Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhuus alkaa 70-vuotiaana. Miten olet varautunut siihen?

Vierailija
04.10.2024 |

Onko rollaattori jo valmiina?

Kommentit (141)

Vierailija
61/141 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mun mutsi ollut vanhus vielä. 70-vuotiaana. Tuolloin hän eli vielä. todella aktiivista elämää. Vasta joskus 80 ikävuoden jälkeen alkoi sitten vauhti hidastumaan. 85 vuoden jälkeen vähän enemmän huomasi sitten muutosta. Rollaattoria rupesi käyttämään vähitellen joskus kasivitosena. Aluksi vain satunnaisesti. Joskus 87- tai 88-vuotiaana ihan säännöllisesti. 

Vierailija
62/141 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myytiin omakotitalo 15 vuotta sitten. Muutettiin rivariin lähemmäs kauppoja, TK:ta ja muita palveluja. Ja tietenkin hävitettiin 2/3 osaa tavaroista.

Rivarissa meni 10 vuotta, mutta kun alko tuntuun lumityöt raskailta, myytiin sekin ja muutettiin kerrostaloon (vuokra, aso) kaupunkiin, jossa pari lastamme asuu. TK ja palvelut vielä lähempänä, rollaattorimatkan päässä. Hirsitalo, ei portaikkoja parkkipaikat ja asunnon välissä ( ei ollu helppo löytää).

Tuossa ohessa mökki lahjoitettu useassa erässä lapsille. Osuudet perintömaistamme ja mökeistä myyty ja rahat jaettu lapsille ja sijoitettu. Mökillä, tai kakosasunto se on, käyttöoikeus. Siellä oleilemme niin kauan kun terveyttä riittää. Kasvimaa, kalastusta ja metsästystä. Hyötyliikuntaa metsää hoitaen ja halkohommissa.

Isohko purjevene myytiin samalla kuin talo.

Pikku hiljaa vähentelemme vapaaehtoistyötä ja eläkkeellä olessa tehtyjä töitä. Olis nuoremmat saanu tehdä nämäkin hommat, mutta kun työnantajat ei saa yrityksistä huolimatta osaavia tekijöitä. Pysyypähän pää kunnossa.

Arkistot, kaapit ja kirjahyllyt kuolinsiivoiltu.

Ihan mukavalla mallilla siis varautuminen. 70 tulee vuoden päästä täyteen molemmille.

Olen kavereille yrittänyt puhua, että luopukaa niistä suurista omakotitaloista kun on vielä voimia tyhjentää ne. Vaimot ymmärtää, miehet jurnuttavat vastaan, vaikka voimia ei ole enää ylläpitoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/141 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varautunut niin, että olen velaton 70-vuotiaana. Teen asunnoista lahjakirjat aikuisille lapsilleni ja muutan ulkomaille. Pärjään mukavasti hyvällä työeläkkeelläni. Kunhan terveyttä vain riittää, eiku menoks.

Vierailija
64/141 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nupit kaakkoon ja menox 😎🤘

Vierailija
65/141 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myytiin omakotitalo 15 vuotta sitten. Muutettiin rivariin lähemmäs kauppoja, TK:ta ja muita palveluja. Ja tietenkin hävitettiin 2/3 osaa tavaroista.

Rivarissa meni 10 vuotta, mutta kun alko tuntuun lumityöt raskailta, myytiin sekin ja muutettiin kerrostaloon (vuokra, aso) kaupunkiin, jossa pari lastamme asuu. TK ja palvelut vielä lähempänä, rollaattorimatkan päässä. Hirsitalo, ei portaikkoja parkkipaikat ja asunnon välissä ( ei ollu helppo löytää).

Tuossa ohessa mökki lahjoitettu useassa erässä lapsille. Osuudet perintömaistamme ja mökeistä myyty ja rahat jaettu lapsille ja sijoitettu. Mökillä, tai kakosasunto se on, käyttöoikeus. Siellä oleilemme niin kauan kun terveyttä riittää. Kasvimaa, kalastusta ja metsästystä. Hyötyliikuntaa metsää hoitaen ja halkohommissa.

Isohko purjevene myytiin samalla kuin talo.

Pikku hiljaa vähentelemme vapaaehtoistyötä ja eläkkeellä olessa tehtyjä töitä. Olis nuoremmat s

Miten nuo asunto-osakkeen tai kiinteistön lahjoitukset useissa erissä monelle henkilölle voi tehdä sujuvasti? Siis miten jatkossa hoituvat kiinteistöverot tai yhtiövastikkeen ja remonttien maksut? Olen itsekin miettinyt tätä, mutta koen hankalaksi. Yhden asunnon lahjoitin (ennakkoperintö) kertasuorituksena yhdelle lapselle. Hallintaoikeuden pidätin itsellä, mutta en edes loppuelämäksi. Koska oikeasti lapsi asuu siellä itse, maksaen kaikki kulut.

Vierailija
66/141 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjoitus useassa erässä.

Määritä kiinteistön arvon ( itse tai kiinteistövälittäjän avulla),

Sitte mietit monesko murtoja osa on esim.  verovapaa 4999 tuosta arvosta. Kumpikin vanhempi voi lahjoittaa. Veroja maksamalla lahjan arvo voi olla suurempi 

Teet lahjakirjan, jossa näkyy lahjoittajat, lahjan arvo ja lahjan saajat 

Haet lainhuudon.

Lahjan saajat tekevät lahjavero ilmoituksen.

Käyttöoikeus vähentää kiinteistön arvoa.

Sama kolmen vuoden välein.

Vierailija
67/141 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö vanhuus ala virallisesti 65 vuotiaana kun jäädään vanhuuseläkkeelle? 

40+ on jo liian vanha työhön yritysten rekryn mukaan ja yhteiskunnassa muutenkin 40+ alkaa vanhuus suomessa.

Vierailija
68/141 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen omatoimieutanasian kuusikymppisenä. En todellakaan jää ihmettelemään, mikä sairaus kiduttaa kuoliaaksi. Vanhuus on hirvittävää aikaa.

Vierailija
69/141 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myytiin asunto pois ennen suuria remontteja. Sijoitettiin rahat ja toteutettiin muutama isompi unelma, nyt kun vielä riittää terveyttä nauttia mm. matkustamisesta. Maksettiin velat pois.

Urheilen monipuolisesti ja huolehdin terveydestäni.

Vierailija
70/141 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

yhä harvemmalla vanhuus alkaa 70-vuotiaana, yhä useammalla yli 80-vuotiaana.

Tästä on tehty tutkimuksia, että vanhuus alkaa 70-vuotiaana. Mm. aivotoimintaa tutkittu!!

Yksilöllistä sekin. Tuttu 97 v hakkaa vielä sanapelissä nuoretkin ja muistitestissä vuosi sitten sai täydet pisteet 

Vierailija
71/141 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

juurikin näin, puolisoni veli rakennutti saareen uuden talon itselleen viime kesänä 81 vuotiaana, saareen on rakennettu oma tie joten autolla pääsee, käy lähes päibittäin kaupungissa tapaamassa ystäviä ja asioilla, ajomatkaa reilut 25 km. Töitäkin vielä tekee, ajaa pitkin Suomea tarkastamaan sitä mitä pitää, muutaman kerran viikossa.

Talo+muut lilkkeet maksoi yli 800 000e, velkaa ei mihinkään

Vierailija
72/141 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan 73v ja 71v ja rakennetaan uutta mökkiä vanhan mökin viereiselle tontille. Keväällä pitäisi olla valmis, olohuone, keittiö, kaksi makuuhuonetta ja kylppäri. Rantasauna tontilla jo on.

Mun vanhemmat, molemmat 93v. luopuivat rantasaunastaan viime keväänä. Ostettiin heidän tonttinsa, omille lapsillemme lahjoitettiin entinen mökki tontteineen.

Vierailija
73/141 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkimuksen mukaan (ei ole linkkiä), biologinen vanhuus alkaa nykyään keskimäärin 85 -vuotiaana.

Elikkäs kun on 84 ja pual,niin on vielä pyllynkannikoita pullisteleva ankanhuulinen hottis joka deittaa 19 wee minttejä kolleja tinderissä, tai siis sillee.

-Jemina, 26. Melkein Mensa-

Vierailija
74/141 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tulee seuraavaksi 75 täyteen. En osaa sanoa olenko huonommassa kunnossa kuin 20 vuotta sitten. Pihan hoito onnistuu ja siivoaminen  ja lumityöt. Ikäisiäni ihmettelen miten he kangistuvat, eivät pääse lattialta ylös jos kaatuvat, siivous ei suju, eivät pysy pyörällä pystyssä. Eläkeiän lähestyessä näyttää tapahtuvan jokin notkahdus, onko se totta vai alkaako vain tuntua, että on tehnyt tarpeeksi ja kunto laskee kiihtyvällä vauhdilla .

Monelle alamäki alkaa juuri tuosta muutosta kerrostaloon. Lumityöt ja pihan hoito ovat todella tärkeitä kunnon kannalta. 

Vierailija
75/141 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksilöllistä niinkuin moni asia elämässä. Siinä 70 paikkeilla monilla jokin sairaus (iän kuluttama polvi ainakin) joka voi hoitua hyvin tai huonosti.  Jos on terve seuraavat 10-15v voi mennä aivan kuin ennenkin, mutta jos on paljon kipuja ja jatkuvia lääkityksiä, ne vaikuttavat vanhentavasti aivan varmasti.

Turha kuitenkaan keskiarvosta kapinoida.

Vierailija
76/141 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä nyt mitään rollaattoria olla vielä hankittu. Isäukkokko täytti kesällä 93. Sai syksyllä elämänsä ensimmäisen lääkityksen. Kompuroi liukkaalla kelillä kauppareissullaan niin että joutuu nyt, toivottavasti väliaikaisesti, turvautumaan rollaattoriin. Kalasteli mökillä itekseen vielä muutama vuosi sitten. Jos tätä pitäisi tavoitteena omassakin elämässä, vaan mistäpä tuon tietää, milloin sairaus nujertaa ja kuolo korjaa.

Joten on tässä tota asuntoa vaihdettu pienempään lähemmäs palveluita,  omaisuutta siirrelty lasten nimiin ja osa myyty. Tavaroita hävitetty paljon. Siis varauduttu on. 

Vierailija
77/141 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi eri ikäisiä ihmisiä pitää ylipäätään nimittää ja erottaa jollakin ikään viittaavilla nimityksillä, eikö riitä vain, että ihminen on vain jonkun ikäinen ihminen? Itse olen 68 v.ja pidän esimerkiksi täysin turhina vain ikäihmisille suunnattuja tapahtumia ja tilaisuuksia ja itse olen käynyt ja käyn vastakin vain sellaisissa tapahtumissa ja tilaisuuksissa mitkä on suunnattu kaiken ikäisille ihmisille. Å

Vierailija
78/141 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitte mietit monesko murtoja osa on esim.  verovapaa 4999 tuosta arvosta. Kumpikin vanhempi voi lahjoittaa. Veroja maksamalla lahjan arvo voi olla suurempi 

Haet lainhuudon.

Ihmettelen edelleen, että verottaja sallii noin selkeän veronkierron ("verosuunnittelu"). Jos kyse esim. 100.000 - 200.000€ arvoisesta asunnosta, siinä saa tehdä monen monta 4999€ lahjoitusta (ainoa tarkoitus välttää lahja/perintöverot).  

Ja lähinnä kiinnostaa, miten tuommoisen pienissä osissa toisille siirretyn omaisuuden faktiset kulut hoidetaan? Oikaisitteko mutkissa niin, että maksoitte edelleen itse kiinteistöverot, pakolliset maksut, käyttökulut ym., ja "lahjan" saaneet eivät puuttuneet näihin mitenkään?

Ainakaan tuommoista omaisuuden uusjakoa ei kannata tehdä nyt, kun pienikin oma varallisuus vie nuoren (aikuisen) mahdolliset tuet, mm. asumistuen vuokra-asujilta.

Vierailija
79/141 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haet lainhuudon.

Kiinteistön arvo pitää jotenkin määrittää. Itse lahjoitin kerran niin, että pyysin välittäjän arvion. Yli 600€ maksoi paikalla käymättä 

Seuraavalla kerralla, puolet mökistämme lahjoitettaessa, vahigosta viisastuneena  määritin hinnan itse. Eli hinnaksi se, mitä arvelin lähistöllä toteutuneiden mökkikauppojen perusteella saavani. Eli tätä arviota en vedättänyt niin alas, että herättäisi "epäilyksiä" verottajan taholta.

Tuosta hinta-arviosta tehdään poisto verottajan sivuilta näkyvän laskukaavan mukaan kun pidättää itsellä elinikäisen tai määräaikaisen hallintaoikeuden tai käyttöoikeuden. Tän alennetun arvon perusteella laskin kunkin lapsen lahjan arvon ja määritin kuinka suuri osa se oli omasta osuudestani ( vaimo lahjoitti samalla kertaa omasta puolikkaasta).

Lahjakirjassa siis näkyi, että minulle jäi mökistä 1/4 osa, vaimolle sama, ja neljälle lapselle 1/8 osa kullekin. Nykyään he omistavat koko mökin. Meillä vain hallintaoikeus. 

Verottajalle lähetetyssä lahjakirjassa oli perustelut lahjan hinnan määrityksestä. Ilmeiseti kelpasi, kun ei ole kyselty perään. Lahjakirjaa ei ole pienestä lahjasta pakko tehdä. Mutta kannattaa tehdä. Sillä sen perusteella määritetään myyntivoitto, jos joku lapsista myy osuutensa muille. Ilman lahjakirjaa käytetään hankintaolettamaa. Itse myin osuuteni äitini lahjoittamasta mökistä veljelle. Ei tehty lahjakirjaa. Jos olis tehty, olisin säästänyt myyntivoittoverossa ihan tuntuvan summan. Kantapään kautta opittua siis.

Metsää lahjoittaessa ei kannata pidättää itselle hallintaoikeutta ainakaan, elinikäistä. Siitä voi tulla ongelma perillisille jos joudut edunvalvontaan  pelkkä käyttöoikeus. Tai luovu hallintaoikeudesta kun kynä vielä pysyy kädessä ja pää pelaa sen verran, että olet oikeustoimikelpoinen.

Noi paperit voi kirjailla itse. Nykyisten ja tulevien puolisoiden osalta estot, jos haluaa, että erotilanteessa heillä ei ole oukeutra osuuteen lahjasta 

Vierailija
80/141 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haet lainhuudon.

Ihmettelen edelleen, että verottaja sallii noin selkeän veronkierron ("verosuunnittelu"). Jos kyse esim. 100.000 - 200.000€ arvoisesta asunnosta, siinä saa tehdä monen monta 4999€ lahjoitusta (ainoa tarkoitus välttää lahja/perintöverot).  

Ja lähinnä kiinnostaa, miten tuommoisen pienissä osissa toisille siirr

Tämmöiseen pitäisi kyllä verottajan puuttua, kyllä kaikkien pitää verot maksaa, ei se voi olla niin, että vuosien päästä aina laitetaan osissa jokin osuus.