Millä tavoilla olet vanhanaikainen?
Itse en ole koskaan tilannut woltista mitään, ostan junalippuni ärrältä ja ikävöin aikaa, kun ratikkalipun pystyi ostamaan tekstarilla.
En pidä nykyisestä sovelluksien maailmasta ja vihaan nykymusiikkia autotuneineen. En ole whatsappissa enkä instagramissa. Lista jatkuisi vaikka kuinka.
Entä te?
Kommentit (338)
Räppi on skeidaa ei musiikkia.En tuijota älypuhelinta käytän sitä vaan tarvittaessa ,saunassa käyn lauantaina.
Onko vanhanaikaisuus pelkästään sitä että on haluton tai tumpelo käyttämään teknologiaa?
Siinä tapauksessa olen hyvin vanhanaikainen, en omista enkä tule omistamaan nykyaikaista televisiota. Mielestäni se ei tosin ole vanhanaikaisuutta, vika on siinä että sieltä idioottiboksista ei tule mitään mitä haluttaisi katsella edes sekuntia.
Vanhanaikainen olen siinä että haluan perinteisen avioliiton ja ydinperheen. Siis itselleni. Olen myös aika pitkälti länsimaisen kulttuurin sanelema naisellinen nainen ja haluan miehen joka on miehekäs samoin speksein, tosin saisi olla myös tunneälyä, mitä ei ole perinteisesti korostettu miehisyydessä. En kai noita asioita tarkoita mitenkään kaavamaisesti, järkeä saa ja tulee käyttää.
Sitten ihan aito vanhanaikaisuus jota pidän periaatteena: En koskaan tule tekemään taidetta muilla kuin perinteisillä, materiaalisen maailman tekniikoilla. Digitaide tuntuu sieluttomalta vaikka olisi kuinka taidokas taiteilija. Ja heitä on, valtavan hyviä. Mun mielestä vaan materiaali on niin valtavan iso osa sitä työtä.
Kuuntelen musiikkia yhä cd levyiltä enkä mistään spotifyistä jne.
Ajan ennemmin 1970 vuosimallin autolla, vaikka varaa olisi uuteenkin.
Aina nuorena, n. 15-v. mietin, että en koskaan halua tulla tylsäksi, kiukkuiseksi, ymmärtämättömäksi ja tiukaksi vanhaksi naiseksi. Kuinka kävikään. Ei hele! Nyt tuntuu näin keski-ikäisenä siltä, että pää räjähtää näiden joidenkin nuorten ihmisten kanssa.
Mitään ei jakseta, viitsitä tai kynsi on saanut osumaa. Noin kärjistetysti. Mieli seikkailee näillä joillakin vain ulkonäön, rahan ja pantavuuden välillä. Mikä onkaan se ikä, jolloin tämä muutos mielenkiinnon kohteiden välillä ehkä tapahtuu. Itse en enää muista.
- Luen vain paperisia kirjoja. Sisältö ei jää päähän ruudulta luettaessa.
- En kuuntele podcasteja. Jopa kiinnostavat aiheet on pilattu liiallisella selvittämisellä ja toistolla.
Kirjoitan kaikki kalenterimerkinnät paperiseen kalenteriin, samoin pidän paperista päiväkirjaa.
En oikein osaa töissä sanoa lapsista henkilö, vaan ennemmin tyttö ja poika.
Meillä on kotona melko perinteiset naisen ja miehen roolit , molempien mielestä näin on helpointa
Juu, vaniljaseksi tännekin, parisuhteessa. Pidän avioliittoani korkeassa arvossa. Kokkaan alusta alkaen, en pidä eineksistä. Rakastan ruoalla. Pukeudun peittävästi, ja kasvatin tyttären (aikuinen) tekemään samoin. En ole koskaan ollut somessa. Sentään käytän Tampereella ratikkaa. N45
Asun 1800- luvun torpassa ilman juoksevaa vettä. Pihasauna ja käymälä.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet 2-kymppinen, nostan olematonta hattua. Muuten ei kovinkaan ihmeellistä.
En käytä autoa, vaan hevosta.
Kasvatan ja valmistan oman ruokani
Mielestäni nainen on miehen omaisuutta
Pelkään jumalaa
m50
Mä olen puolvanhoillinen.
Käytän usein käteistä ja mulla on aina käteistä mukana.
Sosiaalisesta mediasta mulla on keski-käisten suosimat fb ja insta. Tosin instaan en enää jaksa päivitellä kuvia.
Ensimmäisen kosketusnäyttöpuhelimeni tuli työn kautta 2019 ja siihen piti ottaa wa käyttöön.
En ole koskaan woltannut.
En ole koskaan tilannut esim. Burger Kingin tilauspäätteellä.
Luen kirjat kirjoina ja ostan kirjoja. Tykkään muutenkin lukea paperilta esim. tärkeät työjutut ja muokata tekstiä kuulakärkikynällä paperiin.
En pelaa kännykällä, tietokoneella tai konsoleilla.
Meillä on manuaalivaihteinen auto.
Meillä on kiinteähintainen sähkö. Emme halua vahdata sähkön hintaa, vaikka tästä aina joku huomauttaa, kuinka helppoa pörssisähkö on.
Mulla on edelleen aktiivikäytössä vaatteita 80-luvulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet 2-kymppinen, nostan olematonta hattua. Muuten ei kovinkaan ihmeellistä.
Ei pitänytkään olla ihmeellistä, vaan vanhanaikaista.
Vierailija kirjoitti:
En käytä autoa, vaan hevosta.
Kasvatan ja valmistan oman ruokani
Mielestäni nainen on miehen omaisuutta
Pelkään jumalaa
m50
Niin varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan elämäntapa vanhanaikaista verrattuna vaikka kerrostaloelämään. Itse joudun asumaan kerrostalossa, vaikka kiinnostaisi enemmän tuonkaltainen vaatimaton elämä ilman mukavuuksia.
En ole omalla nimellämissään someissa. En tykkää olla kokoajan tavoitettavissa ja vastaamassa viesteihin.
Minäkin luen mieluiten paperisia kirjoja, mutta joskus poikkeusolosuhteissa saatan lukea e-kirjoja tai kuunnella äänikirjoja. En kuitenkaan nauti niistä yhtä paljon kuin perinteisistä kirjoista. Luen myös sanomalehtiä.
En ole somessa ja luulen suoraan sanottuna, että olen siksi ehkäpä tasapainoisin ystäväpiiristäni. Muut ovat jatkuvasti hermoraunioita milloin mistäkin pikkuasiasta.
Puhun vakiintunutta suomen kieltä (käytän kyllä 'television' kaltaisia lainasanoja, mutta en sotke englantia tai sekasikiöilmaisuja puheeseeni) ja kiroilen vain silloin, kun sille on todellista aihetta.
Pidän kotini lämpötilan melko alhaisena. En tavoittele sisälle t-paita -lämpötiloja talvella enkä koe ongelmaksi pukeutua riittävän lämpimästi.
En meikkaa tai käytä hiuksiini mitään aineita shampoon ja kamman lisäksi.
Olen vanhan liiton feministi. Uskon tasa-arvoon enkä siksi koe, että minun tuohtumiseni milloin minkäkin vähemmistön puolesta auttaa oikeasti mitään. En halua suhtautua muihin ihmisryhmiin alentuvasti, päättää mikä heistä on loukkaavaa ja mikä ei, ja olettaa, että he eivät itse kykenisi ajamaan asioitaan ilman että minä olen holhoamassa heitä ja uhkailemassa omavaltaisesti määrittelemiäni väärintekijöitä.
Valmistan perheelle kotiruokaa, en osta eineksiä tai puolivalmisteita.
Teen ostoksia vain tarpeeseen. Vaatteet käytän loppuun, käytännössä vuosikymmeniä. En vaihtele sisustusta mielialojen mukaan jne
Varastoin ruokaa talven varalle, valmistan hilloja, säilykkeitä, mehuja, pakastan marjoja.
Silitän lakanat ja vaatteet pesun jälkeen.
Ylläpidän kodin siisteyttä päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin luen mieluiten paperisia kirjoja, mutta joskus poikkeusolosuhteissa saatan lukea e-kirjoja tai kuunnella äänikirjoja. En kuitenkaan nauti niistä yhtä paljon kuin perinteisistä kirjoista. Luen myös sanomalehtiä.
En ole somessa ja luulen suoraan sanottuna, että olen siksi ehkäpä tasapainoisin ystäväpiiristäni. Muut ovat jatkuvasti hermoraunioita milloin mistäkin pikkuasiasta.
Puhun vakiintunutta suomen kieltä (käytän kyllä 'television' kaltaisia lainasanoja, mutta en sotke englantia tai sekasikiöilmaisuja puheeseeni) ja kiroilen vain silloin, kun sille on todellista aihetta.
Pidän kotini lämpötilan melko alhaisena. En tavoittele sisälle t-paita -lämpötiloja talvella enkä koe ongelmaksi pukeutua riittävän lämpimästi.
En meikkaa tai käytä hiuksiini mitään aineita shampoon ja kamman lisäksi.
Olen vanhan liiton feministi. Uskon tasa-arvoon enkä siksi koe, että minun tuohtumiseni milloin minkäk
Olipas itseriittoinen ja jopa omahyväinen postaus. Vanhan liiton feministi... Ok.
Nykyjunat ovat ahtaita. Penkit kapeita ja kovia, jalkatilaa vähän, samoin matkatavarahylly mitätön entisiin sinisiin vaunuihin verrattuna. Saisipa matkustaa vielä niillä. No, ilmastointi tosin nykyjunissa pelaa paremmin.
N45