Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaverit pummii mun diabeetikkolapsen eväät

Vierailija
07.10.2024 |

Välillä kurkkaan pojan reppuun ja siellä ei ole mitään snäkkiä.  Tai välillä se soittaa mulle että ei oo rahaa ja on jo vähän huono olo ja ei oo mitään evästä. Siripirejä on kyllä AINA sen repussa ja laukussa mukana, siitä oon pitäny huolen ja ne ei sentään kelpaa muille.

Mutta en tiiä mitä tehdään. Kaverit pummii ja poika on niin kiltti että antaa. Ei muuten, mutta niillä snäkeillä on ihan funktio ja joka päivä ei voi olla tilanteessa että ei oo mitään eväitä. Oon mä tästä niille kavereille ihan suoraan sanonut ja kertonut miksi ne eväät on oltava ja mitä vaaraa siitä tulee jos niitä ei ole kun ne on syöty. Ymmärrän että nuoret on nuoria ja se siripiri on ehkäisemässä ihan pahimmat tilanteet mutta ottaa silti aika rankasti päähän ja oon huolissani. Kun oon nähnyt pari kertaa ite miten hurja tilanne se on kun ne sokerit laskee ja poika menee huonoon kuntoon ja kerran tajuttomaksi, niin mulla on muutenkin niin kova huoli mun rakkaasta. 

En tiedä mikä tän keskustelun idea on. Haluan vain avautua. Sen verran meni tänään tästä vati nurin. 

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule ap onkohan nyt niin, että ne kaverit ei ole oikeita kavereita, vaan käyttävät poikaasi hyväkseen tosiasiassa.

Ne pitää lastasi heikompana kun lapsellasi on sairaus. Ja kaverit luulee, että ne voi tehdä mitä vaan. Poikasi sietää sitä sen takia, että ei joutuisi kiusatuksi sairautensa takia.

Tää ajatuskin sai mut ihan tosi surulliseks... En mä halua uskoa tähän. Samat kaverit on ollut jo kauan. Toki kaikki on mahdollista mutta mä en halua uskoa. 

Tuo kiusatuksi tulemisen pelko on kyllä ihan todellinen ja siitä ollaan puhuttu, kun kouluun piti soittaa ambulanssi. Se on tarina erikseen, mutta hurja sellainen. Se oli pojalle tosi kova paikka ja mulle myös kova säikähdys. Tiedän, että tää sairaus on tosi vaikea paikka, mutta toivottavasti hän ei sen takia miellytä muita. En halua uskoa niin. Ap

Vierailija
42/82 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeta vääntää pojallesi rautalankaa vai onko, avaaja poikasi kehitysvammainen, eikä vain kiltti, kun ei ymmärrä omaa tilaansa ja sairautensa hoitoa.

Älä puhu kavereille. Puhu omalle pojallesi, miksi ne snäksit siellä repussa on tärkeitä ja että ne on tarkoitettu hänelle eikä kavereille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on kummia kakaroita, jos jotkut pölyset kuivahedelmät ja myslipatukat ovat heille herkkua, jota pitää oikein kerjätä. Yhteys nyt vanhempiin ja teet selväksi, että kerjääminen saa loppua. Et voi olla pojan äitinä niin kädetön, ettetkö saisi tilannetta ratkaistuksi, vaikka poika itse olisikin lapanen. Paljon on sulle jo vinkkejäkin annettu, niitä vaan nyt jalostamaan. 

Vierailija
44/82 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt taisin ymmärtää. 

Yläkoululainen poikasi on kiltti. Kaverit eivät ilmeisesti ole niinkään kilttejä. He ottavat poikasi mukaan, mutta tästä ystävyydestä maksuna poikasi pitää antaa kavereille eväitänsä. Jos ei anna eväitä, poikasi on porukan ulkopuolella. On kyllä hankala tilanne.

Olisipa hienoa, jos poikasi voisi vaihtaa kaveripiiriä. Poikasi turvallisuuden takia kannattaa pakata reppuun kahteen eri paikkaan evästä. Toista ns. varapaikkaa ei saa paljastaa. Se on hätävara, jos sokerit yllättäen sukeltavat.

Tsemppiä!

Joo. On liiankin kiltti... Mä en halua kuitenkaan ajatella että kaveritkaan on mitenkään pahoia. Mutta onhan tuo pummiminen ihan pepusta näin kiltisti sanottuna. Tuo on hyvä idea että laitetaan hänelle ihan oma salajemma kaiken varalle. 

Mutta eihän tän oikeasti pitäis olla näin vaikeeta? Kyllä pitäis kavereiden uskoa, että diabeetikolta ei pummita. 

Kiitos tsempeistä. Niitä tarvitaan. Ap

Vierailija
45/82 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö lapsesi opettaja, että kaverit käyvät syömässä hänen eväänsä?

Ei. En koe että tämä on sinällään koulun ongelma vaikka koulussa pääsääntöisesti tapahtuukin. Tapahtuuhan tota välillä myös koulun jälkeen. Ja toisekseen poika on yläkoulussa ja en koe että luokanvalvoja asialle mitään voi tehdä.

Mun pitäis saada poika ymmärtämään, että hän ei voi antaa eväitä muille vaikka muut kuinka pummii vieressä. Ja kaverit ymmärtämään, että niitä eväitä ei pummita. Mun poika on niin kiltti, että ei uskalla sanoa ei. Ja kun on kerran alkanut jakamaan eväitään niin sitä vaikeampi se on hänelle nyt sanoa. Ap

Nyt on korkea aika opettaa pojallesi pitämään omia puoliaan. Pitämään huolta itsestään. Välittämään itsestään. Tässä on opittava nyt sanomaan ei pummeille

jep, kun ne pummit eivät jää koulumaailmaan, niitä on myös työelämässä.

Vierailija
46/82 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. En koe että tämä on sinällään koulun ongelma vaikka koulussa pääsääntöisesti tapahtuukin. Tapahtuuhan tota välillä myös koulun jälkeen. Ja toisekseen poika on yläkoulussa ja en koe että luokanvalvoja asialle mitään voi tehdä.

Mun pitäis saada poika ymmärtämään, että hän ei voi antaa eväitä muille vaikka muut kuinka pummii vieressä. Ja kaverit ymmärtämään, että niitä eväitä ei pummita. Mun poika on niin kiltti, että ei uskalla sanoa ei. Ja kun on kerran alkanut jakamaan eväitään niin sitä vaikeampi se on hänelle nyt sanoa. Ap

Aa, tämän lukiessani ymmärsin, että poika ei olekaan tavallinen yläasteikäinen. Kannattaa nyt sitten pakata sellaisia välipaloja, joista kaverit ei tykkää. Jotain pahaa, mutta terveellistä. Vaikka porkkanaa ja lanttua.

Vierailija
47/82 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt taisin ymmärtää. 

Yläkoululainen poikasi on kiltti. Kaverit eivät ilmeisesti ole niinkään kilttejä. He ottavat poikasi mukaan, mutta tästä ystävyydestä maksuna poikasi pitää antaa kavereille eväitänsä. Jos ei anna eväitä, poikasi on porukan ulkopuolella. On kyllä hankala tilanne.

Olisipa hienoa, jos poikasi voisi vaihtaa kaveripiiriä. Poikasi turvallisuuden takia kannattaa pakata reppuun kahteen eri paikkaan evästä. Toista ns. varapaikkaa ei saa paljastaa. Se on hätävara, jos sokerit yllättäen sukeltavat.

Tsemppiä!

Joo. On liiankin kiltti... Mä en halua kuitenkaan ajatella että kaveritkaan on mitenkään pahoia. Mutta onhan tuo pummiminen ihan pepusta näin kiltisti sanottuna. Tuo on hyvä idea että laitetaan hänelle ihan oma salajemma kaiken varalle. 

Mutta eihän tän oikeasti pitäis olla näin vaikeeta? Kyllä pitäis

Miten ne vois uskoa kun niille ei sanota? Sun pitää kertoa niille.

Vierailija
48/82 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuitenkin se ä pä rä syö itse ne eväät.

Ku si pää. Hyi vi ttu mikä

saa sta olet.

Vierailija
49/82 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aa, tämän lukiessani ymmärsin, että poika ei olekaan tavallinen yläasteikäinen. Kannattaa nyt sitten pakata sellaisia välipaloja, joista kaverit ei tykkää. Jotai

Ihan tavallinen on miten ikinä tavallinen määritelläänkään. Miksi kommentoit noin? Jos halusit loukata niin onnistuit. Mun lapsi on syytön tähän sairauteensa. Se ei tee hänestä viallista tai huonoa. Niikuin ei mikään muukaan sairaus kenestäkään. Ap

Vierailija
50/82 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta jotain niin pahaa että kaverit ei halua pummata. 

Vierailija
51/82 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä  on vain idi Oottja. Ei kannata täältä kysellä mitään.

Itse tekisin niin että pyytäisin opettajalta hetken tunnin alussa ja rehtori mukaan sinneja puhuttaisiin luokan kanssa asiasta. Ihan avoimesti. Syyttämättä. Lapset ei taida tajuta että diabetes on hoitamatta vakava sairaus. Eväät on vain lapselle. Kannattaa myös varata aika polille kontrolliin jotta siellä myös puhutaan asiasta. J selvitetään miksi sokerit heittelee. Voi tosiaan olla ettei kerro sulle kaikkea.

Ja rehtorilta viestiä kotiin.

Vierailija
52/82 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä  on vain idi Oottja. Ei kannata täältä kysellä mitään.

Itse tekisin niin että pyytäisin opettajalta hetken tunnin alussa ja rehtori mukaan sinneja puhuttaisiin luokan kanssa asiasta. Ihan avoimesti. Syyttämättä. Lapset ei taida tajuta että diabetes on hoitamatta vakava sairaus. Eväät on vain lapselle. Kannattaa myös varata aika polille kontrolliin jotta siellä myös puhutaan asiasta. J selvitetään miksi sokerit heittelee. Voi tosiaan olla ettei kerro sulle kaikkea.

Ja rehtorilta viestiä kotiin.

Verensokerien pelittäminen on hormoneista kiinni, joten on ymmärrettävää, että teineillä sokerit heittelee

Vierailija
53/82 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei ap! Onpa sinulla hankala tilanne. Kyllä diabeetikolla pitää olla evästä saatavilla heti, jos sokeri laskee.

Onko ihan varmaa, että kaverit syövät lapsesi eväät? Onko mahdollista, että lapsesi syö eväät itse ja sokerit heittelevät sen vuoksi? Tästä kysymyksestä ei kannata loukkaantua. Tulipahan vain mieleen.

Toivottavasti asia järjestyy.

Vanhempi näkee verensokerikäyrän eli onko vai eikö ole ollut hypoja. Ei siis voi juksata.

Vierailija
54/82 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aa, tämän lukiessani ymmärsin, että poika ei olekaan tavallinen yläasteikäinen. Kannattaa nyt sitten pakata sellaisia välipaloja, joista kaverit ei tykkää. Jotai

Tämän lukiessani ymmärsin, että kaikki eivät kykene empatiaan.

Toiset ihmiset ovat vain luonteeltaan kilttejä ja rauhallisia, ja kaltaisesi tunnekylmät lokit käyttävät näitä ap:n lapsen ominaisuuksia hyväkseen.

Vierailija
55/82 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pakko vielä oikaista sen verran että kaverithan pummii silloin kun poika alkaa syömään välipalaa, ei ne sentään repusta luvatta mitään ota tai sellaisesta en ainakaan tiedä. 

Vitsin paha mieli on ja vielä pahempi mieli tuli. Ihan totta olen yrittänyt parhaani mun lapsen eteen ja toivon joka päivä, että koulussa kaikki menee hyvin ja enää ei ambulanssia siellä tarvita... Elän jatkuvassa stressissä ja huolessa työpäivien aikana ja tää pummimisjuttu ei ainakaan sitä lievitä. Pelottaa jatkuvasti, että ne sokerit laskee liian alas ja kukaan aikuinen ei ole paikalla. En tiedä osaako kaverit auttaa. Tajuaako poika silloin ite, että tarvii apua... Tiedän, että eväät kuulostaa pieneltä asialta, mutta ne ei ole. Ne tuo edes vähän mielenrauhaa. Siksi en halua että muut pummii me häneltä. Ap

Vierailija
56/82 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko luokan vanhemmilla wa-ryhmä? Jos on, niin sinne jo tänään viesti, jossa selität tilanteen ja pyydät vanhempia keskustelemaan lastensa kanssa. Ei tarvitse erikseen mainita ketään nimeltä.

Vierailija
57/82 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen luokalla yksi poika sairastui diabetekseen.

Ensin tämän äiti oli kuukauden koulussa mukana ja sinä aikana pitivät muutaman esitelmän lapsille ja halukkaille vanhemmille. Käytännön asioista tms

Heillä on luokassa hätävaraeväät ja repussa toiset. Kaikille on paukutettu, että näistä eväistä voi olla henki kyseessä. Niihin ei muut koske!

Nyt ovat ysillä, eikä isompia ongelmia ole ollut.

Vierailija
58/82 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja pakko vielä oikaista sen verran että kaverithan pummii silloin kun poika alkaa syömään välipalaa, ei ne sentään repusta luvatta mitään ota tai sellaisesta en ainakaan tiedä. 

Vitsin paha mieli on ja vielä pahempi mieli tuli. Ihan totta olen yrittänyt parhaani mun lapsen eteen ja toivon joka päivä, että koulussa kaikki menee hyvin ja enää ei ambulanssia siellä tarvita... Elän jatkuvassa stressissä ja huolessa työpäivien aikana ja tää pummimisjuttu ei ainakaan sitä lievitä. Pelottaa jatkuvasti, että ne sokerit laskee liian alas ja kukaan aikuinen ei ole paikalla. En tiedä osaako kaverit auttaa. Tajuaako poika silloin ite, että tarvii apua... Tiedän, että eväät kuulostaa pieneltä asialta, mutta ne ei ole. Ne tuo edes vähän mielenrauhaa. Siksi en halua että muut pummii me häneltä. Ap

Ei tarvitse vastata, mutta onko tuo ambulanssijuttu sattunut viime aikoina? Kuulostaa, että se on sulla kovasti mielessä nyt. 

Kaverit ei pummimalla voi kuitenkaan hypoja aiheuttaa. Pummiminen pitää saada loppumaan, mutta se ei vaaranna sun lapsen terveyttä. Mun mielestä kuulostaa, että sulla on iso huoli sun lapsesta, minkä takia sä yrität keksiä keinoja kontrolloida tilannetta. Mutta valitettavasti se ei niillä eväillä itsestään selviä.

Toivottavasti ymmärrät. Kovasti tsemppiä pojallesi ja sinulle. 

Vierailija
59/82 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse vastata, mutta onko tuo ambulanssijuttu sattunut viime aiko

Et taida ymmärtää tilanteen vakavuutta. Eväät ovat siksi, ettei hypoja tulisi. Jos kaverit syövät eväät, niin aiheuttavat hypon. 

Vierailija
60/82 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano pojalle että pitää eväät repussaan. Mistä ne kaverit edes tietäisi että pojallasi on eväitä?

lapset osaa olla yllättävän ovelia näissä ja varmaan ovat kerjuulla kun näkee että kaveri aukaisee suklaapatukkaa, mehupurkkia tms. Siksi olisi hyvä että asia otettaisi keskusteluun joko vanhempien ja/tai opettajan kanssa, että miksi toisella pitää olla aina eväät. Lisää ymmärrystä. Mäkin eräässä palaverissa aluksi ihmettelin kun yksi kollega kiskoi siinä suklaapatukkaa ja limua kesken kaiken, kunnes sitten hoksasin että juu, sillä varmaan diabetes. Nyt jo tottunut siihen näkyyn että tyypillä eväät mukana, eikä niihin kiinnitä huomiota. Samalla se olisi myös turvallisuusseikka käydä läpi että jos lapset huomaa että kaveri menee oudoksi että hälytetään joku aikuinen paikalle, niin saa nopsaa avun. Tietty ideah

Eväät kuulostavat sopivalta diabeetikolle, mutta kavereiden pummaaminen on väärin. Niin kuin tiedät itsekin, että lapsesi eväät ovat matalia varten enkä tarkoita lannistaa. Toivottavasti asiaan saadaan pikainen ratkaisu. Tsemit sinne!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan