Miksi ihmiset miettivät joulua jo nyt? Ankeaa.
Joulu itsessään on tarpeeksi pitkä aika joulunviettoon ja sen miettimiseen.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Minä ajattelin ennen noin, mutta tänä vuonna aion laittaa joulumaista tunnelmaa jo hyvissä ajoin. Varmaan tässä kuussa jo. Kukapa sen estäisi?
Suomessa joulu on minusta aina ollut vähän ankea, kun se itse tärkein juhla tuntuu olevan yhdessä päivässä ohi.
Ei sen noin tarvitse olla, enkä itse sitä ainakaan tuolla tavoin koe. Jos perinteistä haetaan taustatukea, niin wanhan ajan tapojen mukaan "Joulu aikaa" on 21 joulukuuta - Nuutin päivä, 13 tammikuuta. Siinä on aika monta päivää aikaa syödä joulu ruokaa jne.
Mutta tämä, että joulusta hössöttäminen aloitetaan kaupallisista syistä jo lokakuun alussa on aivan typerää.
No ihan sairastahan tuo jo on. Sama kun joululauluja juhannuskokon ympärillä lauletaan. Ihmiset on sekoamassa, vuosi vuodelta pahemmin.
Halloween syksyllä ja Joulu marras-joulukuussa on keinot kestää loppuvuosi.
Sitten tammikuussa voi mennä hetken jollain New Year New Me-haipeilla, helmi-maaliskuussa hieman kyykkää mut kevättä jo odotellaan, ja huhtikuussa sitten alkaa taas helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Ostin kesälomareissulla kaikki joululahjat kun valikoima ja hintataso on ihan eri kuin suomessa
Mekin teimme ennen niin. Nyt kaikki omaiset ovat kuolleet, eikä ole enää kenelle lahjoja ostaa.
Emme osta mieheni kanssa toisillemme mitään, koska oikeasti se on turhaa. Meillä on jo kaikkea, mistään ei ole tarvetta.
Syömme herkkuja, kuuntelemme joululauluja ja muistelemme Vapahtajamme syntymää, jonka kunniaksi laitamme joulutähden ikkunaan loistamaan.
Siinä on meidän joulu, ihana sellainen. Ei mitään krääsää eikä turhuutta.
Joulunalusaikahan on kivempaa mitä itse joulu, jos on tällainen kunnon jouluttaja. Itse joulu on aina vähän sellainen antikliimaksi että aijaa tässäkö se sitten oli. Ihanaa ostaa joulusuklaita jo pian, virittää valoja ja laittaa tunnelmaa, paistaa vaikka pienen kinkun. Voi nauttia hyvistä puolista ilman sitä sukulointia ym. ihan rauhassa kotonaan.
Siksi kun sitä tyrkytetään , ostin jo pandan suklaarasian, mutta arvaa säilyykö se jouluun...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ajattelin ennen noin, mutta tänä vuonna aion laittaa joulumaista tunnelmaa jo hyvissä ajoin. Varmaan tässä kuussa jo. Kukapa sen estäisi?
Suomessa joulu on minusta aina ollut vähän ankea, kun se itse tärkein juhla tuntuu olevan yhdessä päivässä ohi.
Ei sen noin tarvitse olla, enkä itse sitä ainakaan tuolla tavoin koe. Jos perinteistä haetaan taustatukea, niin wanhan ajan tapojen mukaan "Joulu aikaa" on 21 joulukuuta - Nuutin päivä, 13 tammikuuta. Siinä on aika monta päivää aikaa syödä joulu ruokaa jne.
Mutta tämä, että joulusta hössöttäminen aloitetaan kaupallisista syistä jo lokakuun alussa on aivan typerää.
No mutta kun ei sitä tarvitse aloittaa kaupallisista syistä. Itse en aio ostaa mitään. No, aineksia piparkakkuihin toki.
Noinhan se joulu alunperin oli pitkä juhlakausi, ja monissa muissa maissa sitä vietetään vielä muutaman päivän. Mutta kyllä Suomessa tuntuu olevan tosi yleistä, että vain jouluaattoa pidetään tärkeänä juhlana. Aatonaatto tuntuu ihan arkiselta. Joulupäivänä sitten vain röhnötetään ja juhlatunnelma on poissa. Tapaninpäivänä valmistaudutaan jo lähtemään alennusmyynteihin. Tällaiselta se tuntui jo lapsuudessani 90-luvulla, saatikka sitten nykyään.
Mietin joulua, koska se voi olla viimeinen joulu isän kanssa.
Halloween ei kuulu Suomeen. Se on amerikkalaisten typerä demoninen riekuntajuhla.
Suomen perinteessämme on aina ollut pyhämiestenpäivä eli nykyään pyhäinpäivä.