Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Värianalyysi - Mikä vuodenaika sinä olet?

Vierailija
04.10.2024 |

Värianalyysi kasvattaa taas suosiotaan. Joko tiedät oman värivuodenaikasi? Minä olen syksy. 🍂

Kommentit (135)

Vierailija
61/135 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän minä olen, osaako kukaan auttaa? Yritin selvittää noista verkkosivuista mutta olen joku sekoitus varmaan. Hiukset maantien väriset. Lapsena ihan vaaleat, nyt tumman likainen rusehtavan harmaat. Silmät sini harmaat. Iho punertava, ruskettuu hyvin, pisamia ja vihertävät verisuonet. Haljun värinen ilman meikkiä. Semmoinen punakka, harmaa Suomalainen. Tummat silmänaluset.

Olet kevät tai syksy. Sinulla on lämmin pohjaväri (jos osaan tässä oikeita termejä käyttää). 

Jos silmässäsi on mustuaisen ympärillä keltainen aurinko, olet kevät. Se on hyvä tuntomerkki. 

Tarkemmin olet joko vaalea kevät (light spring), tosi kevät (true spring) tai kirkas kevät (bright/clear spring). 

Jos tulet siihen lopputulokseen, että olet syksy: tumma syksy (dark autumn), tosi/lämmin syksy (true/warm autumn), pehmeä syksy (warm autumn). 

Vierailija
62/135 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pehmeä syksy.

Kellertävä iho, harmahtavan ruskeat, kultaisena kiiltävät hiukset, vihertävän siniset silmät, ei kirkas valkuainen.

Väreistä sopii parhaiten salvianvihreä, lohenpunainen, murrettu sinivihreä, beige ja greige.

Pehmeistä syksyistä huomio: kun kävin värianalyysissä, se analysoija sanoi että tämä on Suomessa kaikkein yleisin värityyppi, vaikka monet luuleekin olevansa kesiä, koska hiustenväri on usein kylmähkö (pehmeällä syksylläkin voi olla maantienharmaat hiukset). Kuulemma Ruotsissa pehmeä kesä on se yleisempi, mutta Suomessa useimmilla on ihossa sen verran lämpöä, että menee pehmeän syksyn puolelle huolimatta viileästä hiustenväristä.

Minun mielestäni todella monella suomalaisella on lämmin iho ja hieman pisamataipumusta.

Minäkin luokittelen itseni pehmeäksi syksyksi, ehkä osittain siksi, että tiedän sen olevan todella yleinen värivuodenaika, ja sen värit pukevat minua parhaiten. Ihoni on todella keltainen talvella ja ruskettuu helposti kesällä. Jostain syystä moni kutsuu minua oliivi-ihoksi, vaikka kesälläkään kirkkaat värit eivät sovi hyvin. Hiukseni ovat luonnostaan sellaiset, mitä Suomessa kutsutaan tummanruskeaksi ja maailmalla keskiruskeaksi, silmät sinivihreät. Tummaa talvea en ole koskaan ajatellutkaan, mutta ruskettuneena sieltäkin voisi ehkä löytää sävyjä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/135 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan pystynyt määrittelemään, olenko kevät vai kesä. 

Katso ranteen sisältä ovatko verisuonet siniset vaiko vihreät. Siniset suonet -> kesä. Vihreät suonet -> kevät.

Suomessa on valtavasti niin neutraalin sävyisiä ihmisiä, että ei toimi. Suonet on ehkä sinivihreät tai aika mahdoton määrittää minkä väriset. Noissa edistyneemmissä vuodenaikasysteemeissä onkin sitten niitä neutraalimpia tyyppejä niille, jotka ei istu oikein mihinkään, esim. jos et ole tarpeeksi kylmä perinteiseksi kesäksi tai lämmin syksyksi, voit olla pehmeä/murrettu kesä tai syksy. Jotkut systeemit on vienneet tämän pidemmälle, eivätkä enää yritä edes jakaa ihmisiä aina kylmiin tai lämpimiin tyyppeihin. Esim. tässä systeemissä kylmä ja lämmin on vain yksiä väriluokkia, niiden lisäksi on vaaleat, tummat, pehmeät, kirkkaat. Eli ihmisen ei tarvikaan pystyä määrittelemään onko nyt kylmä vai lämmin, ellei sitä selvästi ole https://www.style-yourself-confident.com/tonal-color-families.html

Vierailija
64/135 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirkas kesä. No, eipähän tule tuhlattua rahaa vaatteisiin tällä värityksellä. Kirkkaan kesän värit ovat todella harvoin muotia.

Kesän vaihtoehdot ovat: pehmeä, viileä/tosi ja vaalea. Ehkä tarkoitat, että olet viileä/tosi kesä. 

Vierailija
65/135 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi konsti mitä monet suosittelee, on miettiä mitkä oli lapsuuden lempivärejä. Väitetään että pikkulapsilla olisi vaistomainen kyky valita omat "sielunvärinsä" mitkä sopii heille parhaiten. Eli jos muistaa että pikkulapsena oli joitain suosikkivärisävyjä jotka on jäänyt mieleen niin niiden pohjalta voi lähteä selvittään omaa värityyppiään. Eli oliko joku persikanvärinen tyyny vai purukumipinkki värikynä se juttu. Ja oliko ihastunut mekkoon jossa oli voimakkaan kontrastiset värit vai herkän pastellinen huivi. 

Toinen on, että marssii kauppaan jonkun netin väripaletin kanssa ja haeskelee näitä värejä ja sovittaa ylleen. Yrittää tietty hakea myymälän missä voi poseerata luonnonvalossa ikkunoiden läheisyydessä. Ottaa vaikka kuvia. Yleensä omat värit tuntuu hyviltä. Muistaa vielä eri tyyppien kontrastit. Joillekin vuodenaikaperheen tyypeille sopii isot kontrastit ja joillekin ei. Vuodenaikatyyppejä on jotain 12 eli se vaatii 12 päivää. Se voi olla hauskaa jos tykkää sovitella vaatteita muutenkin. Netissä on myös ohjeita tietyistä väreistä jotka sopivat parhaiten vain tietyille vuodenajoille. 

Vierailija
66/135 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tummien talvien rinnalle on nostettu joissain tapauksissa uusi vuodenaika "pehmeä talvi" jossa korostuu talven pehmeät "keskitummat" neutraalit sävyt ja jotka sopii heille jotka eivät ole tarpeeksi "tummia" tumman talven kriteereihin ja joiden väreihin tumman talven paletti on liian "raskas" tai synkkä. 

Vierailija
67/135 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi konsti mitä monet suosittelee, on miettiä mitkä oli lapsuuden lempivärejä. Väitetään että pikkulapsilla olisi vaistomainen kyky valita omat "sielunvärinsä" mitkä sopii heille parhaiten. Eli jos muistaa että pikkulapsena oli joitain suosikkivärisävyjä jotka on jäänyt mieleen niin niiden pohjalta voi lähteä selvittään omaa värityyppiään. Eli oliko joku persikanvärinen tyyny vai purukumipinkki värikynä se juttu. Ja oliko ihastunut mekkoon jossa oli voimakkaan kontrastiset värit vai herkän pastellinen huivi. 

Toinen on, että marssii kauppaan jonkun netin väripaletin kanssa ja haeskelee näitä värejä ja sovittaa ylleen. Yrittää tietty hakea myymälän missä voi poseerata luonnonvalossa ikkunoiden läheisyydessä. Ottaa vaikka kuvia. Yleensä omat värit tuntuu hyviltä. Muistaa vielä eri tyyppien kontrastit. Joillekin vuodenaikaperheen tyypeille sopii isot kontrastit ja joillekin ei. Vuodenaikatyyppejä on jotain 12 eli se vaatii

Tuolla logiikalla melkein kaikkien pikkutyttöjen sielunväri olisi räikeä pinkki.

Vierailija
68/135 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä uskon, että olen superneutraali. Kukaan ei ole koskaan pystynyt sanomaan, onko ihoni tai silmäni viileät vai lämpimän sävyiset. Oliivi iho ei myöskään ole. Nuorempana hiukset oli lievästi kultaisen ruskeat, nyt tuhkaisen ruskeat. Useimmat värit sopii, paitsi ääripäät (ihan vaaleat pastellit, todella kylmät tai lämpimät, todella kirkkaat). Hiusvärejä mulla on ollut myös monia ja kaikki on sopinut, eikä kukaan kampaaja ole sanonut että ehdottomasti tämä tai ei varsinkaan tuota. Ihan mustakin on näyttänyt hyvältä. Luulen että näytän eniten bright winter talvella, kesällä bright spring - mutta en ole ehkä IHAN tarpeeksi "kirkas" niihinkään, silti mikään syksyistä, kesistä tai keväistäkään ei kumminkaan vaikuta tasan täsmäävän. Tässä tapauksessa on varmaan oikeasti niin välissä, ettei kannata identifioitua turhan paljon mihinkään niistä.

Osaako joku arvata vielä musta, voinko olla esimerkiksi se soft winter? Vai olenkohan kumminkin bright spring, mutta ei kovin lämmin vaan talven rajalla? Verisuonet ei ole erityisen siniset eikä vihreät, ja kulta ja hopea molemmat ok. Mulle sopii kirkkaat huulipunat, pinkki ja kirkas punainen. Nudet huulipunat näyttää kauhealta, mutta tumma ruskeanpunainen sopii hyvin. Todella kylmät pinkit ja magentat ei sovi, murretut punaiset ei myöskään ole parhaita. Kesällä sopii hyvin royal blue ja lämmin koralli ja vadelmanpunainen, talvella olen näihin vähän kalpea. Tomaatinpunainen käy tosi hyvin, jotkut keltaisetkin. Mielestäni jotkut bright springin värit kuten se kirkas lime on kuitenkin vähän liikaa minulle.

Vierailija
69/135 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lumikki vaan murretut syksyn värit sopii mulle 🍁 

värianalyyseja en siihen tarvitse 

Vierailija
70/135 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän minä voisin olla? Hiukset lapsena vaaleat, nyt ainalikaisen harmaan väriset. Iho on punoittava ja silmät ruskeat. Kulmakarvoja ei juuri ole, ripset hailakan väriset. 

Vierailija
71/135 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennyt että jotkut ottaa nämä värianalyysit näin tosissaan. Ihan oikeasti, eikö ihmisillä ole sen vertaa itsetuntoa että pukeutuisivat reihin mihin itse haluavat?

Vierailija
72/135 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ups

Vierailija
73/135 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän väri minä mahtaisin olla? Tuntuu, etten sovi mihinkään.

Minulla on vihreät silmät, tummat kulmat ja lämpimän suklaanruskeat hiukset (minulla sukujuuria pohjoisemmassa osassa Suomea). Ihoni on melko vaalea, kesäisin en rusketu super helposti, mutta en viihdy juuri auringossa. Talvisin olen hyvinkin kalpea. Iho punoittaa välillä hieman poskista, ei ole pisamia. 

En oikein tiedä itselleni sopivia värejä. Sen tiedän, että näytän sairaala baby blue -sävyssä.

Vierailija
74/135 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viileä kesä. Minulla on sen verran tummat kulmat ja ripset, että analyysin tehneen henkilön mukaan on mahdollista, että hiusten harmaannuttua muutun talveksi.

Vierailija
75/135 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä uskon, että olen superneutraali. Kukaan ei ole koskaan pystynyt sanomaan, onko ihoni tai silmäni viileät vai lämpimän sävyiset. Oliivi iho ei myöskään ole. Nuorempana hiukset oli lievästi kultaisen ruskeat, nyt tuhkaisen ruskeat. Useimmat värit sopii, paitsi ääripäät (ihan vaaleat pastellit, todella kylmät tai lämpimät, todella kirkkaat). Hiusvärejä mulla on ollut myös monia ja kaikki on sopinut, eikä kukaan kampaaja ole sanonut että ehdottomasti tämä tai ei varsinkaan tuota. Ihan mustakin on näyttänyt hyvältä. Luulen että näytän eniten bright winter talvella, kesällä bright spring - mutta en ole ehkä IHAN tarpeeksi "kirkas" niihinkään, silti mikään syksyistä, kesistä tai keväistäkään ei kumminkaan vaikuta tasan täsmäävän. Tässä tapauksessa on varmaan oikeasti niin välissä, ettei kannata identifioitua turhan paljon mihinkään niistä.

Osaako joku arv

Hei, haluan auttaa. 

Minkä väriset silmät sinulla on? 

Tässä vielä analyysin vaihtoehdot:

Kylmät = Kesä, talvi

Lämpimät = Kevät, syksy. 

Kesän vaihtoehdot: vaalea (light), tosi/kylmä (true/cool), pehmeä (soft)

Talven vaihtoehdot: tumma (dark), tosi/kylmä (true/cool), kirkas (bright/clear). Talvesta ei ole olemassa vaihtoehtoa soft eli pehmeä. 

Kevään vaihtoehdot: vaalea (light), tosi/lämmin (true/warm), kirkas (bright/clear) 

Syksyn vaihtoehdot: tumma/syvä (dark/deep), tosi/lämmin (true/warm), pehmeä (soft). 

Luulen, että olet kevät tai syksy. Sinulle ei käy pastellisävyt, jotka liittyvät kesään. Myöskään kirkkaat värit ja magenta ei käy, jotka liittyvät talveen.

Sinulle sopii koralli, joka liittyy kevääseen (tai syksyyn). 

Tässä kuva jossa kaikki kevään kolme vaihtoehtoa ovat eriteltynä:

https://stock.adobe.com/fi/images/stock-vector-seasonal-color-analysis-…

Ja tässä syksyn:

https://stock.adobe.com/images/stock-vector-seasonal-color-analysis-pal…

Vierailija
76/135 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän väri minä mahtaisin olla? Tuntuu, etten sovi mihinkään.

Minulla on vihreät silmät, tummat kulmat ja lämpimän suklaanruskeat hiukset (minulla sukujuuria pohjoisemmassa osassa Suomea). Ihoni on melko vaalea, kesäisin en rusketu super helposti, mutta en viihdy juuri auringossa. Talvisin olen hyvinkin kalpea. Iho punoittaa välillä hieman poskista, ei ole pisamia. 

En oikein tiedä itselleni sopivia värejä. Sen tiedän, että näytän sairaala baby blue -sävyssä.

Olet todennäköisesti syksy. Sinulla on maanläheiset vihreät silmät, lämminsävyiset ruskeat hiukset, tummat kulmat. Olet joko pehmeä (soft), lämmin (warm) tai syvä syksy (deep autumn). 

Suosi rikkaita ja lämpöisiä värejä. 

Vierailija
77/135 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neljällä vuodenajalla kevät, 12:lla pehmeä syksy. Kellahtava iho ja melko hiirimäinen väritys.

Tässä on jompi kumpi väärin. Pehmeä syksy on nelijaolla tietysti syksy  

Aina näihin ei löydy oikeaa vastausta. Riippuu tekijästä, millaisena asiakkaan näkee.

Eivät kaikki maailman ihmiset sovi johonkin neljästä värivuodenajasta. Nautettava ajatuskin.

Vierailija
78/135 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on muuten hyvä kaavio jossa oman vuodenajan voi katsoa silmän värin perusteella:

https://mologoko.com/blogs/news/unlocking-the-power-of-color-theory-a-p…

Vierailija
79/135 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vaalea mutta helposti ruskettuva. Punapigmenttiä on kuitenkin jonkin verran hiuksissa, vaikka ihoni ruskettuu helposti. Liian kalpea sininen saa minut näyttämään alienilta, samoin kalpea, kylmä keltainen. Lämpimistä sävyistä minulle taas eivät sovi ruosteenpunainen, oliivinvihreä tai sinapinkeltainen. Oranssi ja koralli sopivat. Musteensininen ei sovi, preussinsininen sopii. Pehmeä musta sopii. Luonnolliset harmaan, beigen ja vaalean sävyt sopivat.

Tiedän, mitkä sävyt minulle sopivat ja mitkä eivät, mutta sitä en tiedä mikä vuodenaika värianalyysissä olen. Jos joku osaa mainittujen sävyjen perusteella sanoa vuodenajan, niin kuulen mielelläni.

Vierailija
80/135 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama