Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajoimme sähköautolla Via Balticaa ja päästelimme kirosanoja syynä sähköautoiluun liittyvä älytön toimintatapa

Vierailija
04.10.2024 |

On se elämä paljon helpompaa ilman sähköautoa.

Käytännössä kun seisoimme myrskysateessa Tallinnan ulkopuolella huoltoaseman nurkalla ja kiroilimme, kuinka vuoronperään laturi tai siihen liittyvä äppi eli kännykkäsovellus ei toimi, niin ongelmia alkoi tulla.

Polttomoottoriautolla sitä on tottunut, että kun mittarin viisari värähtää kohti pohjukkaa, riittää että etsit lähimmän huoltoaseman, muistelet tuikataanko tankkiin dieseliä vai bensaa ja muutaman minuutin tankkailun jälkeen matka voi jatkaa.

Täyssähköautolla kuskin oli ensin otettava selvää, että mitkä kaikki sovellukset Baltian maissa pitää ladata, vertailla sovelluskaupasta kommentteja, että mitkä nyt mahtaa toimia ja sovellusten sisältä katsella kattavuuskarttoja.

Maallikkona tämä sohlaus kuulostaa aivan älyttömän typerältä. Piipitin takapenkiltä useaan otteeseen, että onko tosiaan näin, että ei ole sähköautoille samanlaista systeemiä kuin bensatankkauksessa, että vilautat maksukorttia huoltoasemalla ja sähkö virtaa letkua pitkin autoon? Ei. Ei ole.

Ja tämä lataussekoilu ei tietenkään jäänyt Baltiaan, vaan tuska jatkui tukevasti myös Suomen puolella. Sain kännykkääni kotiin päästyäni raporttia, että Pirkanmaata kohti jatkanut kuski oli yökahden aikaan pelännyt, että joutuuko työntämään autonsa kotiin. Erään kotimaisen huoltoasemaketjun lataussovellus kun ei ollut toiminut ja akku näytti jo huolestuttavan tyhjältä

Kommentit (291)

Vierailija
1/291 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokematon sähköautoilija. Minulla on ollut täyssähkö 5 vuotta ja olen ajanut 4:ssä maassa ilman ongelmia. Alkuun ummikkona tuli itsekin sählättyä kun lataaminen ei ollut vielä rutiinia, mutta kun asian oppi niin hyvin on toiminut siitä saakka.

Villi veikkaus, että kuski on hakenut aina halvinta mahdollista hintaa ja siksi sählännyt äppien kanssa eikä maksanut vaan suoraan pankkikortilla. Nykyään on ihan reilusti niitä latausasemia joissa voi maksaa kortilla.

Vierailija
2/291 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"onko tosiaan näin, että ei ole sähköautoille samanlaista systeemiä kuin bensatankkauksessa, että vilautat maksukorttia huoltoasemalla ja sähkö virtaa letkua pitkin autoon? Ei. Ei ole."

Tämä on tulossa. Asiasta annettiin muistaakseni ihan joku EU-asetus.

Suomessa jo ainakin Nesteen latausasemilla käy lähimaksu kortilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/291 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"onko tosiaan näin, että ei ole sähköautoille samanlaista systeemiä kuin bensatankkauksessa, että vilautat maksukorttia huoltoasemalla ja sähkö virtaa letkua pitkin autoon? Ei. Ei ole."

Tämä on tulossa. Asiasta annettiin muistaakseni ihan joku EU-asetus.

Suomessa jo ainakin Nesteen latausasemilla käy lähimaksu kortilla.

Se on tulossa uusiin asemiin - joita tosin ei enää juuri rakenneta.

Vierailija
4/291 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä vuonnahan uusiin asennettaviin asemiin on pitänyt asentaa mahdollisuus maksaa kortilla. 

Mites tuo latausteho, jaetaanko se kaikkien lataajien kesken?

Vierailija
5/291 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutusta huomaa hyvin, että toimittaja on itse vaan istunut takapenkillä. 

Vierailija
6/291 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin uutisena kertoa että Suomessakin on ihmisiä jotka eivät koskaan ole tankanneet autoa vaikka heillä on ajokortti koska kokevat sen liian vaikeaksi. Eli mikä vain voi tuntua vaikealta jos ei ole kokemusta siitä miten pitää toimia.

En toki halua puolustella sitä että monet äpit ovat todella syvältä ja jos ei ole ennen käyttänyt jotain niin voi olla hetken sormi suussa. Mutta kuten joku sanoikin jo, kun on kerran käyttänyt onnistuneesti niin seuraava kerta sitten menee jo rutiinilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/291 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokematon sähköautoilija. Minulla on ollut täyssähkö 5 vuotta ja olen ajanut 4:ssä maassa ilman ongelmia. Alkuun ummikkona tuli itsekin sählättyä kun lataaminen ei ollut vielä rutiinia, mutta kun asian oppi niin hyvin on toiminut siitä saakka.

Villi veikkaus, että kuski on hakenut aina halvinta mahdollista hintaa ja siksi sählännyt äppien kanssa eikä maksanut vaan suoraan pankkikortilla. Nykyään on ihan reilusti niitä latausasemia joissa voi maksaa kortilla.

Virossakin? 

Vierailija
8/291 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"onko tosiaan näin, että ei ole sähköautoille samanlaista systeemiä kuin bensatankkauksessa, että vilautat maksukorttia huoltoasemalla ja sähkö virtaa letkua pitkin autoon? Ei. Ei ole."

Tämä on tulossa. Asiasta annettiin muistaakseni ihan joku EU-asetus.

Suomessa jo ainakin Nesteen latausasemilla käy lähimaksu kortilla.

Se on tulossa uusiin asemiin - joita tosin ei enää juuri rakenneta.

Höpsistä nyt. Uusia latausasemia tulee joka vuosi satoja. Ja myös vanhoja päivitetään jolloin lähimaksu tulee niihinkin.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/291 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentti: Ajoimme sähköautolla Via Balticaa ja päästelimme kirosanoja syynä sähköautoiluun liittyvä älytön toimintatapa

https://www.is.fi/autot/art-2000010730440.html

Vierailija
10/291 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kun lopulta löysimme erään kauppakeskuksen parkkihallista toimivan laturin (luonnollisesti etanavauhtisen), niin siinä puolen tunnin tankkausaikana ehti mietiskellä syntyjä syviä."

Onko se todellakin etanavauhtia jos tankkaus kestää puoli tuntia? Miten nopeat ne nopeat laturit sitten oikein ovat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/291 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muistan nuoruudestani vielä ajan kun automatkalla piti aina olla jokaisen läpi ajettavan maan rahaa käteisenä että saattoi ostaa sieltä tarvittaessa bensaa ja ruokaa. Euroopan läpi ajettaessa sai olla koko ajan vaihtamassa rahaa valuutasta toiseen että pärjäsi.

Mitenhän nykyajan ihminen enää sopeutuisi moiseen kun joku äppikin on liikaa?

Vierailija
12/291 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekemällä tehty juttu. Valittavana on satoja latausasemia mutta toimittaja onnistui löytämään ne kaikki jotka ei toimi. 

ps se tieto löytyy siitä appistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/291 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä jutut tehdään aina ajatuksella että mitäänhän ei koskaan otetan selvää etukäteen ja mennään ihan ummikkona ihmettelemään sitten sinne ensimmäiselle eteen tulevalle laturille.

Normaali ihminen toki kuluttaa jo ennen matkaa muutaman minuutin netissä etsien perusohjeet siitä millä äpillä kannattaa varustautua etukäteen niin että se käy mahdollisimman monilla latureilla matkan varrella ja sitten vielä hieman katsoo missä niitä siinä matkan varrella on. 

Vierailija
14/291 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"onko tosiaan näin, että ei ole sähköautoille samanlaista systeemiä kuin bensatankkauksessa, että vilautat maksukorttia huoltoasemalla ja sähkö virtaa letkua pitkin autoon? Ei. Ei ole."

Tämä on tulossa. Asiasta annettiin muistaakseni ihan joku EU-asetus.

Suomessa jo ainakin Nesteen latausasemilla käy lähimaksu kortilla.

Se on tulossa uusiin asemiin - joita tosin ei enää juuri rakenneta.

Tässä viimeisen kuukauden aikana on kotikaupungissani rakennettu rivi julkisia latausasemia noin kymmenen kaupan pihaan ja jopa yhden valtatien varrella olevan huoltoaseman pihaan missä ei latausta vielä ollut. Edelleen latauspisteitä nousee kuin sieniä sateella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/291 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä lehti tekisi jutun jossa laitetaan ajokortiton ihminen joka ei koskaan ole tankannut autoa ihmettelemään bensa-asemalle että miten tässä nyt siis pitää toimia. Veikkaan vahvasti että siinäkin kuluisi useampikin minuutti ihmetellessä.

Laturi tai äppi sentään monesti edes yrittää neuvoa mitä pitää tehdä malliin "kytke latausjohto autoon" mutta bensamittari kertoo vain että "aloita tankkaus". No siis aloita miten?

Vierailija
16/291 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommentti: Ajoimme sähköautolla Via Balticaa ja päästelimme kirosanoja syynä sähköautoiluun liittyvä älytön toimintatapa

https://www.is.fi/autot/art-2000010730440.html

Kiitos linkistä. Jutussa luki että kulkupelinä oli melkein upouusi Skoda, eli siitä voisi päätellä että kuskilla ei välttämättä ole vielä hirveästi kokemusta...

Vierailija
17/291 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on mahdollista ettei Tallinasta pääse Pirkanmaalle yhdellä latauksella?

Vierailija
18/291 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"onko tosiaan näin, että ei ole sähköautoille samanlaista systeemiä kuin bensatankkauksessa, että vilautat maksukorttia huoltoasemalla ja sähkö virtaa letkua pitkin autoon? Ei. Ei ole."

Tämä on tulossa. Asiasta annettiin muistaakseni ihan joku EU-asetus.

Suomessa jo ainakin Nesteen latausasemilla käy lähimaksu kortilla.

Se on tulossa uusiin asemiin - joita tosin ei enää juuri rakenneta.

Höpsistä nyt. Uusia latausasemia tulee joka vuosi satoja. Ja myös vanhoja päivitetään jolloin lähimaksu tulee niihinkin.

Ei tule. Tilauskirjat tyhjät. Kempowerinkin joutuu vähentämään porukkaa.

 

Vierailija
19/291 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kun lopulta löysimme erään kauppakeskuksen parkkihallista toimivan laturin (luonnollisesti etanavauhtisen), niin siinä puolen tunnin tankkausaikana ehti mietiskellä syntyjä syviä."

Onko se todellakin etanavauhtia jos tankkaus kestää puoli tuntia? Miten nopeat ne nopeat laturit sitten oikein ovat?

Jos on tottunut polttomoottoriautoihin, joita vajaan 1000 kilometrin välein tankataan alle 5 minuutin ajan, niin kyllä puoli tuntia tuntuu aika pitkältä ajalta. Polttistollo kun on tottunut sellaiseen vanhentuneeseen ajatukseen, että ajotauot pidetään sen mukaan miltä matkustajista tuntuu eikä sen mukaan mitä auto vaatii. Vanhanaikaista ajattelua, mutta tämmöisiä pönttöjä kuulemma oikeasti vielä on.

Vierailija
20/291 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiet pysyvät paremmassa kunnossa kun suomalaiset pysyisivät erossa noista paino hirviöistä. Vielä nastat alle niin avot. Hyvästi hyvä pinnoite. Varmaan kiva pomppia noilla huonoilla teillä ja odottaa milloin kolahtaa..

Kummallisesti ketään ei huolestuttanut ilmiö jossa autot alkoivat kaikki muuttua katumastureiksi tai miksi lie SUVeiksi ja samalla paino ja rengaskoko kasvoivat huomattavasti. Ei ole hankala löytää ihan polttis katumaasturia jonka paino on lähelle kaksi tonnia tai ylikin.

Yleensäkin kaikkien autojen painot ovat melkein kaksikertaistuneet 50 vuodessa mutta siitä alettiin puhua vasta kun sähköautot tulivat liikenteeseen. Ja siis vain ikäänkuin sähköautojen tuomana ilmiönä vaikka se ei ole mitenkään koko totuus.

 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi