Vanhuus alkaa 70-vuotiaana. Miten olet varautunut siihen?
Kommentit (141)
Olen hyvässä fyysisessä kunnossa, alkoholin kulutus nollassa, ruokavalio terveellinen. Varallisuutta sen verran että talvikuukaudet vietetään espaniassa
En pidä kovin todennäkäisenä, että eläisin 70-vuotiaaksi, koska en ole fyysisesti kovin hyvässä kunnossa ja elämäntapani eivät ole kovin hyvät.
🤔 okei , 70 v (60v) mollaus alkoi jo lokakuun alussa... Terveiset kohta 6 kymppiselle "miehelle"
Täytän syksyllä 70 vuotta.
Eihän meistä kukaan tiedä mitä milloinkin voi tapahtua ja mihin varautua, ei nuoretkaan.
Käyn 3 kertaa viikossa Tanssitreeneissä ja lähes joka päivä kävele noin 4km.
Joskus jos jää kävelylenkki tekemättä, jumppaan villisti YouTube kanavan musiikin vietävänä.
Näin tällä hetkellä.
Huomisesta emme kukaan tiedä mitään.
Olen ollut jo 5 vuotta vanhus. Elän samoin kuin ennen tätä vanhuuttakin elin. Mikä olisi pitänyt muuttua. Olen elänyt koko ikäni varautumalla tulevaisuuteen😅
Vierailija kirjoitti:
Äiti sai nyt 98-vuotiaana rollaattorin, niin että ei minulla vielä ole aika ostaa itselleni rollaa. Olen kuitenkin 34 vuotta nuorempi häntä.
Ei kai kukaan osta rollaattoria, sillä usemmissa kunnissa sen saa apuvälinelainaamosta käyttöönsä. T.hoitsu
Sijoittamalla indeksirahastoihin ja hankkimalla oman asunnon. Ajatuksena on, että asuinkustannukset on sitten maltilliset, kun laina on maksettu. Ja jos eläke ei riitä, niin sijoituksista voin nostaa varovaisestikin arvioiden 500€/kk siihen asti, että ole 100-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Muutto toiseen asuntoon, jos ei enää vanhaa kotia jaksa siivota.
Minä en aio muuttaa. Olen säästänyt, että raskii ottaa siivoojan sitten kun ei enää jaksa siivota. Ajattelin, että ainakin alkuun riittää kun pari tuntia viikossa joku kävisi, voisi olla joka toinen viikko talon sisällä siivousta ja pyykin pesua, ja joka toinen viikko pihan laittoa, nurmikon leikkuuta tai sellaista. Voin kyllä ostaa robottiruohonleikkurinkin.
Minun vanhuus on alkanut 45- vuotiaana. Sellainen olo on, että olen elämäni ehtoopuolella ja kuoleman kello kilkattaa jo.
rollaattori, miks hitossa!
Nimim 70+
Täytin juuri 71 mutta ei ole vieläkään vanhuus alkanut.
Tulepa tänne, ap, niin katsotaan kuinka vanhaksi elät!
Mieheni on yli 70 v ja lähti aamulla virkeänä töihin. Ei ehdi kiikkustuoliin, eikä siinä malttaisi istua ja tuijottaa horisonttiin. Illalla menemme vielä leffaan. Aktiivista elämää saamme vielä elää eikä vanheneminen nimitä päiviämme. Tekemistä vielä riittää.
En mitenkään. Isäni 77 v pyöräilee kymmeniä kilometrejä päivittäin, metsästää, hiihtää, ajaa sekä autoa, että moottoripyörää. Tekee töitäkin parina päivänä viikossa vielä. En osaaajatella häntä hauraana"vanhuksena".
Täytin syksyllä 70v, mutta en käytä vielä rullaattoria. Pyrin kuolemaan terveenä ja harrastan jonkin verran liikuntaa, juoksen kolme kertaa viikossa 16 km lenkin, käyn uimassa, joogaan ja teen keppijumppatreenejä.
Ihmisten biologinen ikä ei useinkaan ole lähellekään sama kuin kronologinen ikä vaikkakin se on sama noin keskimäärin. Telomeerit, ympäristöolosuhteet (ravinto, stressi, sosiaaliset suhteet, varallisuus yms.) vaihtelevat niin paljon, että myös kogniotasot vaihtelevat.
Kyllä 7-kymppinenkin P U P P A voi olla ikäisekseen nuori disco-ihminen:
Vierailija kirjoitti:
Täytin juuri 71 mutta ei ole vieläkään vanhuus alkanut.
Ap kuvittelee olevansa ikuisesti nuori. Tyhmyytensä ei ole kuviteltua.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 7-kymppinenkin P U P P A voi olla ikäisekseen nuori disco-ihminen:
Patrick Jean-Baptiste on tosiaakin nyt 70-vuotias!
Annette Eltice on nyt 66-vuotias.
Tämähän se on. Ja onko se nyt sitten enää elämää yli seitsemänkymppisenä sairaana? Kärsimystä ja kuoleman odottelua, peräseinä paistaa. Kiitos ei.