Mikä vaivaa ihmistä joka ei pysty jäämään eläkkeelle?
Jos taloudellista pakkoa ei ole tehdä töitä, niin mikä siinä on että pitää väen vängällä jatkaa töitä eikä voi antaa paikkaa jollekin joka sitä oikeasti tarvitsee? Eikö ihmiset oikeasti löydä elämälleen sisältöä mistään muusta kuin työstä?
Kommentit (232)
Sairaalassa työtön pitää sinisiä hoitajan vaatteita, kun tekee työttömyyskorvauksella samaa työtä kuin osastonsihteeri.
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta. Kuka vattu perikunnan asunnot ostaa tulevaisuudessa, kun työikäiset on palkattomissa työkokeiluissa ja 6 kuukauden palkkatukitöissä, ei niillä mitään lainoja saa.
Vierailija kirjoitti:
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta. Kuka vattu perikunnan asunnot ostaa tulevaisuudessa, kun työikäiset on palkattomissa työkokeiluissa ja 6 kuukauden palkkatukitöissä, ei niillä mitään lainoja saa.
Tähän herätään 10 vuoden sisällä, kun kukaan ei tule asuntonäyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Todellinen syy on lykkäyskorotus eläkkeeseen, kun lykkäät eläkkeelle jäämistä niin saat joka kuukaudelta 0,4% lisää eläkettä eli vuodessa 4,8%, tämän päälle vielä normaali työeläkekertymä 1,5%. . Muut saavat työstä 1,5% eläkekertymää vuodessa.
Jos lykkäyskorotus poistettaisiin moni jäisikin eläkkeelle aikaisemmin.
Muistakaa, että lykkäyskorotus lasketaan eläkkeestä, ei palkasta. Vuoden ylimääräisellä työllä keskimääräinen eläkeikäinen tienaa alle 100 euroa lisää eläkkeeseensä. Ihan kiva, mutta ei sen takia kenenkään kannata sitä ylimääräistä vuotta tehdä, jos ei ole muita syitä.
Asuntojen arvot romahtaa kunnolla 10 vuoden sisällä. 60000 ihmistä kuolee vuodessa ja työikäiset on palkattomissa työkokeiluissa ja 6 kuukauden palkkatukitöissä, josta ei kerry edes ansiosidonnaista. Lisäksi käsittelyssä on potkulaki, että saa irtisanoa vakituisia helposti myös julkisella ja paikallinen sopiminen, että saa ottaa uusia alle tes-palkan töihin. Alle 50 hengen työpaikoilla poistuu takaisinottovelvollisuus.
Toimeentulotukeen on tulossa työkykyisille työvelvoite.
Vierailija kirjoitti:
Työttömät laitetaan työkokeiluun työmarkkinatuella 595 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä.
https://toimistot.te-palvelut.fi/tyokokeilun-kaytannot-ja-saannokset
Työttömiä on työmarkkinatuella työkokeilussa kaupoissa tavaroita hyllyttämässä, kirjastossa laittamassa palautettuja kirjoja hyllyyn, auttamassa osastonsihteeriä sairaaloissa, hoitamassa lapsia päiväkodeissa. Jos ei suostu tulee karenssi.
On kyllä jokseenkin välkkyä kaupoilta ottaa 9€ /pv rahalle pakotettuja täyttämään hyllyjä. Tavaraa tippuu lattialle ja häviää jäljettömiin tiuhaan tahtiin.
"Työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta ei enää kelpaa jatkossa sakkomaksujen välttämiseen työttömistä.
Vantaa joutuu maksamaan sakkomaksuja työttömistä 42 miljoonaa euroa jatkossa eli tammikuusta alkaen."
Vierailija kirjoitti:
Aion jäädä eläkkeelle 9 vuoden ja kahden kuukauden kuluttua. Olen silloin 66 v ja 3 kk. Tämä tietysti edellyttäen, että pysyn terveenä. Sen jälkeen asun kotona n. 10 vuotta ja muutan sitten palvelutaloon. Eläkkeeni suuruudella ei ole niin väliä.
Halua elää viimeiset vuoteni oman ikäisteni ihmisten keskellä palvelujen ääressä. Etsin palvelutalon jossa minulla on oma huoneisto mutta palvelut voi tilata. Vaihtoehtoja on nykyään paljon. Minun ei tarvitse asua täällä missä asun nyt, voin muuttaa muuallekin. Töitäni tulee joku jatkamaan, nämä hommat eivät lopu. Olen varmaan siinä kohtaa jo niin raihnainen, että saan kunnalta paikan. En ota vastaan mitä tahansa, voin asua kotona jos pää pysyy kunnossa.
Mikäs miljonääri se siellä puhuu? Että ihan etsit itsellesi huoneiston palvelutalosta ja tilaat haluamasi palvelut. Onnea vaan sinulle.
Saat kunnalta paikan? Mitä tarkoitat? Kunnallisiin hoitolaitoksiin ei nykyään pääse kuin vuodepotilaat ja pahasti muistisairaat, jotka eivät edes ymmärrä, missä ovat.
Vantaalla on 13000 työtöntä, Helsingissä on 34000 työtöntä. Helsingin kaupungille tulee isot sakkomaksut työttömistä.
Ei eläkkeelle jääminen tee ihmiselle aina hyvää, jos ei ole mielekästä tekemistä. Ja tässä nykyisessä väestöpyramidissa hyvä vain, jos joku haluaa tehdä pitempään töitä, kun nuoria polvia on yhä vähemmän.
Eläkeläiset joutuvat maksamaan palveluista kotiin, jos terveys huononee.
Kotihoitaja käy 3-5 kertaa päivässä ja on 10 minuuttia kerralla, antaa lääkkeet, auttaa pukemisessa ja antaa aamupalaa, maksu menee eläkkeen suuruuden mukaan.
Lisäksi eläkeläinen joutuu ostamaan kodin siivouksen siivousyritykseltä, eläkeläisen ei tarvitse maksaa alvia. Lisäksi eläkeläinen joutuu ostamaan kauppapalvelut, lämmin ruoka palvelut, pyykkipalvelut, turvapuhelinpalvelut, kylvetyspalvelu.
Tietysti jos omainen hoitaa ja auttaa ilmaiseksi esim. oma lapsi niin sitten ei tarvitse.
Moni eläkeläinen asuu isossa asunnossa. Siivouksen ostaminen on sitä kalliimpaa mitä isompi asunto.
Joku kerrostalokaksio on aika hyvä. Siihen siivouksen ostaminen ei ole niin kallista.
Kyllä moni alkaa olemaan siinä kunnossa yli 80-vuotiaana, että ei välttämättä jaksa itse siivota ja on pakko ostaa kodin siivous.
Työttömänä on todella köyhää, mutta pystyy itse siivoamaan ja tekemään ruokaa ja käymään kaupassa ja pesemään pyykit. Ei tarvitse ostaa palveluita.
Itse jään eläkkeelle, kun sen aika koittaa 66-vuotiaana. Toivon, että tilalleni palkattaisiin joku nuori ja innokas henkilö. Eläkekertymää pitäisi tuossa kohtaa olla sen verran, että sillä pitäisi kyllä pärjätä. Voihan toki olla, että minut saneerataan sitä ennen työelämän ulkopuolelle, mistä senkään etukäteen tietää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aion jäädä eläkkeelle 9 vuoden ja kahden kuukauden kuluttua. Olen silloin 66 v ja 3 kk. Tämä tietysti edellyttäen, että pysyn terveenä. Sen jälkeen asun kotona n. 10 vuotta ja muutan sitten palvelutaloon. Eläkkeeni suuruudella ei ole niin väliä.
Halua elää viimeiset vuoteni oman ikäisteni ihmisten keskellä palvelujen ääressä. Etsin palvelutalon jossa minulla on oma huoneisto mutta palvelut voi tilata. Vaihtoehtoja on nykyään paljon. Minun ei tarvitse asua täällä missä asun nyt, voin muuttaa muuallekin. Töitäni tulee joku jatkamaan, nämä hommat eivät lopu. Olen varmaan siinä kohtaa jo niin raihnainen, että saan kunnalta paikan. En ota vastaan mitä tahansa, voin asua kotona jos pää pysyy kunnossa.
Mikäs miljonääri se siellä puhuu? Että ihan etsit itsellesi huoneiston palvelutalosta ja tilaat haluamasi palvelut. Onnea vaan sinulle.
Saat kunnalta p
Eikä todellakaan pääse mihinkään hotelliin, vaikka kirkasotsaisesti uhoaakin, että minähän en mitä tahansa paikkaa kelpuuta. Se on juuri se paikka mitä tarjotaan ja tarjoaminen on sinänsä väärä sana, koska sinne mennän virkailijan päätöksellä, halusi tai ei.
Niillä ei ole muuta elämää ja vapaana oleminen ahdistaa. Myöskin rahalle ahneus on valtavaa.
Jos tykkää työstään ja siellä on ystäviä niin ymmärrän. Pitää tosiaan virkeämpänä kun on jotain sisältöä elämässä. Sitten taas tunnen pari jotka ovat eläkeiässä töissä ja ovat jatkuvasti pahalla päällä. Ovat ilkeitä varsinkin nuorempia naisia kohtaan ja valittavat kaikesta muiden tekemästä. Tuo on sellaista Suomessa valitettavan yleistä marttyyriutta, mun on pakko kun kukaan muu ei osaa. Todellisuudessa eivät ole korvaamattomia kuten ei kukaan muukaan, ja koko työilmapiiri olisi parempi jos lähtisivät. Luulisi että siinä iässä ottaisi elämästä kaiken irti jos on vielä terve, mutta ei kun pitää raahautua töihin vaan pilaamaan muidenkin päivä.
Sitten työttömiä on palkkatuella tarhoissa lapsia hoitamassa, kouluissa koulunkäyntiavustajina, uimahalleissa uimavalvojina, kaupungin puutarhatoimessa leikkaamassa ruohikoita ja haravoimassa jne. Palkkatukityö on noin 6 kuukautta ja valtio maksaa 50 % palkasta ja kaupunki loput eli kaupunki säästää.