Miksi jotkut suhtautuu niin negatiivisesti halloweeniin?
Eihän sitä mikään pakko ole viettää kenenkään, mutta ei silti tarvitse haukkua niitä jotka sitä viettää.
Kommentit (309)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on nyt moneen kertaan väitetty että vietetään sitä halloweenia mutta kun kysytään miten sitä vietetään kukaan ei vastaa. Eli miten te jotka vietätte tätä ns juhlaa sitä juhlitte? Siis te jotka ette vietä sitä lasten kanssa.
Miten vietetään vappua, juhannusta, uuttavuotta, pääsiäistä, joulua?
Eipä siihen ole mitään yhtä ainoaa tapaa, juhliminen tai juhlan viettäminen vaihtelee ihmisistä riippuen.
No ei ole yhtä ainoata tapaa, mutta kaikkien näiden muiden juhlien ympärillä on kuitenkin joku yhtenäinen ja historiallinen "kaava", jota ihmiset (ainakin alueittain) noudattavat. Jos kyseessä on juhla, niin mikä Halloweenissa tuo sulle sydämeen sen tunteen, että tämä ajankohta on jollakin tavalla symbolisesti sinulle tärkeä?
Ihmisten elämä soljuu mukavasti kalenterin orjuudessa. Eikö ketään kyllästytä vuodesta toiseen toistuvat samat iänikuiset vaput, joulut ja Jussit ja uudetvuodet. Joka vuosi samat veneestä hukkuneet, Mantan lakitukset, perunasalaattiohjeet, teekkarien örinät, joulu"rauhan" julistukset, venetsialaiset ja mukatunnelmalliset joulut. Kansa juoksee lampaina kauppiaitten hieroessa käsiään. Ettei vaan kukaan instassa luule ettei ratsasta ajan hermolla.
Kauhuteema, pelottelu, kummitukset ja hänähäkit eivät kiinnosta yhtään. En ymmärrä karkki tai kepponen -systeemiäkään. Lapsille lisää karkinsyöntiä ja lisää syitä, miksi päästään tekemään ilkeyksiä. Halloweenin kannattajat yleensä myös dissaavat pyhäinpäivää. Ei vaan ole minun juttuni.
Vierailija kirjoitti:
Kauhuteema, pelottelu, kummitukset ja hänähäkit eivät kiinnosta yhtään. En ymmärrä karkki tai kepponen -systeemiäkään. Lapsille lisää karkinsyöntiä ja lisää syitä, miksi päästään tekemään ilkeyksiä. Halloweenin kannattajat yleensä myös dissaavat pyhäinpäivää. Ei vaan ole minun juttuni.
Millä tavalla dissaavat pyhäinpäivää?
Läheinen kuoli hiljattain. En todellakaan halua, että jotkut muksut tulevat karkkikeppostelemaan ovelleni pyhäinpäivänä. Eihän täällä edes tiedetä, milloin sitä Halloweenia pitäisi viettää. Meilläpäin ainakin noita lapsiryhmiä pyörii useampana päivänä.
No vapussa se, että kyseessä on työväenjuhla perinteineen. Voisihan se päivänä olla mikä vaan, mutta juhlan aihe on samaistuttava. Juhannuksessa juhlan tuo yötön yö, ja se onkin juhlista suosikkini, sillä siihen liittyy vähiten mitään päälle liimattua pakollista ostettavaa ja juhlallisuuden luo nimenomaan (ihanan, kauniin ja lyhyen) kesän tunnelmoiminen jossain kauniissa paikassa luonnon lähellä. Joo, voidaan argumentoida, ettei talvipäivänseisaus osu jouluun eikä kesäpäivänseisaus juhannukseen, mutta yhteiskunnallisista syistä hyväksyn että niitä juhlitaan noin niihin aikoihin. Pääsiäinen on taas itselleni kevätjuhla, jota juhlitaan luonnon heräämisen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyhäinpäivä yritetään korvata kaupallisella amerikkalaisjuhlalla. Ei siitä kaikki tykkää.
Onneksi joulu ei ole yhtään kaupallinen juhla
Joulun on juuri pilannut se, että siitä tehtiin Coca-Cola -juhla.
Aika harva viettää joulua perisuomalaiseen tapaan puuroa ja lanttulooraa syöden, suurimpana herkkuna viikunat, päivän kohokohtana sauna ja oljilla makoilu. Jouluaamuna sitten lähdetäänkin viideltä kirkkoon.
Ainakin omassa tuttavapiirissäni puuro, lanttulaatikko, sauna ja makoilu ovat isossa roolissa joulunvietossa.
Itse halveksin tuon viettäjiä, ja syvästi halveksinkin. Minulle tuo edustaa pelkkää amerikkalaista tuontijuhlaa, joka suoraan vaikuttaa kansalliseen identiteettiimme. Meidän oma perinteinen identiteettimme tuhoutuu ja se saa vaikutteita jenkeistä tuollaisen kaupallisen paskan muodossa. Lisäksi on mielestäni ihan vıtun lapsellista, että aikuiset ihmiset pukeutuu ja maskeraa itseään kaiken maailman taruolennoiksi. Ymmärrän, että 10-vuotiaat lapset saattaa moisesta innostua.
Vierailija kirjoitti:
Itse halveksin tuon viettäjiä, ja syvästi halveksinkin. Minulle tuo edustaa pelkkää amerikkalaista tuontijuhlaa, joka suoraan vaikuttaa kansalliseen identiteettiimme. Meidän oma perinteinen identiteettimme tuhoutuu ja se saa vaikutteita jenkeistä tuollaisen kaupallisen paskan muodossa. Lisäksi on mielestäni ihan vıtun lapsellista, että aikuiset ihmiset pukeutuu ja maskeraa itseään kaiken maailman taruolennoiksi. Ymmärrän, että 10-vuotiaat lapset saattaa moisesta innostua.
Tuohan kertoo vain sinusta. Miksi sinulla on tarve halveksia muita? Outoa, että se että jotkut muut viettää halloweenia aiheuttaa sinussa noin voimakkaita tunteita.
Vierailija kirjoitti:
Halveksitko myös perheitä joissa käy punanuttuinen joulupukki? Entä perheitä joissa on joulukuusi? Kumpikaan ei ole suomalainen perinne, vaan tuontitavaraa muualta.
Halloween ei muuten ole alunperin amerikkalainen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan kertoo vain sinusta. Miksi sinulla on tarve halveksia muita? Outoa, että se että jotkut muut viettää halloweenia aiheuttaa sinussa noin voimakkaita tunteita.
Miksi minulla on tarve halveksia? No johan kerroin, mutta pitää vissiin toistaa. Pähkinänkuoressa: tuo tuhoaa kansallisen identiteettimme. Haluan Suomen pysyvän suomalaisena myös perinteineen ilman tuollaisia jenkkipaskajuttuja. Halveksin niitä, jotka osallistuu tähän kansakunnan identiteettimme alasajamiseen.
Mitä ne per sut sanoi maassa maan tavalla tai pois. Miksi kaikki jenkki pas ka saa soluttautua ilman mitään vastarintaa mutta auta armiais jos joku muu maah anmuuttaja ei halua osallistua näiden viettoon niin hirvee raivohuuto ja tämä on meidän kulttuuria.
Halloween on yhtäkuin stnanpalvonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi minulla on tarve halveksia? No johan kerroin, mutta pitää vissiin toistaa. Pähkinänkuoressa: tuo tuhoaa kansallisen identiteettimme. Haluan Suomen pysyvän suomalaisena my
Miksei nykymuotoinen joulunvietto tai joulukuusiperinne tuhoa kansallista identiteettiä? Tai uudenvuoden tai juhannuksen vietto? Tai vaikka vapun?
Jee, minä oon noita, jee! Kattokaa mua!
Voi tsiisus 🤦
Miksi tähän nyt vedetään joulut ja muut kun niistä ei ole kyse? Yksi ainoa on kertonut koristelevansa kotinsa hämähäkinseitillä ja pitävänsä bileet. Siinä se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla dissaavat pyhäinpäivää?
Täälläkin oli just ketju, jossa vakuuteltiin että pyhäinpäivä on tylsä ja synkkä, kuka jaksaa hautausmaille mennä, Halloween on paljon kivempi.
Eräänäkin halloweenina Pyhäinpäivänä=vainajien muistopäivänä poikalapset tuli aseen (leikkipyssyn) kera ovelle kerjään.
Vierailija kirjoitti:
Sentään tuohon karkki tai kepponen hullutukseen ei ole lähdetty vielä.
Aika harva viettää joulua perisuomalaiseen tapaan puuroa ja lanttulooraa syöden, suurimpana herkkuna viikunat, päivän kohokohtana sauna ja oljilla makoilu. Jouluaamuna sitten lähdetäänkin viideltä kirkkoon.