Miksi jotkut ei osallistu haudanhoitoon lainkaan?
Eivät välttämättä edes käy koskaan haudoilla. Sitten haudanhoito jää muiden vastuulle. Kenen vastuulla haudanhoito oikeastaan on? Olen ajatellut että lähimpien omaisten.
Kommentit (174)
Se hoitaa, joka kokee sen tärkeäksi. That's it.
Srk:lta voi myös ostaa hautojen hoitopalvelut, jos ei omaisten tule siellä syystä tai toisesta tule käytyä, mutta haluavat kuitenkin hautaa hoidettavan.
Jos kukaan ei hoida, niin sitten se vaan on siellä sellaisenaan. Jossain vaiheessa sitten, vuosikausien kuluessa, srk poistaa hautakiven ja todennäköisesti ottaa haudan jossain vaiheessa uudelleen käyttöön. Eipä siinä sen kummempia. Ei se hautojen hoito mitenkään pakollista ole, joten älä ala leikkimään mitään marttyyria tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen varmaan ollut isäni lähin omainen siskoni kanssa. Olimme silloin lapsia, joten ei mitään tietoa miten isän haudan hoito on järjestetty. En ole koskaan edes käynyt siellä.
Todennäköisesti sitä hautaa ei enää ole olemassa. Hautakivi on murskattu ja hautapaikka luovutettu jollekulle toiselle. Eikö tunnukin hyvältä ajatukselta?
Aika samantekevältä, ei vaikuta elämääni.
Eikös haudalla ole yleensä nimetty vastuuhenkilö?
Äitini hauta on 500 km päässä. Käyn parin vuoden välein siellä päin jos käyn. Miten voisin hoitaa. Minut tuhkataan ja tuhkat saa kipata mereen tai ripotella metsään. Ei mitään hautoja mihinkään, kiitos. Täysin turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen varmaan ollut isäni lähin omainen siskoni kanssa. Olimme silloin lapsia, joten ei mitään tietoa miten isän haudan hoito on järjestetty. En ole koskaan edes käynyt siellä.
Todennäköisesti sitä hautaa ei enää ole olemassa. Hautakivi on murskattu ja hautapaikka luovutettu jollekulle toiselle. Eikö tunnukin hyvältä ajatukselta?
Se seurakunnan ylläpitämästä perinteestä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata ottaa perinteistä hautaa, jos ei ole valmis sen hoitoon. Uurnahauta parempi. Haudanhoitoon kuuluu myös kanervat talvella ym. siistiminen. Vie paljon aikaa.
Kuuluu kanervat talvella??? Minkä ihmeen säännön mukaan? Ei varmasti yksikään srk moista edellytä! Ei hyvää päivää ihminen.... onko sulla jo järki mennyt?
Mikä hautahullu tänne palstalle on pesiytynyt?!?
itse olen sanonut, että mulle ei mitään hautaa, joku pieni laatta jonnekin muiden viereen seinälle ja tuhkat voi pöläyttää jonnekin. En todellakaan halua, että kuolemani jälkeen olen jollekin vaivaksi ja velvollisuudeksi.
Ei toista sukulaista voi pakottaa hoitamaan tai antamaan rahaa kukkiin. Jos siitä ei sen kummempaa sopimista ole tehty.
Ihmettelen lapsia jotka ei hoida vanhempiensa hautaa edes jollain tavalla, ohi ajetaan kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä haudassa ei ole mitään. Miksi täytyy olla hauta? Ketään ei voi velvoittaa sitä hoitamaan. Hoitaa se joka näkee asian tärkeänä.
Jokainen ihminen täytyy hautaustoimilain mukaan haudata jonnekin, ja omaiset ovat päättäneet hankkia hautapaikan ja -kiven. Pakollista se ei ole, kunhan sovit krematorion kanssa tuhkan sirottelusta.
Hautausmaat ovat kuitenkin osa vanhaa kulttuuria, ja niiden ylläpitäminen on seurakuntien tehtävä. Hautaa ei ole pakko hoitaa, mutta kun hautapaikkaoikeus umpeutuu, hauta otetaan uuteen käyttöön.
Minulle on aivan yhdentekevää minne sinun vanhempasi, puolisosi, sisaruksesi ja lapsesi on haudattu. Onko sinulle?
Minulle on yhdentekevää minne minun vanhempani, puolisoni, sisarukseni tai lapseni haudataan. Kun ihminen kuolee, niin häntä ei enää ole olemassa. Olen läheisteni kanssa nyt, niin ei tarvi kuollutta käydä haudalla miettimässä.
Vierailija kirjoitti:
On, mutta tämä ei aina ole niin selkeää. Sain joku vuosi sitten että minut on merkitty biologisen isän haudan haltijaksi, olen ollut hänen kuollessaan 7v. Alunperin hauta-asiaa hommasivat isän vanhemmat, jotka ovat kuolleet jo vuosia tai vuosikymmeniä sitten
Siksi ettei se ole kaikille tärkeää, niin kuin on tästäkin keskustelusta käynyt ilmi. Ne hoitavat (tai maksavat hoidosta) joille on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se seurakunnan ylläpitämästä perinteestä.
Mistä ihmeen perinteestä? Luuletko sä tosiaan hautojen olevan ikuisia ja seurakunnan työn pelkästään jotain hyväntekeväisyyttä ja kutsumusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko oudompaa puuhaa kuin palvoa jotain paikkaa mihin jonkun jäänteet on haudattu.
Käyn lapseni haudalla joka päivä mutta en kutsu sitä palvomiseksi enkä pidä sitä outona puuhana. Sinä voit minun puolestani olla käymättä oman lapsesi haudalla.
Todellakin jättäisin käymättä. En edes ottaisi hautaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään vastuuhenkilöä vaan oikeuden omistaja kenen nimi on hautapaikan lu nastamisessa. Se ei ole mikään hoitopakko.
Siksi isä halusi tuhkauksen ja sirottelun jottei kellekään jää hautavastuuta. Sinne lehtoon menee äitikin. On nimi paadessa ja paikka missä muistella jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen lapsia jotka ei hoida vanhempiensa hautaa edes jollain tavalla, ohi ajetaan kuitenkin.
Siinähän ihmettelet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata ottaa perinteistä hautaa, jos ei ole valmis sen hoitoon. Uurnahauta parempi. Haudanhoitoon kuuluu myös kanervat talvella ym. siistiminen. Vie paljon aikaa.
Kuuluu kanervat talvella??? Minkä ihmeen säännön mukaan? Ei varmasti yksikään srk moista edellytä! Ei hyvää päivää ihminen.... onko sulla jo järki mennyt?
Mitenkä niitä kanervia muuten edes saa sinne metrisen hangen alle? Vai onko ne tarkoitus vaan laittaa nököttämään hangen päälle? Oliko tähän jotain ohjetta jossain? 😂
Vierailija kirjoitti:
On, se joka on lunastanut hautapaikkaoikeuden ja maksanut siitä.
Kaukana asuva sisarus vaati perinteisen haudan ja lähellä (100km) asuva sisarus hoitaa omalla ajallaan, rahallaan ja bensoillaan. Kuva piti taas lähettää, että oliko nätit callunat. Oletteko muuten huomanneet, miten hautakynttilä ovat kallistuneet?!
Mutta eipä siinä. Pienempi työnjaon ongelma haudan hoito on, kuin elossa olevan vanhuksen. Ei siinäkään hommat tasan jakautuneet..