Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhuus alkaa 70-vuotiaana. Miten olet varautunut siihen?

Vierailija
04.10.2024 |

Onko rollaattori jo valmiina?

Kommentit (141)

Vierailija
101/141 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tämmöiseen pitäisi kyllä verottajan puuttua, kyllä kaikkien pitää verot maksaa, ei se voi olla niin, että vuosien päästä aina laitetaan osissa jokin osuus. "

Noin se nyt kuitenkin menee nykyisten lakien mukaan. Ei siinä mitään veronkiertoa tehdä. Jos lait tuollaisen sallivat, niin miksipä ei kuka tahansa niitä käyttäisi, jos vaan mahdollista. 

Kiinteistön lahjoittaminen verovapaissa osissa ei mitenkään eroa siitä, että lahjoitan rahana kolmen vuoden välein 4999€.

Vanhempana voin myös ostaa auton lasteni käyttöön, maksaa heidän ruokalaskunsa, huonekalut, kodinkoneet jne. Lähes kaiken.

Ennen näitä pitäisi korjata todella suurituloisten verokikkailut. Mm. lääkäreiden ja muiden palkan kierrätys yhtiön kautta verovapaaksi tuloksi.  Tai rikkaiden varallisuuden pyörittely konsernilainojen avulla verottomiksi, yhden esimerkin lainatakseni. 

Tietysti tuo tehdään sen vuoksi, että ei tarvitse maksaa veroja. Mutta kun tuo on laillista, niin ei siinä mitään väärin ole. Et sinäkään varmaan maksa ylimääräisiä veroja ihan vaan siitä ilosta, että se on mahdollista. Tai jätä käyttämättä työmatkavähennyksiä ja muita tulonhankkimiskuluja. Jos käytät, välttelet omalla logiikallasi  verojen maksua. Ihan samalla tavalla kuin mökin osissa lahjoitteleva. Pointti kun on se, että ne ovat sallittuja menettelyjä. Kuten moni muukin menettely.

Vierailija
102/141 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eikös mökki pidä myös arvioituttaa kolmen vuoden välein, aina kun siivu "lahjoitetaan". Naurettavaa pelleilyä."

Pitää kyllä. Mutta verottajan ( vero.fi sivulta luettuna) sen voi tehdä välittäjän arviona tai itse, kunhan pystyy perustelemaan arvionsa.

Lainhuudon joutuu tekemään joka kerta. Voi tehdä helposti itse netissä. Maksaa alle 200€.

Maksan mielelläni veroja. Mutta käytän ne vähennysoikeudet, jotka voin. Kuten oletettavasti joka ikinen tähän ketjuun osallistuva.

En usko, että edes lainaamani kirjoittaja rakastaa veroja niin paljon, että ei halua käyttää vaikkapa oman auton työmatkavähennystä, jos hän kulkee julkisen liikenteen puuttumisen vuoksi töissä omalla autollaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/141 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutto toiseen asuntoon, jos ei enää vanhaa kotia jaksa siivota.

Miksi? Minä otin siivoojan käymään kerran viikossa, siivoo ja silittää sen perskeleesti neljä tuntia. Minä sille kaffetta keittelen. Olen 75 vee. 

Vierailija
104/141 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Putin on 79-vuotias vanhus

Trumpikin on samaa ikäluokkaa. Pitäisikö suomalaisten tehdä jo huoli-ilmoitus noista?

Vierailija
105/141 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein ison pytyn kiljua.

Siitä se ilo alkaa ja hoilotus. 

Vierailija
106/141 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti sai nyt 98-vuotiaana rollaattorin, niin että ei minulla vielä ole aika ostaa itselleni rollaa. Olen kuitenkin 34 vuotta nuorempi häntä.

Vierailija
107/141 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et jaksa siivota 70-vuotiaana? Pitäiskö sinun nyt pitää parempaa huolta kunnostasi. 

Vierailija
108/141 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Minä otin siivoojan käymään kerran viikossa, siivoo ja silittää sen perskeleesti neljä tuntia. Minä sille kaffetta keittelen. Olen 75 vee. 

Mulla olis siivooja ennen, mutta 50-vuotiaana en sitä enää tarvinnut, kun alkoi olla enemmän omaa aikaa siivota 

Vierailija
109/141 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tekemässä kuolinsiivousta. Jäin vuosi sitten vanhuuseläkkeelle. Muistissa selkeästi ongelmaa ja sydänkin muljuu sekä verenpainetta. Siksi järjestettävä paperiasiat, testamentit jne nyt pikaisesti. Jos tulee muutto palvelukotiin niin tavarat ovat karsittu minimiin. Maailmantilanne myös ahdistaa.

Vierailija
110/141 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tekemässä kuolinsiivousta. Jäin vuosi sitten vanhuuseläkkeelle. Muistissa selkeästi ongelmaa ja sydänkin muljuu sekä verenpainetta. Siksi järjestettävä paperiasiat, testamentit jne nyt pikaisesti. Jos tulee muutto palvelukotiin niin tavarat ovat karsittu minimiin. Maailmantilanne myös ahdistaa.

Olitko 68-vuotiaaksi asti töissä?

Vierailija
111/141 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinteistöä voi lahjoittaa osissa samalle/samoille henkilöille. 

Vierailija
112/141 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinteistöä voi lahjoittaa osissa samalle/samoille henkilöille. 

Ilman veroseuraamuksia siis. 

Vierailija
113/141 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään. Vielä on viisi vuotta aikaa siihen. Katsotaan tilanne sitten, jos vielä olen hengissä ja pää pelaa.

Vierailija
114/141 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

teen itsarin jossain vaiheessa

Vierailija
115/141 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoitan säännöllisesti ja käyn kuntosalilla.

Nämä. Ja olen laittanut pankin lakimiehen kanssa paperit kuntoon ja tehnyt suunnitelman verotehokkaasta perinnön jättämisestä. Ja hoitotahto on kunnossa.

Vierailija
116/141 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla olis siivooja ennen, mutta 50-vuotiaana en sitä enää tarvinnut, kun alkoi olla enemmän omaa aikaa siivota 

Ostin 60 v. wanhan talon ja remppautin sen ja olen asunut nyt siinä 15 vuotta ja siivonnut kaiken itse koko ajan. Viime keväänä tympäydyin senverran, että päätin ottaa siivoojan kerran viikossa. Ehdin tehdä muita mukavampia hommia enemmän. Puutarha ja kasvimaakin on, joissa puuhaillessa on kivempaa kuin talon siivoaminen. Eläke riittää hyvin siivoojaan ja kaikkeen muuhunkin, ei tartte kituuttaa missään. N75

Vierailija
117/141 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

yhä harvemmalla vanhuus alkaa 70-vuotiaana, yhä useammalla yli 80-vuotiaana.

Tutkimuksen mukaan (ei ole linkkiä), biologinen vanhuus alkaa nykyään keskimäärin 85 -vuotiaana.

Onko noin? Minä luulin sen alkavan vasta 107,5-vuotiaana. 

Vierailija
118/141 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En elä enää silloin. 😊

Vierailija
119/141 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuuteen pitää alkaa varautua jo siinä 40-50 vuotiaana. Pois turhat roinat, kevyet matot, kaiteet ulkokuistille (jos asut omakotitalossa), kynnyksien korkeuksien tulee olla matalat , kunnollinen sänky johon saa turvakaiteet, kävelykepit yms niitä tulevaisuudessa tuskin edes saa lainaan yms 

Vierailija
120/141 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin tuohon ikään pääsen.

Eikös geneettinen perimä määrittele aika pitkälti minkä iläiseksi elää?

Mutsi kuoli 73v. Faija 73v. Sisko 67v tosin tapaturmaisesti, toinen sisko 75v. Broidi 64v. Omaan mittariin tulisi 60 tänä vuonna. Takana kohta 40v vuorotyötä, 25v tupakointia jonka tosin lopetin yli 10v sitten. Alkoakaan ei pahemmin tule otettua. Käyn salilla ja liikun muutenkin aktiivisesti. Koitan syödä jotakuinkin terveellisesti.

Kroppa kuitenkin rapistuu. Yksi leikattu nivelrikko, höylätty eturauhanen josta löydetty eturauhassyöpä. Hyvänlaatuinen toistaiseksi mutta psa nousussa.

Hymyilyttääkö? No ei pahemmin. Vähän ilo kateissa.