Minkälainen on elämässään paljon kokenut ihminen?
Kun sanotaan, että jollain on paljon elämänkokemusta. Onko se esimerkiksi paljon maailmaa nähnyt ihminen? Lapsena orvoksi jäänyt tai muuten vaikeita asioita kokenut ihminen?
Kommentit (118)
Mutta kyllä mää ainakin tiedän ettei mulla oo oikeutta vähätellä niin en sano siitä ja oikeastaan oon eristänyt itseni muista ettei ärsytä
Auttaako se perspektiiviin asioiden laittaminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään jotta on kokenut paljon pitää olla kaikki alla olevat listalla:
- Hylätty lapsena, orvoksi jäänti
- Lastenkodit, niissä kiertely ja karkailu
- koulun lopetus ennen sen päättymistä, silti ihmeen kaupalla valmistuu myöhemmin Harvardista, tietenkin
- Oma yritys, vähintään yksi
- konkursseja
- menetetty lapsi
- menetetty vanhempi tai koko suku
- pitää olla kokemusta sodasta, tai useammastakin
- pitää olla menettänyt raajan, tai useamman
- pitää olla joskus melkein kuollut eli kuoleman kokemus alla
- vähintään pari avioliittoa, niistä useita lapsia
- pitää olla asunut vähintään 10ssä eri maassa ja puhua kaikkia niitä kieliä
- hyväksikäytetty ja raiskattu
- on pitänyt olla vankilassa
- toimarina useammassa menestyvässä y
Lisänä vielä peliongelma ja velat..mafialle velkaa.
Maanpaossa jossain viidakossa sen takia.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu perspektiivistä. Kaikki on suhteellista.
Sellainen joka osaa nähdä maailmassa eri sävyt, ei vain mustavalkoista joko tai näin ajattelua. Sellainen joka kunnioittaa muita ja osaa nauttia pienistäkin asioista eikä öyhötä turhia. Paljon kokenut osaa kääntää kokemuksensa viisaudeksi eikä piiloudu kokemustensa taakse ja perustele niillä asioita. Paljon kokenut on kokenut myös ikävistä asioista irti päästämisen
Vierailija kirjoitti:
Yleensä jotain vaikeuksia kohtaamaa joutunut.
Mutta ihminen joka tekee tällaisesta asiasta identiteettinsä - niinkuin esim. jotkut alkoholistit puhuvat entisestä alkoholismistaan vielä 10v jälkeen - eivät ole terveitä.
Tervehtymiseen kuuluu se, että ne ikävät asiat jättää myös taakseen. Palaa elämään normaalia elämää.
Pysytelkää erossa näistä, jotka puhuvat menneiden tragedioista, he ovat ihan yhtä ongelmaisia kuin nämä nykyhetken draamailijat.
Olen eri mieltä, sillä vaikka kuinka oli alkoholismista kulunut vuosia, niin kuitenkin jotkut vaan muistaa hänet alkoholistina ja kohtelu on sen mukaista. Vaikka itse jo haluaisi unohtaa, niin jotkut vaan ei salli sitä,mutten ymmärrä miksi.
Itsellä saman tyylinen juttu, olisin jo halunnut unohtaa, mutten voi, kun se tuodaan aina nenän eteen. Eikö ihmiset oikeasti halua nähä parannusta, miksi pitää polkea vain maan rakoon eikä kannustaa? Olen miettinyt miten se on muilta pois, en keksi muuta kuin kateus tai katkeruus, mistä sinä sen arvelet johtuvan?
Vierailija kirjoitti:
Yleensä tuota "kannattaa hei laittaa asiat perspektiiviin" käytetään silloin kun joku sutee jonkun toisen mielestä jotain vähäpätöistä asiaa.
Asiat voi laittaa perspektiiviin myös ihan itse henkilökohtaisesti omassa elämässään. Yleensä vanhetessa helpottuu, kun tulee sitä elämänkokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Asiat voi laittaa perspektiiviin myös ihan itse henkilökohtaisesti omassa elämässään. Yleensä vanhetessa helpottuu, kun tulee sitä elämänkokemusta.
Toki voi jos haluaa ja kokee sen mielekkääksi, mutta mikään pakko ei tietenkään ole. Monella on myös sellaisia asioita minkä laittaminen perspektiiviin ei ole mitenkään helppoa tai on jopa mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Ei läheskään kaikille.
Perspektiivi on subjektiivista sekin
Inhoan tuota lausetta että laittaa asiat perspektiiviin. Ihan kuin asioita pitäisi aina laittaa johonkin järjestykseen.
Vertailu on tyhmää. Se että jonkun perhe kuoli ei tee jonkun koiran kuolemasta sen helpompaa.
Mitä vertailuun tulee niin omassa kaveriporukassa oli aikoinaan just tuollainen, jonka mielestä kenenkään kokemukset einolleet mitään hänen kokemuksiin verrattuna. Hänen perheensä oli kuollut tsunamissa ja jos joku suti vaikka isoäitinsä kuolemaa alkoi tämä ilkeillä.
Eihän se orpo välttämättä ole kokenut mitään sen kummempaa elämässään.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se orpo välttämättä ole kokenut mitään sen kummempaa elämässään.
Niin, om voinut olla ihan kuplassa elänyt.
Lisänä tietenkin alkoholi, huumeet ja sairaudet, pari syöpää vähintään.
Sit on aika hyvä.