Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaverit pummii mun diabeetikkolapsen eväät

Vierailija
07.10.2024 |

Välillä kurkkaan pojan reppuun ja siellä ei ole mitään snäkkiä.  Tai välillä se soittaa mulle että ei oo rahaa ja on jo vähän huono olo ja ei oo mitään evästä. Siripirejä on kyllä AINA sen repussa ja laukussa mukana, siitä oon pitäny huolen ja ne ei sentään kelpaa muille.

Mutta en tiiä mitä tehdään. Kaverit pummii ja poika on niin kiltti että antaa. Ei muuten, mutta niillä snäkeillä on ihan funktio ja joka päivä ei voi olla tilanteessa että ei oo mitään eväitä. Oon mä tästä niille kavereille ihan suoraan sanonut ja kertonut miksi ne eväät on oltava ja mitä vaaraa siitä tulee jos niitä ei ole kun ne on syöty. Ymmärrän että nuoret on nuoria ja se siripiri on ehkäisemässä ihan pahimmat tilanteet mutta ottaa silti aika rankasti päähän ja oon huolissani. Kun oon nähnyt pari kertaa ite miten hurja tilanne se on kun ne sokerit laskee ja poika menee huonoon kuntoon ja kerran tajuttomaksi, niin mulla on muutenkin niin kova huoli mun rakkaasta. 

En tiedä mikä tän keskustelun idea on. Haluan vain avautua. Sen verran meni tänään tästä vati nurin. 

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano pojalle että pitää eväät repussaan. Mistä ne kaverit edes tietäisi että pojallasi on eväitä?

lapset osaa olla yllättävän ovelia näissä ja varmaan ovat kerjuulla kun näkee että kaveri aukaisee suklaapatukkaa, mehupurkkia tms. Siksi olisi hyvä että asia otettaisi keskusteluun joko vanhempien ja/tai opettajan kanssa, että miksi toisella pitää olla aina eväät. Lisää ymmärrystä. Mäkin eräässä palaverissa aluksi ihmettelin kun yksi kollega kiskoi siinä suklaapatukkaa ja limua kesken kaiken, kunnes sitten hoksasin että juu, sillä varmaan diabetes. Nyt jo tottunut siihen näkyyn että tyypillä eväät mukana, eikä niihin kiinnitä huomiota. Samalla se olisi myös turvallisuusseikka käydä läpi että jos lapset huomaa että kaveri menee oudoksi että hälytetään joku aikuinen paikalle, niin saa nopsaa avun. Tietty ideahan on alun perin estää että tilanne menisi edes n

Ne evääthän ei ole suklaapatukoita tai karkkipusseja mitä hänellä on koulussa. En niitä antaisi ottaa mukaan kouluun. Ihan on kuivattuja hedelmiä, myslipatukoita, omenalohkoja, pähkinöitä tms mitä milloinkin. Jos tarvii tosi nopeaa hiilaria niin sitten on se siripiri. Ap

Vierailija
22/82 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululounasta näkkäreineen jne.ei rahoiteta valtion budjetista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulussa eväitä tarvitsee ainostaan diabeetikko. Muille pitäisi riittää koululounas. Se täyttää vatsan, JOS sen syö. 

On todella törkeää, kun joku käy syömässä toisen eväät ja vielä diabeetikon eväät.

Diabeetikon eväät täytyy olla hänen omassa repussaan, eikä lukitussa kaapissa. Jos tulee hätä esim. koulumatkalla tai välitunnilla, diabeetikko tietää, mistä saa nopeasti syötävää, eikä siinä tapauksessa tarvitse lähteä etsimään opettajaa välituntivalvonnasta tai ties mistä kuvisvarastosta.

ihmiset ovat erilaisia..toiset pärjäävät lounaalla klo 16 asti ja kotiinkin, toiset tarvitsevat välipalan. Eikö koulussa joskus saanut näkkäriä/hedelmää välipalaksi vai onko sekin poistettu säästösyistä? Mulla ei ole lapsia, mutta veronmaksajana en nyt näkisi jotakin suht edullista välipalaa koulussa niin suureksi loveksi valtion budjetti

Meillä oli kasarilla niin, että jos oli iltapäivätunteja, sai ottaa omat eväät mukaan ja syödä ne tunnilla.  

Vierailija
24/82 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opeta poikasi pitämään puoliaan. Ja ettei esittele/jakele eväitään. Oman terveyden ja hengen kustannuksella ei kannata miellyttää kavereita. Lokit tajunneet, että pojaltasi irtoaa ilmaista lounasta. 

Miksi sanot, ettet tiedä, mikä tämän keskustelun idea on?

On korkea aika selventää kristallinkirkkaasti itsellesi, että kyseessä on POIKASI HENKI JA TERVEYS.

Vierailija
25/82 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna sille diabeetikolle kunnon ruokaa eli lihaa ja kananmunia sekä voita. Eikä yhtään grammaa hiilareita.

Vierailija
26/82 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuullutkaan, että jossain koulussa tarjottaisiin välipalaa. Kyllä se on koululounas, jolla pitäisi jaksaa. 

Diabeetikolle tietenkin eväät mukaan.

Vierailija
27/82 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaiseksi se on sitten mennyt. Muistan aikaa, jolloin ostin itselleni ja lapsille pitsoja useinkin. Hain siis pitseriasta.  Aikuiset puolitutut monesti vonkaamassa siinä, että saisinko palan tuosta. Kerran yks muija rapussa tuli kysymään viedessäni pitsaa kotiin, että saisko hänkin palan. Töissä työkaveri halusi pitsastani palan.

Tästä on kulunut aikaa jo kymmenestä vuodesta kahteenkymmeneen vuoteen. Siinä aikajanalla.

Ei ole sitten ihmekään, että näitten kerjäläisvanhempien lapsista tulee samalaisia kerjäläisiä.

Vierailija
28/82 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaiden ei pitäisi lisääntyä.

Vierailija
29/82 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö lapsesi opettaja, että kaverit käyvät syömässä hänen eväänsä?

Vierailija
30/82 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kunpa ne kaverit ymmärtäisi että lapsellasi on sairaus, jonka vuoksi tarvitsee ne eväät itse. Neuvon ottamaan yhteyttä vanhempiin että laittavat kavereille omat eväät kouluun mukaan.

Vierailija
31/82 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna sille diabeetikolle kunnon ruokaa eli lihaa ja kananmunia sekä voita. Eikä yhtään grammaa hiilareita.

Voi on kovaa rasvaa ja tukkii verisuonet.

Vierailija
32/82 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä pojan opettajaan/koulun rehtoriin ja kerro asiasta. Voitte varmaan sopia että poikasi vie vaikkapa joka aamu/ kerran viikossa välipalansa koulun kansliaan tai keittolan tädille, joka pistää ne säilöön ja poika käy siellä sitten syömässä välipalan. Kun läsnä on aikuinen, niin tuskin kaverit tulevat norkoilemaan ja aikuinen voi sanoa niille että odottavat ulkopuolella. Tämä tuli  mieleen kun meidän koulussa oli eräs poika jolla oli diabetes ja hän kävi aina keittolan puolella välipalalla melko useasti päivässä. Kuoli 18-vuotissynttäreitä juhliessaan kun kaatui ja löi päänsä pahasti sen takia kun ei ollut muistanut syödä, eli kyllä sillä on merkitystä jos se jää väliin. 

Vierailija
33/82 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule ap onkohan nyt niin, että ne kaverit ei ole oikeita kavereita, vaan käyttävät poikaasi hyväkseen tosiasiassa.

Ne pitää lastasi heikompana kun lapsellasi on sairaus. Ja kaverit luulee, että ne voi tehdä mitä vaan. Poikasi sietää sitä sen takia, että ei joutuisi kiusatuksi sairautensa takia.

Vierailija
34/82 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Idiotismiaan ei kannata mainostaa julkisesti.

Vierailija
35/82 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. En koe että tämä on sinällään koulun ongelma vaikka koulussa pääsääntöisesti tapahtuukin. Tapahtuuhan tota välillä myös koulun jälkeen. Ja toisekseen poika on yläkoulussa ja en koe että luokanvalvoja asialle mitään voi tehdä.

Mun pitäis saada poika ymmärtämään, että hän ei voi antaa eväitä muille vaikka muut kuinka pummii vieressä. Ja kaverit ymmärtämään, että niitä eväitä ei pummita. Mun poika on niin kiltti, että ei uskalla sanoa ei. Ja kun on kerran alkanut jakamaan eväitään niin sitä vaikeampi se on hänelle nyt sanoa. Ap

Vierailija
36/82 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sokeritauti voi tulla kenelle vaan olit sairas tai et.

Vierailija
37/82 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mites jos laitat rahaa tilille ja menee hakemaan sitten kun tarvii? 

Ei. Jotain evästä pitää olla saatavilla vaikka kesken oppitunnin jos sokerit alkaa laskemaan. 

Ja me tosiaan yritetään löytää uudestaan hyvää sokeri tasapainoa. Jostain syystä nyt pari kuukautta ne on heittänyt ihan härän pyllyä. Pojalla on pumppu joka annostelee insuliinin ja pitäis auttaa pitämään sokerit suht tasaisena mutta ei pysy. Välillä laskee aika nopeastikin tosi alas. Ap

Onko poika murrosiässä tai murrosiän kynnyksellä? Meillä tytöllä meni sokerit ihan sekaisin murrosiässä, mutta niin päin että insuliinin tarve kasvoi eli jatkuvasti oli liian korkeita sokereita, minkä takia piti pistää insuliinia. 

Vierailija
38/82 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt taisin ymmärtää. 

Yläkoululainen poikasi on kiltti. Kaverit eivät ilmeisesti ole niinkään kilttejä. He ottavat poikasi mukaan, mutta tästä ystävyydestä maksuna poikasi pitää antaa kavereille eväitänsä. Jos ei anna eväitä, poikasi on porukan ulkopuolella. On kyllä hankala tilanne.

Olisipa hienoa, jos poikasi voisi vaihtaa kaveripiiriä. Poikasi turvallisuuden takia kannattaa pakata reppuun kahteen eri paikkaan evästä. Toista ns. varapaikkaa ei saa paljastaa. Se on hätävara, jos sokerit yllättäen sukeltavat.

Tsemppiä!

Vierailija
39/82 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. En koe että tämä on sinällään koulun ongelma vaikka koulussa pääsääntöisesti tapahtuukin. Tapahtuuhan tota välillä myös koulun jälkeen. Ja toisekseen poika on yläkoulussa ja en koe että luokanvalvoja asialle mitään voi tehdä.

Mun pitäis saada poika ymmärtämään, että hän ei voi antaa eväitä muille vaikka muut kuinka pummii vieressä. Ja kaverit ymmärtämään, että niitä eväitä ei pummita. Mun poika on niin kiltti, että ei uskalla sanoa ei. Ja kun on kerran alkanut jakamaan eväitään niin sitä vaikeampi se on hänelle nyt sanoa. Ap

Nyt on korkea aika opettaa pojallesi pitämään omia puoliaan. Pitämään huolta itsestään. Välittämään itsestään. Tässä on opittava nyt sanomaan ei pummeille.

Vierailija
40/82 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkoululaisilla on usein mahdollisuus saada koulusta käyttöön oma lukollinen kaappi. Onko pojallasi sellainen? Sieltä kaverit eivät eväitä saa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme