Kaverit pummii mun diabeetikkolapsen eväät
Välillä kurkkaan pojan reppuun ja siellä ei ole mitään snäkkiä. Tai välillä se soittaa mulle että ei oo rahaa ja on jo vähän huono olo ja ei oo mitään evästä. Siripirejä on kyllä AINA sen repussa ja laukussa mukana, siitä oon pitäny huolen ja ne ei sentään kelpaa muille.
Mutta en tiiä mitä tehdään. Kaverit pummii ja poika on niin kiltti että antaa. Ei muuten, mutta niillä snäkeillä on ihan funktio ja joka päivä ei voi olla tilanteessa että ei oo mitään eväitä. Oon mä tästä niille kavereille ihan suoraan sanonut ja kertonut miksi ne eväät on oltava ja mitä vaaraa siitä tulee jos niitä ei ole kun ne on syöty. Ymmärrän että nuoret on nuoria ja se siripiri on ehkäisemässä ihan pahimmat tilanteet mutta ottaa silti aika rankasti päähän ja oon huolissani. Kun oon nähnyt pari kertaa ite miten hurja tilanne se on kun ne sokerit laskee ja poika menee huonoon kuntoon ja kerran tajuttomaksi, niin mulla on muutenkin niin kova huoli mun rakkaasta.
En tiedä mikä tän keskustelun idea on. Haluan vain avautua. Sen verran meni tänään tästä vati nurin.
Kommentit (82)
Hei ymmärrän, mutta jos sun lapsella on jatkuvasti noita tilanteita, että sokrut laskee, niin insuliinia on liikaa.
keskustelua kavereiden vanhempien kanssa että antakaa lapsillenne evästä mukaan etteivät kerjää diabeetikon eväitä itselleen. Sitten pitäisi opettaa myös poika pitämään puoliaan, olemaan esittelemättä eväitä kavereille..saisikohan ne jotenkin vähemmän houkuttelevaan pakkaukseen malliin valmiiksi johonkin pieneen rasiaan/minigrip pussiin ilman kääreitä? Vai käykö kaverit silti kerjuulle?
Ei diabeetikkolapset yleensä tarvitse eväitä kouluun erikseen. Siripirit repussa on hätätilanteita varten ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
No mites jos laitat rahaa tilille ja menee hakemaan sitten kun tarvii?
Ei. Jotain evästä pitää olla saatavilla vaikka kesken oppitunnin jos sokerit alkaa laskemaan.
Ja me tosiaan yritetään löytää uudestaan hyvää sokeri tasapainoa. Jostain syystä nyt pari kuukautta ne on heittänyt ihan härän pyllyä. Pojalla on pumppu joka annostelee insuliinin ja pitäis auttaa pitämään sokerit suht tasaisena mutta ei pysy. Välillä laskee aika nopeastikin tosi alas. Ap
Viesti niiden lasten vanhemmille että antavat eväät heillekin ja kerro tilanne. Lapsilla nälkä tai mielitekoja. Entä opettaja, voisiko olla evästaukoja koulussa tai välipaloja. Ovatko lapset nälässä tarhassa ja koulussa.
Sano pojalle että pitää eväät repussaan. Mistä ne kaverit edes tietäisi että pojallasi on eväitä?
Vierailija kirjoitti:
Viesti niiden lasten vanhemmille että antavat eväät heillekin ja kerro tilanne. Lapsilla nälkä tai mielitekoja. Entä opettaja, voisiko olla evästaukoja koulussa tai välipaloja. Ovatko lapset nälässä tarhassa ja koulussa.
Normaalilla ruokarytmillä koulussa ei tarvita eväitä.
Hei ap! Onpa sinulla hankala tilanne. Kyllä diabeetikolla pitää olla evästä saatavilla heti, jos sokeri laskee.
Onko ihan varmaa, että kaverit syövät lapsesi eväät? Onko mahdollista, että lapsesi syö eväät itse ja sokerit heittelevät sen vuoksi? Tästä kysymyksestä ei kannata loukkaantua. Tulipahan vain mieleen.
Toivottavasti asia järjestyy.
Jos poika on alakoulussa, ns. lukkojen taa open tai ohjaajan kaappeihin pieni laatikollinen.
Diabeetikkoja ei ole montaa, en osaa kuvitella, ettei tähän suostuttaisi.
Ensisijaisesti tietysti käytössä ne repussa olevat. Ja tosiaan kovetat nyt itseäsi sen verran, että laitat ihan suoraan noiden lasten vanhemmille viestiä: ostakaa omat, ettei tarvi diabeetikolta pölliä.
Laita vähemmän houkuttelevat (vähemmän sokeria) eväät, niin säilyvät paremmin. Verensokeri nousee tärkkelykselläkin.
Vierailija kirjoitti:
Ootko varma ettei kaverit vie pojan rahojakin.
Vierailija kirjoitti:
Sano pojalle että pitää eväät repussaan. Mistä ne kaverit edes tietäisi että pojallasi on eväitä?
Tottakai mä olen puhunut hänen kanssa tästä että ne on vaan hänelle. Kyllähän kaverit nyt näkee kun poika ottaa välipalaa. Nälkä niilläkin on ja näin mutta olen sanonut että ei voi antaa mitään muille. Se on myös ihan turvallisuuskysymys.
Ja sinä joka puhuit että koulussa ei tarvi eväitä ni rohkenen olla eri mieltä. Meillä 13v poika ja ruokailu on koulussa 11 aikaan. Koulupäivä loppuu yhtenä päivänä kolmelta ja muina päivinä kahdelta. Voit kuvitella mitä mun diabeetikkolapsen elimistö tykkää, jos se syö 11 ja seuraavan kerran 4-5 tunnin päästä. Etenkin kun otetaan huomioon että lapsi on kasvavassa iässä ja sokeritasapainoa ei tällä hetkellä ole. Ap
Vierailija kirjoitti:
lapset osaa olla yllättävän ovelia näissä ja varmaan ovat kerjuulla kun näkee että kaveri aukaisee suklaapatukkaa, mehupurkkia tms. Siksi olisi hyvä että asia otettaisi keskusteluun joko vanhempien ja/tai opettajan kanssa, että miksi toisella pitää olla aina eväät. Lisää ymmärrystä. Mäkin eräässä palaverissa aluksi ihmettelin kun yksi kollega kiskoi siinä suklaapatukkaa ja limua kesken kaiken, kunnes sitten hoksasin että juu, sillä varmaan diabetes. Nyt jo tottunut siihen näkyyn että tyypillä eväät mukana, eikä niihin kiinnitä huomiota. Samalla se olisi myös turvallisuusseikka käydä läpi että jos lapset huomaa että kaveri menee oudoksi että hälytetään joku aikuinen paikalle, niin saa nopsaa avun. Tietty ideahan on alun perin estää että tilanne menisi edes niin pahaksi. Itsekin mieluummin töissä olen tietoinen jos kolleegalla on joku vakavampi juttu, kun sitten näin että kohtaus tulee puun takaa, näinkin on käynyt ja osattiin toki soittaa 112 ja hoitaa alkutoimet.
Koulussa eväitä tarvitsee ainostaan diabeetikko. Muille pitäisi riittää koululounas. Se täyttää vatsan, JOS sen syö.
On todella törkeää, kun joku käy syömässä toisen eväät ja vielä diabeetikon eväät.
Diabeetikon eväät täytyy olla hänen omassa repussaan, eikä lukitussa kaapissa. Jos tulee hätä esim. koulumatkalla tai välitunnilla, diabeetikko tietää, mistä saa nopeasti syötävää, eikä siinä tapauksessa tarvitse lähteä etsimään opettajaa välituntivalvonnasta tai ties mistä kuvisvarastosta.
No esitteleekö lapsesi eväitään kavereilleen? Miksi et osaa sanoa lapsellesi, että niitä ei saa antaa muille, vaan syömättä jääneet pitää tuoda kotiin takaisin.
Pitäisi eväänsä repussaan, ja sitten vasta ottaa esille kun tarve tulee. Suoraan ääntä kohti sitten vaan.
Vierailija kirjoitti:
Hei ap! Onpa sinulla hankala tilanne. Kyllä diabeetikolla pitää olla evästä saatavilla heti, jos sokeri laskee.
Onko ihan varmaa, että kaverit syövät lapsesi eväät? Onko mahdollista, että lapsesi syö eväät itse ja sokerit heittelevät sen vuoksi? Tästä kysymyksestä ei kannata loukkaantua. Tulipahan vain mieleen.
Toivottavasti asia järjestyy.
En loukkaantunut. Olen mä ihan varma kun olen kavereillekin tästä puhunut. Olisi se siinä käynyt ilmi, jos eivät pummisi.
Kiitos. Toivottavasti. Jatkuvasti huoli hänestä. Puhelin äänellisellä koko ajan jos tulee soitto... Tälläista ylimääräistä stressiä en toivoisi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Koulussa eväitä tarvitsee ainostaan diabeetikko. Muille pitäisi riittää koululounas. Se täyttää vatsan, JOS sen syö.
On todella törkeää, kun joku käy syömässä toisen eväät ja vielä diabeetikon eväät.
Diabeetikon eväät täytyy olla hänen omassa repussaan, eikä lukitussa kaapissa. Jos tulee hätä esim. koulumatkalla tai välitunnilla, diabeetikko tietää, mistä saa nopeasti syötävää, eikä siinä tapauksessa tarvitse lähteä etsimään opettajaa välituntivalvonnasta tai ties mistä kuvisvarastosta.
ihmiset ovat erilaisia..toiset pärjäävät lounaalla klo 16 asti ja kotiinkin, toiset tarvitsevat välipalan. Eikö koulussa joskus saanut näkkäriä/hedelmää välipalaksi vai onko sekin poistettu säästösyistä? Mulla ei ole lapsia, mutta veronmaksajana en nyt näkisi jotakin suht edullista välipalaa koulussa niin suureksi loveksi valtion budjettiin. Aivot tarvitsevat kuitenkin polttoainetta ja pieni välipala saattaa vähentää ongelmakäyttäytymistäkin joka voi olla ihan nälän triggeröimä. Diabeetikolla toki omat kuviot ja tarvitsee siihen vielä omat vara-eväät.
Tee rikosilmoitus tai puhu rehtorille!
Jämäkkä Ote nyt ja vaadit samaa lapseltas
Minkä ikäisistä on kyse? Miten joku voi syödä diabeetikon eväät? Törkeää!