Miksi jotkut ei osallistu haudanhoitoon lainkaan?
Eivät välttämättä edes käy koskaan haudoilla. Sitten haudanhoito jää muiden vastuulle. Kenen vastuulla haudanhoito oikeastaan on? Olen ajatellut että lähimpien omaisten.
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Äitini hauta on 500 km päässä. Käyn parin vuoden välein siellä päin jos käyn. Miten voisin hoitaa. Minut tuhkataan ja tuhkat saa kipata mereen tai ripotella metsään. Ei mitään hautoja mihinkään, kiitos. Täysin turhaa.
Sinnekö meinasit heittää kuolleiden lastesikin tuhkat?
Siellä haudassa ei ole mitään. Miksi täytyy olla hauta? Ketään ei voi velvoittaa sitä hoitamaan. Hoitaa se joka näkee asian tärkeänä.
Eikö????
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen lapsia jotka ei hoida vanhempiensa hautaa edes jollain tavalla, ohi ajetaan kuitenkin.
Haudataanko näitä lapsia aikoinaan lainkaan. Heitä ei muista kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen varmaan ollut isäni lähin omainen siskoni kanssa. Olimme silloin lapsia, joten ei mitään tietoa miten isän haudan hoito on järjestetty. En ole koskaan edes käynyt siellä.
Todennäköisesti sitä hautaa ei enää ole olemassa. Hautakivi on murskattu ja hautapaikka luovutettu jollekulle toiselle. Eikö tunnukin hyvältä ajatukselta?
Se seurakunnan ylläpitämästä perinteestä.
Mistä ihmeen perinteestä? Luuletko sä tosiaan hautojen olevan ikuisia ja seurakunnan työn pelkästään jotain hyväntekeväisyyttä ja kutsumusta?
Ainakin äitini isovanhemmilla on ainaishauta. Nämä ihmiset on kuolleet viimeinenkin 80-luvulla eikä kukaan ole vienyt kukkia haudalle, tai muuta sellaista, vuosikymmeniin. Siellä se hauta kivineen näytti ainakin vielä viime kesänä olevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä haudassa ei ole mitään. Miksi täytyy olla hauta? Ketään ei voi velvoittaa sitä hoitamaan. Hoitaa se joka näkee asian tärkeänä.
Jokainen ihminen täytyy hautaustoimilain mukaan haudata jonnekin, ja omaiset ovat päättäneet hankkia hautapaikan ja -kiven. Pakollista se ei ole, kunhan sovit krematorion kanssa tuhkan sirottelusta.
Hautausmaat ovat kuitenkin osa vanhaa kulttuuria, ja niiden ylläpitäminen on seurakuntien tehtävä. Hautaa ei ole pakko hoitaa, mutta kun hautapaikkaoikeus umpeutuu, hauta otetaan uuteen käyttöön.
Minulle on aivan yhdentekevää minne sinun vanhempasi, puolisosi, sisaruksesi ja lapsesi on haudattu. Onko sinulle?
Mädäntynyt kudosmassa ei mielestäni kaipaa merkittyä palvontapaikkaa, oli se kenen tahansa tomumaja.
Miksette ota tuhkausta, kätevämpää kai sitä ruukkua on ylläpitää kotona jossain hyllyllä kuin aina vääntäytyä johonkin hautausmaalle.
Kaikki eivät asu samalla paikkakunnalla mihin esimerkiksi vanhemmat on haudattu.
Olen nähnyt myös hautapaikan jota hoidetaan vaikkei siinä ole hautakiveä. Vain aidattu pieni alue. Vanha hauta.
Kun minä kuolen, ei pidetä mitään papin pitämää hölinää tai kappelissa siunausta. Pelkkä tuhkaus. Sen jälkeen tuhkani sirotellaan kauniiseen metsään läheisten läsnäollessa ja sen päälle istutetaan kuusi. Jokainen saa kortin, jossa koordinaatit, jos joskus haluaa tulla muistelemaan ja katsomaan kuusta. Lopuksi juovat taskumateista nimikkodrinkkini ja lähtevät ravintolasn syömään ja juomaan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini hauta on 500 km päässä. Käyn parin vuoden välein siellä päin jos käyn. Miten voisin hoitaa. Minut tuhkataan ja tuhkat saa kipata mereen tai ripotella metsään. Ei mitään hautoja mihinkään, kiitos. Täysin turhaa.
Mitä hemmetin eroa sillä on onko ne tuhkat jossain metsässä vai hautakuoppaan kasattuna?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni oikein hyvä ja kaunis ajatus, jos minulla olisi kuolleita lapsia.
Mitä se sinun persettäsi kaivelee? Nouseeko jokin uskonnollissävyinen mielenterveyden häiriösi pintaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käy haudoilla, koska en koe sitä järkeväksi. Ajattelen kyllä menettämiäni ihmisiä jatkuvasti, mutta en tee sitä heidän hautakiviensä edessä. Äitini hoitaa sukuhautaa. Jos ei hoitaisi, voisin ostaa kukkaset vaikka seurakunnan kautta. Heiltähän saa myös sen hoidon, jos haluaa.
Sitten kun äitisi kuolee, kai hoidat hänet hautaan? Ostat sitten kesähoidon. Ei ole muuten ilmaista lystiä.
Ei mun äitiä ainakaan haudata enkä todellakaan ala mitään pelakuita viemään kivirivistön kaunistukseksi.
No toinen vanhempani on haudattu, tai siis tuhkansa siroteltu, Britanniaan. Asumme Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäs kristallipallosta sinä katsoit, että hänellä on lapsia, jotka kuolevat ennen häntä? 😂
Kyllä sulla jo pahasti viiraa päässä...
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen lapsia jotka ei hoida vanhempiensa hautaa edes jollain tavalla, ohi ajetaan kuitenkin.
Älä jaksa jauhaa pakkomielteistä paskaa.
Rakastaan voi muistaa ihan missä tahansa. Ei hän ole se raato ja kivi ja pakollinen kanerva.
Ne hoitaa jotka kokee sen tärkeäksi. Itse en koe. Sain jo lapsena tuosta hautausmaalla ravaamisesta tarpeekseni koska äidilläni oli joku ihme pakkomielle hoitaa koko sukunsa hautoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautausmaat ovat täynnä unohdettuja ihmisiä. Isoja sukuhautoja joilla ei käy enää ketään mutta joihin on joskus saatu ikuinen hoito seurakunnalta ja pienempiä hautoja joita ei edes hoideta. Tiedätkö ketä olivat isovanhempasi vanhemmat? Tapasitko heitä? Tai heidän vanhempansa. Jossain vaiheessa muistot häviävät koska ei ole muistelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Miksette ota tuhkausta, kätevämpää kai sitä ruukkua on ylläpitää kotona jossain hyllyllä kuin aina vääntäytyä johonkin hautausmaalle.
Se on laitonta. Tuhka on haudattava/siroteltava vuoden kuluessa. Tuhkaa ei edes luovuteta, ellei luvallinen loppusijoituspaikka ole tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa säilyttää hyllyllä, muuten samaa mieltä.
Ei ole ilmaista sekään kun ajaa suuntaansa 200km hoitamaan hautaa.