Miten sanoa kauniisti, että tyttären ystävä voisi maksaa osuutensa?
Minulla on 10 v. tytär, jonka paras ystävä on vuosien ajan ollut meidän mukana milloin missäkin. Hän asuu äitinsä kanssa ja äiti tekee vuorotyötä, osa-aikaisesti. On alkanut ärsyttää, kun ikinä ei tarjota rahaa, jos me ostetaan jotain. Ei tarvitse olla iso hankinta, mutta esim. eilen maksoin hampurilaisaterian. Maksoin tietenkin, koska meitä oli 4 ihmistä kaupungilla ja päätettiin poiketa syömään. Vai olisiko joku niin sydämetön, että antaa lapsen katsoa vierestä kun muut syö?
Kun minun omat lapseni ovat olleet jossain jonkun kaverinsa perheen mukana, esim. kylpylässä tai vaikka Hoplopissa, minä aina laitan rahan, että lapset kustantavat omat menonsa, siis pääsymaksut ja ruuat lähinnä. Minusta se on reilua ja kohtuullista. Ajattelin eilen, että ostan hampurilaisaterian kyllä, mutta miksei voisi edes joskus tarjota rahaa, kyllähän tyttö kertoo äidilleen, mitä ollaan tehty. Olen vuosien mittaan tarjonnut myös leffalippuja, erääseen konserttiin lipun, uimahallin pääsymaksun useamman kerran jne. En uskalla sanoa tuon tytön äidille, että hyväntekeväisyys loppuu meidän puolelta.
Miten tällaisen toiveen voisi esittää loukkaamatta? Että jatkossa maksaisi omat kulunsa. Minun oma tyttäreni ei osaa edes ajatella, ettei tämä ihan oikein mene. Hän sanoi kesällä, että meidän äidillä on rahaa maksaa (käytiin kotieläinpihalla). Ei kyse ole siitä, että vararikkoon jouduttaisiin, vaan siitä, etten minä koe meidän perheen olevan velvollinen maksamaan vieraan tytön kustannuksia.
Kommentit (112)
Oletpa ollut ystävällinen! Hiukan tuo hyväksikäytöltä haiskahtaa, jos vanhempi ei muka ikinä tajua tarjota osuutta kustannuksista. Onko sinulla äidin puhelinnumeroa? Minä laittaisin viestin, esim. että Hei, olimme kaupungilla ja ostin tyttärellesi hampurilaisen. Laitatko 5,50 € minulle vaikka mobilepaylla.
Hei Maijan äiti. Olisiko Maija kiinnostunut tulemaan leffaan kanssamme ensi perjantaina? Leffarahaa tarvittaisiin X euroa ja syömiseen olisi hyvä varata hänelle mukaan noin Y euroa.
Koita kestää. Itse olet heidät tavalle opettanut, vaikka se nyt tympiikin.
Ei kestä monta vuotta lapsuus.
Laita lapsen äidille etukäteen viestiä. Tyyliin: ollaan menossa uimahallin ja sen jälkeen hampurilaisille. Haluaako "Ella" lähteä mukaan? uimahallilippu maksaa 5€ ja esim. Lasten ateria 6,90€.
Voiko laittaa viestin sille äidille, että menemme paikkaan x, voisiko ottaa omaa rahaa mukaan? Meillä on ollut erilainen ongelma, kun naapurin lapset juoksi syömässä välipalan lähes joka päivä. Minä ja mieheni oltiin usein töissä ja lapsi kuljetti kaverit mukanaan. Sitten tein ihan stopin sille touhulle, että ei saa tuoda niitä lapsia meille, menkööt kotiinsa syömään koulun jälkeen. Esim. välipalakeksejä jos ostin 10 kpl paketin, ne oli syöty parissa päivässä, samoin tuntui kelpaavan banaanit ja lämpimät voileivät. Kävi ilmi, ettei niillä ole kotonaan oikein mitään välipalaa ikinä. No, ajattelen näin, että se on niiden perheen valinta. Ehkä ne vanhemmat haluaakin, että se päivällinen on pääruoka. Tiedän hyvin, että heillä tehdään joka päivä kunnon lämmin ruoka, eivätkä ole käsittääkseni edes köyhiä, mutta kaikki ei harrasta noita välipaloja. Silti ei meille tarvitse tulla syömään kaappia tyhjäksi joka päivä koulun jälkeen.
Omassa lapsuudessa oli samanlaista. Kaverin perhe ei koskaan tarjonnut mulle edes ruokaa kun olin kylässä. Kun taas kaveri oli meillä yhteensä useita kymmeniä kertoja viikonloppuisin yötä ja kaikki ruuat ja herkut maksettiin hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Hei Maijan äiti. Olisiko Maija kiinnostunut tulemaan leffaan kanssamme ensi perjantaina? Leffarahaa tarvittaisiin X euroa ja syömiseen olisi hyvä varata hänelle mukaan noin Y euroa.
Tämä juuri. Pyydät etukäteen mitä tarvitsee ja jos äiti ei anna niin sitten tyttö ei tule mukaan maksullisiin juttuihin.
Vierailija kirjoitti:
Oletpa ollut ystävällinen! Hiukan tuo hyväksikäytöltä haiskahtaa, jos vanhempi ei muka ikinä tajua tarjota osuutta kustannuksista. Onko sinulla äidin puhelinnumeroa? Minä laittaisin viestin, esim. että Hei, olimme kaupungilla ja ostin tyttärellesi hampurilaisen. Laitatko 5,50 € minulle vaikka mobilepaylla.
Minä pitäisin tuota kyllä härskinä jos minulta jälkikäteen karhuttaisiin jotain rahaa, jonka käytöstä en ole mitenkään päättänyt. Ennemmin viestiä siinä kohtaa kun vasta suunnitellaan sinne hampurilaiselle menoa.
Ei se lapsi välttämättä kerro äidilleen mitä olette tehneey tai voi ainakin jäädä välistä, että kävivät hampurilaisella. Laitat etukäteen viestin, että suunnittittelette tällaista ohjelmaa ja voisitko laittaa X euroa ruokailuun.
Hankala tilanne, äiti voi ottaa itseensä helposti ja suuttua. Ymmärrän täysin, että kyse on enemmän periaatteesta kuin sinänsä rahasta. Voisitko kokeilla vaikka, että meilta lähtee lapsilauma käymään paikassa xx - jokaista lasta pyydetään osallistumaan esimerkiksi vitosella - ymmärtäisikö vihjeen? Näin et osoittaisi sormella suoraan äitiin.
Pelkkää hyväksikäyttöä. Toisaalta, jollet kerro etukäteen että olette menossa jonnekin niin eihän se kaveri osaa ottaa rahaa mukaan. Äippä taas voi ajatella että sinä aikuisena ihmisenä saat suusi auki ja osaat pyytää rahaa jos olet sitä vailla. Itse voit ajatella että pitäisi osata tarjota mutta ei se niin mene. Ihmiset ajattelee eri tavalla.
Voit avata suusi kuten aikuiset ja sanot, että otatte kaverin mukaan mielellään jatkossakin mutta tästä lähtien lapsen pitää maksaa omat kulunsa. Toinen vaihtoehto on, että lähetät kaverin kotiinsa aina kun lähdette perheenä jonnekin maksulliseen paikkaan. Jälkimmäinenkin voi olla kaverin vanhemmille sopiva vaihtoehto eikä asiasta tarvitse enempää keskustella. Sun lapselle ja sen kaverille ehkä tylsempi vaihtoehto mutta itse en ainakaan suostuisi maksamaan jonkun toisen kakaran kuluja jatkuvasti, oli siihen varaa tai ei. Joo jonkun jätskitötterön voin vielä maksaa mutta siihen se jäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pitäisin tuota kyllä härskinä jos minulta jälkikäteen karhuttaisiin jotain rahaa, jonka käytöstä en ole mitenkään päättänyt. Ennemmin viestiä siinä kohtaa kun vasta suunnitellaan sinne hampurilaiselle menoa.
Samaa mieltä, että ehdottomasti pitää laittaa etukäteen viestiä eikä jälkikäteen.
Vierailija kirjoitti:
Tätä ehdotan myös. Näin minä teen ja hyvin toimii.
Vierailija kirjoitti:
Hankala tilanne, äiti voi ottaa itseensä helposti ja suuttua. Ymmärrän täysin, että kyse on enemmän periaatteesta kuin sinänsä rahasta. Voisitko kokeilla vaikka, että meilta lähtee lapsilauma käymään paikassa xx - jokaista lasta pyydetään osallistumaan esimerkiksi vitosella - ymmärtäisikö vihjeen? Näin et osoittaisi sormella suoraan äitiin.
No sittenpähän ottaa itseensä ja suuttuu.
Onko mitään vastavuoroista? Käykö esim.lapsesi kaverilla ja syö siellä?
Siis meillä 12v tyttö sopii itse kavereiden kanssa ennen minnekään menoa, että mitä joku maksaa, jos siis vaikka tulevat meidän kyydissä. Eli kaverit tietävät sitten ottaa rahat mukaan ja maksaa itsensä sisään tai ostaa ruokaa. Ei kai teilläkään Hoplop tai leffa tule yllätyksenä että olette jossain ja keksitte sinne lähteä yks kaks ja vielä siten, että kaverikin sattuisi olemaan mukaan?
Tai sitten kysyn etukäteen kavereiden äideiltä (minulla on usean puhelinnumero), että miten maksut hoidetaan ja joskus laitetaan jälkikäteen rahat tilille, jos onkin maksettu jonkun puolesta.
Eli eikö teilläkin tyttö voisi itse sopia kaverin kanssa, että olemme menossa sinne ja sinne ja maksaa tämän verran. Kysy äidiltäsi saatko rahat mukaan vai maksaako hän jälkikäteen äidilleni. Jos kaveri ei tätä tee jostain syystä, niin sitten ei voi mukaan lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Jälkikäteen pyytäminen ei ole oikein. Silloin vanhempi ei voinut itse päättää onko heidän perheellä varaa tuohon. Etukäteen kysyttynä asia olisi ok!
Älä ota vierasta tyttöä mukaan näihin menoihin. Jos on teillä käymässä silloin, kun olette lähdössä, sanot, että nyt sun Maija täytyy lähteä kotiin, me lähdetään asioille, kauppaan, uimaan tai mitä ikinä se sit onkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni olisi parempi pyytää etukäteen.
Voiko lapsesi mennä ystäbän luo kylään. Tai voisiko lähteä jonnekin tapahtumaan mukaan. Älä anna rahaa mukaan. Kokeeksi miten käy.