Millä tavoilla olet vanhanaikainen?
Itse en ole koskaan tilannut woltista mitään, ostan junalippuni ärrältä ja ikävöin aikaa, kun ratikkalipun pystyi ostamaan tekstarilla.
En pidä nykyisestä sovelluksien maailmasta ja vihaan nykymusiikkia autotuneineen. En ole whatsappissa enkä instagramissa. Lista jatkuisi vaikka kuinka.
Entä te?
Kommentit (338)
En ole hylännyt mihinkään koulussa opittua kaunokirjoitusta, vaan ylläpitänyt sitä taitoa päivittäin ja pyrkinyt jopa kehittämään ja laajentamaan sitä esim. opettelemalla lisäksi erilaisia ns. korutekstien tekstaustyylejäkin. (esim, lahjojen ,onnittelukorttien toivotusten, adressien ym. laatimiseen ystäville ja sukulaisille.) Kirjoitan päivittäiset ostoslistanikin lapuille kaunolla (ja teen sen kohtalaisen nopeastikin jo)
Rakastan aviomiestäni ja olen hänelle uskollinen. Ja hän toimii samoin minun kanssani. Naimisiin menimme 30 v. sitten. Lupasimme tahtoa rakastaa, kunnes kuolema meidät erottaa.
Aina ei ole ollut sitä kuuluisaa myötämäkeä, mutta sitoutuminen on kestänyt.
Olen ylpeä tästä asiasta. Ihmiset eroavat nykyään liian helposti.
Kirjoitan kaunoa, kunnioitan vanhuksia. Olen kohtelias. Pidän leivän aina oikein päin, kunnioitan Jumalan viljaa.
Ruokahävikkiä meillä ei tule, syön perunat kuorineen kesät, talvet.
En käy sunnuntaisin kaupassa, en tilaa kotiin ruokaa, vaan teen itse, alusta asti, esim hernekeiton.
En pue ruudukasta ja viirukasta samaan aikaan. Luen kirjoja, sanomalehtiä. Kudon sukkia, ostan tarjouksista kahvia yms
Pukeudun mukavuuden, oman maun mukaan, en ymmärrä muodista mitään. Leikkaan itse hiukseni. Tykkään käsityöammateista, olen puutarhuri.
Katson telkasta pääosin ykköstä, en mitään suoratoistopalveluja, striimauksia, katsomoa... en oikein tiedä edes mitä ne on.
Kuuntelen radiota
Jne
Kommunismi vapauttaa meidät porvareiden riistotoimista !
Katselen pitkin nokkavartta, kun kuulen nuoren naisen hokevan v-sanaa joka väliin. Niin whitetrashiä.
Olen uskollinen parisuhteessa sekä ystävyyssuhteissa. Olen ystävällinen ja arvostan hyviä käytöstapoja. Katson mielelläni vanhoja klassikkoelokuvia ja luen klassikkoromaaneja.
En kuvaa naamaani ja vartaloani someen muiden ihailtavaksi. En kirjoita saavutuksiani ja saamiani kehuja ja huonionosoituksiani sometileilleni. Pyrin olemaan vaatimaton mutta kuitenkin huomioimaan omat tarpeeni. Luen lähes päivittäin Raamatuntekstin ja käyn joskus kirkossa.
En koskaan tilaa ruokaa kotiin, vaan valmistan itse ruokani.
En kiroa ruokaani ravintolassa enkä kotona. Osaan pitää lasta sylissä kiroilematta kaiken aikaa. En tuputa roskaruokaa. En puhu päälle En tuijota kännykkää kyläillessä.
Mul o vieläkin käytös Sonyn korvalappustereot, jotka löysin kirpparilta 3:lla €: lla. Hyvin toimii ! Ja kasettejakin löytyy ! C-kasettejakin siis. Voin itse äänittää niihin, mitä ikinä haluan kuunnella. Niitä käytän vain matkoilla, kun matkustan esim mökille joka juhannukseksi. Vaik ne onki tippuneet muutaman kerran lattialle, ne toimivat hyvin. Ja sit mul o myös käytös kannettava CD-soitinkin. Sitä tosin en oo käyttänyt aikoihin..........ja cd-levyjäkin löytyy monta, myös cd-sinkkuja ! Harmi, ku ei enää edes prismas oo niitä olemassa......yhtään. Ei kaikki me NS vanha kansa osata tai edes haluta käyttää mitään ihmeen näitä uusia hököttimiä, kuten esim puhelimen kailotusta......vaik mulla onkin sellainen ja tabletti, niin ne ovat JA pysyvät täysin äänettömällä. Ohjelmiin saa tekstin. Ja ei siin menetä mitään juonta yms. Naurettavaa ! Sitä voi arvailla sekin on hauskaa. Kannattaa pitää muutkin ne puhelimet, tabletit ipadit yms täysin äänettömällä, kun katsotte mitä haluatte. Myös pelit !!!!! Me muut emme halua kuulla, mitä pelaatte TAI puhutte puhelimes jonku henkilön kans. Käyttäkee kuulokkeita ! Ne eivät ,aksa juurikaan mitään, ihan normaalit kuulokkeet käy. Ei tarvitse ostaa kalliimpia. Halvalla saa kunnon kamaa.
Vierailija kirjoitti:
Kommunismi vapauttaa meidät porvareiden riistotoimista !
iigor taas vauhdissa, muuta takaisin ihannemaahas putlerin seuraneidiksi
En ottanut koronarokotetta. En myöskään influenssarokotetta. Tosin minä en kuulukaan mihinkään riskiryhmään. Ja en myöskään käytä mitään lääkityksiä.
En kuuntele mukamusiikkia eli räppiä.
Sillä tavoin, että haluaisin kaikilla olevan riittävä elintaso ja ostovoima niinkuin ennen vanhaan ja että työpaikkoja olisi riittävästi kaikille
Sori siitä
En käytä älypuhelinta tai sosiaalista mediaa ja vihaan finglishiä. N36
Pulleat rintalihakset, karvainen rinta, leveät hartiat, hoikka, pitkät paksut vaaleat latvoista luonnonkiharat hiukset, litteähkö masu, lihaksikkaat käsivarret, lihakset näkyvät ihon alta. Naisten päät kääntyvät kun liikun kaupungilla kireässä paidassa. Joo ihan tyytyväinen ulkonäkööni olen.
Mutta työtä se on vaatinut ihan älyttömästi, kymmeniä tunteja liikuntaa viikossa. Enkä ole ulkonäön vuoksi liikkunut vaan terveyden, kaunis kroppa tulee sivutuotteena.
En juurikaan kiroile, en hyväksy v sanan käyttöä, nykyisin ihan yleinen lehdissä, televisiossa...
En vaan ymmärrä
Korjaan vaatteita, jopa tavallisia sukkia.
Olen kasvanut pienipalkkaisessa työläisperheessä, jossa kaikki käytettiin tarkasti loppuun ja korjattiin. Vaikka nykyään ei tarvitsisi korjata vaatteita niin on jäänyt tavaksi.
Luen kirjoja, sivistän itseäni. En käy missään titokeissa. Olen karvainen mies. Sheivaan toki pallini.
Pohjois-Suomen eli lapin kulttuurista opittua: antaa toiselle rauhan ja tilan eikä tuppaudu liian lähelle. Luonnosta nauttiminen. Arvostan ruska-aikaa, arvostan kaamosaikaa, arvostan revontulia, arvostan yötöntå yötä. Vaikka olen asunut 25 vuotta Etelä-Suomessa, en ole oppinut valittamaan räntäsateesta tai pimeydestä, koska kotoa on peräisin luonnon ja sään kunnioitus.
En osaa myöskään rakastella ja käyttää sellaista sanaa, koska se kuulostaa teennäiseltä ja epärehelliseltä. Pohjoisessa sanotaan: lähetäänkö naimhaan. Naiminen ei ole siellä mitenkään huono sana. Tosin ei siitä ole tapana puhua kylillä. Nuo rakastelu-hommat täytyy olla Oulun alapuolisia asioita. Ensimmäisen kerran kuulin koko sanan Tahdon rakastella sinua-laulusta, ja kyllä silloin lapsena mietti, onko se rakastelu sama kuin nainti tai lasten teko. Tietysti lapissa oli myös rumempia sanoja kuin naiminen, joka on siellä neutraali. Etelässä se taas on ilmeisesti rivo. Paneminen on minun korvaan ruma, enkä käyttäisi sanaa edes mieheni kanssa.
Pohjoisesta on jäänyt muutakin kuin luonnon ja ihmisen oman tilan kunnioitus. Olen vanhanaikainen kylässä käydessäni. Vien tuliaisia. Kun menin työkaverin tupareihin Helsingissä, vein kukkia, leipää ja suolaa. Jonkun mielestä vanhanaikaista ehkä? Muut vieraat toivat viinipulloja ja joku tuli tyhjin käsin. Lapissa ainakin minun lapsuudessa ja nuoruudessa aina vietiin tuliaiset, jos mentiin katsomaan uutta kotia, ja hyvin perinteisiä oli ne tuparilahjat. Usein syömistä, itse tehtyä. Sieltä kai se on minullekin jäänyt tavaksi.
En petä puolisoa enkä ole kiinnostunut muista miehistä, edes kännissä tai milloinkaan muutenkaan. Nyt ei tarvi sitten alkaa repimään pelihousuja, mutta tämä oikeasti on vanhanaikaista nykyään.
Opetan pojistani vahvoja miehiä niin fyysisesti kuin henkisestikin. En halua nähdä heidän hyytyvän heti ensimmäiseen ongelmaan elämässä tai tarttuvan pulloon kun vituttaa.
Harrastan sienestystä ja puutarhanhoitoa. Säilön talveksi kaikenlaista.
Sanon asiat niinkuin ne on. Sekin alkaa olla aika vanhanaikaista.
Minulla on joitain perinteitä, joita vaalin. Jouluna pitää olla aito joulukuusi. En voi sietää muovikuusia, etenkään jotain valkoista tai mustaa. Joulukuusi saa tuoksua havulle.
Vien haudalle kynttilöitä pyhäinpäivänä ja jouluna.
Ostan partiolaisten joulukalenterin joka vuosi. Lahjoitan joka vuosi myös tiettyihin keräyksiin, kun SPR:n nälkäpäivänä tai Pelastusarmeijan joulupatakeräykseen. Teen sen perinteen vuoksi, enkä siksi, että haluaisin näyttää ulospäin hyvältä ihmiseltä.
Juhannukseen kuuluu uiminen luonnonvedessä. Vaikka emme jonakin vuonna olisi mökillä juhannuksena, käyn silti jossain uimassa, koska niin olen tottunut lapsesta lähtien. Parasta on, jos pääsee mökille saunaan ja uimaan. Minusta palju tai poreamme ei ole sama asia eikä niistä tule juhannustunnelmaa.