Miten sanoa kauniisti, että tyttären ystävä voisi maksaa osuutensa?
Minulla on 10 v. tytär, jonka paras ystävä on vuosien ajan ollut meidän mukana milloin missäkin. Hän asuu äitinsä kanssa ja äiti tekee vuorotyötä, osa-aikaisesti. On alkanut ärsyttää, kun ikinä ei tarjota rahaa, jos me ostetaan jotain. Ei tarvitse olla iso hankinta, mutta esim. eilen maksoin hampurilaisaterian. Maksoin tietenkin, koska meitä oli 4 ihmistä kaupungilla ja päätettiin poiketa syömään. Vai olisiko joku niin sydämetön, että antaa lapsen katsoa vierestä kun muut syö?
Kun minun omat lapseni ovat olleet jossain jonkun kaverinsa perheen mukana, esim. kylpylässä tai vaikka Hoplopissa, minä aina laitan rahan, että lapset kustantavat omat menonsa, siis pääsymaksut ja ruuat lähinnä. Minusta se on reilua ja kohtuullista. Ajattelin eilen, että ostan hampurilaisaterian kyllä, mutta miksei voisi edes joskus tarjota rahaa, kyllähän tyttö kertoo äidilleen, mitä ollaan tehty. Olen vuosien mittaan tarjonnut myös leffalippuja, erääseen konserttiin lipun, uimahallin pääsymaksun useamman kerran jne. En uskalla sanoa tuon tytön äidille, että hyväntekeväisyys loppuu meidän puolelta.
Miten tällaisen toiveen voisi esittää loukkaamatta? Että jatkossa maksaisi omat kulunsa. Minun oma tyttäreni ei osaa edes ajatella, ettei tämä ihan oikein mene. Hän sanoi kesällä, että meidän äidillä on rahaa maksaa (käytiin kotieläinpihalla). Ei kyse ole siitä, että vararikkoon jouduttaisiin, vaan siitä, etten minä koe meidän perheen olevan velvollinen maksamaan vieraan tytön kustannuksia.
Kommentit (112)
Hampurilaisateriaa ja Hoplopreissua ei voi verrata. Ihan eri hintaluokan asioita. Jos olitte kaupungilla olisitte voineet ajoittaa ruokailun kaupunkikäynnin jälkeen. Onko mieleesi tullut, että tytöllä ei ole rahaa? Oma tyttäreni vaihtoi lähikoulua kauemmas ja itse huomasin selkeästi, että koululaisten taloudellisen eriarvoisuuden. Kaikilla ei ole varaa. Joko teet tästä numeron tai huomioit hienovaraisesti asian.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan sen tytön äiti edes ajatellut asiaa?
On varmasti. Laittaa mielellään lapsen kulut muiden hoidettavaksi ja suhtautuu oletettavasti samalla tavalla kuin tuo ap:ta köyhäksi haukkuva, jos hänelle edes ehdottaa, että maksaisi jatkossa itse lapsensa menot.
Minua ei haittaisi maksaa, koska ei noista nyt kauheasti kuluja tule. Pidän tärkeämpänä sitä, että tämä lapsi pääsee mukaan juttuihin, joita hänen äidillään ei ole varaa tarjota. Se on vaan rahaa. Muutenkin vähän ihmettelen näitä vastavuoroisuusjuttuja, joissa pidetään kirjaa vaikka puhelinsoitoista ja kaiken pitää aina mennä joka asiassa tasan.
Tämä on varmasti epäsuosittu mielipide.
Vierailija kirjoitti:
Oletpa ollut ystävällinen! Hiukan tuo hyväksikäytöltä haiskahtaa, jos vanhempi ei muka ikinä tajua tarjota osuutta kustannuksista. Onko sinulla äidin puhelinnumeroa? Minä laittaisin viestin, esim. että Hei, olimme kaupungilla ja ostin tyttärellesi hampurilaisen. Laitatko 5,50 € minulle vaikka mobilepaylla.
Nämäkin pitäisi etukäteen sopia.Tuo voi olla heille iso raha.Tietääkö kaverin äiti edes että olet maksellut noita?
Vierailija kirjoitti:
Millainen äiti vie lapsensa kaverin konsertteihin, leffaan, syömään, uimahalliin kysymättä ensin lupaa lapsen vanhemmilta? Jos omin lupinesi raahaat niin silloin myös maksat itse. En koskaan kehtaisi olla rahaa vailla, jos olisin ITSE päättänyt jotakin ostaa/tarjota. Eikö sinulle ole opetettu minkäänlaisia käytöstapoja?
t. Kolmen jo aikuisen lapsen äiti
Tuskinpa sinne luvatta on menty, lapsen vanhempi vaan on pitänyt itsestään selvänä, että hänen ei tarvitse lapsensa kuluista huolehtia, joku muu kyllä aina maksaa.
Tarjoan jatkuvasti lapseni vähävaraisemmista kodeista oleville ystäville ruokia, juomia, yms.
Ymmärrän että asian voi nähdä toisinkin, mutta itse näen sen näin:
- Olen onnellisessa ja onnekkaassa asemassa kun pystyn tekemään tuon.
- Olen tyytyväinen kun voin tuolta pieneltä osalta tehdä pieniä ihmisiä tyytyväisiksi, ilman että heidän tarvitsee noina tuokioina tuntea painetta aikuisille kuuluvista taloudellisist asioista.
Ja hahmotan kyllä että jos rahat ovat vähissä, niin asiasta on hyvä keskustella vieraiden lasten vanhempien kanssa asiasta, asiallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Millainen äiti vie lapsensa kaverin konsertteihin, leffaan, syömään, uimahalliin kysymättä ensin lupaa lapsen vanhemmilta? Jos omin lupinesi raahaat niin silloin myös maksat itse. En koskaan kehtaisi olla rahaa vailla, jos olisin ITSE päättänyt jotakin ostaa/tarjota. Eikö sinulle ole opetettu minkäänlaisia käytöstapoja?
t. Kolmen jo aikuisen lapsen äiti
Tuskin se nyt ilman lupaa on vienyt. Haloo, nyt valoja päälle. Mihin konserttiin yhtäkkiä suunnittelematta muka mennään? Tai leffaan? Kukaan täysjärkinen ei kuvittele, että joku vanhempi omin lupineen nappaa lapsia kyytiinsä ja lähtee ajelemaan. Ja toiseksi, 10-vuotiaat itse pyytävät usein, voidaanko mennä. Ei ne ole mitään pikkulapsia. Jos on vaikka kirppiksellä, kyllä se pyyntö mennä hampurilaiselle tulee ihan sieltä 10-vuotiailta itseltään, kun niille tulee nälkä. Meillä on 10-, 14- ja 16-vuotiaat lapset perheessä. Silloin kun sinun aikuiset lapset olleet teinejä, on voinut olla eri meno? Tai sitten aika kultaa muistot.
Vierailija kirjoitti:
Tarjoan jatkuvasti lapseni vähävaraisemmista kodeista oleville ystäville ruokia, juomia, yms.
Ymmärrän että asian voi nähdä toisinkin, mutta itse näen sen näin:
- Olen onnellisessa ja onnekkaassa asemassa kun pystyn tekemään tuon.
- Olen tyytyväinen kun voin tuolta pieneltä osalta tehdä pieniä ihmisiä tyytyväisiksi, ilman että heidän tarvitsee noina tuokioina tuntea painetta aikuisille kuuluvista taloudellisist asioista.
Ja hahmotan kyllä että jos rahat ovat vähissä, niin asiasta on hyvä keskustella vieraiden lasten vanhempien kanssa asiasta, asiallisesti.
Minusta on todella outoa käytöstä esim. se, että lapsen kaveri määrätään odottamaan toisessa huoneessa ilman ruokaa samaan aikaan, kun muut syövät. Valtaosa lapsiperheistä kuitenkin syö jotain nakkikastikkeita ja perunoita, joten kustannus ei ole mitenkään merkittävä. Minusta jotenkin uskomattoman tylyä ja #vainsuomijutut-osastoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On varmasti. Laittaa mielellään lapsen kulut muiden hoidettavaksi ja suhtautuu oletettavasti samalla tavalla kuin tuo ap:ta köyhäksi haukkuva, jos hänelle edes ehdottaa, että maksaisi jatkossa itse lapsensa menot.
Luultavasti lapsen äitiä hävettää ja sillä paha olo, koska se ei voi edes tarjota, että voisi korvata niitä lapselle maksettuja ruokia ja huveja, koska hänellä ei ole yksinkertaisesti varaa!
Olen lähtenyt siitä ajatuksesta, että se maksaa, joka tilaa. Eli jos otan lapseni ja tämän kaverin tai kavereita mukaan jonnekin järjestämään juttuun, varaudun hoitamaan kustannukset noin lähtökohtaisesti. Ja näin on tehty. Ostimme aikoinaan myös isomman autonkin vähän sillä ajatuksella, että lasten kavereitakin mahtuu mukaan. On ollut hyvä ostos, sille on tullut paljon käyttöä.
Muutaman kerran laskettelureissuilla on sovittu etukäteen, että mukaan tulevat nuoret hoitavat itse hissilippunsa&suksivuokransa, varsinkin jos tiedän vanhemmillaan olevan siihen varaa.
Sitten on ollut niitäkin reissuja, joiden laskun olen kuitannut, kun teidän, että lapsen ystävä olisi jäänyt kotiin, jos olisin pyytänyt rahaa, jota hänen vanhemmillaan ei ole.
Että näinkin voi tehdä. En ole erityisen rikas tms. mutta en nyt ihan persaukinenkaan. Rahan laskemista tärkeämpää itselleni on nähdä omien lasten aidosti viihtyvän hyvien kavereidensa kanssa.
"En uskalla sanoa tuon tytön äidille"
Tämähän on se perimmäinen ongelma. Tilanne on jatkunut vuosia ja sinä olet vain hiljaa mukisematta kaivanut lompakkoasi. Tuollaiset asiat pitää sopia aina etukäteen vanhempien kesken.
Mielestäni ap sinä olet harvinaisen tyhmä ihminen. Jos et ymmärrä miten tuossa tilanteessasi olisi ETUKÄTEEN pitänyt toimia, niin nyt alat sitä miettimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti lapsen äitiä hävettää ja sillä paha olo, koska se ei voi edes tarjota, että voisi korvata niitä lapselle maksettuja ruokia ja huveja, koska hänellä ei ole yksinkertaisesti varaa!
Ennemmin tulee mieleen Solsidan- TV-sarjan rasittava Ove, joka jatkuvasti käyttää hyväkseen kaikkia ystäviään ja naapureitaan.
Hienoa, että täällä on muutama myötätuntoinenkin. Ikävää, että jotkut on heti haukkumassa laiskaksi lokiksi, ja kyllähän aloituksen sävykin on vähän sellainen, että ei ole osattu miettiä asiota. Jos lapsesi haluaa tuoda kaverin mukanaan kaikkeen maksulliseen, ei kaverin äiti välttämättä tiedä menoistanne? Se, että mennään kalliille hampurilaisille tai huvipuistoihin kysymättä tai keksustelematta vanhempien kanssa on outoa - tai odotetaan, että lapsi, joka lähtee aikuisten mukaan maksaa itse menonsa, jos ei edes itse päätä. Tosi outoa ajatusmaailmaa aikuisilta - ja joskus tarvitaan myös pelisilmää, meiltä aikuisilta. Mutta syytellään ja lasketaan pennosia, kun lapsia kuvioissa näin? Jännä juttu ja itselle vieras.
Rahaa pyydetään etukäteen!
Monet kerrat ruoka valmiina odottanut lapsia syömään, niin toinen söikin kaverilla ja toinen meni kavereiden mukana mäkkiin - ne tarjos!
Riepoo. Etenkin kun tarjooja perheen kanssa olin puhunut asiasta. Heidän kanssaan käy niin, että lapsi lähti kylään ja kun soittelen parin tunnin päästä.. ei vastaa. Käyn oven takana, ei vastata. Sitten naapuri sanoo että lähtivät autolla jonnekin porukalla. Ok.
Sitten kuusi tuntia myöhemmin lapsi innoissasn soittaa, että oltiin Lintsillä ja syötiin ja nyt pitäs saada 60e.
Eihän mulla sellaisia rahoja ole jatkuvasti! Joka viikko jotain tommosta! Ei, ei, ei. Suututti niin pirusti, että lapsen kiva päivä nyt kääntyy noin.
Juttelin perheen isän kanssa. Tuo kiitteli, että teidän maija on niin hyvä kaveri meidän mollalle (ainoa lapsi). Kiva käydä tyttöjen kanssa. 60euroa, olkaa hyvä.
Ei ole nyt. Tilipäivänäkin tekee tiukkaa, mutta maksan. Sovittaisko, että tästä lähin puhutaan nämä menot etukäteen?
Mies vänkytti, että sehän vaan kuusikymppiä! Joo, mutta lasten pitää syödä ensi viikollakin. En voi nyt maksaa.
Jä vähän hoomoilasena tuijottamaan.
Sitten kerkesi jo lisää laskuttamaan. Vei tytöt viikon päästä leffaan ja heseen. Viesti tuli, että maksat sitten 80e tilipäivänä. Ei ongelmaa!
Piti mennä uudestaan jutuille, että ON ongelma. Sä taas veit lapsen tunneiksi pois, kun kahdesta tunnista oli kyse. Meillä oli menoa. Toiseksi ei ollut puhetta, että piikki auki! Mulla ei jää tilistä hirveesti ylimääräisiä. 80e maksan tietenkin, mutta nyt et enää tee mulle lisää velkaa. Älä vie maijaa mihinkään!
Se loukkaantu ja alkoi räksyttämään, ettei hän edes bensoista laskuttanut. Tytöillä oli tylsää, niin keksivät leffaidean.
Ihan varmasti keksivät, kun kaiken saavat, mitä pyytävät. Meidän likka ainakin, on varmaan ollut aloitteellinen... Ärh!
Sitten en päästänyt tyttöä kaverilleen, kun se alkoi tulla kalliiksi. Tytöllä on muitakin kavereita joilla on järkevät vanhemmat.
Maksoin 100e (lintsi, leffa, syömiset +bensat!) pitkin hampain.
Nyt taas päästin eilen tytön pitkästä aikaa mollan luokse ja niin olihan se sitten taas syömässä käytävä. Piti juhlia, kun pitkästä aikaa näkivät.
Se mies ärsyttää mua tahalleen!
Niin ja vastavuoroisesti mä teen eväät ja lähdetään uimaan, metsään, pulkkamäkeen, nukketeatteriin, teatteriin.. Näistä ilmoitan etukäteen, kun aikaa menee. Kavereita pyydetään myös yökylään. Rakennetaan majoja tai viritetään rutku videotykki pihalle pikkupakkasessa ja katotaan leffaa kaakaoiden kanssa viltin alla.
Enkä lähetä kavereille laskua.
Älä ainakaan ota sitä lasta mukaan mihinkään kalliimpaan tapahtumaan tai menoon kuten huvipuisto- tai kylpyläreissulle , jos ei ole ennakkoon sovittu, että lapsen mutsi maksaa oman lapsensa osuuden .
Voisiko sitä sinun tytön kaverille ehdottaa, että voisiko ottaa seuraavalla kerralla rahaa mukaan.
Onhan se mahdollista että tytön kaverin äiti on hyvin köyhä riippumatta työstään.
Nuo tilapäiset vuorotyöt ovat usein hyvin pienipalkkaisia. Jos on vaikkapa lääkäri ja tekee yöpäivystyksiä, silloin pitäisi olla rahaa.
Köyhäkin voisi ainakin kiittää sinua, niin olisi helpompi maksaa tytön kustannuksia.
Vierailija kirjoitti:
Rahaa pyydetään etukäteen!
Monet kerrat ruoka valmiina odottanut lapsia syömään, niin toinen söikin kaverilla ja toinen meni kavereiden mukana mäkkiin - ne tarjos!
Riepoo. Etenkin kun tarjooja perheen kanssa olin puhunut asiasta. Heidän kanssaan käy niin, että lapsi lähti kylään ja kun soittelen parin tunnin päästä.. ei vastaa. Käyn oven takana, ei vastata. Sitten naapuri sanoo että lähtivät autolla jonnekin porukalla. Ok.
Sitten kuusi tuntia myöhemmin lapsi innoissasn soittaa, että oltiin Lintsillä ja syötiin ja nyt pitäs saada 60e.
Eihän mulla sellaisia rahoja ole jatkuvasti! Joka viikko jotain tommosta! Ei, ei, ei. Suututti niin pirusti, että lapsen kiva päivä nyt kääntyy noin.
Juttelin perheen isän kanssa. Tuo kiitteli, että teidän maija on niin hyvä kaveri meidän mollalle (ainoa lapsi). Kiva käydä tyttöjen kanssa. 60euroa, olkaa hyvä.
Ei ole nyt. Tilipäivänäkin tekee tiukkaa,
Jätä maksamatta eilinen. Olet selkeästi jo pariin otteeseen kieltänyt ko. miestä aiheuttamasta kustannuksia ilman sopimista etukäteen. Siitä huolimatta hän on vienyt tytöt syömään. Silloin se on hänen kustannuksensa. Hän on tilannut, et sinä. Tuossa tapauksessa ei kannata maksaa. Sano vain miehelle, että et maksa.
Tuttua omasta lapsuudestani. Kaverini roikkui mukana joka paikassa, se tungettiin mukaan kaikkiin mahdollisiin kimppakyyteihin kun heidän perheellään ei ollut autoa. KOSKAAN ei lykätty edes viittä markkaa mukaan bensarahaksi. Kyse ei ole siitä etteikö kaverini olisi voinut tulla mukana, bensa maksoi, oli kaveri vieressä tai ei mutta ihan hyviin käytöstapoihin kuuluu että jos tyrkkäät lapsesi jatkuvasti jonkun muun mukaan, maksa sen kuluja myös!