Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sanoa kauniisti, että tyttären ystävä voisi maksaa osuutensa?

Vierailija
06.10.2024 |

Minulla on 10 v. tytär, jonka paras ystävä on vuosien ajan ollut meidän mukana milloin missäkin. Hän asuu äitinsä kanssa ja äiti tekee vuorotyötä, osa-aikaisesti. On alkanut ärsyttää, kun ikinä ei tarjota rahaa, jos me ostetaan jotain. Ei tarvitse olla iso hankinta, mutta esim. eilen maksoin hampurilaisaterian. Maksoin tietenkin, koska meitä oli 4 ihmistä kaupungilla ja päätettiin poiketa syömään. Vai olisiko joku niin sydämetön, että antaa lapsen katsoa vierestä kun muut syö?

Kun minun omat lapseni ovat olleet jossain jonkun kaverinsa perheen mukana, esim. kylpylässä tai vaikka Hoplopissa, minä aina laitan rahan, että lapset kustantavat omat menonsa, siis pääsymaksut ja ruuat lähinnä. Minusta se on reilua ja kohtuullista. Ajattelin eilen, että ostan hampurilaisaterian kyllä, mutta miksei voisi edes joskus tarjota rahaa, kyllähän tyttö kertoo äidilleen, mitä ollaan tehty. Olen vuosien mittaan tarjonnut myös leffalippuja, erääseen konserttiin lipun, uimahallin pääsymaksun useamman kerran jne. En uskalla sanoa tuon tytön äidille, että hyväntekeväisyys loppuu meidän puolelta.

Miten tällaisen toiveen voisi esittää loukkaamatta? Että jatkossa maksaisi omat kulunsa. Minun oma tyttäreni ei osaa edes ajatella, ettei tämä ihan oikein mene. Hän sanoi kesällä, että meidän äidillä on rahaa maksaa (käytiin kotieläinpihalla). Ei kyse ole siitä, että vararikkoon jouduttaisiin, vaan siitä, etten minä koe meidän perheen olevan velvollinen maksamaan vieraan tytön kustannuksia.

Kommentit (112)

Vierailija
81/112 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahaa pyydetään etukäteen!

Monet kerrat ruoka valmiina odottanut lapsia syömään, niin toinen söikin kaverilla ja toinen meni kavereiden mukana mäkkiin - ne tarjos!

Riepoo. Etenkin kun tarjooja perheen kanssa olin puhunut asiasta. Heidän kanssaan käy niin, että lapsi lähti kylään ja kun soittelen parin tunnin päästä.. ei vastaa. Käyn oven takana, ei vastata. Sitten naapuri sanoo että lähtivät autolla jonnekin porukalla. Ok.

Sitten kuusi tuntia myöhemmin lapsi innoissasn soittaa, että oltiin Lintsillä ja syötiin ja nyt pitäs saada 60e.

Eihän mulla sellaisia rahoja ole jatkuvasti! Joka viikko jotain tommosta! Ei, ei, ei. Suututti niin pirusti, että lapsen kiva päivä nyt kääntyy noin.

Juttelin perheen isän kanssa. Tuo kiitteli, että teidän maija on niin hyvä kaveri meidän mollalle (ainoa lapsi). Kiva käydä tyttöjen kanssa. 60euroa, olkaa hyvä.

Ei ole nyt. Tilipäivänäkin tekee tiukkaa,

Vaikuttaa provolta. Ketjun aiheeseen kuitenkin selkeä perustelu sille, että menoista ja niiden maksuista on syytä sopia etukäteen, eikä missään nimessä kannata vaan olettaa, että joku jälkikäteen maksaa lapsensa osuuden.

Ellei ap:kin ole provo, niin voisi vastata, että onko niistä teattereista, elokuvista, uimahalleista ymv. aina etukäteen sovittu lapsen vanhemman kanssa, vai onko ne yleensä spontaanisti keksittyjä juttuja, mikä kyllä kuulostaa varsin erikoiselta.

Vierailija
82/112 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset oppii nopeasti tämän. Esikoinen harrasti joulkuepeliä ja aina joku oli kyydissä, nukkumassa, syömässä. 

Jos joku ei hoitanut osuuttaan, häntä ei kutsuttu mukaan seuraavalla kerralla ja siellä kaikki toimi samalla tavalla. Kimppakyydeistä ei maksettu, jos oli vastavuoroa. Kun jäin yh ksi, sovin maksan 10 e per krt. Äiti sanoi ei tarvi, laitoin mp llä joka viikko.

Kuopuksen piirissä aina oltiin tulossa mukaan ja odotettiin vaikka mitä.

Esim jos oltiin pulkkamäessä, sanoin on vaan 1 pulla, ei ole ylimääräistä. Siellä ei ollut vastavuoroa yhtään.

Sinun täytyy ottaa tämä esille, muuten jatkuu ikuisesti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/112 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kaverin perheellä rahaa? Parasta hyväntekeväisyyttä tuollainen, jos ei ole.

Vierailija
84/112 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttua omasta lapsuudestani. Kaverini roikkui mukana joka paikassa, se tungettiin mukaan kaikkiin mahdollisiin kimppakyyteihin kun heidän perheellään ei ollut autoa. KOSKAAN ei lykätty edes viittä markkaa mukaan bensarahaksi. Kyse ei ole siitä etteikö kaverini olisi voinut tulla mukana, bensa maksoi, oli kaveri vieressä tai ei mutta ihan hyviin käytöstapoihin kuuluu että jos tyrkkäät lapsesi jatkuvasti jonkun muun mukaan, maksa sen kuluja myös!

Samallahan tuossa ne muita hyväksikäyttävän lapsen vanhemmat saa omaa aikaa. Tyypillistä sekin, että aina löytyy syy olla vastavuoroisesti ottamatta muita vahdittavaksi.

Vierailija
85/112 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletpa ollut ystävällinen! Hiukan tuo hyväksikäytöltä haiskahtaa, jos vanhempi ei muka ikinä tajua tarjota osuutta kustannuksista. Onko sinulla äidin puhelinnumeroa? Minä laittaisin viestin, esim. että Hei, olimme kaupungilla ja ostin tyttärellesi hampurilaisen. Laitatko 5,50 € minulle vaikka mobilepaylla.  

Pojallani oli myös tämmoinen ystävä saman ikäisenä. Ystävä oli mukava pieni poika, mutta äitinsä kuvitteli, että maailman pitää jotenkin hyvittää hänelle, että hän on köyhä yh.

Meillä kyse ei ollut niinkään rahasta, vaan muunlaisesta lokkeilusta. Poika säännönmukaisesti söi meillä koulun jälkeen iltapäivällä, ja kun itse tulin töistä, oli illaksi varattu etukäteen valmistettu ruoka kadonnut parempiin suihin. Toki siis oma poikani oli myös osallistunut toimintaan, mutta silti pettymys on suuri, kun tulee nälkäisenä kotiin ja ajattelee lämmittävänsä valmiin herkkuruoan, ja sitten vastassa on tyhjä jääkaappi ja pitääkin lähteä kauppaan. 

Samoin pojan äiti laittoi usein viestiä, ettei nyt pystykään hoitamaan futiksen kimppakyytivuoroaan, voinko minä tai mieheni hoitaa sen. Jotenkin hän ajatteli, että koska muilla ringin pojilla oli kaksi vanhempaa, niin hänen ei tarvitsisi kuskata. Mutta ei meilläkään ole aikaa mielin määrin.

Poika saattoi tulla vähän pienempänä meille myös kysymättä ikään kuin hoitoon. Ilmestyi vaan ovelle ja kertoi, että äiti on iltaan asti pois, voiko tulla teille. Just. Tämä äiti jotenkin ajatteli, että koska meillä kumminkin on joku kotona, niin hänen lapsi menisi siinä sivussa. Mutta eihän se niin mene. Oli ehkä ostettu neljä kanafilettä ja sitten onkin viisi syömässä, ja omilla lapsilla jäi helposti soittoläksyt harjoittelematta ja ranskan läksyt tekemättä, kun kaveri ei harrastanut musiikkia eikä opiskellut ylimääräisiä kieliä, ja halusi vaan pelata. Ole siinä sitten natsina, että tuo voi joo nököttää pelaamassa, mutta sinä sivistät itseäsi klassisen musiikin ja läksyjen parissa 🤯 

Lastahan siinä kävi sääliksi, niin ei oikein voinut olla niin tiukkana kuin äidin käytös olisi edellyttänyt.

Vierailija
86/112 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä kannattaisi ihan jossain yhteydessä keskustella lapsen äidin kanssa. Ihmisillä on erilaiset tyylit elää, meillä ei ihan ollessani naimisissa lasten isän kanssakaan, saati nyt yksin lasten kanssa ollessa ole ollut tapana yhtäkkiä poiketa shoppailureissulla hampurilaisaterioilla tai leffassa, tai yhtäkkiä lähteä maksulliseen konsertiin. Yhtä hyvin lasten kanssa voi lähteä jonnekin yleisötapahtumaan, metsäretkelle ja mukaan mehua ja keksejä, jossain isommassa leikkipuistossa ym.

Tiedän kyllä, että joillain meneminen tarkoittaa aina sitä, että mennään maksulliseen sisäleikkipuistoon tai huvipuistoon, syödään kalliissa paikassa hamppariaterioita, päälle vielä jätskiä kioskista, irtokarkkeja, limua ym. ja yhtäkkiä päivässä palanut satoja euroja.

Pointtina se, että vaikka tuollaiseen olisi rahaa, on jotkut tuollaiset omille lapsille harvinaisempaa herkkua, joista sitten osaavat myös nauttia, mutta kuitenkin yhtä lailla nauttivat seurakunnan lastenpäivästä tai marjaretkestä lähimetsässä. Sen sijaan, että rahaa laitettaisiin palamaan miten sattuu sitä käytetään esim. omistusasuntoon, mökkiin, matkusteluun ja säästetään, myös lapsille.

Vierailija
87/112 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on saanut runsaasti hyviä neuvoja, joista ainakin yhden otan meillä käyttöön.

Poika pääseee koulusta klo 14, minä olen töistä kotona klo 17. Tässä välissä on melkein 3 tuntia ns. kaveriaikaa, koska yksin on kurjaa ja kaverit mielellään meillä, koska paikalla ei ole aikuisia. Mukaan eksyy aina muutama, joka ei usko poikaani, joten sieltä syödään jääkaapista juustot ja makkarat, juodaan maito ja tongitaan kaappeja, josko löytyisi herkkuja. Taidankin laittaa meillä käymiset maksullisiksi, 10 e pitää antaa pojalle jo ennen kuin pääsee sisälle ja toinen 10 e, jos meillä on sotkuista, kun kotiudun. Kaveruus on maksullinen asia, ei kukaan halua kotiinsa sellaisia lapsia, jotka eivät maksa syömisiään.

tai lapsesi sanoo sille lapselle ettei saa tulla

Vierailija
88/112 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko lapsesi mennä ystäbän luo kylään. Tai voisiko lähteä jonnekin tapahtumaan mukaan. Älä anna rahaa mukaan. Kokeeksi miten käy. 

Joo lapset pelinappuloiksi aikuisten typeriin leikkeihin, kun ei osata keskustella selvällä suomen kielellä kuten normaalit aikuiset. Ja tietenkin näitä ääliömäisiä "näpäytyksiä" yläpeukutetaan palstalla taivaaseen asti. Onneksi en tosielämässä tunne yhtäkään ihmistä, joka käyttäytyy keskimääräisen palstamamman tavoin.

Vierailija
89/112 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi outoa pyytää maksua jostain teidän perheen YLLÄTYSmenosta. Ei toisen äiti voi aina varautua siihen, mitä mahdatte yhtäkkiä keksiä tehdä. Leffamenot yms sovitaan etukäteen ja silloin ei tietenkään voi olettaa että te maksatte. Mutta älkää nyt helskutti sentään pyytäkö maksua teidän itse sopimasta tekemisestä. Kas kun ette mene päiväksi shoppailemaan ja pyydä osa-aikaduunia tekevää yh?mutsia maksamaan osuutensa. Huomaatko eron? N32(lapseton)

Vierailija
90/112 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MInä haluaisin tietää, miksi se vieras lapsi otetaan mukaan kaupungille, jos jo etukäteen ollaan naama norsunv:lla, koska joudutaan maksamaan ruokansa. Eikö olisi reilumpaa jättää maksulliset menot väliin tuollaisina päivinä, tuskin ne yllätyksinä tulevat.

Omalle lapselle voi ihan hyvin sanoa, että lauantaina on perhepäivä, Liisa ei voi silloin tulla meille. Liisan äiti sitten miettii, meneekö Liisa mummolaan vai kummille. Ongelmia tulee todennäköisesti siitä, että omalla lapsella on perhepäivänä tyyyylsääää ilman kaveria.

varmaan koska itse pääse vähemällä ku kolu viihdyttää omaa lastaan, itse saa uida rauhassa tai lillua porealtaassa ...

Vierailija
91/112 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan sen tytön äiti edes ajatellut asiaa? 

On varmasti. Laittaa mielellään lapsen kulut muiden hoidettavaksi ja suhtautuu oletettavasti samalla tavalla kuin tuo ap:ta köyhäksi haukkuva, jos hänelle edes ehdottaa, että maksaisi jatkossa itse lapsensa menot.

Luultavasti lapsen äitiä hävettää ja sillä paha olo, koska se ei voi edes tarjota, että voisi korvata niitä lapselle maksettuja ruokia ja huveja, koska hänellä ei ole yksinkertaisesti varaa!

Ennemmin tulee mieleen Solsidan- TV-sarjan rasittava Ove, joka jatkuvasti käyttää hyväkseen kaikkia ystäviään ja naapureitaan.

Itseasiassa ap:stä tulee enemmän se Ove mieleen. Vie lapsen ja hänen kaverinsa jonnekin hampurilaista syömään ja sitten miettii, että jälkikäteen lähettää sen lapsen äidille laskun hampurilaisesta, kas kuin ei osuutta bensoistakin..

Vierailija
92/112 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskalla. Voi voi.

Vierailija
93/112 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi nyt heivattu taas tätä meininkiä. Mitään yhteisöllisyyttä ei ole jäljellä. Varaa olisi maksaa, mutta periaatteesta halutaan että kaikki maksaa kaiken tasan.

Meillä oli rahaa kun olin lapsi, ja aina tarjottiin yksinhuoltajaäidin lapselle kaikki, kun meidän mukana oli. Sehän oli minullekin kiva, kun kaveri pääsi mukaan! Jos ei olisi tarjottu niin ei olisi ollut kaverilla varaa, ja minä olisin jäänyt ilman kaverin seuraa.

Vierailija
94/112 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ap:n kuuluu maksaa, jos yhtäkkiä vaan päättää viedä lapset hampurilaiselle. Ei siellä kaupungilla ole mikään pakko poiketa syömään. Kyllä tuollaisista jutuista pitää ihan oikeasti sopia etukäteen! Itelleni jopa se 6 euroa on iso raha ja sillä saa tehtyä isonkin satsin ruokaa. Ärsyttäisi jos alkaisi tulla mobilepayllä jotain rahapyyntöjä, jos joku vanhempi olisi vaan minulta lupaa kysymättä vienyt lapseni syömään kalliisti.

Kuten täällä jo todettua, ettekö oikeesti voisi tehdä niitä maksullisia juttuja oman perheen kanssa? Kun kaveri on mukana, teette vain ilmaisjuttuja.

Joskus ärsytti kun lapsen kaveri oli meillä ja hän alkoi kinuamaan, enkö voisi viedä häntä Subwayhin syömään 6 kilsan päähän. Kun kuulema tekisi niin kovasti subia mieli. Luonnollisesti tämän kaverin mielestä olisin myös maksanut lystin. Ehkä vähän tyly olin, mutta sanoin että meillä on nyt näitä nakkeja ja ranuja ja niihin on nyt tyytyminen. Mutta vaikka olisin tämän lapsen vienytkin subiin niin en olisi kyllä kehdannut maksua pyytää tämän vanhemmalta jälkikäteen.

Vierailija
95/112 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku puhui noista välipaloista. Meille tulee usein lasten kavereita suoraan koulusta ja varaudun tähän ostamalla ihan vain leipää ja leivänpäällisiä. En niitä kalliita välipalapatukoita.

Vierailija
96/112 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajattelen niin, että se maksaa joka kutsuu. Eli mistä tämä yhteinen shoppailukierros, syömässä käynti tai leffa on tullut? Jos se on teidän perheen juttu ja mukaan pyydetään, niin sinä maksat.

Jos se reissu yms. on tenavien keskinäinen keksintö, niin kysyisin tytöiltä yhdessä, miten he ovat ajatelleet hoitaa pääsymaksut. Mikäli oma tyttö toteaisi, että se olisi minun homma, niin pitäisi aika opettavaisen keskusteluhetken aiheesta. Enkä maksaisi. Muutenkin olettaisin, että jotain pientä pitää edes joskus tehdä, jotta maksullista extraa järjestyy.

Laittaisin siis tytöt neuvottelemaan budjetin sinne toisen tytön kotiin, mikäli ovat ohjelmankin jo suunnitelleet. Ei asiat tipu taivaasta kenellekään. 

Vierailija
97/112 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kokemus molemmista suunnista. Yhden lapsen kaveri kulki vuosia meidän mukana eri jutuissa ja oli meillä usein yötä ja viikonloppuja. Pääosin me maksettiin jos jotain kuluja oli, oletan että heillä oli tiukkaa rahasta, toki meilläkin silloin, mutta ei yhtä tiukkaa. En kokenut ongelmaksi, meillä lapsi sai monipuolista ruokaa ja oli kuin yksi omasta porukasta, tosi kiva ja kohtelias lapsi. Kotonaan ehkä oli muutenkin vaikeaa kun taloudellisesti.

Toisaalta yksi meidän lapsista on isompana ollut hyvin usein kaverillaan. Syö siellä monta kertaa viikossa jne. Tuo kaveri on ainut lapsi ja jatkuvasti kyselee lasta seuraksi, vanhemmat töissä ja harrastuksissa usein eli lapsi tosi paljon yksin. Jos sieltä tulisi jotain "osallistukaa kuluihin"-pyyntöjä, sanoisin suoraan, että mielummin ottaisin lapset meille, mutta koska ovat hyviä ystäviä ja toinen vaikuttaa yksinäiseltä ja olevan usein yksin, niin olen antanut kyläillä noinkin paljon. Siellä siis tyyliin lemmikin takia pitää jonkun olla kotona, ja se on tuo lapsen kaveri ei vanhemmat ja siksi eivät ole meillä.

Oletko varma ap, ettei ole samantyylnen tilanne, että kaverin aiti antaa olla teillä, koska haluaa tukea lasten ystävyyttä ihan ilman mitään taloudellista hyötymistä? Itse teette sitten valinnat, teettekö maksullisia juttuja koko porukalla vaiko ette. Tai jos heillä on taloudellisesti tiukkaa, miksi et voi maksaa pikkujuttuja, todennäköisesti lapsellesi kivempaa, kun kaveri on mukana?

Vierailija
98/112 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ajattelen niin, että se maksaa joka kutsuu. Eli mistä tämä yhteinen shoppailukierros, syömässä käynti tai leffa on tullut? Jos se on teidän perheen juttu ja mukaan pyydetään, niin sinä maksat.

Jos se reissu yms. on tenavien keskinäinen keksintö, niin kysyisin tytöiltä yhdessä, miten he ovat ajatelleet hoitaa pääsymaksut. Mikäli oma tyttö toteaisi, että se olisi minun homma, niin pitäisi aika opettavaisen keskusteluhetken aiheesta. Enkä maksaisi. Muutenkin olettaisin, että jotain pientä pitää edes joskus tehdä, jotta maksullista extraa järjestyy.

Laittaisin siis tytöt neuvottelemaan budjetin sinne toisen tytön kotiin, mikäli ovat ohjelmankin jo suunnitelleet. Ei asiat tipu taivaasta kenellekään. 

Erikoinen ajattelutapa! Jos kaveri pyytää sinut leffaan, odotatko että hän myös maksaa teidän molempien liput? Et varmaankaan. Sama pätee lapsiin. Toki jos on spontaani meno jota ei ole etukäteen sovittu, kutsuvan perhe maksaa.

Vierailija
99/112 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarjoan jatkuvasti lapseni vähävaraisemmista kodeista oleville ystäville ruokia, juomia, yms. 

Ymmärrän että asian voi nähdä toisinkin, mutta itse näen sen näin: 

- Olen onnellisessa ja onnekkaassa asemassa kun pystyn tekemään tuon. 

- Olen tyytyväinen kun voin tuolta pieneltä osalta tehdä pieniä ihmisiä tyytyväisiksi, ilman että heidän tarvitsee noina tuokioina tuntea painetta aikuisille kuuluvista taloudellisist asioista. 

Ja hahmotan kyllä että jos rahat ovat vähissä, niin asiasta on hyvä keskustella vieraiden lasten vanhempien kanssa asiasta, asiallisesti.  

Minusta on todella outoa käytöstä esim. se, että lapsen kaveri määrätään odottamaan toisessa huoneessa ilman ruokaa samaan aikaan, kun muut syövät. Valtaosa lapsiperheistä kuitenkin syö jotain nakkikastikkeita ja perunoita, jo

Joo tämä on nin outoa ja törkeää :D muistan edelleen yhden kerran kun minut lapsena istutettiin olohuoneeseen siksi aikaa kun kaverin perhe söi. Niinkun mitä ihmettä, jos minut on kutsuttu sinne ruoka-aikaan niin oletan että saan jotain. Lapset syö niin vähän että sillehän voi tarjota vaikka leipää tai jotain jos ruokaa ei riitä!

Vierailija
100/112 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ap:n kuuluu maksaa jos itse menoja ja tarjoiluja keksii. Jos haluaa että lapsen vanhemmat osallistuvat niin niistä sovitaan etukäteen. Olisi aikas tökeröä luoda toiselle kuluja kysymättä koska niihin ei välttämättä ole varaa. Mistään hyväksikäytöstä on turha puhua jos ap näitä menoja keksii ja ehdottelee eikä sovi etukäteen lasten vanhempien kanssa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme