Miksi jotkut ei osallistu haudanhoitoon lainkaan?
Eivät välttämättä edes käy koskaan haudoilla. Sitten haudanhoito jää muiden vastuulle. Kenen vastuulla haudanhoito oikeastaan on? Olen ajatellut että lähimpien omaisten.
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä krematorio tarvitsee kirjallisen luvan maanomistajalta tuhkan sirotteluun. Toisaalta, jos saat esim. kunnalta luvan laittaa järveen, niin ei se kunta valvo meneekö se järveen vai metsään.
Suattaapi valvoakin, koska se vaikuttaa maankäyttöön vähintään 130 vuotta. Hautauslaki linkattu aiemmin, silmä käteen ja lue.
Eli kunnan tai seurakunnan viranomainen kävelee perässä niin kauan, että tuhkat on siroteltu? En ole koskaan kuullut moisesta.
Ohi aiheen, mutta miksi uusiin hautakiviin ei merkitä ammattia tai muuta titteliä kuten vanhoissa haudoissa usein on?
Enemmän sillä on merkitystä kuinka ihmisen muistaa elävänä kuin kuolleena. Tekopyhää sitä ihmistä ja hautaansa on jälkeenpäin kuolleena palvoa.
Vierailija kirjoitti:
Olen melko yllättynyt, että kommentit, joissa kerrotaan kirjoittajan huolehtivan haudoista, saa niin paljon alapeukkuja. Ovatko ihmiset oikeasti nykyään niin kylmiä ettei millään ole mitään väliä? Sivistymätöntä touhua jättää vanhempien haudat hoitamatta. Toki jos vanhempi oli täysi k.sipää niin sitten jotenkin ymmärrän.
Meillä maksetaan siitä että seurakunta hoitaa kesällä. Talvella käydään pari kertaa siistimässä itse ja jouluna viedään kynttilät.
Se on juuri TUO asenne. Ellet käy haudalla, olet sivistymätön ja kylmä. Ensinnäkään en tajua, että miten siellä haudalla talvisin tekee yhtään mitään, kun on puolitoista metriä lunta päällä. Osalla on satoja kilometrejä matkaa haudalle ja ei, osa ei halua tai pysty maksamaan seurakunnalle. Lisäksi esimerkiksi meillä on kymmeniä sukulaisten hautoja, joita pitäisi kiertää. Se riittäköön, että ylipäänsä olen ottanut osan paikoista omiin nimiin ja maksanut maksun, jotta paikka säilyy. Kerran, pari vuodessa tulee käytyä, JOS ylipäänsä käyn paikkakunnalla. Osa taas on haudattu saareen ja siellä en ole käynyt koskaan.
Täältä alhaalta käsin on niin vaikea hoitaa.
Terveisin, V. Ainaja
Onkin kummallista kun tuttavani ei hoida vanhempiensa hautaa. Asuu jopa ihan vieressä. Jos ei jaksa niin miksi ei anna seurakunnan hoitoon? Hauta on surkessa kunnossa. Tai jättää nurmikolle. Parempi sekin.
Veljeni ilmoitti hoitavansa vanhempiemme haudanhoidon itse. Jep. Luulee omistavansa täten sukuhaudan. No näinhän ei ole. Mutta ei murhetta ei ole. Olen ilmoittanut että haluan tulla tuhkatuksi ja heitettäväksi jonnekin. Kukaan ei ole velvollinen maksamaan kukista yms minun jälkeeni.
Ilmeisesti veljeni haluaa tulla muistetuksi? Lapset ja lapsenlapset???? Kuka muistaa? Onko aihetta? Pyh?!
En tunne aihetta käydä väkivaltaisen rovasti-isäni haudalla muistelemassa kammottavaa lapsuuttani, enkä tiedä hoidetaanko sitä jollakin tavalla. Olen maksanut hautapaikasta puolet veljeni kanssa, jota raivostunut rovasti potki lapsena, koska vajaamielinen ja ystävällinen siskoni, jota isäni jatkuvasti uhkasi helvetillä vielä haudataan sinne. Siellä lepää myös kammottava äitini, joka yritti tappaa siskoni tukehduttamalla, mutta estin sen voimalla. R.I.P. Kynis.mi
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei ole ankeampaa kuin hoitamaton hauta hoidettujen keskellä. Ihmiset arvostelevat jne. ainakin pienemmillä paikkakunnilla. Yleensä ihmiset hoitavat haudat hyvin, mutta se vaatii paljon vaivannäköä.
Saa tehdä mutta ei ole pakko hei.Ev.lut:ille maksetaan koko ikä kirkkoveroa ja sen Taivaallisen poistumisen jälkeen haluavat edelleen toista sataa euroa vuoteen sen puolentoista neliömetrin maapläntin siistimisestä. Ja huomioi että haudassa voi olla henkilö jonka tekoset elämässään ovat aiheuttaneet sen ettei jälkeläiset halua hoitaa hautaa ja silloin arvostelut pienellä paikkakunnalla tuntuu vain paremmalta kun voi sanoa että siinä makaa paska tyyppi joten olkoot sellainen hautakin.
Vierailija kirjoitti:
Ohi aiheen, mutta miksi uusiin hautakiviin ei merkitä ammattia tai muuta titteliä kuten vanhoissa haudoissa usein on?
Tässä lepää Pertti, ammattijuoppo. 🤣
Minä hoidan vanhempieni haudan, kaksi kertaa vuodessa laitan kukat, sisarukset maksaa ne kukat, Minä hoidan viennin. Turhaa hommaa minusta, tykkäsin enemmän brittiyylistä, rautaristi tai pieni laatta ja nurmikko vapaasti rehottamassa. Silmänpalvonta, eli haudan koristelu kuoleman jälkeen, inhottaa Minu. Huomioikaa läheisiänne kun he elävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon 43 ja nyt jo pitäisi ostaa kolme kiveä että työnimikkeet mahtuisi kiveen. Ja joka kirjain maksaa 😁
Jos mulla olisi hauta hoidettavana enkä haluaisi sitä tehdä, laittaisin haudalle jonkun perennan tms. Hautausmaalla näkee kauniita hautoja joilla kasvaa esim. kotkansiipeä, kääpiöpallotuijia tms. Siistiä, muttei vaadi hoitoa.
Olen monasti miettinyt miksi ylipäätään kaikilla haudoilla pitää olla siinä kiven edessä istutusalue? Hautakivi ilman istuksia nurmikolla olisi kauniimpi kuin kiven edessä oleva hoitamaton tai huonosti hoidettu istutusalue.
Vierailija kirjoitti:
Pätkätyöläisen koko CV?
Äitini halusi tulla haudatuksi lapsuutensa kotipaikkakunnalle eli 300 km päähän sieltä, missä asui koko aikuisikänsä ja missä minäkin asuin. Mulla ei ole autoa eikä ajokorttiakaan ja tuonne kuolevalle pikkupaikkakunnalle ei pääse mitenkään järkevällä tavalla julkisilla. Kun olin lapsi, vietin kesäisin paljonkin aikaa ko paikkakunnalla, mutta ei siellä ole ollut enää pariinkymmeneen vuoteen elossa näitä lapsuuteni rakkaita ihmisiä. Siellä ei siis ole mulle enää mitään. Menen käymään äidin haudalla sitten, kun isä kuolee ja on isän hautajaiset. Sen jälkeen en mene enää. Kävisin äidin haudalla, jos äiti olisi haudattu tänne pääkaupunkiseudulle.
Mitä tulee haudan hoitoon, niin tuossa haudassa on äitini lisäksi siskoni mies sekä siskoni appivanhemmat. Miksi mun pitäisi hoitaa heidänkin hautaansa? Siskoni hoitaa haudan, koska se on enemmän hänen sukuhautansa kuin mun. Siskoni tekee sen ihan mielellään, koska tykkää sellaisesta puuhasta. Lisäksi siskoni mökki on vain 20 km päässä ko hautausmaasta ja siskoni viettää puolet ajastaan mökillään. Kunhan jää eläkkeelle, viettää siellä varmaan suurimman osan ajastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi sekin parempi kuin pelkkä nimi. Nyt hautakivet eivät kerro mitään henkilöstä. Vanhoja kiviä katsellessa oppii myös vanhoista ammateista ja kulttuurista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi sekin parempi kuin pelkkä nimi. Nyt hautakivet eivät kerro mitään henkilöstä. Vanhoja kiviä katsellessa oppii myös vanhoista ammateista ja kulttuurista.
Niin, vanhoissa hautakivissa naiset on järjestäen rouva tai kotirouva.
Haudan hoito kuuluu sille jolla on hautakirja. On sen silloin hoitaakseen ottanut.
Vierailija kirjoitti:
Haudan hoito kuuluu sille jolla on hautakirja. On sen silloin hoitaakseen ottanut.
Voi olla niinkin ettei sitä ole kenelläkään.
Saahan niitä hoitaa. Mutta muiden halua olla hoitamatta ei tarttis moittia.
Omien vanhempien kanssa kun käytiin toiveet läpi, niin molemmat oli ehdottomasti samaa mieltä, ettei mitään mistä voi seurata turhaa velvollisuutta. Tuhkaksi ja metsään, ei merkintöjä.
Sama ohjeistus on omassa testamentissa.