Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhuus alkaa 70-vuotiaana. Miten olet varautunut siihen?

Vierailija
04.10.2024 |

Onko rollaattori jo valmiina?

Kommentit (141)

Vierailija
81/141 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se vanhuus alkaa 60 vuotiaanakin tai vasta 85 vuotiaana,,ei se ole ikään sidottu vaan toimintakykyyn.Tämä nyky skuuttisukupolvi on jo varmaan viisikymppisenä käytännössä vanhuksen tasolla toimintakyvyssä.

Vierailija
82/141 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuus alkaa sitten kun lääkäri ottaa ajokortin pois ja joutuu muuttaamaan palveluiden lähelle kaupunkiin. Se voi alkaa ihan milloin vain, vaikkapa 30 tai 40 kymppisenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/141 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi eri ikäisiä ihmisiä pitää ylipäätään nimittää ja erottaa jollakin ikään viittaavilla nimityksillä, eikö riitä vain, että ihminen on vain jonkun ikäinen ihminen? Itse olen 68 v.ja pidän esimerkiksi täysin turhina vain ikäihmisille suunnattuja tapahtumia ja tilaisuuksia ja itse olen käynyt ja käyn vastakin vain sellaisissa tapahtumissa ja tilaisuuksissa mitkä on suunnattu kaiken ikäisille ihmisille. Å

Itseäni ei haittaa pätkääkään, vaikka minua nimitetään vanhukseksi, papaksi, ukonrähjäjsi tai miksi tahansa.

Olen mitä olen. Paikaliseen senioriyhdistykseenkin liityin.

t. Vaari 69v, hyväkuntoinen ja aktiivinen sellainen

Vierailija
84/141 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai nää jotkut ajattelee että vanhuus alkaa 70v kun ovat itse jo kolmi-nelikymppisinä niin huonossa kunnossa. Paljon huonommassa kuin monet 80 vuotiaat.

Onhan 70v jonkinlainen seniori-iän alku mutta kyllä vanhuus alkaa sitten kun rollaattori tulee kuvioihin, naama rypistyy oikein pahasti, kalkkeutumia. Ei pärjää kotona tai jossain yksinkertaisimmassa hommissa.

Se vaan kun tieteellisestikin tutkittu että vanhuus alkaa myöhemmin nykyään. Voi olla että sitä sitten järsii nää nykyajan elämäntavat ja ruokailutottumukset. Liikkumattomuus sun muut. Tuohan se sitten balanssia väestön liikakasvuun.

Näytä aiemmat lainaukset

Olen mä tehnyt jo monenlaista, vaikka seitsemänkymppisiin onkin vielä 7 vuotta aikaa. Sairastuin nivelreumaan jo 34-vuotiaana ja koska kyse on hitaasti etenevästä sairaudesta, johon ei ole vielä parantavaa hoitoa vaan ainoastaan etenemistä hidastavaa, niin olen ajatellut tulevaisuuttakin. Testamentti ja edunvalvontavaltuutus on tehty, olemassa olevaa hoitotahtoa nyt vielä vähän muuttelen. Kotia olen laittanut siten, että täällä on paremin tilaa liikkua. Huonekalut sellaiset, että robotti-imuri nahtuu hyvin imuroimaan kalusteiden altakin. Niin ja siis robotti-imurikin löytyy jo. Remontin yhteydsessä lattianpäällysteiksi valitsin vinyylilankun parketn/laminaatin sijasta, koska se ei ole liukas. Lattioilla olevat matot ovat suuria, mutta sillä tavalla ohuita, ettei tarvitse pelätä kompuroivansa matonreunoihin. Ovat myös likaa hylkiviä eli helppoja pitää puhtaana. Koska olen lyhyt, on keittiössä astiat ja muut tavarat siten, ettei tarvitse kiipeillä keittiötikkailla. Asuntoni on 2-kerroksinen, mutta hommaan tähän sitten porrashissin, jos jonain päivänä alkaa rappusissa kulkeminen olla liian vaikeaa. Toistaiseksi se on nivelille pelkästään hyväksi. Säännöllisesti tulevat laskut on menneet suoraveloituksena pankkitililtä jo vuosia. Jos joutuisi vaikka pidemmäksi aikaa sairaalaan, ei tarvitsisi olla huolissaan laskujen maksusta ajallaan. Asunnon alakerta on nk kuolinsiivottu, nyt on yläkerran vuoro. Mulla on ollut vuosia ikuisuusprojektina työhuoneen remontti, mutta koska aionkin jäädä eläkkeelle heti, kun alin eläkeikä tulee täyteen eli kesällä 2026, niin teenkin remontin loppuun vasta eläkkeellä. Tulee siitä edelleen työhuone, mutta ei enää työtekoa varten eli sinne ei tule iso näyttöä, läppäriä, printteriä jne vaan ompelukone, sovitusnukke, joku sopiva kirstu lankoja ja muita nelomistarvikkeita varten jne. Varautumisena vanhuuteen tietty vielä säästöt ja sijoitukset. Rollaattorin tulen todennäköisesti perimään isältä ennenkuin olen 70v. Niin joo, onhan mulla suihkutuolikin jo toisen kylppärin nurkassa. Se oli äidin, mutta äiti kuoli keväällä, eikä isä tarvinnutkaan sitä. 

Vierailija
86/141 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät köyhät voi varautua mitenkään. Paitsi toivomalla että eutanasian mahdollisuus on joillekin tarvitseville ja loput elävät 110 vuotiaiksi. Ehkä perustulo joka riittää. Ja osa kai yrittää tienata.

Vierailija
87/141 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virallisesti vanhuus alkaa 75-vuotiaana. Siihen saakka pitäisi yhteiskunnan mielestä olla aika terve ja toimintakykyinen. 

Vierailija
88/141 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tuohon ikään vielä 25 vuotta, että en nyt todellakaan hanki vielä mitään rollaattoreita tms. 

Vierailija
89/141 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olen vasta 60 vuotta, tunnen itseni vanhukseksi, tuntenut jo pitkän aikaa, elämäni on tylsempää kun monella

vanhemalla. Työttömänä yksinäisenä kotona istunut päivät pitkät jo toistakymmnetä vuotta.

Vierailija
90/141 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Budjettiriihi sinetöi kotitalousvähennyksen rajun leikkauksen."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010675848.html

Vierailija
91/141 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein ison pytyn kiljua.

Vierailija
92/141 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläinen joutuu ostamaan kodin siivouksen yksityiseltä siivousyritykseltä. 

Mitä siivous omakotitaloon maksaa?

Eläkeläisen ei tarvitse maksaa alvia. 

Vierailija
93/141 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tämmöiseen pitäisi kyllä verottajan puuttua, kyllä kaikkien pitää verot maksaa, ei se voi olla niin, että vuosien päästä aina laitetaan osissa jokin osuus. "

Noin se nyt kuitenkin menee nykyisten lakien mukaan. Ei siinä mitään veronkiertoa tehdä. Jos lait tuollaisen sallivat, niin miksipä ei kuka tahansa niitä käyttäisi, jos vaan mahdollista. 

Kiinteistön lahjoittaminen verovapaissa osissa ei mitenkään eroa siitä, että lahjoitan rahana kolmen vuoden välein 4999€.

Vanhempana voin myös ostaa auton lasteni käyttöön, maksaa heidän ruokalaskunsa, huonekalut, kodinkoneet jne. Lähes kaiken.

Ennen näitä pitäisi korjata todella suurituloisten verokikkailut. Mm. lääkäreiden ja muiden palkan kierrätys yhtiön kautta verovapaaksi tuloksi.  Tai rikkaiden varallisuuden pyörittely konsernilainojen avulla verottomiksi, yhden esimerkin lainatakseni. 

Tuollainen mökin lahjoittelu erissä on vähävaraisten näpertelyä. Toki rikkaatkin myös tämän vähäisen noron hyödyntävät.

Vierailija
94/141 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se ihan korvien välissä alkaa. Kellä missäkin iässä. 

Ja terveydestä/sairauksista riippuen.

Itsellä vielä vuosi tuohon 70 ikään.

Olen jo henkisesti valmistautunut siihen, että mitään hoitoa en saa Terveyskeskuksesta enkä Soten sairaalasta.  Sen olen jo ikävä kyllä  huomannut ystävieni tapauksissa. 

Yli 70 vuotiaita ei päästetä  ihan helpolla , jos ollenkaan  esim. Erikoissairaanhoidon poliklinikoille,  eikä tutkimuksiin.  Ei ultraääni kuvauksiin eikä varsinkaan  Managementti tai Tietokonetomografia  kuvauksiin.

Nio ovat selkeästi alle 70 vuotiaiden laitteita..... Vähän kuin käänteinen "Huvipuisto laite"... ikäraja  on 70v.

Tämän on ihan pari lääkäriä sanonut suoraan.

Toki toinen juttu on jos on rahaa, niin hommat hoituu toki Yksityisellä puolella  ihan siitä vaan. Mutta kun kun olen köyhä ja kipeä, niin  tässä sitä ollaan.

Vierailija
95/141 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahjoitus useassa erässä.

Määritä kiinteistön arvon ( itse tai kiinteistövälittäjän avulla),

Sitte mietit monesko murtoja osa on esim.  verovapaa 4999 tuosta arvosta. Kumpikin vanhempi voi lahjoittaa. Veroja maksamalla lahjan arvo voi olla suurempi 

Teet lahjakirjan, jossa näkyy lahjoittajat, lahjan arvo ja lahjan saajat 

Haet lainhuudon.

Lahjan saajat tekevät lahjavero ilmoituksen.

Käyttöoikeus vähentää kiinteistön arvoa.

Sama kolmen vuoden välein.

Ihmettelen edelleen, että verottaja sallii noin selkeän veronkierron ("verosuunnittelu"). Jos kyse esim. 100.000 - 200.000€ arvoisesta asunnosta, siinä saa tehdä monen monta 4999€ lahjoitusta (ainoa tarkoitus välttää lahja/perintöverot).  

Ja lähinnä kiinnostaa, miten tuommoisen pienissä osissa toisille siirr

Lakien mukaan toimittu.

Mökin käypä hinta, sanotaan vaikka 150000. Siitä pois hallintaoikeuden osuus. Jää 125000. Puolisot omistavat puoliksi. 3 lasta. Eli kolmen vuoden välein voi lahjoittaa noin neljäsosan mökistä. Neljällä lahjoituksella eli 12 vuodessa on koko mökki lasten nimissä.  Jos he saisivat mökin perintönä, niin jokainen joutuisi maksamaan 30000:sta perintöveroa.

Kun 50 vuotiaana aloittaa lahjoitttelun, niin ehtii esim. 80 vuotispäiväänsä mennessä lahjoittaa paljon muutakin. Kun täälläkin aina itkemään perintöveroista, että miten ikäviä ne on maksaa, etenkin kiinteää omaisuutta perittäessä, niin tässä yksi laillinen tapa välttää niitä.

Kulujahan tossa ei paljoa ole, lainhuutomaksu lähinnä ja parin tunnin työ. Kiinteistöveron maksaa jokainen mökin osakas omassa verotuksessaan. Sähköt, vakuutukset, tiemaksit ja kunnossapidon maksamme me vanhukset, joilla on hallintaoikeus, kuten kuuluukin.

Sinulla jäi huomioimatta, että kaikissa perheissä lapset eivät elä tukiaisten varassa. Meilläkin tienasivat hyvin jo opiskellessaan. Joten ei ole tarvetta miettiä tätä lahjoittaessa. Tiedostan, että tilanne voi itse kunkin osalta muuttua. Sitten mietitään toimia sen tilanteen mukaan.

Toki, jos ja kun sukupolvien yli eletään tukiaisten varassa, niin fiksu vanhempi opastaa lastaan maksimoimaan tukiaisten hyödyntämisen. Juuri kuten sinäkin tuossa neuvot. Silloin ei tosiaankaan kannata tehdä lahjoituksia, kun se pienentää heti tukia. Mutta huomaa, sinullekin jää laillinen porsaanreikiä ja verojen ja tukiaisten kierokeino käyttöösi. Maksat lapsen ruokalaskun ja muut päivittäiset kulut omalta tililtäsi tai mieluummin ihan käteisellä niin ei varmasti jää jälkiä, joita selitellä sossulle.

Pitäisikö sinulta tukkia tämä verojenkiertokeino ja mahdollisuus avustaa lastasi? Voi tosin olla, että lapsesi rikkoo jotain sossulakia, jos ei ilmoita saaneensa sinulta ruokakasseja, tietokoneen ja bensat. En tiedä kun ei ole toistaiseksi tarvinnut perehtyä tän alueen sääntöihin ja lakeihin.

Eletään lakien mukaan ja sallimissa puitteissa.

Vierailija
96/141 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tämmöiseen pitäisi kyllä verottajan puuttua, kyllä kaikkien pitää verot maksaa, ei se voi olla niin, että vuosien päästä aina laitetaan osissa jokin osuus. "

Noin se nyt kuitenkin menee nykyisten lakien mukaan. Ei siinä mitään veronkiertoa tehdä. Jos lait tuollaisen sallivat, niin miksipä ei kuka tahansa niitä käyttäisi, jos vaan mahdollista. 

Kiinteistön lahjoittaminen verovapaissa osissa ei mitenkään eroa siitä, että lahjoitan rahana kolmen vuoden välein 4999€.

Vanhempana voin myös ostaa auton lasteni käyttöön, maksaa heidän ruokalaskunsa, huonekalut, kodinkoneet jne. Lähes kaiken.

Ennen näitä pitäisi korjata todella suurituloisten verokikkailut. Mm. lääkäreiden ja muiden palkan kierrätys yhtiön kautta verovapaaksi tuloksi.  Tai rikkaiden varallisuuden pyörittely konsernilainojen avulla verottomiksi, yhden esimerkin lainatakseni. 

Tuollainen mökin lahjoittelu erissä on vä

Turha asiaa on vääntää muuksi, veron välttelystä on kyse, kun tehdään hankalia omaisuudensiirtokikkailuja muutaman vuoden välein. Totta kai voi hankkia perheen ja lasten käyttöön mitä vain, vaikka ihan ventovierasta saat verovapaasti elättää, mutta omaisuus ei tuossa siirry. Varat menevät käyttötavaraan ja kulutukseen. 

Esim. mökkikiinteistölle pitää hakea joka kerta lainhuudatus. 

Kukaan ei ole vielä vastannut, miten osa osalta lahjoitettujen mökkien kulut hoidetaan tasapuolisesti. Jos hallintaoikeiden pidättänyt patriarkka/matriarkka huolehtii käytännön raha-asioista kuten ennenkin, "lahja" on todellakin vain paperilla siirretty eteen päin. Jotta vältytään myöhemmin esim. perintöverolta. M.o.t.

Vierailija
97/141 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös mökki pidä myös arvioituttaa kolmen vuoden välein, aina kun siivu "lahjoitetaan". Naurettavaa pelleilyä.

Suomi tarvitsee veroja; rakastakaa niitä, älkää vältelkö!

Vierailija
98/141 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myisin mokoman töllin, ja jakaisin rahat lapsille käteisenä, joko kerralla tai pikku hiljaa. Siihen tarvi mitään verottajaa sotkea. 

Vierailija
99/141 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmisille on nykypäivänä niin vaikeaa myöntää että on keski-ikäinen tai vanhus ja pitää larpata nuorta väkisin? minäkin olen jo päälle 35v ja keski-ikäinen vaikka moni tän ikäinen larppaa teiniä.

Vierailija
100/141 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvan tossa iässä jo horsmaa.

N50