Kirkkoon kastetaan enää alle puolet syntyvistä lapsista
Kehitys menee oikein. Lapsen pakkokasteet ovat tänä vuonna jääneet alle 50% rajan.
Kommentit (241)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, ei ketään pitäisi pakkoliittää mihinkään uskontoon ennen kuin on itse kykenevä päättämään siitä.
Olet siis sitä mieltä että se on huonoa kehitystä että yhä useampi pikkutyttö Suomessakin on pakotettu käyttämään huivia?
Etkö osaa lukea? Sinähän vastaat ihmiselle, joka sanoi, ettei lapsia saa liittää uskontoihin. Eli hänen mukaansa nimenomaan lapsia EI saa laittaa käyttämään jonkun uskonnon vaatimia asioita kuten huivia.
No mitäpä aiot tehdä sille ettei lapsia liitettäisi islamiin ja pakoteta käyttämään islamilaisia tunnusmerkkejä myös Suomessa?
Olen liittämättä lapsiani islamiin, tietenkin. Oletko jotenkin tyhmä vai muuten vaan vajaa?
Vierailija kirjoitti:
"On erittäin paljon asioita, jotka eivät ole minulle OK, mutta en silti käy aktiivista yhteiskunnallista vaikutuskampanjaa niitä vastaan. "
No onko sinulla ei OK asioihin edes jotain mielipidettä mitä niille pitäisi tehdä jonkun toisen tahon jolla on valtaa. Tulisiko lasten pakottaminen uskonnollisten tunnuksien käyttämiseen kriminalisoida? Vai tuleeko meidän vain seurata sivusta sitä kuinka yhä useampi nainen (ja myös aikuinen) on pakotettu käyttämään uskonnollisia tunnuksia Suomessa?
Aika hurjalta kuulostaisi kriminalisoida ristikorut lapsilta. En koe rikoslakia oikeana keinona tämänkaltaisissa asioissa. Ei nämä ole yksinkertaisia kysymyksiä. Onko vanhemmilla oikeutta lastensa uskonnolliseen kasvatukseen? Onko vanhemmilla oikeutta yrittää kasvattaa lapsiaan oman maailmankuvansa mukaan? Mihin valtion on vielä kohtuullista puuttua?
Onko sulla mitään selkeää ratkaisua tähän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, ei ketään pitäisi pakkoliittää mihinkään uskontoon ennen kuin on itse kykenevä päättämään siitä.
Olet siis sitä mieltä että se on huonoa kehitystä että yhä useampi pikkutyttö Suomessakin on pakotettu käyttämään huivia?
Etkö osaa lukea? Sinähän vastaat ihmiselle, joka sanoi, ettei lapsia saa liittää uskontoihin. Eli hänen mukaansa nimenomaan lapsia EI saa laittaa käyttämään jonkun uskonnon vaatimia asioita kuten huivia.
No mitäpä aiot tehdä sille ettei lapsia liitettäisi islamiin ja pakoteta käyttämään islamilaisia tunnusmerkkejä myös Suomessa?
En minä ole tuo henkilö jolle vastasit. En minä ole aktiivisesti tekemässä m
No keskustelet uskovaisen kanssa. Lähtökohtaisesti heillä ei ole koskaan mitään logiikkaa tai järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
järkyttäväksi on mennyt kristillisyyden viha Suomessa, täällä paapotaan islamia ja Hamasta vaikki Suomi on
kristillinen maa täysin
Missä kohtaa perustuslaissa mainitaan Suomen olevan kristillinen maa?
Perustuslaki ja kristilinen kulttuuriperinne ovat eri asioita jos et tuotakaan tajua. Sellainenkin mahdollisuus on, että jos tämä kulttuuri häviää, se vain muuttuu toiseksi alkukantaisemmaksi, kun ihmisillä ei ole mitään käsitystä entisestä eikä vaihtoehtoa uudelle, tunkeutuvalle kulttuurille. Vie aikaa, mutta näin on tapahtunut eri puolilla maailmaa jonne tuo kulttuuri on tunkeutunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"On erittäin paljon asioita, jotka eivät ole minulle OK, mutta en silti käy aktiivista yhteiskunnallista vaikutuskampanjaa niitä vastaan. "
No onko sinulla ei OK asioihin edes jotain mielipidettä mitä niille pitäisi tehdä jonkun toisen tahon jolla on valtaa. Tulisiko lasten pakottaminen uskonnollisten tunnuksien käyttämiseen kriminalisoida? Vai tuleeko meidän vain seurata sivusta sitä kuinka yhä useampi nainen (ja myös aikuinen) on pakotettu käyttämään uskonnollisia tunnuksia Suomessa?
Aika hurjalta kuulostaisi kriminalisoida ristikorut lapsilta. En koe rikoslakia oikeana keinona tämänkaltaisissa asioissa. Ei nämä ole yksinkertaisia kysymyksiä. Onko vanhemmilla oikeutta lastensa uskonnolliseen kasvatukseen? Onko vanhemmilla oikeutta yrittää kasvattaa lapsiaan oman maailmankuvansa mukaan? Mihin valtion on vielä kohtuullista puuttua?
Onko sulla mi
Ei se sen hurjempaa ole kuin mitä esim ranskalaiskouluissa on. Ei koruja, ei huiveja.
Minulla on kaksi pientä lasta. Kumpaakaan ei ole kastettu, vaikka minä kuulun kirkkoon. Päätin jo rippikouluiässä, että omat lapseni saavat itse päättää vakaumuksensa. Toki minä vien heitä kirkollisiin menoihin ja kerron kristinuskosta enkä ole päiväkodissa kieltänyt osallistumista seurakunnan järjestämiin hetkiin. Mieheni on agnostikko, joten hän taas kertoo lapsille omista ajatuksistaan. He saavat sitten isompana päättää, haluavatko kasteen ja ripille, vai jotain muuta.
Moni läheinen, jopa omat uskonnolliset isovanhempani, ovat ymmärtäneet ratkaisumme.
..ja silloin joutaa kristillisenä pyhäpäivänä töihin normaalilla palkalla -eiks niin?
Siinäkin on liikaa... jokaisen tulisi saada päättää tuollaisesta kun itse siihen kykenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
järkyttäväksi on mennyt kristillisyyden viha Suomessa, täällä paapotaan islamia ja Hamasta vaikki Suomi on
kristillinen maa täysin
Missä kohtaa perustuslaissa mainitaan Suomen olevan kristillinen maa?
Perustuslaki ja kristilinen kulttuuriperinne ovat eri asioita jos et tuotakaan tajua. Sellainenkin mahdollisuus on, että jos tämä kulttuuri häviää, se vain muuttuu toiseksi alkukantaisemmaksi, kun ihmisillä ei ole mitään käsitystä entisestä eikä vaihtoehtoa uudelle, tunkeutuvalle kulttuurille. Vie aikaa, mutta näin on tapahtunut eri puolilla maailmaa jonne tuo kulttuuri on tunkeutunut.
Eli toisin sanoen Suomi ei ole kristillinen maa.
Turha kuvitella että maailmaan tulee uskonnollinen tyhjiö. Aikoinaan Suomen alueella harrastettiin muinaisuskontoja kunnes Vatikaanin paavi halusi saattaa suomalaiset Vatikaanin uskonalamaisiksi ja veronmaksajiksi ja teki ristiretken Suomeen pakanoiden käännyttämiseksi. Aina on joka paikassa missä on ihmisiä joku hallitseva uskonto ja hallitseva sotaväki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen liittämättä lapsiani islamiin, tietenkin. Oletko jotenkin tyhmä vai muut
Oletko tyhmä vai tiedosta vajaa kun kuvittelet voivasi siitä päättää? Nyt voit, mutta et sitten kun islam on enemmistöä.
Vierailija kirjoitti:
"Lukutaito on edellytys kirjalliselle keskutelulle. Palataan asiaan, kun olet suorittanut peruskoulun hyväksytysti loppuun."
Hienosti sinulla leikkasi kiinni kun argumenttisi loppuivat.
Ei, vaan kaltaisesi vatipään kanssa ei voi keskustella, koska et joko osaa lukea mitä sinulle kirjoitetaan, tai sitten olet vaan liian tyhmä ymmärtääksesi sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika hurjalta kuulostaisi kriminalisoida ristikorut lapsilta. En koe rikoslakia oikeana keinona tämänkaltaisissa asioissa. Ei nämä ole yksinkertaisia kysymyksiä. Onko vanhemmilla oikeutta lastensa uskonnolliseen kasvatukseen? Onko vanhemmilla oikeutta yrittää kasvattaa lapsiaan oman maailmankuvansa mukaan? Mihin valtion on
Ei se sen hurjempaa ole kuin mitä esim ranskalaiskouluissa on. Ei koruja, ei huiveja.
On hieman eri asia kieltää uskonnolliset symbolit koulussa, kuin kriminalisoida niiden käyttö kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
0% olisi oikea taso. ketään ei saisi automaattisesti sitoa mihinkään uskonnolliseen yhteisöön, eikä varsinkaan jos siitä tulee juridisia seuraamuksia kuten nyt tulee jos lapsi kastetaan.
Miten se ratkaisevasti eroaa kaikesta muusta siitä, mitä lapselle tehdään häneltä kysymättä?
Esimerkiksi sidotaan kansalaisuuteen, siitä vasta juridisia seuraamuksia tuleekin. Eikö lapsen pitäisi saada vasta aikuistuttuaan päättää, minkä maan kansalainen haluaa olla?
Tai ruokavalio, senkin päättävät vanhemmat, vaikka se olisi vastoin sitä uskontoa, jonka lapsi myöhemmin itselleen valitsee.
Ja ainakin minulle avattiin pankkitili, ennen kuin sain päättää, minkä pankin asiakas haluan olla. Pakotettiin kouluun vaikka en olisi halunnut - vasta myöhemmin sain tietää, ettei mitään koulupakkoa ole, vaan kotikoulukin olisi ollut mahdollisuus. Pakotettiin mukaan vanhempien reissuihin ja tapaamaan ihmisiä, jotka eivät kiinnostaneet.
Sitä se lapsen elämä vain on, että vanhemmat päättää asioista. Minut kastettiin lapsena, mutta annettiin myös erota kirkosta heti kun halusin, eikä kasteesta ole mitään haittaa ollut. Omia ansiotuloja minulla ei ollut ennen kuin ehdin erota, eli kirkollisveroakaan en joutunut maksamaan. Paljon enemmän vahinkoa tuli siitä, etten saanut päättää, haluanko mennä kouluun.
Yleinen terveydenhoito ja kaikenlainen sosiaaliapu pitää lopettaa. Amerikan malli käyttöön ja onneksi siihen ollaan menossakin.
Vierailija kirjoitti:
Turha kuvitella että maailmaan tulee uskonnollinen tyhjiö. Aikoinaan Suomen alueella harrastettiin muinaisuskontoja kunnes Vatikaanin paavi halusi saattaa suomalaiset Vatikaanin uskonalamaisiksi ja veronmaksajiksi ja teki ristiretken Suomeen pakanoiden käännyttämiseksi. Aina on joka paikassa missä on ihmisiä joku hallitseva uskonto ja hallitseva sotaväki.
Puhut ajasta, jolloin ihmisillä ei ollut mitään oikeaa tieteellistä tietoa maailman synnystä, ja uskonnoilla oli täysin eri asema kuin nykyään. Ei ole ihan verrannollista nyt.
Mulla oli kaksi sylikummia. Koskaan ei tavattu, toinen istui linnassa ja toista en ole löytänyt mistään. sSSOOOIW VHAT SIISS!
Edelleen yläkoulussa tänäkin päivänä koulupäivän aikana kirkon työntekijä antoi ripari-infoa kasiluokkalaisille rehtorien suostumuksella. Uskomatonta mutta totta.
"Oletko tyhmä vai tiedosta vajaa kun kuvittelet voivasi siitä päättää? Nyt voit, mutta et sitten kun islam on enemmistöä."
Oletko tyhmä vai kenties vain harhainen? Kukas siitä mahtaisi päättää jos en minä, arvon hevonvitun vatipäävajakki.
Juuri näin. Kiihkouskovaisten kanssa on täysin turha yrittää keskustella, koska heidän argumenttinsa perustuvat faktan sijasta uskoon. Ihan sama siis mihin uskovat, Jeesukseen, Allahiin tai vaikka sitten salaliittopodcastin karismaattiseen setään.