HS: Espoossa naisille oma uimahallivuoro - paljastui ettei asiakkaat osaa edes uida
Eräiden suomalaisten naisten luku- ja kirjoitustaidon puute jo tiedettiin, mutta ne ei osaa edes uida. 

Kommentit (350)
Naiseksi itsensä kokeva mies saa mennä naisten puolelle jos peittää intiimialueensa. Alastomia naisia voi sitten tiirailla ihan vapaasti ;D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hetkinen, kuvan naiset kyllä näyttävät kovin kotimaisilta +30 ikäisiltä, joiden on täysin mahdotonta olla uimataidottomia. Yhdeksäkyt luvulla peruskoulussa uintia opettiin ja siitä myös pidettiin kiinni, että jokainen oppii. Vapautuksia uinnista ei tullut millään tekosyyllä.
Olen syntynyt 87 ja käynyt kouluni siis ysärillä. Kertaakaan ei ole ollut uintia kouluaikana. Ihan jokainen opetteli järvessä uimaan omalla ajallaan, jos halusi. Tämä Tampereen naapurikunnassa, missä ei ollut uimahallia.
On hyviä ja huonoja kouluja. Meillä täällä Suomen Ateenassa (Jyväskylä), jossa kouluni lusin, oli pakollista uimaopetusta liikuntatunneilla, josta ei voinut millään ilveellä saati tekosyyllä lintsata. Tosin ala-asteen koulussani oli oma uima-allas, joten sillä saattoi olla jotain tekemistä asian kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hetkinen, kuvan naiset kyllä näyttävät kovin kotimaisilta +30 ikäisiltä, joiden on täysin mahdotonta olla uimataidottomia. Yhdeksäkyt luvulla peruskoulussa uintia opettiin ja siitä myös pidettiin kiinni, että jokainen oppii. Vapautuksia uinnista ei tullut millään tekosyyllä.
Olen syntynyt 87 ja käynyt kouluni siis ysärillä. Kertaakaan ei ole ollut uintia kouluaikana. Ihan jokainen opetteli järvessä uimaan omalla ajallaan, jos halusi. Tämä Tampereen naapurikunnassa, missä ei ollut uimahallia.
Mä oon -82. Tokan luokan keväällä käytiin luokkaretkellä uimahallissa. Siinä mun kaikki koulu-uimiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sitä oppii uimaan jos ei saa edes harjoitella. Jokaisella on oikeus pitää minkälaista uimapukua tahansa.
Tottakai saa mennä ja harjoitella. Hyväkin. Jos on jo aikuinen ja uimataidoton, kannattaa myös mennä ihan valmennukseen, että oikeasti oppii.
Sen sijaan en ymmärrä sitä, miksei altaassa saa toisilla radoilla olla samaan aikaan toisia uimareita - olivat he mitä sukupuolta tahansa. Miksi pitää koko allas varata yhdenlaisille ihmisille? Se on epäreilua ja verorahojen (joiden tulisi palvella kaikkia) väärinkäyttöä, että vain yksi ryhmä saa tulla.
Nuo "yhdenlaiset ihmiset" edustavat puolta koko väestöstä. Ja kävijät varmaankin maksavat normaalin uimahallimaksun. Miten se verorahojen määrään vaikuttaa, ovatko asiakkaat yhtä vai kahta sukupuolta?
Eivät todellakaan edusta. Minä olen nainen, eikä minulla ole koskaan ollut minkäänlaista ongelmaa uida treenini altaassa, jossa samaan aikaan ui omaa treeniänsä vastakkaista sukupuolta olevia. Ei todellakaan ole niin, että puolet yhteiskunnasta ei voisi mennä uimahalliin, jos siellä on se toinen puoli yhteiskunnasta samaan aikaan. Ei nyt ole faktoja esittää, mutta uskoisin, että nyt puhutaan hyvin, hyvin pienestä prosentista ihmisiä, joilla on ongelma olla samassa tilassa vastakkaisen sukupuolen kanssa.
Suominaisia kuvassa mutta miksi ovat verhoutuneet kuten musliminaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sitä oppii uimaan jos ei saa edes harjoitella. Jokaisella on oikeus pitää minkälaista uimapukua tahansa.
Tottakai saa mennä ja harjoitella. Hyväkin. Jos on jo aikuinen ja uimataidoton, kannattaa myös mennä ihan valmennukseen, että oikeasti oppii.
Sen sijaan en ymmärrä sitä, miksei altaassa saa toisilla radoilla olla samaan aikaan toisia uimareita - olivat he mitä sukupuolta tahansa. Miksi pitää koko allas varata yhdenlaisille ihmisille? Se on epäreilua ja verorahojen (joiden tulisi palvella kaikkia) väärinkäyttöä, että vain yksi ryhmä saa tulla.
Nuo "yhdenlaiset ihmiset" edustavat puolta koko väestöstä. Ja kävijät varmaankin maksavat normaalin uimahallimaksun. Miten se verorahojen määrään vaikuttaa, ovatko asiakkaat yhtä vai kahta sukupuolta?
Puolelle porukasta sanotaan, että sinä et ole tervetullut. On se vähän outoa verorahojen käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Kuvan mukaan eivät ole kovin viehkeän näköisiä rouvia.
Just tämän takia tarvitaan naisille omia uimavuoroja ja muita tiloja. Aina on joku ahdistelemassa.
Yrjönkadun uimahalli on nyt remontissa. Pukukaapeilta näkee altaalle. Se on myös pieni halli ja sukupuoli on hyvä peruste jakaa kävijämäärää eri päiville. Siellä oli vanha somali tmv nainen ja sillä oli jotain kangasta monta metriä ympärillään. Tuli mieleen että se pesee vaatteitaan samalla. Ja oli todellakin vain matalassa päässä. On olemassa pitkähihaisia ja lahkeissa uima-asuja, mutta nuo vaatteet olisi sopinut Gangesiin, ei halliin. Myös miesten puolella niillä on kalsarit sortsien alla. Ei voi edes kuvitella mikä määrä persebakteereita noissa muhii.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen kyllä ainakin kaksi 40+ ikäistä uimataidotonta suomalaistaustaista henkilöä. Että kyllä sekin mahdollista on.
Vierailija kirjoitti:
Meidän paikkakunnalla ei koulu-uintia ollut, kun lähin uimahalli oli 45 km päässä kaupungissa. Näin ainakin 2000-luvun vaihteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän paikkakunnalla ei koulu-uintia ollut, kun lähin uimahalli oli 45 km päässä kaupungissa. Näin ainakin 2000-luvun vaihteessa.
Sama täällä! Ja mielelläni menisin naisten vuorolla uimaan. Psorin takia. Ois vähemmän tuijottelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Uiminen on kansalaistaito. Jos tällaisella uintivuorolla parannetaan uimataidottomien mahdollisuuksia oppia uimaan ja varsinkin opettaa lapsiaan uimaan, niin ilman muuta tällainen vuoro tarvitaan. Kaikki muut Espoon uimahallit palvelevat varmasti kaikkia muitakin uimareita sunnuntaiaamuisin puolentoista tunnin ajan, joten kenenkään ei tarvitse nyt kokea jäävänsä mistään paitsi. Todennäköisesti kaikki arvostelijatkaan eivät osaa uida.
Terveisin uimataitoinen espoolainen nainen
Kirjoitit kaiken, mitä ajattelin sanoa!
Jos ei osaa uida, on hyvä aika oppia, kun itse haluaa!
Koulun uintiopetuksesta sen verran, että minut yritti uimaopettaja väkisin heittää sukeltamaan. Olin n. 10 v, pieni ja hento tyttö - mutta siinä tangossa pysyin, ja huusin! Niin kovaa kuin ääntä lähti!
Opettaja tuli paikalle, ja ohjasi minut saunaan. Itkin ja vapisin. Se oli kamalaa!!
En siis pelännyt vettä, ja osasin uida.
Mutta se pinnan alle joutuminen, se kauhistutti!
Sekä oma opettaja että uimakoulun ope hoitivat asian hienosti! Me puhuttiin kaikki kolme, ja uimaope pyysi ensimmäisenä anteeksi, että oli koskenut minuun. Niin ei saa tehdä. Lapsella on oltava turvallinen olo, myös vedessä.
Kun juteltiin, uimaope kysyi, että onko minulla ikäviä kokemuksia vedestä - No silloin tuli mieleen tilanne! Olin kesäleirillä, pienenä mukulana isojen joukossa. Hypättiin laiturilta veteen - Minäkin 4 v hyppäsin, - ja pian pulikoin jo meressä, kohti Viroa! Uimakauluri (semmoinen, mitä käytettiin 60-70-luvuilla) oli hyvin kiinni...
Muistin, että Aku Ankka-lehdissä huudetaan apua, kun ollaan pulassa. Joten huusin.
Leirin tädit tajusivat vasta muitten lasten nykimisistä ja avunpyynnöistä, että olin vaarassa hukkua. - No jutustelu loppui!!
En muista pelänneeni. Asia tuli mieleen, kun sen uimaopettajan kanssa puhuin. Hän pyysi vielä kerran anteeksi, ja sanoi, ettei toista lasta tämän jälkeen töni. Ja että olen hieno, reipas tyttö! Joka osaa uida! Ja oppii varmasti sukeltelemaan, jos haluaa!!
Suomessa tämä järvi ja sauna-kulttuuri on iso osa monenkin elämää. Eikö ole hienoa, että eri kulttuureista tulevat naiset saavat opetella ja harjoitella niin, että se tuntuu mukavalta? Vai oletteko te arvostelijat tyrkkäämässä reunalta: jos et osaa, ei tarvi opetellakaan! Ui tai huku!
Uimataitoiset, uimahalleissa käyvät naiset ja äidit välittävät tätä meidän veden ympärille rakentuvaa tapakulttuuria lapsilleen. Jos uskonto sanoo, että huivi päässä: mitäs sitten?
Olen ikuisesti kiitollinen sekä alakoulun opelle, että sille uimaopettajalle! Ne keskustelut avasivat pelon solmun - ja muutamaa vuotta myöhemmin, mökkilomalla, hypittiin pikkusiskon kanssa järveen, kun isä huopasi venettä!
Ja juu ei! Ei ollut varmaan turvallista! Mutta oli kivaa!!
Sugar Beth
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tämän takia tarvitaan naisille omia uimavuoroja ja muita tiloja. Aina on joku ahdistelemassa.
Ei-viehkeitä tuskin ahdistellaan.
Hyvähän se on jos haluaa opetella uimaan. Minäkään en osaa uida kovin hyvin. Ja haluaisin opetella. Kesällä käyn rannoilla ja muulloin välillä kylpylässä. Niissä aina toki yritän uida sen mitä pystyn. Mutta uimahalli olisi varmaan parempi. Jos uimahallissa olen niin en tietenkään mene sinne radalle, yleensä niissä on toinenkin puoli missä on sitten vesijumppaa ym. Ja niissä sitten koitan harjoitella. Lähin uimahalli vaan 20km päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossahan on juuri päinvastaisesta kyse. Suomessa vain taksikuskit ahdistelevat naisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä! Ja mielelläni menisin naisten vuorolla uimaan. Psorin takia. Ois vähemmän tuijottelijoita.
Pitäisi siis olla psori-vuoroja. Ei naisten vuorot ole ratkaisu, koska kyllä naisetkin osaavat tuijottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko kysyä, että niin miksi pitää olla oma uimahallivuoro? Eikö tuo ole syrjintää miehiä kohtaan? Olen viettänyt aikaa uimahalleissa elämäni aikana todella paljon (mm. harrastanut kilpauintia) ja koskaan ei ole ollut ongelmaa siitä, että on miehet ja naiset siellä samaan aikaan. Eiköhän uimahallissa keskimäärin käyttäydytä asiallisesti. Se on valvottu tila (ihan turvallisuuden, kuten hukkumismahdollisuuden, takia, mutta kyllä siellä epäasiallinen käytös huomattaisiin myös).
Jotenkin ihan kummallisuuksiin menee tämä maailma, ettei edes julkisessa, valvotussa tilassa saisi olla miehet ja naiset samassa. Miksi pitää tehdä tuollaista jakoa ja kuilua ihmisten välille?
Häiritsevätkö sua samalla tavalla Yrjönkadun uimahallissa olleet erilliset miesten ja naisten uimavuorot?
Onks tää se nak
No minä asuin Mercatorin käytävän takana, Yrjönkadulla. 70-80-luvulla. Ja oli ihan luonnollista hiippaista naisten vuorolla uimaan, alasti. Niin me uitiin mökilläkin!
Äiti ei käynyt saunassa (verenpaine- ym. ongelmia), mutta parhaan ystävättären äiti kävi! Hän nappasi minut ja pikkusiskon siitä porttikäytävästä mukaan.
Siellä oli ylellistä! Pienet, 2 h- huoneet, jonne sai jättää vaatteet ja eväät! Puhtaat lakanat, ja paljon pyyhkeitä! Äiti oli pakannut mukaan jotain herkkua: Frisco-pullot, ja Columbian suklaaleivokset. Muistaako kukaan? - No silloin. Limska oli erityisherkku, ei sitä joka päivä juotu.
Emme me lapset sitä alastomuutta mitenkään ihmetelty tai noteerattu - edelleen uin mieluiten alasti. Mutta ilman töllistelijöitä, kiitos!!
Sekasaunoihin en muuten osaisi mennä. Vaikka alastomuus onkin minusta luonnollista.
Muutama inha käpälöijä- pedofiili murrosiässä riittää siihen, että nuori nainen kehittää estot. Siis jotkut meistä! Kuten minä.
P. S. Kuvitelkaa, että vain n. 40 vuotta sitten oli Helsingin ydinkeskustassa niin turvallista, että lapset saattoi lähettää kylpytakeissa pihan poikki odottamaan sitä ystävää ja tämän äitiä! Ja ihanan sauna- uintireissun jälkeen sai kipittää kotiin! Ja katsottiin Shirley Temple-leffoja telkkarista...
Mutta jos on vuoro vain naisille, eihän ne niitä kaapuja silloin tarvitse. Nehän on vaan sitä varten että miehet ei näe. Joskus jossain vauvakerhossa nämä ottivat huivit pois, kun ei ollut kuin naisia paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos on vuoro vain naisille, eihän ne niitä kaapuja silloin tarvitse. Nehän on vaan sitä varten että miehet ei näe. Joskus jossain vauvakerhossa nämä ottivat huivit pois, kun ei ollut kuin naisia paikalla.
Rauhanuskonnossa kotoa ei saa poistua ilman kaapua, oli sitten menossa torille tai uimahalliin naisten vuorolla.