Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko joku kertoa uusavottomalle miten junaa vaihdetaan Seinäjoella Helsinkiin menevään

Vierailija
07.10.2024 |

Voiko joku kertoa uusavottomalle kohta kohdalta miten junan vaihto tapahtuu Seinäjoella Helsinkiin menevään junaan.. jännittää kamalasti.. 

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herrantähden! Jos et ole 10v tai kehitysvammainen, niin sä tarviit kyllä jonkun saattajan. Ei kai normaali aikuinen kysele tällaisia.

No jos matkustaa vaikka ensimmäistä kertaa yksinään niin pitäisikö kaikki automaattisesti tietää? Kyllä minäkin jännitin ensimmäistä junareissuani ja vauhtoa, ja jännitän edelleen jos pitää vaihtaa tuntemattomalla asemalla, varsinkin jos vaihtoaika on lyhyt.

Ja minä jännitän ihan tutullakin asemalla, kun vaihtoaika on lyhyt, pitää ryysätä vauhdilla portaat alas tunneliin ja sitten toiset portaat ylös kaikkien laukkujen kanssa. Ja aina kun on kiire, niin silloin edessä on joku seurue tien tukkona, jolla ei ole kiire mihinkään.

Vierailija
22/64 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei teressiä. Seuravia junia tulee useita joka päivä.

Älä kännää ollenkaan kaljavaunussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herrantähden! Jos et ole 10v tai kehitysvammainen, niin sä tarviit kyllä jonkun saattajan. Ei kai normaali aikuinen kysele tällaisia.

No jos matkustaa vaikka ensimmäistä kertaa yksinään niin pitäisikö kaikki automaattisesti tietää? Kyllä minäkin jännitin ensimmäistä junareissuani ja vauhtoa, ja jännitän edelleen jos pitää vaihtaa tuntemattomalla asemalla, varsinkin jos vaihtoaika on lyhyt.

Ei, mutta kyllä nyt aikusella ihmisellä sen verran pitäisi olla hoksottimia, että nyt selviää junan vaihdosta ilman neuvoja. Eli voidaan olettaa jonkinlainen vamma olevan kyseessä.

Vierailija
24/64 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole iso paikka. Usein Helsingin junat lähtevät aseman edessä olevalta 1.raiteelta, mutta ei kuitenkaan aina, joten hyvä tarkistaa, esim. täältä voi katsoa jo etukäteen:

https://www.junat.net/station/seinajoki

En kyllä muista yhtään kertaa, että Helsinkiin menevä / Helsingistä tuleva juna olisi mennyt jollekin muulle raiteelle kuin 1:lle sinä aikana, mitä mä olen kulkenut joko Seinäjoelle tai Seinäjoen ohi junalla.

Saattaa se toki satunnaisesti mennä muullekin raiteelle varmasti, mutta siinä ensimmäisessä junassa kuulutetaan kyllä, mistä jatkoyhteydet lähtevät.

No näethän sen jo ihan tuosta linkistä että osa Helsingin junista lähtee raiteelta kaksi.

Vierailija
25/64 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Junat.net näät asemaa hakemalla etukäteen mille laiturille saapuu mikäkin juna ja moneltako, sekä miltä laiturilta lähtee koskakin mikäkin juna. Ite oon samanlainen jännittäjä, mutta tota sivustoo kattomalla "okei, tuun laiturille 2 klo 13.05, ja mun vaihtojuna lähtee laiturilta 1 klo 13.15, eli mun täytyy mennä alikulun kautta sinne 1 laiturille". Sit vielä ennen junaan nousemista oon tarkastanu lipusta sen junan tunnuksen (esim IC26), ja niissä junissa on yleensä näytöt ulkopuolella jokaises vaunus, jossa lukee toi junatunnus (ehkä jopa määränpää), ja vaunu. Näkyyyhän ne tiedot vie niissä laitureilla olevis kellotauluissaki

Vierailija
26/64 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista myös junan numerot ja kirjaimet. Että et mene väärään junaan.

Vierailija
27/64 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole iso paikka. Usein Helsingin junat lähtevät aseman edessä olevalta 1.raiteelta, mutta ei kuitenkaan aina, joten hyvä tarkistaa, esim. täältä voi katsoa jo etukäteen:

En kyllä muista yhtään kertaa, että Helsinkiin menevä / Helsingistä tuleva juna olisi mennyt jollekin muulle raiteelle kuin 1:lle sinä aikana, mitä mä olen kulkenut joko Seinäjoelle tai Seinäjoen ohi junalla.

Saattaa se toki satunnaisesti mennä muullekin raiteelle varmasti, mutta siinä ensimmäisessä junassa kuulutetaan kyllä, mistä jatkoyhteydet lähtevät.

Kuten tuossa linkistä näkyy, tänäänkin aika moni lähtee 2. raiteelta.

Vierailija
28/64 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on aika silmiäavaavaa kuinka vähillä älynlahjoilla olevia aikuisia on olemassa. Jos sä olet normaaliälyinen, niin vaikka kuinka jännittäisi, niin pitäisi suoriutua sellaisesta asiasta kuin junanvaihto ihan omatoimisesti. Ja vielä Seinäjoella, jossa ei nyt kovin montaa raidetta ole.

Vierailija
29/64 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näyttäisi siltä, että silloin kun samaan aikaan on lähdössä juna pohjoiseen, Helsinkiin menevä on raiteella 2 ja pohjoiseen menevä raiteella 1. Mutta en tajua logiikkaa, tällöinhan siinä on "vasemmanpuoleinen liikenne", eli miksiköhän on noin päin...

Vierailija
30/64 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on aika silmiäavaavaa kuinka vähillä älynlahjoilla olevia aikuisia on olemassa. Jos sä olet normaaliälyinen, niin vaikka kuinka jännittäisi, niin pitäisi suoriutua sellaisesta asiasta kuin junanvaihto ihan omatoimisesti. Ja vielä Seinäjoella, jossa ei nyt kovin montaa raidetta ole.

Vaikka täältä kysyykin niin ei se tarkoita etteikö olisi osannut kysymättäkin. Ainakin itselleni jännittäjänä on vaan helpompaa toimia kun on etukäteen saanut neuvoja eikä tarvitse jännittää niin paljoa itse tilanteessa.

Vierailija
31/64 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Junien lähtöajat näet VR:n sivuilta jo etukäteen.

Itse tilasin sellaisen lipun, jossa on se vaihtokin. Lipussa lukee jokaisen junan lähtöaika ja junan nimi/nro. Ja mahtoiko lukea sekin, miltä laiturilta juna lähtee. Jos ei lue laituria, niin aseman taululta sitten ainakin näkee sen lähtölaiturin.

Vierailija
32/64 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei ole uusavuton vaan avuton. 

Vierailija
33/64 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka täältä kysyykin niin ei se tarkoita etteikö olisi osannut kysymättäkin. Ainakin itselleni jännittäjänä on vaan helpompaa toimia kun on etukäteen saanut neuvoja eikä tarvitse jännittää niin paljoa itse tilanteessa.

No oikeesti, kuinka paljon normaalia aikuista ihmistä JÄNNITTÄÄ joku junanvaihto? Varmaan jotain jollain diagnoosilla olevaa tietty.

Vierailija
34/64 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi käydä noin jos ei liiku paljon ja on syrjäkylältä.

Vierailija
35/64 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä veikkaatte, onko ap työelämässä?

Vierailija
36/64 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sai jo aiempaan ketjuunsa hyviä vastauksia. Taitaa olla trolli tai sitten tosiaan vajakkki.

Vierailija
37/64 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, mutta kyllä nyt aikusella ihmisellä sen verran pitäisi olla hoksottimia, että nyt selviää junan vaihdosta ilman neuvoja. Eli voidaan olettaa jonkinlainen vamma olevan kyseessä.

Kun itse menin ekaa kertaa junalla, en ollut koskaan edes käynyt juna-asemalla, en tiennyt yhtään mitään junamatkustamisesta ja asemien systeemeistä. KUKAAN ei synny semmosilla tiedoilla. Sinullekin ne on joku kertonut tai olet niistä ottanut selvää, miten toimitaan matkustettaessa. Kun kysyin kymmeniä vuosia sitten matkustaneelta junan vaihdosta, hänen neuvoillaan en olisi koskaan päässyt perille asti, koska hänen tietonsa olivat ajalta, kun juna vielä vihelsikin ennen lähtöä. 😁 Kyllä sitä tiedonhankintaa siis kannattaa haraastaa. Ja melellään ihan ajantasaista.

Vierailija
38/64 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi neuvo on seurata muita ihmisiä minne menevät. Tai kysyä muilta. Niin olen ulkomailla esim joutunut tekemään rautatie tai lentoasemilla.

Vierailija
39/64 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näyttäisi siltä, että silloin kun samaan aikaan on l

Johtuu varmaan ihan siitä että missä järjestyksessä saapuvat asemalle. 

Vierailija
40/64 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi neuvo on seurata muita ihmisiä minne menevät. Tai kysyä muilta. Niin olen ulkomailla esim joutunut tekemään rautatie tai lentoasemilla.

Seuraaminen ei kyllä aina toimi, kun ihmisiä voi olla menossa eri vaihtojuniin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi