Miksi korkea älykkyys herättää suorastaan vihaa. Ja asia pitää salata?
Olen älykäs, virallisilla testeillä testattu. Kelleen asiasta ei voi mainita, se herätää heti negatiivisia mielikuvia. Muutaman tuttavan suhtautuminen minuun muuttui sillä silmänräpäyksellä, kun veljeni meni möläyttämään testitulokseni lukeman.
Tälläkin palstalla saa lukea, että oikeasti älykäs ei tuo älykkyyttään ilmi, ikinä. Miksi näin?
Pitkä saa olla ylpeästi pitkä ja käyttää sitä hyväksi esim koripallossa. Luonnostaan kauniit osallistuvat missikisoihin ja tuovat asiaa näkyvästi tyrkylle. Musiikillisesti lahjakkaita kannustetaan ja kehutaan. Mutta sitä, jolla on nopeat hoksottimet, käskeään pysyä hiljaa ominaisuudestaan, ettei muille tule paha mieli.
Kommentit (473)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu on rönsyillyt aika rajusti mutta itse aiheesta oletan, että kyseessä on tunne "huonommuudesta" ja pelko jostain paitsi jäämisestä. Veikkaan, että suurin osa ihmiskunnasta ei pidä näistä tunteista yhtään.
Aloitus varmaan on provo ja asiasta voi todellakin keskustella monella eri tavalla, joista osa herättää todennäköisemmin negatiivisempia tunteita kuulijoissa. Totta kuitenkin on, että älykkyys on jossain määrin tabu ainakin suomalaisessa yhteiskunnassa eikä siitä puhuminen ole yhtä sallittua kuin esimerkiksi urheiluun liittyvästä kyvykkyydestä.
On musiikiluokkia ym. mutta tasoryhmät matematiikassa lopetett
Minusta tämä on niin outo ja kestämätön ajattelutapa. Mitä me pienenä kansana tai yhteiskunta siitä hyödymme, ettemme auta ja tue lahjakkaita lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä kovin älykäs ole jos asiasta pitää huudella
Älykkyys tarkoittaa kykyä oppia ja soveltaa opittua tehokkaasti. Ei muuta. Jos kaksi metrinen ihminen sanoo olevansa pitkä, ei hän siitä lyhene.
Ei tarkoita - koska kyseessä on psyykkinen ominaisuus voi soveltamisella olla muita rajoitteita.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas, myös testatusti hyvin älykkäänä, ihmettelen, miksi ja missä tilanteessa siitä pitäisi mainita? Itse en ole sellaiseen kokenut oikein tarvetta. En halua antaa mitään ennakkokuvaa itsestäni "mainostamalla" älykkyyttäni, vaan ihmiset saavat muodostaa kuvansa minusta sen perusteella mitä teen ja puhun ja olen.
En muutenkaan edes pidä älykkyyttä ihmisessä niin kovin tärkeänä ominaisuutena. Itse kun olen matemaattis-loogista päättelykykyä vaativissa työtehtävissä, toki siinä minulle älykkyys on etu. Mutta normaalielämässä, eipä sitä juuri tarvi. Enkä osaa ajatella, että tuttavapiirissä jotenkin älykkäämmät olisi "arvokkaampia" tai "parempia" kuin vähemmän älykkäät. Hyväsydämisyys ja hyvät elämänarvot on minulle paljon tärkeämpiä asioita ihmisessä kuin älykkyys.
Selvä trolli. 🤪 et pysty älykkäitä huijaamaan tuolla tekstilä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mikä älykkyys ja miten se näkyy.
Itse arvostan esim. Verbaalista älykkyyttä. Täälläkin palstalla viihdyn parhaiten ketjuissa,joissa osataan juuri sopivasti sivaltaa.
Jos joku kertoo olevansa vaikka Mensan jäsen niin ok. Ajattelen sillä olevan avaruudellista hahmottamista. Enpä juuri enempää.
Mensan testi mittaa yleisälykkyyttä, joka korreloi vahvasti älykkyyden kaikkien lajien kanssa.
Korrelaatio ei tarkoita kausaliteettia. Ts. testin läpäisseen älykkyysprofiili voi monella osa-alueella olla varsin puutteellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu on rönsyillyt aika rajusti mutta itse aiheesta oletan, että kyseessä on tunne "huonommuudesta" ja pelko jostain paitsi jäämisestä. Veikkaan, että suurin osa ihmiskunnasta ei pidä näistä tunteista yhtään.
Aloitus varmaan on provo ja asiasta voi todellakin keskustella monella eri tavalla, joista osa herättää todennäköisemmin negatiivisempia tunteita kuulijoissa. Totta kuitenkin on, että älykkyys on jossain määrin tabu ainakin suomalaisessa yhteiskunnassa eikä siitä puhuminen ole yhtä sallittua kuin esimerkiksi urheiluun liittyvästä kyvykkyydestä.
On musiikil
Minusta tämä on niin outo ja kestämätön ajattelutapa. Mitä me pienenä kansana tai yhteiskunta siitä hyödymme, ettemme auta ja tue lahjakkaita lapsia?
Kaikista nyt ei vaan ole hyödyntämään omaa potentiaaliaan. Raippaa pitäisi antaa monelle laiskalle ipanalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älykkyys tarkoittaa kykyä oppia ja soveltaa opittua tehokkaasti. Ei muuta. Jos kaksi metrinen ihminen sanoo olevansa pitkä, ei hän siitä lyhene.
Tuskin jaksaisit kuunnelle pitkän ihmisen vuodatusta kuinka pitkiä ei arvosteta :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse arvostan esim. Verbaalista älykkyyttä. Täälläkin palstalla viihdyn parhaiten ketjuissa,joissa osataan juuri sopivasti sivaltaa.
Jos joku kertoo olevansa vaikka Mensan jäsen niin ok. Ajattelen sillä olevan avaruudellista hahmottamista. Enpä juuri enempää.
Mensan testi mittaa yleisälykkyyttä, joka korreloi vahvasti älykkyyden kaikkien lajien kanssa.
Korrelaatio ei tarkoita kausaliteettia. Ts. testin läpäisseen älykkyysprofiili voi monella osa-alueella olla varsin puutteellinen.
Harvoin kuitenkaan niin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä populaatiosta joka testiin hakeutuu. Väittäisin että testiin haketuvat ovat jo tietyllä tapaa vajaita.
Älykäs lapsi latistuu inkluusion etanamaisessa vauhdissa.
Kyllä hänen potentiaalisen havaitseminen on aikuisten vastuulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleisälykkyys korreloi muidenkin lahjakkuuksien kanssa. Jos jos joku osa-alue suuresti poikkeaa muista niin todennäköisesti kyseessä on jonkinnäköinen häiriö.
Minusta älykkyys tulee esille ihan vaan sillä, että viettää vähän enemmän aikaa tällaisen ihmisen kanssa. Mulla on useita älykkäitä ystäviä ja vaikka en itseänikään pidä ihan tyhmänä, niin heidän seurassaan huomaan että en ole samalla tasolla. Tämä ei millään tavalla haittaa meidän ystävyyttämme tai keskinäistä kanssakäymistä, mutta nämä ystäväni eivät tee asiasta numeroa tai millään tavalla tuo esille sitä että ovat fiksuja. Jos taas omaa älykkyyttään pitää erikseen ääneen muille kertoa, niin siitä tulee vähän outo olo niin kuin ihminen yrittäisi jotenkin asettaa itseään jalustalle tai kalastella kehuja. Ei pitkän ihmisenkään tarvitse ääneen kertoa olevansa niin ja niin pitkä (jollei kysytä), joten miksi älykkään pitäisi kertoa olevansa niin ja niin älykäs?
Lisäksi aihe voi olla joillekin arka, jos heillä on itseluottamuksen kanssa ongelmaa tai tunne, että ovat jotenkin tyhmiä muihin verrattuna. Tuollaisille ihmisille voi tulla alemmuuskompleksi ja tunne, että ovat vähemmän arvokkaita tai kelpaamattomia, vaikka näin ei tietenkään ole.
Vierailija kirjoitti:
Älykäs lapsi latistuu inkluusion etanamaisessa vauhdissa.
Kyllä hänen potentiaalisen havaitseminen on aikuisten vastuulla.
Nämä on näitä häirikkölasten vanhempien selityksiä joiden lapsi on oikeasti tyhmä kuin saapas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin jaksaisit kuunnelle pitkän ihmisen vuodatusta kuinka pitkiä ei arvosteta :D
Kyllä tässä elämän aikana on tullut kuultua niin monta vuodatusta että tuo mahtuisi aivan hyvin joukkoon. Kyllä minä ymmärrän että erityisen pitkien elämässä voi olla haasteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se älykkyys tulee ilmi ihan normaalissa kanssakäymisessä. Ei sitä tarvitse erikseen tuoda esille. Se on aika rasittavaa.
No ei todellakaan tule. Vain älykäs huomaa kunnolla muiden lahjakkuuden erot. Tyhmä ihminen usein kuvittelee älykkään tyhmäksi, jopa itseään tyhmemmäksi. Sulla on nyt selvästi joku outo stereotypia mielessä siitä, millaisia älykkäät ovat tai mistä puhuvat/ovat kiinnostuneita.
Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun on joutunut kokemaan tuon. Sellainen keskimääräistä heikompi noin 70-80 äo on saattanut käyttäytyä kuin roolit olisivat toisin päin, ja se 115-130 äo:n tyyppi on muka vielä sitä tyhmääkin tyhmempi holhottava. Se on kiva tulla useita kymmeniä pisteitä alaspäin painetuksi. Tyhmissä ihmisissä on vielä se ihana puoli, kun he ovat äärimmäisen varmoja itsestään ja näkemyksistään. Ei älykkäillä ole sellaista itsepintaisuutta, tahdonvoimaa ja kovapäistä väkisin puskemisen vimmaa, mitä tyhmemmillä on. Tyhmä kun jotain saa päähänsä, niin se on maailman sitkein sen asiansa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Älykkääksi itseään väittävät pitävät itseään muita ylempiarvoisena kuin muut ihmiset. Siten he luovat itselleen kuvitelman, että vain he voivat olla oikeassa ja vain heidän mielipiteellään on merkitystä. Oikeasti älykkäällä ei ole tarvetta nostaa itseään jalustalle ja pitää muita huonompina.
Höpö höpö. Onhan jotkut myös nopeampia juoksemaan kuin toiset, ja heidän on täysin loogista sanoa se ääneen. Vai pitäisikö heidänkin vain vaieta asiasta, ja juosta hitaasti ettei kukaan vain huomaisi miten nopeita ovat, ja alkaisi siitä kitisemään tyyliin "ai sä oot mua nopeempi, pidät siis mua itseäsi hitaampana?! Uli uli!". Joillain juoksee järki muita nopeammin, eikä asia ole yhtään sen ihmeellisempi. Jos joku alisuoriutuja siitä loukkaantuu, niin se on hänen oma ongelmansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä populaatiosta joka t
No kylläpä jollain menee toisten äly tunteisiin. Etkö pärjännyt edes nettitestissä? Sehän on helpompi kuin virallinen, ei samaa painetta ja aikarajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älykkääksi itseään väittävät pitävät itseään muita ylempiarvoisena kuin muut ihmiset. Siten he luovat itselleen kuvitelman, että vain he voivat olla oikeassa ja vain heidän mielipiteellään on merkitystä. Oikeasti älykkäällä ei ole tarvetta nostaa itseään jalustalle ja pitää muita huonompina.
Höpö höpö. Onhan jotkut myös nopeampia juoksemaan kuin toiset, ja heidän on täysin loogista sanoa se ääneen. Vai pitäisikö heidänkin vain vaieta asiasta, ja juosta hitaasti ettei kukaan vain huomaisi miten nopeita ovat, ja alkaisi siitä kitisemään tyyliin "ai sä oot mua nopeempi, pidät siis mua itseäsi hitaampana?! Uli uli!". Joillain juoksee järki muita nopeammin, eikä asia ole yhtään sen ihmeellisempi. Jos joku alisuoriutuja siitä loukkaantuu, niin se on hänen oma ongelmansa.
Nyt on niin huono analogia että taidat olla normaalia tyhmempi.
Vierailija kirjoitti:
Ei pitkän ihmisenkään tarvitse ääneen kertoa olevansa niin ja niin pitkä (jollei kysytä), joten miksi älykkään pitäisi kertoa olevansa niin ja niin älykäs?
Kyllä ainakin minä olen kuullut useastikin lauseen loppuvan sanoihin "...koska olen niin pitkä.". Moniin muihinkin vastaaviin. Tuollaiset ominaisuudet on aivan luonnollista sisällyttää keskusteluun sivulauseisiin.
"Miksi korkea älykkyys herättää suorastaan vihaa. Ja asia pitää salata?"
C'est la question. Keskinkertainen väki ei ikinä voi kuvitella, minkä sosiaalisten paineiden alla poikkeuksellisen älykäs on. Jo koulussa sain sen kokea. Sekä opettajat että oppilaat pitivät minua nerona, mutta heti jos lausuin yleisestä näkemyksestä poikkeavan mielipiteen tai jopa vastaansanomattoman matemaattisen tai luonnontieteellisen totuuden, väitettiin joukolla, että 'älykkyys on noussut tukkaani'.
Keskiarvo oli 9,5, ammatti-ihmisen suorittaman testauksen mukaan ÄO 144, vaikka pääsin eräät sarjat loppuun, eikä hän ollut osannut ottaa mukaan lisäkysymyksiä. Sanoi, että jos olisi ottanut, tulos olisi vielä muutaman pisteen korkeampi. Laudaturylioppilas, reaali pääasiassa fysiikan kysymyksin, maailmankuva luonnontieteellinen.
Olen suorittanut kahdessa tiedekunnassa maisterin tutkinnon sivulaudaturein ja opintokokonaisuuksia kolmannen edestä eri tiedekunnissa. Ammattiura virheetön. Kun muutamat kuuluttivat netissä, että olisin vajaamielinen, kerroin näistä. Reaktio oli todella aggressiivinen. Jo kouluaikoina ymmärsin, että on helpoin olla keskinkertainen, mutta minkäs teet, jos olet syntynyt poikkeuksellisen lahjakkaana. Kynis.mi
"Saahan sitä olla kiinnostunut vaikka omasta peilikuvastaan, mutta turha sitten ihmetellä miksi ihmiset ei tuosta narsistisesta luonteenpiirteestä innostu."
Anteeksi, mutta sinä olet se joka tässä ketjussa vaikuttaa narsistiselta luonteelta. Yrität täällä lytätä muita aiheesta keskustelevia ilmeisesti siksi, koska muiden älykkyys saa olosi tuntemaan uhatuksi.