Miksi jotkut suhtautuu niin negatiivisesti halloweeniin?
Eihän sitä mikään pakko ole viettää kenenkään, mutta ei silti tarvitse haukkua niitä jotka sitä viettää.
Kommentit (309)
Olen yli nelikymppinen, lapseton, ja vietän kavereideni kanssa joka vuosi Halloweenia, koska se on kivaa. Pukeudumme naamiaisasuihin ja käymme jossain juhlissa. Emme ryyppää emmekä juhli mitään pahoilaisia, emme usko sellaisten olemassaoloon. Lokakuu on lempikuukauteni ja rakastan kaikkea syksyyn liittyvää sekä kauhuleffoja ja jännäreitä. On ihanaa viettää aikaa ystävien kanssa nimenomaan jonkun teeman kanssa, koska olemme kaikki sellaisia että lähdemme hassutteluun mukaan emmekä ota elämää liian vakavasti. Mitä hullumpaa, sitä hauskempaa!
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin nähdä sen ajan, kun koulussa opetettaisiin pyhäinpäivän perinteitä ja kerrottaisiin, mistä siinä on kyse. Veikkaan, että nykymeininki kouluissa on sitä, että pukeudutaan Halloweenin kunniaksi hassuihin asuihin ja askarrellaan kurpitsakoristeita.
Onhan niitä varmaan ennen opetettukin, kun uskonto on näytellyt suurempaa roolia kouluissa. Nykyään yhä harvempi on kristitty. Minusta on parempi tämä nykyinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat katkeria incelinaisia, jotka vihaa kaikkea kivaa. M28
Halloween on amisjunttien suosiossa. Korkeasti koulutetut ei sitä vietä.
Äläs nyt. Omissa piireissäni kolmikymppiset korkeakoulutetut ovat nimenomaan Halloweenin viettäjiä. Töihin pukeudutaan hassuihin asuihin, pidetään bileitä ja kahvitauoilla tarjotaan karmean näköisiä leivonnaisia.
Ei kai nyt töihin pukeuduta mihinkään naamiaisasuihin? Vai missä oikein olette töissä?
Tietenkin pukeudutaan. Itse olen toimistohommissa, kaverini kahvilassa, ja molemmissa saa pukeutua jos haluaa. Ja suuri osa haluaa. Emme asu Suomessa mutta maassa johon ei aiemmin Halloweenin vietto ole kuulunut. Ihan hauska juhla syksyä piristämään. Asu on jo valmiina!
Vierailija kirjoitti:
Ei kelpaa suomalaisille enää pyhäinpäivä, liian rasittavaa rauhoittua ja muistella kuolleita läheisiä. Täytyy sen korvaajaksi vähintään saada meksikolaistyyppinen kuolleiden päivä, jossa on karnevaalimeininkiä. Suomalainen versio liian pliisu!
Kannattaa perehtyä esim kekriperinteisiin jos kiinnostaa se perinteinen suomalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat katkeria incelinaisia, jotka vihaa kaikkea kivaa. M28
Halloween on amisjunttien suosiossa. Korkeasti koulutetut ei sitä vietä.
Äläs nyt. Omissa piireissäni kolmikymppiset korkeakoulutetut ovat nimenomaan Halloweenin viettäjiä. Töihin pukeudutaan hassuihin asuihin, pidetään bileitä ja kahvitauoilla tarjotaan karmean näköisiä leivonnaisia.
Ei kai nyt töihin pukeuduta mihinkään naamiaisasuihin? Vai missä oikein olette töissä?
Toimistotyö.
Olen palkanlaskija, joten voin pukeutua. Tänä vuonna Levi Ackerman (TFSV). M28
Vierailija kirjoitti:
No vapussa se, että kyseessä on työväenjuhla perinteineen. Voisihan se päivänä olla mikä vaan, mutta juhlan aihe on samaistuttava. Juhannuksessa juhlan tuo yötön yö, ja se onkin juhlista suosikkini, sillä siihen liittyy vähiten mitään päälle liimattua pakollista ostettavaa ja juhlallisuuden luo nimenomaan (ihanan, kauniin ja lyhyen) kesän tunnelmoiminen jossain kauniissa paikassa luonnon lähellä. Joo, voidaan argumentoida, ettei talvipäivänseisaus osu jouluun eikä kesäpäivänseisaus juhannukseen, mutta yhteiskunnallisista syistä hyväksyn että niitä juhlitaan noin niihin aikoihin. Pääsiäinen on taas itselleni kevätjuhla, jota juhlitaan luonnon heräämisen takia.
Ja halloween/kekri on syksyn juhla, juhlitaan satokauden loppua ja luonnon siirtymistä talveen. Minusta tämän tyyppinen juhla on erittäin osuva vuodenaikaan. Ja no, naamiaisasut ym. tuo siihen vähän ekstrahauskuutta karnevaalitunnelmaa kaipaaville. Vähän niinkuin pääsiäispuput ja suklaamunanpiilotusleikit ja virvonnat ja vappunaamiaiset keväällä. Tokihan pääsiäistä, vappua ja kekriä voi viettää vakavahenkisemminkin.
Pilkanteko kuolleista sovi oikein Suomalaiseen kulttuuriin pakanallisena ja juhlaa viettävät voi korostaa sitten helppoa elämää jossa suvussa lähinnä sitten kuoltu aivan vanhuksina.
Vierailija kirjoitti:
Itse halveksin tuon viettäjiä, ja syvästi halveksinkin. Minulle tuo edustaa pelkkää amerikkalaista tuontijuhlaa, joka suoraan vaikuttaa kansalliseen identiteettiimme. Meidän oma perinteinen identiteettimme tuhoutuu ja se saa vaikutteita jenkeistä tuollaisen kaupallisen paskan muodossa. Lisäksi on mielestäni ihan vıtun lapsellista, että aikuiset ihmiset pukeutuu ja maskeraa itseään kaiken maailman taruolennoiksi. Ymmärrän, että 10-vuotiaat lapset saattaa moisesta innostua.
Noloa on vain tällainen turhantärkeä, olen parempi kuin muut -asenne. Tiedoksi että monet aikuiset rakastavat naamaisasuihin pukeutumista ja tekevät sitä jopa ympäri vuoden esim cosplayn muodossa. Parhaat tienaavat miljoonatuloja postaamalla asujaan sosiaaliseen mediaan. Onneksi kavereissani ei ole yhtään tällaista kanki pershiissä tyyppiä iloa pilaamassa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyhäinpäivä yritetään korvata kaupallisella amerikkalaisjuhlalla. Ei siitä kaikki tykkää.
Onneksi joulu ei ole yhtään kaupallinen juhla
No kaikki perinteiset juhlat on jenkkityyliin muutettu kaupalliseksi lapsia maanittelevaksi kulutushumpaksi. Joulu, Halloween jne. Alkuperä ja tarkoitus kadonnut kauppiaitten markkinoille.
No osaatko näin äkkiä sanoa vaikkapa, että mikä on ollut alkuperäisen Yule-juhlan alkuperä ja tarkoitus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse halveksin tuon viettäjiä, ja syvästi halveksinkin. Minulle tuo edustaa pelkkää amerikkalaista tuontijuhlaa, joka suoraan vaikuttaa kansalliseen identiteettiimme. Meidän oma perinteinen identiteettimme tuhoutuu ja se saa vaikutteita jenkeistä tuollaisen kaupallisen paskan muodossa. Lisäksi on mielestäni ihan vıtun lapsellista, että aikuiset ihmiset pukeutuu ja maskeraa itseään kaiken maailman taruolennoiksi. Ymmärrän, että 10-vuotiaat lapset saattaa moisesta innostua.
Noloa on vain tällainen turhantärkeä, olen parempi kuin muut -asenne. Tiedoksi että monet aikuiset rakastavat naamaisasuihin pukeutumista ja tekevät sitä jopa ympäri vuoden esim cosplayn muodossa. Parhaat tienaavat miljoonatuloja postaamalla asujaan sosiaaliseen mediaan. Onneksi kavereissani ei ole yhtään tällaista kanki pershiissä tyyppiä iloa pilaamassa!
No nuo cosplay touhut ei liity tähän mitenkään! Se on harrastus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei nykymuotoinen joulunvietto tai joulukuusiperinne tuhoa kansallista identiteettiä? Tai uudenvuoden tai juhannuksen vietto? Tai vaikka vapun?
Joulu on kristillinen juhla, jossa juhlistetaan Jeesuslasta. Uusivuosi on globaali asia, jota juhlitaan kaikkialla niin sanotusti hyvästä syystä. Juhannus on keskikesän juhla, joka soveltuu Suomen kesään loistavasti. Vappu taas perinteinen työväen juhla. Kaikki nämä soveltuvat suomalaiseen perinteiseen yhteiskuntaan. Halloween on jenkkiläinen oma kaupallinen kiitosjuhla, joka sopii suomalaisuuteen yhtä hyvin kuin mu sulmaaninen juhlat, eli ei mitenkään. Identiteetin saastuttamista ja piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauhuteema, pelottelu, kummitukset ja hänähäkit eivät kiinnosta yhtään. En ymmärrä karkki tai kepponen -systeemiäkään. Lapsille lisää karkinsyöntiä ja lisää syitä, miksi päästään tekemään ilkeyksiä. Halloweenin kannattajat yleensä myös dissaavat pyhäinpäivää. Ei vaan ole minun juttuni.
Millä tavalla dissaavat pyhäinpäivää?
Täälläkin oli just ketju, jossa vakuuteltiin että pyhäinpäivä on tylsä ja synkkä, kuka jaksaa hautausmaille mennä, Halloween on paljon kivempi.
Itse en ole tällaista ketjua nähnyt, joten vaikea kommentoida. Mutta nuohan on ihan mielipideasioita. Itsekin pidän pyhäinpäivää tylsänä ja synkkänä, enkä käy hautausmailla. Siksi en sitä vieläkään. Ymmärrän kyllä jos jotkut muut viettää pyhäinpäivää.
Vierailija kirjoitti:
Meillä Halloweenia vietetään koko lokakuu pyhäinpäivään asti. Tehdään kurpitsalyhtyjä, koristellaan muutenkin Halloween/syksyaiheisesti, paljon valoja ja kynttilöitä, leivotaan ja tehdään kurpitsaruokia.
Pyhäinpäivästä eteenpäin alkaa jouluun valmistautuminen.
Jep suunnilleen sama. Sitten lokakuun lopulla on lapsilla koulussa/päikyssä naamiaiset ja toki joskus olen itsekin ollut jossain aikuisten naamiaisbileissä. Usein katsotaan jos jossain olisi jotain kivoja tapahtumia, esim. viime vuonna käytiin museon kekri/halloween tapahtumassa. Siellä oli jotain työpajoja kuten naurislyhtytyöpaja, kekristä kertova näyttely ja kasvomaalausta. Saatetaan tehdä jotain hämähäkkikeksejä tai jotain muuta vastaavaa teemaherkkua ja tosiaan se kurpitsalyhty tehdään.
Lapsuudessa halloweenin/pyhäinpäivän viettoon kuului aina kummitusjuttujen kertominen kynttilänvalossa, että ois jännää. Joskus tehtiin myös kaveriporukalla jännitysnäytelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyhäinpäivä yritetään korvata kaupallisella amerikkalaisjuhlalla. Ei siitä kaikki tykkää.
Onneksi joulu ei ole yhtään kaupallinen juhla
Onhan sekin. Halloweenin juhliminen nykymitassa on melko uusi tulokas. Häivytetään Pyhäinpäivän merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Olen yli nelikymppinen, lapseton, ja vietän kavereideni kanssa joka vuosi Halloweenia, koska se on kivaa. Pukeudumme naamiaisasuihin ja käymme jossain juhlissa. Emme ryyppää emmekä juhli mitään pahoilaisia, emme usko sellaisten olemassaoloon. Lokakuu on lempikuukauteni ja rakastan kaikkea syksyyn liittyvää sekä kauhuleffoja ja jännäreitä. On ihanaa viettää aikaa ystävien kanssa nimenomaan jonkun teeman kanssa, koska olemme kaikki sellaisia että lähdemme hassutteluun mukaan emmekä ota elämää liian vakavasti. Mitä hullumpaa, sitä hauskempaa!
Okeeei... oletteko ihan oikeustoimikelpoisia noin muuten?
No ei tarvitse haukkua mutta järki-ihmiset suhtautuvat kaikkeen humpuukiin kielteisen torjuvasti.
No nuo cosplay touhut ei liity tähän mitenkään! Se on harrastus.
Lainaamassani viestissä sanottiin: "Lisäksi on mielestäni ihan *&@% lapsellista, että aikuiset ihmiset pukeutuu ja maskeraa itseään kaiken maailman taruolennoiksi." Sitähän se cosplaykin on. Ihan samaa leikkimistä - ja kivaa se on aikuisenakin.
Halloween tulisi kieltää Suomessa.
Se on loukkaavaa uskovaisia kohtaan ja ihan sairasta humpuukkia.
Itselleni ihan sama, mutta lapseni rakastaa ks. Juhlaa joten tulee sitä vähän koristeltua lapsen vuoksi.