Hyvätuloiset itkee kun rahat ei riitä
https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000010738309.html
On tämä vaan kamalaa aikaa.
Kommentit (454)
Melkein kaikki noista olivat yksinhuoltajia. Progressiivisen verotuksen vuoksi silloin isokin tulo on paljon pienempi kuin jos saman tienaisi kaksi aikuista pienituloisina.
Paitsi se yksi, jolla oli asunto- ja mökkilaina, matkustivat pari kertaa vuodessa ja ostivat mitä tarvitsivat, mutta eivät missään nimessä kuitenkaan eläneet leveästi. Ei ole tainnut tajuta, että juuri nuo mainitsemansa ovat sitä leveästi elämistä, johon todella harvalla on varaa.
Itsekin ihan hyvä tulot nykyään, mutta puolisolla ei, eikä montaa vuotta kun tulot olivat paljon pienemmät. Tajuan eron mihin nyt on varaa ja mihin ennen ei. Ei se, että voi mennä hammaslääkäriin yksityiselle kun tarvitsee, ole ökyilyä, mutta ei siihen läheskään kaikilla ole mahdollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Setäni ystävä antaa rahaa 40-vuotiaalle, lakimies lapselleen. Hänen puolinsosakin on lakimies. Hyvät tulot mutta luksuselämään riittämättömät. Daddy helps :D
Tammikuussa tulee asumistukeen varallisuusraja. Eli vuokra-asuntoon ei saa asumistukea, jos tilillä yli 10000.
Toivottavasti sun lapsi työllistyy heti valmistumisen jälkeen kokoaikatöihin.
Puhut paskaa. 10 000 euron jälkeen yli olevat säästöt PIENENTÄVÄT asumistukea, eivätkä suinkaan leikkaa sitä välittömästi nollille.
"Ruokakunnan saamiin, tuen määrään vaikuttaviin vuosituloihin lisättäisiin 20 prosenttia varallisuusrajan ylittävän nettovarallisuuden määrästä. Tukea ei myönnettäisi lainkaan, jos ruokakunnan jäsenten yhteenlaskettu nettovarallisuus olisi vähintään 50 000 euroa. Varallisuuteen ei lasketa mukaan tuottamatonta omaisuutta, kuten omassa käytössä olevaa kesämökkiä, asumisoikeusmaksua, osuutta kuolinpesässä, asuntosäästöpalkkiotilillä olevia talletuksia eikä lapsen omaisuutta."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla bruttotulot ovat 5500, käteen jää noin 3500. Siitä kun maksaa yksin asunnonkulut, lasten kulut yhden auton ja muut niin ei jäljelle jäävällä summalla juurikaan juhlita, varsinkaan kun tarkoituksena on samalla säästää vähän puskuria katastrofien varalle.
Jos esimerkiksi perheen 2 aikuista tienaisi 2750 per henkilö, heille käteen jäävä osuus olisi todennäköisesti huomattavan paljon suurempi.
Tätä ei yleensä ymmärretä. Minä tienaan 9000 euroa, josta käteen jää 5000. Juu, paljon rahaa, mutta kaksi reilut 3000 euroa tienaavaa pääsee samaan nettoon. Suuri brutto ei tarkoita isoja tuloja.
5000e nettoa on käyttämässä kaksi henkilöä, tupla kulut kaikessa. Ei siinä, että progressiivinen verotus on hanurista.
Ei tule tuplakulut kaikessa. Kun muutin vaimoni kanssa yhteen niin moni kulu ei suinkaan tuplaantunut vaan vain vähemmän. Vesimaksu kyllä mutta ei esimerkiksi sähkö tai ruoka. Yhteen muuttaessa molemmilla oli oma auto mutta ensin myimme toisen ja sitten hankimme kodin paremmalla sijainnilla ja sen jälkeen ei enää autoa ollenkaan. Asumisen kulut ovat laskeneet kaikkinensa. Sen sijaan että molemmilla olisi omiin asuntoihinsa lainat ja vastikkeet ja niin nyt maksamme puoliksi yhden asunnon lainaa ja vastiketta. Siinäkin säästämme kun emme kartanoa ostaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Setäni ystävä antaa rahaa 40-vuotiaalle, lakimies lapselleen. Hänen puolinsosakin on lakimies. Hyvät tulot mutta luksuselämään riittämättömät. Daddy helps :D
Tammikuussa tulee asumistukeen varallisuusraja. Eli vuokra-asuntoon ei saa asumistukea, jos tilillä yli 10000.
Puhut paskaa. 10 000 euron jälkeen yli olevat säästöt PIENENTÄVÄT asumistukea, eivätkä suinkaan leikkaa sitä välittömästi nollille.
"Ruokakunnan saamiin, tuen määrään vaikuttaviin vuosituloihin lisättäisiin 20 prosenttia varallisuusrajan ylittävän nettovarallisuuden määrästä. Tukea ei myönnettäisi lainkaan, jos ruokakunnan jäsenten yhteenlaskettu nettovaral
Jankuttaja jankuttaa samaa kuukaudesta toiseen vaikka hänelle asiat korjattu kuinka monta kertaa. Provopelle siis kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää kun nää isotuloset kehtaa valittaa! Koittas edes sen yhden kuukauden elää 800 euron netolla niin vois mielipide muuttua. Hyvä kun edes halpaan ruokaan rahaa.
Juuri tämä asenne on tehnyt Suomesta ja sinusta sen mitä kumpikin on tänään
0% energiasta käytetään siihen että pyrittäisiin itsekin 8000€ bruttotuloille mutta 110% on käytössä kun mietitään miten niiltä jotka ovat saavuttaneet elämässään jotain voisi ottaa kaiken pois.
Lähinnä hämmästellään, miksi hyvätuloiset valittavat rahan puutetta, ja parhaissa tapauksissa sama ihminen opettaa, miten pienituloinen saa rahat riittämään. 🤣 Puhdasta komediaa!
Mutta ette hämmästele kuinka huonotuloiset ovatkin tässä kontekstissa niitä talouden asiantuntijoita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla bruttotulot ovat 5500, käteen jää noin 3500. Siitä kun maksaa yksin asunnonkulut, lasten kulut yhden auton ja muut niin ei jäljelle jäävällä summalla juurikaan juhlita, varsinkaan kun tarkoituksena on samalla säästää vähän puskuria katastrofien varalle.
Jos esimerkiksi perheen 2 aikuista tienaisi 2750 per henkilö, heille käteen jäävä osuus olisi todennäköisesti huomattavan paljon suurempi.
Tätä ei yleensä ymmärretä. Minä tienaan 9000 euroa, josta käteen jää 5000. Juu, paljon rahaa, mutta kaksi reilut 3000 euroa tienaavaa pääsee samaan nettoon. Suuri brutto ei tarkoita isoja tuloja.
Samaa luokkaa oma palkka. Moni ei myöskään tajua sitä et tän työn tekemisestä tulee kuluja.. Pitää olla huoliteltu ulkoasu/ kynnet/ hiukset/ meikit/ vaatteet 90% ajasta ruokailu tapahtuu ravinto
Voit alkaa lähäriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ruokakunnan saamiin, tuen määrään vaikuttaviin vuosituloihin lisättäisiin 20 prosenttia varallisuusrajan ylittävän nettovarallisuuden määrästä. Tukea ei myönnettäisi lainkaan, jos ruokakunnan jäsenten yhteenlaskettu nettovaral
ei tuo jankuttaja muuta puhukkaan kun paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää kun nää isotuloset kehtaa valittaa! Koittas edes sen yhden kuukauden elää 800 euron netolla niin vois mielipide muuttua. Hyvä kun edes halpaan ruokaan rahaa.
Juuri tämä asenne on tehnyt Suomesta ja sinusta sen mitä kumpikin on tänään
0% energiasta käytetään siihen että pyrittäisiin itsekin 8000€ bruttotuloille mutta 110% on käytössä kun mietitään miten niiltä jotka ovat saavuttaneet elämässään jotain voisi ottaa kaiken pois.
Lähinnä hämmästellään, miksi hyvätuloiset valittavat rahan puutetta, ja parhaissa tapauksissa sama ihminen opettaa, miten pienituloinen saa rahat riittämään. 🤣 Puhdasta komediaa!
Mutta ette hämmästele kuinka huonotuloiset ovatkin tässä kontekstissa niitä talouden a
kela pellet tietää kaiken taloudesta.
Viera kirjoitti:
Potkulaki on käsittelyssä. Kohta saa irtisanoa helposti porukkaa myös julkisella.
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa.
Antaisivat edes sen 600:- .
Vierailija kirjoitti:
Viera kirjoitti:
Potkulaki on käsittelyssä. Kohta saa irtisanoa helposti porukkaa myös julkisella.
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa.
Antaisivat edes sen 600:- .
pistä viel parisataa kertaa tänää tuo.
Nyt sitten vaan lisää maahan tulijoita. Jos vaikka jotenkin sen avulla saisivat lisää tuloja itselleen.
Viera kirjoitti:
Jos mainittua progressiota ei olisi, olisi maamme lähempänä esim. Brasilian tai lntian mallia. 0rpo kyllä kannattaisi.
Vierailija kirjoitti:
Viera kirjoitti:
Jos mainittua progressiota ei olisi, olisi maamme lähempänä esim. Brasilian tai lntian mallia. 0rpo kyllä kannattaisi.
ja minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheverotus olisi oikeudenmukaisempi verotusmuoto. Ja ennen kuin joku alkaa vinkua niin meillä ei ole lapsia ja ei vaikuttaisi mitenkään.
Tasavero olisi oikeudenmukaisin verotusmuoto. Kaikille vaan 29% tulovero ja asumistuet yms. leikkuriin.
Nyt on tilaisuus rikastua. Asuntoja tulee pakkomyyntiin tai myydään muuten pakon edessä, osta ja vuokraa. Muutaman vuoden kuluttua myyt pois ja sijoitat pörssiosakkeisiin. Minulla on kokemusta, ostin 90-luvulla asuntoja. Nyt elelee aika mukavia eläkepäiviä ilman huolen häivää tai oikeastaan on, perintöverot lapsille tulee olemaan kovat ja helvetin iso talo, josta päästä eroon. Tälläkin asialla on kaksi puolta, mutta näin asiat menee kapitalisistisessä yhteiskunnassa. Onko asia eettisesti oikein, sen vatvominen ei auta. Meissä on niitä, jotka eivät osaa hoitaa raha-asioita, vaikka olisi kovat tulot. Itse olen aina ollut joka paikassa huonoiten palkattu, mutta oma osaaminen on auttanut arjen sujumisessa. Velkaa en ole koskaan ottanut, aina säästänyt sitten vasta hankkinut. Jos osta yhden asunnon ja vuokraat, vuoden kuluttua voit ostaa toisen ja ketju venyy, on tosi.
Vierailija kirjoitti:
Tasavero olisi oikeudenmukaisin verotusmuoto. Kaikille vaan 29% tulovero ja asumistuet yms. leikkuriin.
Paitsi tuohan ei ole oikeasti tasavero vaan suhteellinen vero. Oikea tasavero olisi tyyliin "20 000 €/ nuppi/ vuosi".
Mun palkka 3300e. Jo vuonna 2010 sain 2700 jonka nykyisin pitäisi olla jotain 3500 jos rahanarvoa ajatellaan. Olen siis palkan suhteen mennyt takapakkia. Käteen jää noin 2300e ja pärjään hyvin. Vuokra 520, käyttösähkö siirtoineen ehkä noin 30e/kk. Autonkin ostin käteisellä, maksoi 4000e.
Minä olen pienituloisemmasta päästä: 2400€ bruttopalkka, 2100€ nettona. Kohta velaton asunto Helsingissä, käytettynä ostettu velaton auto. Puoliso ravintola-alalla tienaa hieman enemmän kuin minä, itse kaupan alalla.
Yksityislääkärikäynnit maksaa meille laaja työterveys ja tarvittaessa sairauskassa, lapselle vakuutus. Tukia ei saada. Joka kuukausi säästöön ja sijoituksiin jää noin 700-900€ riippuen tuleeko yllättäviä menoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi, isot tulot. Kun sut irtisanotaan niin lainat ei ole menoja eli et saa toimeentulotukea lasten ruokiin.
Jos ei ole säästöjä niin menetät omistusasunnon.
Itsepä tuhlasit ulkomaanmatkoihin.
Kyllähän e ovat yhä menoja. Ei toimeentulotuessa ANNETA rahaa MENOIHIN. toimeentulotukea annetaan VÄLTTÄMÄTTÖMIIN JOKAPÄIVÄISIIN MENOIHIN kohtuulliseksi katsottu määrä.
Ei anneta asuntovelkaisille, koska lainat ei ole menoja eli työttömyyskorvaus riittää silloin laskennallisesti myös ruokaan.
Jos annettaisiin niin kukaan ei asuisi vuokralla eikä tarvittaisi ulosottovirastoa.
Kelalla on myös lämmityksessä katto, minkä yli ei makseta.
Ja sinä olet yksi monista, joilla on luetun ymmärtämisen kanssa vaikeuksia. Jutun mukaan pariskunnasta kumpikin osapuoli tienaa saman verran, eli yhteensä käteen jää noin 8000.