Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vanhat rintamamiestalot maksaa 150.000-200.000€ (pl. tontti)

Vierailija
09.10.2024 |

Ja kuinkakoha suuri osa niistä on homeisia?

Kommentit (115)

Vierailija
61/115 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintamamiestaloissa rakenteet eivät ole herkkiä mikrobivaurioille. Edellyttäen, ettei ole korjattu väärin, tai vesivuotoja rakenteisiin tms. Sen sijaan niissä on yleisesti tämä KY5 hajuongelma. Joka siis ei ole vaarallinen mutta kiusallinen.

Vierailija
62/115 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisiko linkin tällaiseen 200 tonnilla myytävään homeiseen rintsikkaan? Kuulostaa oudolta, Helsingissä ilmeisesti kun sijainnin täytyy olla tuossa se selittävä tekijä? Itse maksoin tyydyttäväkuntoisesta omalla puolen hehtaarin tontilla 80 tonnia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/115 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin myynti-ilmoituksia. Joissakin kohteissa on ilmoitettu kiinnitykset ja kiinnitysten arvo saattaa ylittää komeasti pyyntihinnan. Mitä tämä tarkoittaa? Että talosta on vielä velkaa? Kiinnitysten verran?  Että osa kiinnityksistä -ellei kaikki- on vapaana?

Sillä summalla mikä lukee rasitustodistuksessa ei ole välttämättä mitään tekemistä sen kanssa paljonko talosta on joskus ollut velkaa tai on nyt velkaa. Velka voi olla jo maksettu pois. On mahdollista ottaa 1000000000 kiinnitys ja kuitenkin velkasopimus tehdään sitten pankin kanssa. Se voi olla vaikka 1000. Mikä vaan summa. Tuosta kiinnityssummasta ei voi mitään varmaa päätellä.

Mutta joudenkin talojen kohdalla ilmoitetaan ja toisren ei. Miksi? Uskoisin että lähes kaikissa on ollut kiinnityksiä

Vierailija
64/115 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä ei ole homeongelmia, koska kaikki mahdollinen kosteus pysyy kellarissa. 70-luvun valesokkelitaloissa seinärakenteiden alapäät voivat olla maanpinnan alapuolella. Joku on rakentanut saunan ja pesuhuoneen 1. kerrokseen, jolloin on kosteusriski, ellei ilmastointi ole tosi hyvä. Koskee myös 70-luvun taloja.

Vierailija
65/115 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin myynti-ilmoituksia. Joissakin kohteissa on ilmoitettu kiinnitykset ja kiinnitysten arvo saattaa ylittää komeasti pyyntihinnan. Mitä tämä tarkoittaa? Että talosta on vielä velkaa? Kiinnitysten verran?  Että osa kiinnityksistä -ellei kaikki- on vapaana?

Sillä summalla mikä lukee rasitustodistuksessa ei ole välttämättä mitään tekemistä sen kanssa paljonko talosta on joskus ollut velkaa tai on nyt velkaa. Velka voi olla jo maksettu pois. On mahdollista ottaa 1000000000 kiinnitys ja kuitenkin velkasopimus tehdään sitten pankin kanssa. Se voi olla vaikka 1000. Mikä vaan summa. Tuosta kiinnityssummasta ei voi mitään varmaa päätellä.

Mutta joudenkin talojen kohdalla ilmoitetaan ja toisren ei. Miksi? Uskoisin että lähes kaikissa on ollut kiinnityksiä

Niissä ilmoitetuissa on ne kiinnitykset tod.näk. jonkin lainan panttina, sen velan näkee kiinteistön rasitustodistuksesta, joka on tilattavissa Maanmittauslaitokselta.

Vierailija
66/115 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin 200 tonnia rintsikkaan omalla tontilla kuin kerrostaloon vuokratontilla. Itse maksoin rintsikasta 18 tonnia, tontti 12,5 hehtaaria, ei todellakaan kasvukeskuksessa. Sovittiin kunnoksi purkukuntoinen, ja ostaja hyväksyy talon myös piilevine vikoineen. Ei tämä missään purkukunnossa ole.

Parasta tässä on yli 30km etäisyys lähimpään kerrostaloon.

Vierailija
67/115 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos et edes tiedä mitä on talotekniikka siitä puhuttaessa vaan luulet sen olevan joku kylppäri, niin rivarissa tai kerrostalossa sun ei edes tarvitse tieää kun taloyhtiö hoitaa ne sun puolesta. Omakotitalossa sun pitää tietää.

Nojaa. No aika nopeasti vedät johtopäätökset kenen kannattaa ostaa okt ja kenen rivari tai kerrostalo. Olen vasta asiaa suunnittelemassa ja kyllä siihen lukutaito riittää. Ammattilaiset voi hoitaa remontit, minun pitää arvioida vain kustannuksia. Ja sitä parhaillaan teen.

Sinä voit reippaana ihmisenä rakentaa itse talosi, jos taidot riittää.

Vierailija
68/115 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perin äitini rintamamiestalon jossa itse asuin lapsena. Rakennettu 1980, olin silloin 5 vuotias. Tein remontiin 2016 eikä löytynyt hometta mutta kyllä kaikki pinnat uusittiin. Hyvä tässä on asua, 7 vuotta olen tässä asunut jo.

Rintamamiestaloja ovat rintamalta palanneitten miesten sodan jälkeen rakentamat puolitoistakerroksisit talot.

Jotenkin liikuttava ajatus - viimeinen sotilas palasi rintamalta vasta 1980- luvulla  <3

Vierailija
69/115 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos et edes tiedä mitä on talotekniikka siitä puhuttaessa vaan luulet sen olevan joku kylppäri, niin rivarissa tai kerrostalossa sun ei edes tarvitse tieää kun taloyhtiö hoitaa ne sun puolesta. Omakotitalossa sun pitää tietää.

Nojaa. No aika nopeasti vedät johtopäätökset kenen kannattaa ostaa okt ja kenen rivari tai kerrostalo. Olen vasta asiaa suunnittelemassa ja kyllä siihen lukutaito riittää. Ammattilaiset voi hoitaa remontit, minun pitää arvioida vain kustannuksia. Ja sitä parhaillaan teen.

Ja pointtini oli että kustannuksia syntyy vanhan kylppärin remontista ja mahdollisista homelöydöksistä. Hometta ei kiinnosta kutsutaanko sitä talotekniikaksi .

Vierailija
70/115 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rintamamiestaloissa rakenteet eivät ole herkkiä mikrobivaurioille. Edellyttäen, ettei ole korjattu väärin, tai vesivuotoja rakenteisiin tms. Sen sijaan niissä on yleisesti tämä KY5 hajuongelma. Joka siis ei ole vaarallinen mutta kiusallinen.

Ja jos talo on yli 80 vuotta vanha ja edelleen pystyssä, ei siinä hirveitä ongelmia voi olla ollut. Tottakai sata vuotta vanha hirsikin on jo uusimiskunnossa, eihän mikään ikuista ole. Harva nykyajan pakettitalo on 80 vuoden jälkeen kasassa.

Vierailija
71/115 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin 200 tonnia rintsikkaan omalla tontilla kuin kerrostaloon vuokratontilla. Itse maksoin rintsikasta 18 tonnia, tontti 12,5 hehtaaria, ei todellakaan kasvukeskuksessa. Sovittiin kunnoksi purkukuntoinen, ja ostaja hyväksyy talon myös piilevine vikoineen. Ei tämä missään purkukunnossa ole.

Parasta tässä on yli 30km etäisyys lähimpään kerrostaloon.

Ihan sairasta myydä tuollaisella hintaa noin iso tontti. Ketä kusetit? Jotain vanhusta?

Vierailija
72/115 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja pointtini oli että kustannuksia syntyy vanhan kylppärin remontista ja mahdollisista homelöydöksistä. Hometta ei kiinnosta kutsutaanko sitä talotekniikaksi .

Olisiko rakennustapa parempi sana vai mikä ?

Vierailija
73/115 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi oli myynnissä kehä3 lähellä mitä läheltä seurattiin. Myynti ilmoituksessa myyjä sanoi rehellisesti että on purkukuntoinen, vain tontin arvo. No kukaan ei ostanut sitä joten joutuivat muuttamaan siihen alle vuoden päästä takaisin. Asumaan. Perheineen.

Kuka ostaa vanhan omakotitalon?

Se on ihan normaali ilmoittaa vanha talo myynnissä purkukuntoiseksi, sillä taikalauseella vapautuu kätevästi vastuista. Ei se välttämättä tarkoita että talo olisi purkukuntoinen.

Ei vapaudu. Viat joiden perusteella se on purku kuntoinen pitää yksilöidä, sekä tuoda ilmi miten ne vaikuttavat hintaan.

Muuten voit löytää itsesi ihan yhtälailla käräjillä.

Vierailija
74/115 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kauppakirjan mukaan myydään purkukuntoinen talo plus tontti jokllakin kokonaishinnalla, jonka ostaja hyväksyy, mistä asiasta siinä purkukuntoisena myydyssä talossa on vastuussa?

Vierailija
75/115 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jos talo on yli 80 vuotta vanha ja edelleen pystyssä, ei siinä hirveitä ongelmia voi olla ollut. Tottakai sata vuotta vanha hirsikin on jo uusimiskunnossa, eihän mikään ikuista ole. Harva nykyajan pakettitalo on 80 vuoden jälkeen kasassa.

Miksi sata vuotta vanha hirsi olisi uusimiskunnossa? Asun hirsitalossa, joka on rakennettu joskus vuoden 1905 paikkeilla, ja hirret ovat tietysti vielä jonkin verran taloa vanhempia. Ei mitään ongelmia. Korsnäsin tilan edelleen käytössä oleva hirsitalo on 1600-luvulta. 

Vierailija
76/115 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverilla on ollut kolmeen otteeseen myynnissä rintsikka suht pieneltä paikakunnalta, pyynti lähempänä kahtasataa kuin sataa viittäkymmentä. Ei mene kaupaksi. On kosteusvaurioita (joista ei kerrota papereissa mitään), on ilman kuittia kännissä tehtyä kylppäriremppaa, on sitä sun tätä. Mutta hintaa ei pudoteta, vaihdetaan vaan välittäjää välillä.

En tajua kuka noita rotanpesiä ja työleirejä himoitsee.

Tuohan se on esim rintamamiestalojen murhe. Järkevä markkahinta muutettiin euroiksi ja kuvitellaan että "ihan seutukunnan hintatasoa kun välittäjäkin niin sanoi -))! Ei se ole.

Vierailija
77/115 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on täynnä haitallisia kemikaaleja. Esim puunsuoja aine ja kreosootti. 

Vierailija
78/115 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsuuskoti on noin vuonna 1840 rakennettu kaksfooninkinen hirsipalatsi (väliseinätkin tiheäsyistä hirttä), eikä niissä hirsissä kyllä mitään uusittavaa ole.

Vierailija
79/115 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isovanhemmat rakensi rintamamiestalonsa 50-luvulla katunsa viimeisenä ja mun isä asuu siellä nyt. Hän puheli joskus, että ne talot olisi luotu kuulemma kestämään olikohan joku max sata vuotta? Eli ei niitä ikuisiksi ole tehty. Toki ei tietoa, miten remontit vaikuttavat. Joissain voivat parantaakin talon kuntoa ja joissain taas on rempattu ihan pieleen eikä rintamamiestalo enää "tuuletu" niinkuin se kuuluisi ja on saattanut homehtua piankin.

Talot on usein halutuilla tonteilla ja siksi ne maksaa. Moni on myös rempannut nätiksi ja tottahan niillä yritetään tienata ainakin omat pois ja mielellään vähän päälle. Tunnollisimmat myy huono- tai purkuuntoisina, jos aihetta on.

Jos oikeasti haluat, tutustu tarkkaan ja älä osta ilman kunnollista kuntokartoitusta.

Vierailija
80/115 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tilanne on se ettei minunkaan kannata rintamamiestaloa ostaa niin kuka niitä sitten ostaa ja ylläpitää sitä kysyntää ja hintoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän