Voiko joku kertoa uusavottomalle miten junaa vaihdetaan Seinäjoella Helsinkiin menevään
Voiko joku kertoa uusavottomalle kohta kohdalta miten junan vaihto tapahtuu Seinäjoella Helsinkiin menevään junaan.. jännittää kamalasti..
Kommentit (64)
Joskus kuulemma juna jaetaan puoliksi (on ainakin ennen tehty niin, kertoi eräs kokenut matkustaja minulle), joten kannattaa mennä istumaan siihen päähän junaa, jonka nokka on kohti omaa päämäärää. Ko. hlö ketoi, että hän jäi joskus asemalle, kun juna jaettiin eli lähtikin vain puoli junaa liikkeelle ja hän istui siinä väärässä vaunussa, joka jäi asemalle. Taisi olla matkustajien vähyys syynä.
Vierailija kirjoitti:
Seinäjoella ei ole kuin 4 laituria joten ei stressiä ja helppo löytää oikea juna. Infotaulut, junan kyljessä lukee junan numero ja mistä minne menossa.
Tämä oli hyvä tieto. Itselläkin pian junanvaihto ekaa kertaa Seinäjoella.
Kyllä mulla junanvaihdot jännittää aina, etenkin uudessa paikassa, vaikka oon junalla matkustanut yksin jostain 8-vuotiaasta asti. Siinä voi mennä kiireessä monta asiaa pieleen.
Tulet ulos siitä Seinjoeen junasta, kun se pysähtyy Seinäjoen asemalla. Avaat junan oven nappia painamalla ja siirryt asemalaiturille. Noudatat ohjeita ja aikataulua, joista selviää, mistä laiturilta ja milloin lähtee juna Helsinkiin (pyydä kaikilta herkästi apua!).
Siirry Helsingin junaan avaamalla junan ovi nappia painamalla. Kävele sun omilla jaloilla istumaan sille paikalle, joka matkalipussa näkyy. Jos ei käy mitään, jää seisomaan ja pidä kiinni jostakin ettet kaadu. Ole siinä Helsinkiin asti.
Tule pois junasta oven kautta Helsingissä, kun juna on pisähtynyt. Paina taas nappia, että ovi aukeaa. Muista pyytää ja vaatia apua ja huomiota kaikissa tilanteissa ja erittäin herkästi, sitä varten ihmiset on olemassa. Anteeksi jos ohjeistukseni oli liian suurpiirteinen ja osiltaan puutteellinen.
Mene hyvissä ajoin odottamaan oville, että juna pysähtyy. Seinäjoella on yksi alikulkutunneli, josta näet portaat alas ja tuut ylös. Niiden raiteiden yläpuolella on sininen digitaalinen taulu, jossa on junan numero, päätepysäkki sekä raiteen numero isolla. Junassa on numeronäyttö, eli se on vaunun numero, junan kyljessä. Meet siitä ovesta sisään missä sun numero on ja katot penkkiriviltä penkin sivulta sun numeron.
Jos ap onkin veturinkuljettaja, eikös siinä junan vaihdossa pidä availla myös jarruletkuja yms?
Kolme sivua neuvontaa aiheesta miten junasta A siirrytään junaan B asemalla X.:D:D Voi urpot.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä muista yhtään kertaa, että Helsinkiin menevä / Helsingistä tuleva juna olisi mennyt jollekin muulle raiteelle kuin 1:lle sinä aikana, mitä mä olen kulkenut joko Seinäjoelle tai Seinäjoen ohi junalla.
Saattaa se toki satunnaisesti mennä muullekin raiteelle varmasti, mutta siinä ensimmäisessä junassa kuulutetaan kyllä, mistä jatkoyhteydet lähtevät.
Aika usein etelästä ja pohjoisesta tulevat junat kohtaavat Seinäjoen asemalla ja eivätkä tietenkään voi samalla raiteella samaan aikaan. Lisäksi asemalta lähtee junia Vaasan ja Jyväskylän suuntaan yleensä raiteelta 3. Raiteiden 1 ja 2/3 välillä kulku tapahtuu alikulkutunnelin kautta.
Olen matkustanut paljon yksin ja selvinnyt ties mistä tilanteista. Nykyään kyllä arvostan sitä, että puhelimella voi reissussa selvittää asioita etukäteen, vaikka nuo laiturien numerot yms. Monesti mietin, että kuinka ihmeessä osasin nuorena (ennen älypuhelinten aikaa) liikkua suurkaupungeissa ilman mitään ennakkotietoa paikkojen "lay-outista" ja kohteessa ehkä vain jonkun turistikartan avulla.
On kiva, että aloittajalle annetaan hyvät toimintaohjeet. Itsekin olen täältä AV:lta saanut hyviä vastauksia esittämiini kysymyksiin. "AV-mamman" huono maine ei vastaa todellisuutta. :D
Raide numero 1 on lähimpänä asemarakennusta. Siitä on alikulku raiteelle 2. Menet portaita tai hissillä. Raide 3 on samalla laiturilla kuin 2. Helsinkiin lähtee yleensä raiteelta 1 tai 2. Alikulkuun on hissi, mutta portaitakin pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Joskus kuulemma juna jaetaan puoliksi (on ainakin ennen tehty niin, kertoi eräs kokenut matkustaja minulle), joten kannattaa mennä istumaan siihen päähän junaa, jonka nokka on kohti omaa päämäärää. Ko. hlö ketoi, että hän jäi joskus asemalle, kun juna jaettiin eli lähtikin vain puoli junaa liikkeelle ja hän istui siinä väärässä vaunussa, joka jäi asemalle. Taisi olla matkustajien vähyys syynä.
Esim Helsingistä juna voi lähteä niin että Seinäjoelta osa vaunuista jatkaa Vaasaan, osa pohjoiseen.
Siellä on vain 3 raidetta matkustajaliikenteelle.
Vierailija kirjoitti:
Kolme sivua neuvontaa aiheesta miten junasta A siirrytään junaan B asemalla X.:D:D Voi urpot.
Voi Jurpo. Täällä joku kaikenosaaja kettuaa,jos toinen on epävarma ensikertalainen. Olet varmaan syntynytkin aikataulut otsassa. Kyllä minäkin paljon osaan. Silti olisin epävarma vaihdosta. Edellisen kerran mennyt junalla v.-89. Olisi kyllä helppoa elää ja olla,kun olisi tuollainen täysinoppinut ja kaikkitietävä,niinkuin Jurpomme.
Vierailija kirjoitti:
Ja tätä myös tapahtuu nimen omaan Seinäjoella. Sen takia on hyvä kuunnella kuulutuksia. Helsingistä saapuvat junat saatetaan jakaa puoliksi niin, että toinen yksikkö jatkaa Oulun suuntaan ja toinen yksikkö Vaasan suuntaan. Myös istumapaikat menevät sen mukaan, minne määränpää on Seinäjoen jälkeen. Saatat siis vahingossa istua väärässä yksikössä, jos et ole mennyt lippuun merkittyyn paikkaan istumaan. Tätä moni ei tule ajatelleeksi, kun ehdottaa toiselle matkustajalle paikanvaihtoa päästäkseen kaverin viereen istumaan tai jos mukavuussyistä istuu eri vaunuun.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole ongelma, kunhan vaan istuu siinä lippuun merkityllä paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tätä myös tapahtuu nimen omaan Seinäjoella. Sen takia on hyvä kuunnella kuulutuksia. Helsingistä saapuvat junat saatetaan jakaa puoliksi niin, että toinen yksikkö jatkaa Oulun suuntaan ja toinen yksikkö Vaasan suuntaan. Myös istumapaikat menevät sen mukaan, minne määränpää on Seinäjoen jälkeen. Saatat siis vahingossa istua väärässä yksikössä, jos et ole mennyt lippuun merkittyyn paikkaan istumaan. Tätä moni ei tule ajatelleeksi, kun ehdottaa toiselle matkustajalle
Hyvä huomio tällainen. Tämänkin takia varmaan kannattaa olla VR-sovellus, jossa voi vaihtaa istumapaikkaansa tietääkseni myös kesken matkan. Tuskin silloin antaa vaihtaa väärään suuntaan lähtevään vaunuun.
Vierailija kirjoitti:
Usein siellä junassa kuulutetaan etukäteen, miltä laiturilta jatkoyhteydet lähtevät.
Kyllä, ja jos tuntuu epävarmalta niin konnarilta voi aina kysyä etukäteen, että miltä laiturilta jatkoyhteys lähtee ja miten sinne pääsee parhaiten (ali- vai ylikulkuun). Monesti junassa kuulutetaan myös samalla, että mille laiturille kyseinen juna saapuu :)
Hyvin se menee, mutta tottakai ensi kerta voi olla jännittävä.
Usein epäonnistuu harjoittelusta tai neuvoista huolimatta. Katso jo valmiiksi jokin hotelli läheltä asemaa. Lentokentällä oikean portin löytäminen on ihmismielelle sula mahdottomuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on aika silmiäavaavaa kuinka vähillä älynlahjoilla olevia aikuisia on olemassa. Jos sä olet normaaliälyinen, niin vaikka kuinka jännittäisi, niin pitäisi suoriutua sellaisesta asiasta kuin junanvaihto ihan omatoimisesti. Ja vielä Seinäjoella, jossa ei nyt kovin montaa raidetta ole.
Vaikka täältä kysyykin niin ei se tarkoita etteikö olisi osannut kysymättäkin. Ainakin itselleni jännittäjänä on vaan helpompaa toimia kun on etukäteen saanut neuvoja eikä tarvitse jännittää niin paljoa itse tilanteessa.
Yleensä jännittäjä haluaa laskea jännitystään ja yllättäviä tilanteita etukäteen tutustumalla asioihin. Se ei tarkoita sitä, ettei hän selviäisi ilman tai olisi millään tavalla keskimääräistä vähempiälyinen.
Se, että vähättelee muita ihmisiä ymmärtämättömyyttään ja ajattelemattomuuttaan ei tee hänestäkään keskimääräistä vähempiälyistä. Hän ei vain satu tunnistamaan tai tietämään jännityksen kanssa elämistä tai koe kovinkaan empatiaa muita ihmisiä kohtaan.
Meillä ihmisillä on vain erilaisia ominaisuuksia, jotka eivät ole kytköksissä älykkyyteen, vaan myös esim. kokemukseen ja kokemattomuuteen.
Konnarilta voi aina varmistaa. Samaten voi varmistaa, että vaihtojuna odottaa, jos vaikuttaa tulevan kiire.
Kerran kävi niin, että mulla piti olla Pasilassa vaihto. Varmistin laiturin konnarilta ja ilmenikin, ettei junaa tarvinnut sillä kertaa vaihtaa lainkaan. Juna kävi kääntymässä Helsingissä saakka, missä vaihtoi nimeä ja määränpäätä, minä kyydissä.
Tarvitset junan lähtöajan, junan numeron ja laiturin, miltä lähtee. Sitten seuraat niitä. Jos vaikka saavut asemalle klo 13, laiturille 5 ja vaihtojuna lähtee klo 13:10, laiturilta 1, niin sitten kipität junasta ulos tullessasi sinne laiturille 1. Isommilla asemilla on ratapihan alla kulkeva alikulkutunneli, jonka kautta eri laitureille pääsee, portaita tai hissiä pitkin. Kyltit näyttävät suunnan. Junissa taas on kyljessä taulu, josta näkee, mikä juna on kysymyksessä. Siinä kannattaa huomioida, että taulussa lukee koko junan reitti, alku- ja päätepysäkki, ei siis välttämättä niitä omiä määränpäitä. Pitää siis tietää, mikä juna kulkee omien määränpäitten kautta.