokkani eläkkeellä edes samaa aikaa kuin te ei lähellekään. Elinikä ei todellakaan nouse niin paljoa, jos olenkaan. On jo kääntynyt lask
Huomaatko itse mitä kirjoiti? Kun me menimme töihin 15-vuotiaana miehelleni tuli 48 työvuotta teollisuuden kolmivuorossa kun hön jäi eläkkeelle. (Eikä sun tarvinnut kun neljä vuotta maksaa hänelle eläkettä.)
Sinä et millään ehdi saada niin paljon työvuosia kasaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 65-vuotiailla on kertynyt kaikkein eniten varallisuutta, ja nyt heidän terveydenhuoltonsa siirretään kalleimpaan mahdolliseen luokkaan veronmaksajien maksettavaksi?
jää perittävää, ei sitä kaikkea tuhlata, kuitenkin niin että nauttii elämästä, ei pihistellä
On siinä ollutkin aikaa nauttia elämästä kun olette noin 59 -vuotiaana saaneet jäädä eläkkeelle muiden maksaessa lystäilyt. Ei suoda meille maksajaikäpolvelle samaa. Koko elämä töissä että paikataan teidän maksamattomat eläkkeet.
Kenelle sä puhut? Mä olen 65 + mutta ei ole vielä eläkkeen tavoiteikä saavutettu. Töitä olen tehnyt yli 50 vuotta, ja usein kahtakin
Siinä iässä kuitenkin keskimäärin boomerit eläköityivät sinun eläkeikäsi jos olet 65 v on 64v. Josnolet vanhempi niin vähemmän. Paskaa siis puhut. sitähän ne ovat boomerien sankaritarut..silkkaa paskaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkyvyttömyyseläkkeen saajat? Ei tietenkään meille?
Eiköhän aika monella työkyvyttömyyseläkkeen saajalla ole jo pysyvät hoitokontaktit perusterveydenhuoltoon tai erikoissairaanhoitoon. Ja erikoislääkäripalvelujahan tämä ei edes koskenut.
Toki omalääkärisysteemiä voisi kehittää yksityiselläkin. Mielenkiintoinen kokeilu, toivottavasti edistää hoitoonpääsyä eläkeläisillä.
Pysyvät hoitokontaktit?????
Niin, asumistukeen vaikuttaa puolison bruttotulot eli mukana verot + lomarahat. Kela näkee palkat tulorekisteristä.
Pakko sanoa että tämänkin palstan eläkeläisiä haukkuvat syyllistyvät ikärasismiin !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, lämminruoka palvelu on 200 euroa kuukaudessa ja kauppapalvelu 10 euroa kerta ja kylvetys 13 euroa kerta. Pienellä eläkkeellä Kotihoitaja maksu noin 150 - 400 kuukaudessa.
Miksi haluat selittää päivänselvyyksiä?
Eli jos puoliso tienaa 2200 brutto - verot ja 2 lasta niin työtön puoliso saa pelkän 595 työmarkkinatuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella törkeää. Eläkeläiset eivät ole köyhiä, minkä lisäksi heillä on aikaa jonottaa terveysasemallekin. Terveydenhoitoa pitää parantaa työikäisillä, niin olisi vähemmän sairauspoissaolojakin. Panokset täytyisi laittaa nuoriin, joilla on elinvuosia vielä edes. En ymmärrä eläkeläisten hyysäystä.
Siinä vaiheessa ymmärrät, kun olet itse eläkeläinen. Elämä menee tooooosi nopeaan, siihen on vain silmänräpäys kun olet itse eläkkeellä. Vai kuvittelitko olevasi ikuisesti nuori ja terve?
Tällä menolla ei tarvitse huolehtia siitä, että miten eläkkeellä pärjää. t. nuori ja sairas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat selittää päivänselvyyksiä?
Kotitalousvähennys leikataan ensi vuonna.
Tosin 1000 euron eläkkeestä ei mene veroa eli ei saa kotitalousvähennystä.
Vierailija kirjoitti:
Ennen ikääntynyr, kuten kaikki muutkin, pääsi terveyskeskukseen melkein ilmaiseksi, jatkossa ikääntynyt joutuu maksamaan lääkärille pääsystä 28euroa. Varmaan palvelutalosta nyt kuskataan vanhuksia terveystaloon tai mehiläiseen ja aina menee 28euroa.
Muut edelleen pääsevät lähes ilmaiseksi terveyskeskukseen.
Mitä horiset? Se 28€ on terveyskeskusmaksu.