Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sanoa kauniisti, että tyttären ystävä voisi maksaa osuutensa?

Vierailija
06.10.2024 |

Minulla on 10 v. tytär, jonka paras ystävä on vuosien ajan ollut meidän mukana milloin missäkin. Hän asuu äitinsä kanssa ja äiti tekee vuorotyötä, osa-aikaisesti. On alkanut ärsyttää, kun ikinä ei tarjota rahaa, jos me ostetaan jotain. Ei tarvitse olla iso hankinta, mutta esim. eilen maksoin hampurilaisaterian. Maksoin tietenkin, koska meitä oli 4 ihmistä kaupungilla ja päätettiin poiketa syömään. Vai olisiko joku niin sydämetön, että antaa lapsen katsoa vierestä kun muut syö?

Kun minun omat lapseni ovat olleet jossain jonkun kaverinsa perheen mukana, esim. kylpylässä tai vaikka Hoplopissa, minä aina laitan rahan, että lapset kustantavat omat menonsa, siis pääsymaksut ja ruuat lähinnä. Minusta se on reilua ja kohtuullista. Ajattelin eilen, että ostan hampurilaisaterian kyllä, mutta miksei voisi edes joskus tarjota rahaa, kyllähän tyttö kertoo äidilleen, mitä ollaan tehty. Olen vuosien mittaan tarjonnut myös leffalippuja, erääseen konserttiin lipun, uimahallin pääsymaksun useamman kerran jne. En uskalla sanoa tuon tytön äidille, että hyväntekeväisyys loppuu meidän puolelta.

Miten tällaisen toiveen voisi esittää loukkaamatta? Että jatkossa maksaisi omat kulunsa. Minun oma tyttäreni ei osaa edes ajatella, ettei tämä ihan oikein mene. Hän sanoi kesällä, että meidän äidillä on rahaa maksaa (käytiin kotieläinpihalla). Ei kyse ole siitä, että vararikkoon jouduttaisiin, vaan siitä, etten minä koe meidän perheen olevan velvollinen maksamaan vieraan tytön kustannuksia.

Kommentit (112)

Vierailija
41/112 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletpa ollut ystävällinen! Hiukan tuo hyväksikäytöltä haiskahtaa, jos vanhempi ei muka ikinä tajua tarjota osuutta kustannuksista. Onko sinulla äidin puhelinnumeroa? Minä laittaisin viestin, esim. että Hei, olimme kaupungilla ja ostin tyttärellesi hampurilaisen. Laitatko 5,50 € minulle vaikka mobilepaylla.  

Minä pitäisin tuota kyllä härskinä jos minulta jälkikäteen karhuttaisiin jotain rahaa, jonka käytöstä en ole mitenkään päättänyt. Ennemmin viestiä siinä kohtaa kun vasta suunnitellaan sinne hampurilaiselle menoa.

"Hei, olimme tyttäresi kanssa ravintolassa, söimme maittavat sisäfilepihvit ja palanpainikkeeksi pullo Dom Perignonia, hyvää oli. Tyttäresi osuus 299€, laita vaikka mobilepaylla, kiitos"

Vierailija
42/112 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletpa ollut ystävällinen! Hiukan tuo hyväksikäytöltä haiskahtaa, jos vanhempi ei muka ikinä tajua tarjota osuutta kustannuksista. Onko sinulla äidin puhelinnumeroa? Minä laittaisin viestin, esim. että Hei, olimme kaupungilla ja ostin tyttärellesi hampurilaisen. Laitatko 5,50 € minulle vaikka mobilepaylla.  

Jälkikäteen rahan pyytäminen on typerää käytöstä. Et voi päättää toisen puolesta, että on ok tuhlata x määrä rahaa vaikka ulkonasyömiseen.

Maksullisiin menoihin osallistumisesta pitäisi sopia etukäteen, jolloin kaverin vanhemmalla on mahdollisuus päättää onko heillä varaa siihen. Ja lapsi jättää osallistumatta, mikäli perheen budjetti on liian tiukilla ulkonasyömiseen ja muuhun huvitteluun

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/112 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaisin, että Liisa ei ole kysynyt lupaa lähteä kaupungille eikä hänellä ollut lupaa hampurilaiseen, seuraavalla kerralla kysy minulta lupa etukäteen. Mitään maksua olisi turha odotella jostain sellaisesta, minkä toinen aikuinen on ihan itse päättänyt ostaa sopimatta olettamaksa maksajan kanssa.

Vierailija
44/112 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo on yksipuolista eikä kaverin vanhempi ikinä tarjoa mitään, ensi kerralla sanoisin, että lapsi on tervetullut teidän mukaan mihin olettekin menossa, mutta laita 5€ ruokarahaa mukaan.

Toisaalta ymmärrän kyllä, että ihmisillä on erilaisia rahatilanteita ja ei kaikilla ole varaa käydä hampurilaisilla ikinä. Omalla lapsellani on yksi tällainen kaveri. Hän saattaa käydä meidän mukana eri paikoissa ja mielelläni maksan. Oma lapseni käy tällä kaverilla sitten taas yökylässä, leffailloissa kotona, leipomassa, pelaamassa jne. Ei maksullisissa paikoissa, mutta kaverin äiti taas investoi omaa aikaansa. Mun mielestä tämä toimii hyvin näin. Mutta toki sinä tiedät teidän tilanteen parhaiten; jos se on epäreilu, se on epäreilu, mutta reiluus voi tulla investoimalla eri asioita omien resurssien mukaan.

Vierailija
45/112 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko hyväntekeväisyytesi maksaa per kk ?

Vierailija
46/112 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan sen tytön äiti edes ajatellut asiaa? 

Vierailija
47/112 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapset olivat pieniä ja käytiin jossain syömässä tai huvittelemassa ja silloin tällöin tuli lapsen kaveri tai kavereita mukaan, niin ilman muut maksoin kaikkien menot.

Päinvastaisessa tapauksessa meidän lapsi sai joskus maksaa omat menonsa, mutta minusta se oli ihan ok; ajattelin että ehkä heillä oli tiukkaa rahasta. 

Ei näistä kannata nillittää, tuo aika ei kestä kauaa.

Tuollaiset viestit, jossa ilmoitetaan että maksettiin Hese-ateria teidän lapselle 9,90 e , laittakaa vaikka mobilepaylla rahat, on aika mûlkkuviesti.

Vierailija
48/112 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jälkeenpäin ei noin voi tehdä. Ei voi tietää kuinka tiukka rahatilanne toisella on. Yhden hampurilaisaterian hinnalla syövät sekö äiti että tytär jauhelihasoppaa kotona. Etukäteen voi esittää, mitkä kustannukset tulevat olemaan, jolloin tytön äiti voi sanoa, ettei tytöllä ole mahdollisuutta  lähteä kaverin mukaan.

ja äitiä voi jopa ärsyttää kun lapsi viedään hampurilaiselle ja hänellä on ruoka odottamassa,mutta ei kehtaa sanoa

Vierailija
49/112 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan reilusti sanot, että teidän taloudellinen tilanteenne ei kestä hänen tyttärensä kuluja, eli joudutte valitettavasti poistamaan hänet tapahtumista, ellei äiti halua maksaa tytöstä aiheutuvia kuluja. Sinua selvästi hävettää köyhyytenne, minkä vuoksi olet vihainen. Ei sitä tarvitse hävetä, ihan reippaasti voi olla avoin ja antaa tilanteen edetä siitä niinkuin on varaa: joko tyttö jää kotiin tai äiti maksaa. Tuskin hän pitää teitä hirveän moukkina, kaikilla on omat rajoitteensa ja teillä ne ovat rahat

Vierailija
50/112 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisenä lapsena pyydän, että sopikaa raha-asiat aikuisten kesken.

Olin köyhän perheen lapsi, ei mulla koskaan ollut rahaa mukana. Kyllä jännitti, kun kaverilla ollessani kaverin vanhemmat alkoivat puhua pizzan tilaamisesta tai hampparilla käynnistä. Pelkäsin että joudun maksamaan ja olisihan se noloa sanoa ettei rahaa ole.

Lapsena en ymmärtänyt sitä, että toisissa perheissä hamppariaterian ostaminen koko porukalle on ihan pikkujuttu. Meidän perheelle se oli viikon ruokaraha.

Vierailija
51/112 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen äiti vie lapsensa kaverin konsertteihin, leffaan, syömään, uimahalliin kysymättä ensin lupaa lapsen vanhemmilta? Jos omin lupinesi raahaat niin silloin myös maksat itse. En koskaan kehtaisi olla rahaa vailla, jos olisin ITSE päättänyt jotakin ostaa/tarjota. Eikö sinulle ole opetettu minkäänlaisia käytöstapoja?

t. Kolmen jo aikuisen lapsen äiti

Vierailija
52/112 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaisin, että Liisa ei ole kysynyt lupaa lähteä kaupungille eikä hänellä ollut lupaa hampurilaiseen, seuraavalla kerralla kysy minulta lupa etukäteen. Mitään maksua olisi turha odotella jostain sellaisesta, minkä toinen aikuinen on ihan itse päättänyt ostaa sopimatta olettamaksa maksajan kanssa.

Siinä tapauksessa paras tapa on pyytää lasta ennen minnekään lähtöä ilmoittamaan äidilleen paljonko uinti, konsertti, elokuvat, hampurilaiset tmv. maksaa ja sopimaan voiko lähteä + ottamaan rahat mukaan.

Vierailija
53/112 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten joku voi alapeukuttaa aloitusta??? Kiittämättömyys on maailman palkka sanoo sananlaskukin. Eli ilmeisesti noita, jotka hyötyvät muista on aina ollut. Tuohon tilanteeseen joutuu hieman vahingossa, koska ajattelee, että kaikki ovat tasapuolisia. Näin ei ole eli vinkiksi muille: pyytäkää oma osuutenne heti alusta lähtien takas. Vuorotellen kuskataan tai maksetaan.

Ehkä alapeukut tulee siitä, että kuvittelet voivasi päättää toisen perheen rahankäytöstä. Fiksu sopii maksullisista menoista etukäteen, jolloin kaverin vanhempi voi rahatilanteesa mukaan päättää mihin lapsi voi osallistua

Vierailija
54/112 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInä haluaisin tietää, miksi se vieras lapsi otetaan mukaan kaupungille, jos jo etukäteen ollaan naama norsunv:lla, koska joudutaan maksamaan ruokansa. Eikö olisi reilumpaa jättää maksulliset menot väliin tuollaisina päivinä, tuskin ne yllätyksinä tulevat.

Omalle lapselle voi ihan hyvin sanoa, että lauantaina on perhepäivä, Liisa ei voi silloin tulla meille. Liisan äiti sitten miettii, meneekö Liisa mummolaan vai kummille. Ongelmia tulee todennäköisesti siitä, että omalla lapsella on perhepäivänä tyyyylsääää ilman kaveria.

Vierailija
55/112 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MInä haluaisin tietää, miksi se vieras lapsi otetaan mukaan kaupungille, jos jo etukäteen ollaan naama norsunv:lla, koska joudutaan maksamaan ruokansa. Eikö olisi reilumpaa jättää maksulliset menot väliin tuollaisina päivinä, tuskin ne yllätyksinä tulevat.

Omalle lapselle voi ihan hyvin sanoa, että lauantaina on perhepäivä, Liisa ei voi silloin tulla meille. Liisan äiti sitten miettii, meneekö Liisa mummolaan vai kummille. Ongelmia tulee todennäköisesti siitä, että omalla lapsella on perhepäivänä tyyyylsääää ilman kaveria.

Ap ei ole sinut oman köyhyytensä kanssa. Haluaa esittää anteliasta ja vieraanvaraista, mutta hänellä ei ole todellisuuessa varaa siihen, ja siksi kiukku purkaantuu vieraan lapsen äitiin

Vierailija
56/112 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on saanut runsaasti hyviä neuvoja, joista ainakin yhden otan meillä käyttöön.

Poika pääseee koulusta klo 14, minä olen töistä kotona klo 17. Tässä välissä on melkein 3 tuntia ns. kaveriaikaa, koska yksin on kurjaa ja kaverit mielellään meillä, koska paikalla ei ole aikuisia. Mukaan eksyy aina muutama, joka ei usko poikaani, joten sieltä syödään jääkaapista juustot ja makkarat, juodaan maito ja tongitaan kaappeja, josko löytyisi herkkuja. Taidankin laittaa meillä käymiset maksullisiksi, 10 e pitää antaa pojalle jo ennen kuin pääsee sisälle ja toinen 10 e, jos meillä on sotkuista, kun kotiudun. Kaveruus on maksullinen asia, ei kukaan halua kotiinsa sellaisia lapsia, jotka eivät maksa syömisiään.

Vierailija
57/112 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan reilusti sanot, että teidän taloudellinen tilanteenne ei kestä hänen tyttärensä kuluja, eli joudutte valitettavasti poistamaan hänet tapahtumista, ellei äiti halua maksaa tytöstä aiheutuvia kuluja. Sinua selvästi hävettää köyhyytenne, minkä vuoksi olet vihainen. Ei sitä tarvitse hävetä, ihan reippaasti voi olla avoin ja antaa tilanteen edetä siitä niinkuin on varaa: joko tyttö jää kotiin tai äiti maksaa. Tuskin hän pitää teitä hirveän moukkina, kaikilla on omat rajoitteensa ja teillä ne ovat rahat

Kuulostat henkilöltä, joka maksattaa aina kaiken muilla.

Vierailija
58/112 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap sinulla ei ole varaa maksaa lapsesi kaverin leffoja ja hampurilaisaterioita, niin tehkää nuo oman perheenne kesken! Älä todellakaan lähetä jälkikäteen mitään laskuja, paljonko tarjosit lapsen kaverille tällä kertaa!

Vierailija
59/112 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ei ole sinut oman köyhyytensä kanssa. Haluaa esittää anteliasta ja vieraanvaraista, mutta hänellä ei ole todellisuuessa varaa siihen, ja siksi kiukku purkaantuu vieraan lapsen äitiin

Miksi itse olet niin kiukkuinen siitä, että joku ei maksakaan kaikkea sinun puolestasi?

Vierailija
60/112 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on saanut runsaasti hyviä neuvoja, joista ainakin yhden otan meillä käyttöön.

Poika pääseee koulusta klo 14, minä olen töistä kotona klo 17. Tässä välissä on melkein 3 tuntia ns. kaveriaikaa, koska yksin on kurjaa ja kaverit mielellään meillä, koska paikalla ei ole aikuisia. Mukaan eksyy aina muutama, joka ei usko poikaani, joten sieltä syödään jääkaapista juustot ja makkarat, juodaan maito ja tongitaan kaappeja, josko löytyisi herkkuja. Taidankin laittaa meillä käymiset maksullisiksi, 10 e pitää antaa pojalle jo ennen kuin pääsee sisälle ja toinen 10 e, jos meillä on sotkuista, kun kotiudun. Kaveruus on maksullinen asia, ei kukaan halua kotiinsa sellaisia lapsia, jotka eivät maksa syömisiään.

Toinen vaihtoehto on, että pidät kirjaa käynneistä ja kuun lopussa aina laitat niiden kavereiden vanhemmille sen noin 100-150 euron laskun näistä käynneistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän