Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 270 000 euron asuntolaina keskituloisille liikaa?

Vierailija
07.10.2024 |

Olen maakunnasta kotoisin, jossa asuntojen hinnat ovat ihan toista kuin pk-seudulla. Etsimme miehen kanssa asuntoa ja asuntolaina näyttäisi asettuvan n. 270 000 euroon sen jälkeen, kun olemme käyttäneet aspit ja osan säästöistä. Palkkaa me puolisot saamme yhteensä nettona 5000 e/kk. Perheessä 1 lapsi. Meillä vakituiset työt, eikä alallamme ole yt:n uhkaa.

Onko tuo liian iso asuntolaina meidän tuloilla? Läheiseni maakunnasta puhuu, miten ei ikinä ottaisi noin isoa lainaa. Täällä pk-seudulla taas sattuneesta syystä ei ole myynnissä taloja maakuntien hinnoilla (eikä sitten kaivataan, kun täällä on työt ja kaverit).

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos keskimääräinen suomalainen asuntolaina on 200te, niin ei tuo nyt NIIN kauhean isolle kuulosta. Tuon suuruista lainaa oli meillekin tarjolla, hieman pienemmillä tuloilla ja kahden lapsen perheessä. Muutaman kymppitonnin halvempi talo sitten löydettiin ja tätä on ihan hyvin maksettu korkojen noususta huolimatta. Nyt jo alle 200te lainaa jäljellä, hurraa.

Aika hyvin välittäjän palkkioilla jotka on nyt yhtä jäässä kuin asuntomarkkinat.

?? Mihin tuo nyt liittyy?

Vierailija
42/56 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastumiseen/tapaturmaan tms  ja puolison kuolemaan on syytä varautua vakuutuksella. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko oma rahoitus asunnon arvosta?

Millaiset kuukausikulut muuten? Muut asuniskulut? Onko lainoja?

Onko puskuria/säästöjä?

Onko henkivakuutusta?

Asunnon kunto, ikä, sijainti, jälleenmyyntiarvo?

suunnitelma työttömyyden, vakavan sairastumisen tai avioeron varalle?

Vierailija
44/56 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan riippuu asunnon velattomasta hinnasta ja teidän jäljelle jääneistä säästöistä. Jos lukaalin arvo on 1 miljoona ja teillä vielä 1 miljoona säästöjä ei 270 000 laina ole mitään.

Minä otin koko summan 150 000 lainaa 150 000 asunnon ostamiseen 3 500 nettotuloilla. Säästöjä minulla on reilusti yli 200 000 osakesalkussa jonka arvo kasvaa 10 000 vuodessa..

Vierailija
45/56 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos jotain yllättävää sattuu? Mulla ja puolisolla yli 10 000 e bruttotulot. Lainaa 280 000. Jos ostaa okt:n, niin pitäisi koko ajan jäädä rahaa säästöön: milloin menee rikki pesukone, milloin autotallin nosto-ovi, milloin myrsky kaataa puita ja pitää tilata metsuri. Ollaan huomattu, että kaikki menee, mitä tulee, enkä tähän lähtisi uudelleen, vaan olisin vuokralla. Etenkin nyt, kun maailmanpoliittinen tilanne on niin herkkä, korkotilanne epävarma ja kaikki on kallista. Ottakaa nyt ainakin hyvä korkokatto.

Vierailija
46/56 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on kyllä huono aika ottaa mitään lainoja. Varsinkin, kun sota syttyy ja aika vaihtaa maisemaa, niin sinne menee rahat kankkulan kaivoon, kun talo tuhoutuu pommituksessa

Minä olen tuon asian suhteen sillä logiikalla, että siinä tapauksessa isolla osalla suomalaisista on sama tilanne eli enpä olisi ainut, jolle noin käy.

Vaikka se talo tuhoutuisi tai sen joutuisi evakuoimaan se laina ei mihinkään häviä, sitä pitää jatkossakin hoitaa ja korot juoksee.

Ei vaan asukas ottaa tappiokseen sen osan, jonka on ehtinyt jo maksaa ja pankki sen osan, joka on vielä maksamatta.

Vierailija
47/56 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairastumiseen/tapaturmaan tms  ja puolison kuolemaan on syytä varautua vakuutuksella. 

Asuntolainaan ei saa vakuutusta tuollaisen varalle, jos hakija sattuu olemaan jo valmiiksi sairas. Pitkäaikaissairaudet sulkevat nuo vakuutukset pois.

Nimimerkillä itsellä tämä tilanne. Henkivakuutustakaan en enää saisi. Tapaturmavakuutuksen tarjoama kertakorvaus kuolemastani olisi puolisolleni annettava 5000 e. Sillä ei pitkälle pötkittäisi, jos kuolisin äkisti.

Vierailija
48/56 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis jos tosiaan lainaan joutuu ottamaan noin 135 000 per nenä niin mun mielestä se on pieni laina.

Sitä voi miettiä, millaisen asunnon tuolla 135 000 eurolla saisi. Omalla asuinpaikkakunnallani pk-seudun tuntumassa saisi lähinnä miniyksiön tai huonolta alueelta vanhan kaksion.

Vierailija
49/56 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvoisin tekemään katastrofilaskelmat. Jos työttömyys ei uhkaa, niin ok. Mutta mitä jos toinen sairastuu vakavasti? Katsokaa laskureilla, mitä se Kelan sairauspäiväraha on teidän tuloilla. Meidän perheessä tuo osui miehen kohdalle ja sairauspäiväraha on 30,5% palkasta. Kestääkö teidän talous puolen vuoden, tai pidemmän sairausloman?

Toisaalta se ensimmäinen asuntolaina tuntuu jäätävän isolta, riippumatta siitä minkä verran sitä lainaa on. Ahdistus menee ajan kanssa ohi ja jossain vaiheessa kuukausittaisesta lainanhoitoerästä menee lyhennyksiin jo enemmän kuin korkoon. Se alkuvaihe on tuskainen, kun tuntuu että laina ei lyhene millään, kun korot haukkaavat niin suuren osan. Toki jos pystyy ottamaan sen lainan tasalyhenteisenä (harva pystyy), niin sittenhän se lyhenee jo alusta asti hyvin, mutta ne kuukausierätkin on jäätäviä.

Vierailija
50/56 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

270 000€ tasalyhennyksellä 20 vuoden maksuajalla 1 125€/kk. Tohon sitten vielä korko ja vastike/talon kulut lisäksi. En ottaisi itse, mutta toki olen sen verran vanhempi kuin te, että maksettavaa olisi vielä eläkeiässä...

Riippuu toki onko uusi vai vanha talo, yleensä se on n.30vuotta niin kaikki menee talosta uusiksi, kattoa myöten. Talo/osake täytyy pitää kunnossa, ei sitä muuten kukaan osta tai ainakin sitten kovasti tinkaa jos on keittiö ja kylppari remontit tekemättä jne.. eli 270tonttua ei riitä vaan voi tulla vielä muuta lainaa päälle.

Kyllä okt-asujan pitäisi pystyä maksamaan muutaman kymppitonnin remontit ilman eri lainaa. 

Vierailija
51/56 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso paljonko pankista saat lainaa.

Mä ostin ekana pienen yksiön, siitä isompi kaksio. Halusin tiettyyn taloyhtiöön ja ostin sieltä yksiön, kum se tuli myyntiin. Tämän avulla ostin kolmion ja lopulta nykyisen kotimme, 5 huonetta

Vierailija
52/56 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmiset aina tarjoaa ratkaisuksi tuota pois muuttamista?

Kyllä ne ihmiset ovat sen ratkaisun asuinpaikasta tehneet. Ne, jotka ovat halunneet/voineet muuttaa pois, ovat niin toimineet.

Pois muuttaminen voi olla ihan varteenotettava vaihtoehto, jos asumisen kalleus menee yli sietokyvyn. Pöhinän tilalle voi saada paremman elämän, kun nostaa kytkintä.

Vierailija
53/56 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me otettiin vuosi sitten 160 t lainaa taloon. Maksetaan n 1000e/ kk nyt sisältäen korot. Päälle sähköt, vedet, jätteet. Itse otettiin laina sillä periaatteella että se pystytään pahan paikan tullen yhdenkin ihmisen tuloilla maksamaan ja se paha paikka sitten tulikin, kun puolison kroppa petti ja meni työkyvyttömäksi ja itse jäin samaan aikaan äitiyslomalle. Mutta kyllä me näilläkin rahoilla siis sinnitellään ja pystytään maksamaan lainaa pois 👍

Eli miettikää aina siltä kannalta että mikä tilanne on sitten jos kakka osuu tuulettimeen.

Vierailija
54/56 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu täysin siitä, minkä ikäisiä olette. Jos olette kolmekymppisiä, tuo on ok. Nelikymppisellä taas tulee jo kiire saada tuo maksettua pois ennen eläkeikää.

Vierailija
55/56 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei muuten, jos on muuttovoittokunta, mutta pystyttekö samalla säästämään muuhun? Näin eläkeiän lähestyssä mietin, että vaikka meille edelleen sopiva koti onkin velaton, olisi hyvä olla myös sijoituksia eläkepäiviä varten.

Se koti myydään eläkkeellä ja irrotetaan pääoma elämiseen.

Näin ainakin itse ajattelin tehdä, kun muuten on vähän tuhnu sijoitussalkku ja eläkejärjestelmä ei ikäluokkaani enää lämmitä.

Vierailija
56/56 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me otettiin henkivakuutukset talon oston jälkeen talon yli menevälle summalle, jotta jos toinen yllättäen vaikka kuolee niin pystyy maksamaan talon pois eikä tuu lasten kanssa hätä