Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi korkea älykkyys herättää suorastaan vihaa. Ja asia pitää salata?

Vierailija
08.10.2024 |

Olen älykäs, virallisilla testeillä testattu. Kelleen asiasta ei voi mainita, se herätää heti negatiivisia mielikuvia. Muutaman tuttavan suhtautuminen minuun muuttui sillä silmänräpäyksellä, kun veljeni meni möläyttämään testitulokseni lukeman.

Tälläkin palstalla saa lukea, että oikeasti älykäs ei tuo älykkyyttään ilmi, ikinä. Miksi näin? 

Pitkä saa olla ylpeästi pitkä ja käyttää sitä hyväksi esim koripallossa. Luonnostaan kauniit osallistuvat missikisoihin ja tuovat asiaa näkyvästi tyrkylle. Musiikillisesti lahjakkaita kannustetaan ja kehutaan. Mutta sitä, jolla on nopeat hoksottimet, käskeään pysyä hiljaa ominaisuudestaan, ettei muille tule paha mieli.

Kommentit (473)

Vierailija
21/473 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas, myös testatusti hyvin älykkäänä, ihmettelen, miksi ja missä tilanteessa siitä pitäisi mainita? Itse en ole sellaiseen kokenut oikein tarvetta. En halua antaa mitään ennakkokuvaa itsestäni "mainostamalla" älykkyyttäni, vaan ihmiset saavat muodostaa kuvansa minusta sen perusteella mitä teen ja puhun ja olen. 

En muutenkaan edes pidä älykkyyttä ihmisessä niin kovin tärkeänä ominaisuutena. Itse kun olen matemaattis-loogista päättelykykyä vaativissa työtehtävissä, toki siinä minulle älykkyys on etu. Mutta normaalielämässä, eipä sitä juuri tarvi. Enkä osaa ajatella, että tuttavapiirissä jotenkin älykkäämmät olisi "arvokkaampia" tai "parempia" kuin vähemmän älykkäät. Hyväsydämisyys ja hyvät elämänarvot on minulle paljon tärkeämpiä asioita ihmisessä kuin älykkyys.

Vierailija
22/473 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateus vie kalatkin vedestä. Näin se vain on.

Vuosikausia älykkyyttä on dissattu kaikenmaailman tunneäly plus muilla jorinoilla. Totuus on, että älykkyyttä on vain tietyntyyppinen ÄO -testeillä testattavissa oleva älykkyys. Kaikki muu lässytys kuuluu joukkoon "ettei toisille vaan tule paha mieli".

Terveisin, älykkyyttä arvostava, mutta itse vain hieman keskitasoa älykkäämpi ihminen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/473 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen kauneudenkin huomaa ilman, että hän koko ajan hokee "ai että minä olen kaunis". Antaa aika hölmön ja ylimielisen vaikutelman.

Vierailija
24/473 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykkääksi itseään väittävät pitävät itseään muita ylempiarvoisena kuin muut ihmiset. Siten he luovat itselleen kuvitelman, että vain he voivat olla oikeassa ja vain heidän mielipiteellään on merkitystä. Oikeasti älykkäällä ei ole tarvetta nostaa itseään jalustalle ja pitää muita huonompina. 

Paskapuhetta. En minä ainakaan pidä. Älykäs olen Mensan mittarilla, muusta en tiedä. Kävin testissä koska halusin tietää oman ÄO:n vastaavalla tavalla kuin kengän numeron, pituuden tai painon. Kateelliset kuvittelevat että heitä paremmin menestyneet, rikkaammat, älykkäämmät yms. ihmiset pitävät itseään ylempiarvoisena. Ei pidä paikkaansa, tämä on pelkkää kateutta ja se oikeastaan onkin kateuden määritelmä.

No miten tuo teksti pitää tulkita? Että osa pitää toisia kateellisena? Osa pitää toisia ylimielisinä? 

Vierailija
25/473 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykkäiden ihmisten seuraan on mitä mukavinta. Mutta tuskin korupalloilijakaan tuo koko ajan esiin koripalloiluaan. Miksi joku älykkyystestin tulos  pitäisi mainita, ellei puhuta testeistä tai joku kysyy siitä? 

Niin. Ei jokainen pitkä ole hyvä koripallossa. Eikä sitä nyt oikein kai pidetä hyvänä asiana,että kaunis julistaa muille olevansa kaunis. Sen nyt näkee.

Kai sen toisen ns.älykkyydenkin huomaa,jos on huomatakseen.

Vierailija
26/473 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se älykkyys tulee ilmi ihan normaalissa kanssakäymisessä. Ei sitä tarvitse erikseen tuoda esille. Se on aika rasittavaa.

Luulisi, että oma tyhmyys rasittaisi enemmän kuin toisen älykkyys.

Huomaako tyhmä olevansa tyhmä?

Vierailija
27/473 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykkääksi itseään väittävät pitävät itseään muita ylempiarvoisena kuin muut ihmiset. Siten he luovat itselleen kuvitelman, että vain he voivat olla oikeassa ja vain heidän mielipiteellään on merkitystä. Oikeasti älykkäällä ei ole tarvetta nostaa itseään jalustalle ja pitää muita huonompina. 

Luulen, että voi olla aika raskasta olla todella huippuälykäs. Mieti, että ongelmatilanteissa hahmottaisit samantien mikä olisi tehokkkain ja yleisesti toimivin ratkaisu, mutta koska muut eivät tätä heti huomaa joudut keskustelemaan eri näkökulmat (jotka olet jo mielessäsi käynyt läpi) uudelleen ja uudelleen, kunnes lopulta päädytte ratkaisuun jonka ehdotit tunti aiemmin. Ei kyse ole huonommuudesta tai paremmuudesta, vaan prosessointinopeudesta. Älykästä on kyetä tähän diskuteeraamiseen kaikkien kanssa. 

Juuri näinhän se menee. Varsinkin jos olet nainen ja vielä kauniskin kaiken lisäksi. 

Kauniin naisen ratkaisuja ei haluta kuunnella vaikka lopulta kuitenkin päädytään siihen että tämä ratkaisu on se paras. Usein on töissä mennyt viikkokausia että muut ovat päätyneet siihen tulokseen jota ehdotin heti alkuun, ja kyllähän tuollainen ajan, resurssien ja kapasiteetin haaskaaminen on turhauttavaa. 

Onneksi mieheni on samalla tasolla ja ylikin, tosin kiinnostuksen kohteemme ovat hieman painottuneet eri suuntiin.

Elämä on helpompaa ihmisten kanssa jotka ovat vähintään yhtä älykkäitä kuin mitä itse on, vaikka ne vähemmän älykkäätkin ihania ja rakkaita ovat. 😊

Vierailija
28/473 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se älykkyys tulee ilmi ihan normaalissa kanssakäymisessä. Ei sitä tarvitse erikseen tuoda esille. Se on aika rasittavaa.

Mistä sitten saa puhua? Saako liikunnallinen ihminen kertoa urheiluharrastuksestaan? Saako selkeästi itse tehtyihin vaatteisiin pukeutunut puhua ompeluprojekteistaan? En ole ainakaan huomannut, että nämä olisivat samalla tavalla tabuja. 

Annahan esimerkki miten tota älykkyyttä harrastetaan? Käykö ap joka viikko testeissä vai? Miten siitä haluaa puhua?

Eihän toi liikunnallinen kehu olevansa hyvä liikunnassa kai? Se puhuu harrastuksestaan. Tai ompelija kehu olevansa hyvä ompelija, se puhuu niistä projekteistaan.

En tiedä oliko tämä ap:n esimerkki,mutta ei kovin älykäs sellainen vaan täynnä aukkoja.

Vierailija
29/473 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä teet sillä testituloksella? Mihin sitä tarvitaan?

No miksi sitä ei saisi kertoa jos se on testattu? Miksi niitä testataan ja miksi asioista puhutaan? Miksi se asia pitäisi pitää salassa ja miksi teitä niin kovin vaivaa se mitä muut kertovat itsestään?

Vierailija
30/473 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuvittele olevani ketään ylempi siksi, että olen hyvä matemaattisesti ja kielellisesti. Lisäksi minulla on hyvä muisti ja kohtuullinen yleissivistys. Olen puolestani surkea mm. musiikissa, käsitöissä ja moottoriajoneuvojen kanssa. Enkä ota asiaa esille itse, mutta toiset huomaavat sen usein.

Jos älykkyydestä ja sen eri lajeista saisi puhua avoimesti, niin olisi paljon helpompi löytää ihmisiä, joiden kanssa voisi huvitella älyllisillä tavoilla. Minulle tietokilpailut, erilaiset testit ja älypelit ovat hauskanpitoa. 

Vierailija
31/473 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei keskimääräistä korkeampaa älykkyyttä pysty salaamaan. Eikä kannatakaan salata, pää ylpeästi pystyyn vaan.

Vierailija
32/473 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nuo mainitsemasikin saavat vihaa, varsinkin kauniit. Pitkistä miehistä en tiedä, miehiä kohtaan vähemmän hyökätään. Kiusaaminen ei tietääkseni lopu kuin kahdella keinolla:

- älä välitä

- ole niin uhkaava, että sinua ei uskalleta kiusata

Vierailija
33/473 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekään en ikinä sano asiasta mitään kun ihmisten suhtautuminen vaihtuu silmänräpäyksessä, pl. muut samankaliiberiset. Olen tulkinnut että kyseessä on joku alennuskompleksi, tai outo oletus että tekisin vähemmän älykkäistä pilkkaa tai yrittäisin nauraa heidän kustannuksellaan. Tai joku outo epävarmuus tai uhan tunne.

Älykkyydestä en mainitse enää sanallakaan, ellei joku suoraan kysy olenko testannut. Tuohonkin vastaan vain että olen, sen kummemmin asiasta jauhamatta.

Ymmärrän tämänkin puolen, juuri mietin samaa. Lapsuudessani painotettiin että täytyy olla itsevarma ja omasta osaamisesta saa olla ylpeä. Painotettiin sitä itsevarmuutta ja aitoutta myös työhakemusten tekemisessä, oli tärkeää osata markkinoida itseään esimerkiksi.

Vierailija
34/473 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se herätä vihaa. Huonot sosiaaliset taidot aiheuttavat ongelmia sosiaalisessa kanssakäymisessä, harvoin nekään vihaa. Sinun huonot taitosi tulkita ihmisten käyttäytymistä aiheuttavat sen, että tulkitset heidän ärtymyksensä väärin vihaksi.

Olen älykäs, eikä kukaan vihaa minua. Hyvin harvoin myöskään kohtaan ongelmia vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa, koska osaan toimia ihmisten kanssa hyvin.

Vierailija
35/473 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että voi olla aika raskasta olla todella huippuälykäs. Mieti, että ongelmatilanteissa hahmottaisit samantien mikä olisi tehokkkain ja yleisesti toimivin ratkaisu, mutta koska muut eivät tätä heti huomaa joudut keskustelemaan eri näkökulmat (jotka olet jo mielessäsi käynyt läpi) uudelleen ja uudelleen, kunnes lopulta päädytte ratkaisuun jonka ehdotit tunti aiemmin. Ei kyse ole huonommuudesta tai paremmuudesta, vaan prosessointinopeudesta. Älykästä on kyetä tähän diskuteeraamiseen kaikkien kanssa. 

Ja viisautta on olla diskuteraamatta.

Vierailija
36/473 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten joku kirjoitti, eihän kauniinkaan ole kohteliasta jatkuvasti mainita omaa kauneuttaan, eikä rikkaan oman pankkitilinsä saldoa. Tai hoikan omaa painoaan, aatelisen omia sukujuuriaan jne. 

Vierailija
37/473 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sitten saa puhua? Saako liikunnallinen ihminen kertoa urheiluharrastuksestaan? Saako selkeästi itse tehtyihin vaatteisiin pukeutunut puhua ompeluprojekteistaan? En ole ainakaan huomannut, että nämä olisivat samalla tavalla tabuja. 

Mikä pakko niitä omia tekemisiä on ylipäätään selostaa? Kirjoita ammattijulkaisuun jos haluat leuhkia. Hedelmistään puu tunnetaan, se että on puu ei vielä merkitse mitään

Vierailija
38/473 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja auta armias, jos olet pitkä, kaunis ja älykäs. Parempi olla vaan hiljaa ja esittää tyhmää.

Joo välillä näinkin mutta älä tee sitä kuitenkaan ihan aina.

Vierailija
39/473 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä testituloksesta oli kyse?

Mensan testitulos kertoo vain palikkatestien ratkaisukyvystä.

Vierailija
40/473 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TÄMÄ. Tee vaan ne älykkäät ratkaisut ja anna toisten tehdä tyhmät ihan itsekseen. Ja sitten kun tulokset tulevat, ole niistäkin ihan hiljaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme