Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sanoa kauniisti, että tyttären ystävä voisi maksaa osuutensa?

Vierailija
06.10.2024 |

Minulla on 10 v. tytär, jonka paras ystävä on vuosien ajan ollut meidän mukana milloin missäkin. Hän asuu äitinsä kanssa ja äiti tekee vuorotyötä, osa-aikaisesti. On alkanut ärsyttää, kun ikinä ei tarjota rahaa, jos me ostetaan jotain. Ei tarvitse olla iso hankinta, mutta esim. eilen maksoin hampurilaisaterian. Maksoin tietenkin, koska meitä oli 4 ihmistä kaupungilla ja päätettiin poiketa syömään. Vai olisiko joku niin sydämetön, että antaa lapsen katsoa vierestä kun muut syö?

Kun minun omat lapseni ovat olleet jossain jonkun kaverinsa perheen mukana, esim. kylpylässä tai vaikka Hoplopissa, minä aina laitan rahan, että lapset kustantavat omat menonsa, siis pääsymaksut ja ruuat lähinnä. Minusta se on reilua ja kohtuullista. Ajattelin eilen, että ostan hampurilaisaterian kyllä, mutta miksei voisi edes joskus tarjota rahaa, kyllähän tyttö kertoo äidilleen, mitä ollaan tehty. Olen vuosien mittaan tarjonnut myös leffalippuja, erääseen konserttiin lipun, uimahallin pääsymaksun useamman kerran jne. En uskalla sanoa tuon tytön äidille, että hyväntekeväisyys loppuu meidän puolelta.

Miten tällaisen toiveen voisi esittää loukkaamatta? Että jatkossa maksaisi omat kulunsa. Minun oma tyttäreni ei osaa edes ajatella, ettei tämä ihan oikein mene. Hän sanoi kesällä, että meidän äidillä on rahaa maksaa (käytiin kotieläinpihalla). Ei kyse ole siitä, että vararikkoon jouduttaisiin, vaan siitä, etten minä koe meidän perheen olevan velvollinen maksamaan vieraan tytön kustannuksia.

Kommentit (112)

Vierailija
101/112 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiasta on puhuttava etukäteen. Nimittäin jos äidillä rahat vähissä niin kyllä hän tahtoo ettei tyttö tule teidän mukaan koska tulee kuluja. Aikuiset lapset mulla ja tiedän että aina on näitä hyväksikäyttäjiä. Varsinkin kun tilanne menee jo pitkälle niin sitä vaikeampi on asioista sopia.

Vierailija
102/112 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ihmetyttää, eivätkö parhaiden kavereiden perheet tunne toisiaan sen vertaa, että tällaiset menot ja menemiset sekä se, mitä niistä molemmin puolin ajatellaan, olisi jo tulleet ihan luonnostaan puheeksi? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/112 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän ihmetyttää, eivätkö parhaiden kavereiden perheet tunne toisiaan sen vertaa, että tällaiset menot ja menemiset sekä se, mitä niistä molemmin puolin ajatellaan, olisi jo tulleet ihan luonnostaan puheeksi? 

Kyllä se tunteminen on pintapuolista.

Vierailija
104/112 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tytölle onkin rahaa annettu mutta pitää sen piilossa kun on huomannut että aikuiset aina maksaa eivätkä kysele olisiko itsellä. Tiukenna linjaa, ap, muuten tuo lusmuilu ei lopu. 

Vierailija
105/112 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MInä haluaisin tietää, miksi se vieras lapsi otetaan mukaan kaupungille, jos jo etukäteen ollaan naama norsunv:lla, koska joudutaan maksamaan ruokansa. Eikö olisi reilumpaa jättää maksulliset menot väliin tuollaisina päivinä, tuskin ne yllätyksinä tulevat.

Omalle lapselle voi ihan hyvin sanoa, että lauantaina on perhepäivä, Liisa ei voi silloin tulla meille. Liisan äiti sitten miettii, meneekö Liisa mummolaan vai kummille. Ongelmia tulee todennäköisesti siitä, että omalla lapsella on perhepäivänä tyyyylsääää ilman kaveria.

Ap ei ole sinut oman köyhyytensä kanssa. Haluaa esittää anteliasta ja vieraanvaraista, mutta hänellä ei ole todellisuuessa varaa siihen, ja siksi kiukku purkaantuu vieraan lapsen äitiin

Minusta kuulostaa että sinä et ole sinusi oman köyhyytesi kanssa kun leimaat toisen köyhäksi vaikkei hän mitenkään sellaista kuvaa antanut, päin vastoin. 

Sinulle tekisi hyvää ymmärtää että ei ne paremmin toimeentulevat perheet oikeasti halua kustantaa toisten lapsille jatkuvasti hupijuttuja vaikka kuinka niin toivoisit. He kustantavat jo riittävän paljon verojen kautta.

Näin sivusta. 

Vierailija
106/112 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeetä on touhu. Hyväksikäyttöä..

Vierailija
107/112 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on nyt hiukan outoja olettamuksia. Emme me yllättäen poikkea konsertteihin tai elokuviin, kotieläinpihalla vietetystä iltapäivästä puhumattakaan. Etukäteen ne on suunniteltu. Tietenkin tyttäreni ystävä pyytää luvan kotoaan, kuten varmasti yleinen tapa on, eikä livahda salaa mukaan, Minun syytänihän tämä enimmäkseen on, kun en ole tohtinut ottaa raha-asioita puheeksi. Esimerkiksi tuo kotieläinpihan käynti oli sovittu hänen äitinsä kanssa, kun kävi hakemassa tyttöä meiltä ja ovella siitä juteltiin, koska tytöt halusivat lähteä yhdessä ja sovittiin, että syödään siellä (paikassa myynnissä lounasta). En tarkoita, etteikö siinä tilanteessa olisi voinut pyytää laittamaan rahaa mukaan, mutta tässä tosiaan nyt vuosien ystävyys tytöillä ja koen vaikeaksi ottaa asiaa esille.

En tiedä heidän raha-asioistaan, enkö aio sellaista kysellä, koska se menee liiallisuuksiin. Täysin normaalit vaatteet heillä on, ja harrastuskin, eikä minulla ole syytä olettaa, etteivätkö rahat riitä peruselämiseen.

-ap

Vierailija
108/112 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku puhui noista välipaloista. Meille tulee usein lasten kavereita suoraan koulusta ja varaudun tähän ostamalla ihan vain leipää ja leivänpäällisiä. En niitä kalliita välipalapatukoita.

Minusta ei kyllä perheen tarvitse muuttaa välipalatottumuksiaan vain siksi, että naapurin lapset tulee joka päivä välipalalle. Menkööt omaan kotiinsa syömään, eihän niillä pitkä matka sinne ole. Meillä annetaan naapureille herkkuja synttäreillä ja jos sattuu olemaan vaikkapa lettujenpaistopäivä, mutta kyllä se tahtotila on, että syövät omassa kodissaan. Ei ole ongelmaa vetää tuohon rajoja.

Kauempana asuvat kaverit on ihan eri asia, jos tulevat kylään, eikä meillä ikinä ole kukaan kaveri joka päivä käynyt. Vastavuoroisuus on se juttu. Ja aina jos ollaan menossa jonnekin, pyydetään, että kaveri ottaa rahaa tai pankkikortin mukaan. Tietysti tarjoan, jos yllättäen poiketaan jonnekin, mutta harvinaista se on.

Vierailija
109/112 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika yleistä se on, että jonkun vanhemmat olettaa toisten maksavan. Meillä oli koriksessa yksi pelaaja, joka kulki kyydeillä peleihin. Ajoin useinkin 22 km tämän kaverin kotiin ja sieltä 22 km takaisin keskustaa kohti ja sitten peliin. Jos pelin jälkeen pysähdyttiin vaikka huoltoasemalla, oma lapsi osti yleensä jotain syömistä ja ne maksoin, samoin muut kyydissä olleet ostivat itse, jos oli useampi kyydittävä. Tämä yksi mielellään kyllä otti jotain, esim. subin tai hodarin ja juomista, jos kysyin, onko nälkä, haluatko jotain. Ikinä ei ollut mukana rahaa eikä eväitä. Minulle se on ihan sama, osaako ottaa eväät mukaansa vai ostaako matkalta jotain, mutta kyllä yleensä ihmisten järki sanoo, että jos pelireissulle haetaan kotoa klo 07.30 ja palataan takaisin klo 12 tai jopa klo 13 jälkeen, niin pelin aikana on saattanut kulua paljon energiaa ja nälkä voi vaivata.

Jossain vaiheessa ymmärsin, että niiden vanhempien kyky ennakoida asioita on aika lapsen tasolla. Miten me lopulta ratkaistiin tuo asia, niin aloin laittaa viestiä jo peliin lähtöä ennen, että ottaako pelaaja mukaan eväät vai haluaako ostaa jotain paluumatkalla. Sen jälkeen oli aina omat rahat mukana. Enkä sillä sano, etteikö he olisi tehneet osuuttaan seuran ja joukkueen puolelle, koska kyllä heidän perhe osallistui jos oli talkoita tai Kakkutukku-myyntiä yms. Jotkut ei vaan ehkä osaa ajatella raha-asioita toisen näkökulmasta, jos ei suoraan sano (tai anna vaihtoehtoja toimimiseen).

Vierailija
110/112 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäresi on sanonut kaverilleen että kyllä äiti maksaa. Hänelle sinun pitää se puhuttelu antaa, että jatkossa sanoo että äiti ei maksa. Kaverin äitikin luulee että kaikki ok koska tyttäresi varmaan sanonut hänellekin että äiti mielellään maksaa.

Vierailija
111/112 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttäresi on sanonut kaverilleen että kyllä äiti maksaa. Hänelle sinun pitää se puhuttelu antaa, että jatkossa sanoo että äiti ei maksa. Kaverin äitikin luulee että kaikki ok koska tyttäresi varmaan sanonut hänellekin että äiti mielellään maksaa.

Sinä oletat tuntevasi tuon toisen tytön äidin. Se on ongelma, jos alkaa tulkita, mitä joku toinen aikuinen ihminen ajattelee. On olemassa lokkeja. Eivät kaikki ole reiluja. Eikä kaikilla ole rahaa. Voi hyvin olla, että sen toisen tytön äiti luulee, että se on ok, että toiset maksavat. Toisaalta ihan yhtä hyvin voi olla, että se ei luule asian olevan ok, mutta pääsee helpommalla, kun ei ala edes kysellä, onko se ok, että toisen perhe maksaa. Minulla on aikoinaan käyty hieronnassa ilmaiseksi. Olen siis fysioterapeutti ja kävin myös hierojakoulun 2000-luvun alussa, kun odottelin ft-opiskelupaikkaa. Yksi perhe (pojan kaverin perhe) alkoi käydä hieronnoissa, aina jotain jumia tai kiputilaa, voitko katsoa. Sain tyyliin kahvipaketin tai kukkia vastalahjaksi. Kahvipaketin hinnalla alkaa tehdä jotain puolen tunnin hierontaa, niin eihän siinä ole mitään järkeä. Lokkeilua pelkästään. Ilmoitin ystävällisesti, että tässä olisi hierominen numeroita, joita voisin suositella, ja verhosin sen vieläpä niin, että kun tuo sinun kiputila alkaa olla niin hankala, olisi hyvä ottaa vaikka sarjana hierontoja. Ei tullut enää pyyntöjä vähän avara jumeja, ei perheen isältä eikä äidiltä.

Vierailija
112/112 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiasta on puhuttava etukäteen. Nimittäin jos äidillä rahat vähissä niin kyllä hän tahtoo ettei tyttö tule teidän mukaan koska tulee kuluja. Aikuiset lapset mulla ja tiedän että aina on näitä hyväksikäyttäjiä. Varsinkin kun tilanne menee jo pitkälle niin sitä vaikeampi on asioista sopia.

Sitähän se ap kysyi, että miten toiveen voi esittää kauniisti, että jatkosss maksaisi oman osuutensa. Jatkossa tarkoittaa suomen kielessä, että tulevissa tilanteissa. Sinä vaan sanot, että kun tilanne menee jo pitkälle, niin vaikeampi sopia asioista. Ja mitään ratkaisua et anna, todistat vaan samat asiat, mitä kaikki aloituksen lukeneet ovat kyllä tajunneet ja osanneet itsekin lukea.

Minä tarjoan ratkaisuksi yksinkertaisesti sitä, että  älä ota sitä tyttöä mukaan. Jos olette menossa konserttiin tai leffaan ja tytöt vinkuvat, että saako kaveri tulla myös, äiti pliis, niin sanot, että kaverin pitää pyytää omalta äidiltään, suostuuko ostamaan lipun. Sittenhän se selviää, onpa rahaa ja onko äiti valmis sitä laittamaan kulttuurimenoihin. Sama juttu uimahallin kanssa: pyydä kysymään kaverin äidiltä, ostaako hän lipun. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi