Koen, että yhteiskunta on pettänyt minun sukupolveni
Olen 34-vuotias.
Minä kävin kiltisti kouluni ja kaikki kouluvuodet hoettiin "sitten kun olette työelämässä, niin suurten ikäluokkien jäädessä eläkkeelle saatte valita työpaikkanne". Ollessani lukiossa vuonna 2008 iski lama, josta ei ole koskaan toivuttu kunnolla. Suurten ikäluokkien työpaikkoja ei avattukaan, vaan eläköityessä virat lakkautettiin ja työt jaettiin muille. Opiskelin yliopistossa vakaana pidetyn alan tutkinnon, mutta alalla on ollut paljon pätkätöitä ja työttömyyttä. Itse olen saanut vakituisen työpaikan, mutta palkka ei päätä huimaa. Palkka ei tule koskaan nousemaan millekään huipputasolle. Töitä on tosi paljon ja työ uuvuttaa, sillä nykyisin tehdään useamman ihmisen työt kuin ennen. Työtahti on kiristynyt ja vaatimustaso koventunut.
Asuntojen hinnat ovat kalliit, koska minun ja puolison työt ovat pk-seudulla eikä töiden vuoksi ole mahdollisuutta muuttaa muualle. Siinä missä sain asua lapsuudessani isossa omakotitalossa, täytyy nykyisellä hintatasolla tyytyä rivitaloon/kerrostaloon. Terveydenhuollosta on karsittu hurjasti palveluita eikä lapsellemme järjesty juuri mitään perustarkastuksia tms, jotka olivat lapsuudessani itsestäänselvyys. Halusimme puolison kanssa elää lapsiperhe-elämää, mutta lapsiluku jäi yhteen. Kahden hieman alle keskituloisen palkoilla ei ole vara kustantaa useammalle lapselle kaikkea olettaen, että terveydenhuolto menee tästä vieläkin huonommaksi. Lapsia ja lapsiperheitä kohtaan ilmapiiri on koventunut, empatiaa ja tukea on vaikea saada. Tukiverkkoja meillä ei ole, eikä yhteiskunta tarjoa lapsiperheille samanlaisia tukimuotoja kuin vuosikymmeniä sitten.
Maksan monen muun tavoin joka kuukausi melkoisen summan veroja (kyllä se noin tonni tuntuu minun lompakossani), mutta yhteiskunta sakkaa. Tiet on kuoppaisia ja vailla päällystämistä, julkiseen terveydenhuoltoon en saa aikuisena aikoja, paikalliset koulut ovat homeessa jne. Välillä mietin, miten ikäisilleni on jäänyt huonot kortit käteen. Työelämä on todella vaativaa, palkkojen myötä ostovoima on huono, asunnot ovat kalliita, yhteiskunnan peruspalvelut eivät enää toimi jne.
Ap
Kommentit (314)
tämä on se lopputulos, kun rahajärjestelmämme on velkapyramidihuijaus. Hinnat nousee, rahan arvo laskee, rahat keskittyvät yhä harvemmille ja koko ajan pitäisi tehdä enemmän ja kovemmin hommia, että saadaaan velat maksettua.
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Itse synnyin 1987 ja asiani ovat oikein hyvin. Valtio voisi toki vähän vähempi verottaa, mutta muutoin hommat kunnossa ja töitä riittää!
Kirjoittanut Pentti, synt. 1955
Koska meille on valehdeltu. Ei päättäjät ole suomalaisten asioita ajanut pitkään aikaan. Eliitti elää omassa kuplassaan. Mihin meidän rahat oikeasti menevät. Siitäkin meille on valehdeltu.
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin monta kertaa, olenko itse kirjoittanut tekstin. Sama pettymys yhteiskuntaan. Verot menee jonnekin muualle kuin meidän ikäpolvelle, jotka tällä hetkellä kannamme suurimman vastuun työelämässä ja pienistä tulevaisuuden suomalaisista.
No sehän on veronmaksun idea. Työtä tekevät maksavat, lapset ja vanhukset ja muut itsestään huolta pitämään kykenemättömät hoidetaan. Ei niitä veroja itselle makseta. Hyödyt systeemistä sitten, kun itse tarvitset apua.
Mielestäni lapsiperheet ovat niitä, jotka yhteiskunnassa eniten tarvitsevat apua ja tukea. Matalan syntyvyyden aikana kun joku viitsii tuottaa uusia suomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaisi tietää miksi terveydenhuolto on ajettu alas. Mitä siellä kulisseissa on puhuttu. Sotien jälkeen haluttiin rakentaa hyvinvointivaltio. Nyt se halutaan tuhota. Liian kauan ollut liian hyvin? Vai eikö ihmisillä saa olla hyvin? Tämä ei ole enää se esimerkillinen valtio, joka se joskus oli. Yksityiselläkään käynti ei takaa, että saa hyvää hoitoa.
Tabu, josta ei saa puhua: vanhukset eivät uskalla kuolla/heidän läheisensä eivät halua vanhuksen kuolevan. Meidän terveydenhoito pullistelee +80 v potilaita, joille tehdään vielä isojakin leikkauksia ja hoitoja eliniän pidentämiseksi ja sen parantamiseksi. Sitten lapset, nuoret ja työelämässä olevat jäävät hoitamatta, kun hoidetaan näitä vanhuksia. Miksi kukaan ei sano, että kyllä se kasikymppinen on jo elämää nähnyt riittävästi ja jos terveys ei enää kestä, niin on aika kuolla?
Voi että ärsyttää nämä tyhmät oletukset!! Vanhuksilla ON OIKEUS ELÄÄ JA SAADA HOITOA SAIRAUKSIINSA!! Yhtä suuri oikeus kuin kenellä vaan. Just luin kuinka Suomen vanhustenhoidosta säästetty koko ajan ja se on Itä-Euroopan tasolla. Ja sitten jotkut kehtaavat valehdella että vanhuksia hoidetgaan liikaa!!
En minä omaisena ole vaatinut vanhuksia elämään vaan HE ITSE sitä ovat halunneet ja toivoneet hoitoa! Eivät mitään v-tun eutanasiaa.
Ja näin sairaita viestejä yläpeukutetaan!
Köyhää ja merkityksetöntä elämä ilman vanhuksia.
Karkeasti ottaen noin vuoden 1974 jälkeen syntyneet ovat maksaneet systeemiin sisään enemmän kuin ovat saaneet. Kaikki edut on leikattu tuon vuoden jälkeen syntyneiltä. Boomerit tekivät pienimmät ikäluokat ja tyhjensivät pajatson.
Milloin kiltteys on johtanut mihinkään hyvään?
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin monta kertaa, olenko itse kirjoittanut tekstin. Sama pettymys yhteiskuntaan. Verot menee jonnekin muualle kuin meidän ikäpolvelle, jotka tällä hetkellä kannamme suurimman vastuun työelämässä ja pienistä tulevaisuuden suomalaisista.
No sehän on veronmaksun idea. Työtä tekevät maksavat, lapset ja vanhukset ja muut itsestään huolta pitämään kykenemättömät hoidetaan. Ei niitä veroja itselle makseta. Hyödyt systeemistä sitten, kun itse tarvitset apua.
Toimivassa talousjärjestelmässä ei juuri veroja edes tarvitsisi yhteiskunnan rahoittamiseen vaan verotusta käytettäisiin vain lähinnä haitallisten ilmiöiden hillitsemiseen.
Rahan tulisi olla vaihdannan väline. Ei niukka tuotantoresurssi, jota yksityiset pankit tarjoavat. Tämä on keskeinen osa velkapyramidihuijausta ja ihmiskunnan orjuutusta. Sokeat eivät vain näe tätä.
Vierailija kirjoitti:
Joo mutta ette ole kantaneet sitä vastuuta vielä 30-40 vuotta kuten yhä työelämässä olevat 60- ja 70-luvulla syntyneet. Mitä teidän ikäset marisee yhtään mitään kun ette vielä ole mitään tehneetkään. Ja miettikääpäs nyt hieman millaista mahtoi olla sillä sukupolvella jotka oli 40-luvulla kolmekymppisiä. Pettikö yhteiskunta heidät jotka viettivät teidän iässä 5 vuotta rintamalla ja lapset synnytettiin saunassa? Tai heidät, jotka saivat lapsensa 60-ja 70-luvulla kun ei ollut päiväkoteja eikä mökeissä juoksevaa vettä eikä sisävessoja. Älkää nyt viittikö! Muista seuraavan kerran kun menet yöllä vessaan, millaista olisi lähteä ulos kylmään huussiin ja pyyhkiä pllu ja prse sanomalehteen. Siinä teille sukupolvipettymystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaisi tietää miksi terveydenhuolto on ajettu alas. Mitä siellä kulisseissa on puhuttu. Sotien jälkeen haluttiin rakentaa hyvinvointivaltio. Nyt se halutaan tuhota. Liian kauan ollut liian hyvin? Vai eikö ihmisillä saa olla hyvin? Tämä ei ole enää se esimerkillinen valtio, joka se joskus oli. Yksityiselläkään käynti ei takaa, että saa hyvää hoitoa.
Tabu, josta ei saa puhua: vanhukset eivät uskalla kuolla/heidän läheisensä eivät halua vanhuksen kuolevan. Meidän terveydenhoito pullistelee +80 v potilaita, joille tehdään vielä isojakin leikkauksia ja hoitoja eliniän pidentämiseksi ja sen parantamiseksi. Sitten lapset, nuoret ja työelämässä olevat jäävät hoitamatta, kun hoidetaan näitä vanhuksia. Miksi kukaan ei sano, että kyllä se kasikymppinen on jo elämää nähnyt riittävästi ja jos terveys ei enää kestä, niin on aika kuolla?
Väitteesi eivät pidä paikkaansa. Ei ketään ole väkisin hoidettu enää pitkään aikaan, pikemminkin päinvastoin. Hoitokodissa jätetään vähän ikkunaa auki, niin keuhkokuume hoitaa armolähdön useammalle. Ja erilaisia raskaita hoitoja ei enää tehdä hauraille, ei vaikka ne omaiset kuinka kiukuttelisivat. Terveydenhuollon kaaos johtuu siitä, että vanhempia ikäluokkia on enemmän, vaikka he ovatkin terveempiä kuin senikäiset ennen. Kahdeksankymppiset nykyisin ovat kuin 60-v. 80-luvulla. Suomessa terv. huolto on aliresurssoitu tahallaan, kysykää miksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoomus ja kokoomuksen vaalirahoittajat.
Näköjään täällä on joku muukin joka tietää millaista pa*kasakkia Kokoomuksen porukoissa on. Sanotaan, että persut haluavat ulkopuolelta tulevat uuniin. No Kokoomukselle käy ihan Suomen kansa. Ei ole niin sivistyspuolue mitä väitetään.
Ei ole sivitys- eikä talouspuolue ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni lapsiperheet ovat niitä, jotka yhteiskunnassa eniten tarvitsevat apua ja tukea. Matalan syntyvyyden aikana kun joku viitsii tuottaa uusia suomalaisia.
Näin juuri, tukea pitäisi saada.
Eläkkeitä maksetaan 37 miljardia ja niistä 4/5 osaa maksetaan nyt työssäkäyvien palkkojen eläkemaksuista.
Ansiosidonnaista maksettiin viime vuonna vain 1,9 miljardia ja siitä leikattiin 400 € KUUKAUDESSA ja työt on pätkätöitä.
Tosin me työikäiset emme aio osallistua eläkeläisten hoitoon, että kurjat ajat myös eläkeläisille tulossa.
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.
Kuka noita hoitaa, kun heille tulee terveysongelmia. En minä ainakaan. Kokoomuslaiset varmaan.
Vierailija kirjoitti:
No en ajattele noin öö isolla tasolla, että yhteiskunta olisi jotenkin pettänyt minut, tai yleensäkään, en ajattele siten, että yhteiskunta olisi mitään velkaa minulle tai kenellekään. Vähän nuorempana kuin sinä, oli meidänkin lapsuudessa 90-luvun laman vaikutuksia, ja myös lama/taantuma alkaen 2008-...
On totta, että palvelut huononee kokoajan, ja töissä sama työmäärä tehdään vähemmillä resursseilla ja työntekijöillä... Se vaan on niin.
Yhteiskunta on nimenomaan veronmaksajia varten. Päättäjien pitäisi tehdä päätökset sen mukaan, että yhteiskunta toimii kuten pitää. Näin ei ole käynyt vuosikymmeniin. On vaan otettu lisää velkaa ja jaeltu rahaa kaikenmaailman tukina ja etuuksia niin koti- kuin ulkomaillekin. Osa on ollut ihan turhia ja on edelleen, kaikenmaailman tukilomia ja nuorille häiriköille kuntoutusrahoja jne. Nykypäivän haasteet eli ikärakenne ja työttömyys eivät ole syntyneet hetkessä. On ollut jo vuosikymmeniä tiedossa, että suuret ikäluokat vanhenevat ja tarvitsevat hoivapalveluja. On ollut myös jo vuosikymmeniä tiedossa että automaatio ja tekoäly vie työpaikkoja. Mitään ei ole kuitenkaan tehty asioiden hyväksi ja nyt ollaan sitten siinä tilanteessa, että on tehtävä leikkauksia, joilla on suora vaikutus ihmisten elantoon. Tiet ja terveydenhuolto on retuperällä. Tulevaisuudessa joudutaan terveydenhuollossa yhä enemmän priorisoimaan, että kuka saa hoitoa ja kuka ei. Koulujärjestelmä on ihan kaoottinen. Virossa homma toimii, kun siellä on edelleen vanhoja opetusmetodeja käytössä ja kuri luokassa. Koen, että yhteiskunta ja päätttäjät nimenomaan ovat meille velkaa. He ovat asettuneet ehdolle, koska mielestään ovat hyviä hoitamaan yhteiskunnan asioita ja pitävät itsellään korkeaa palkkatasoa ja etuuksia vielä kansanedustajauran jälkeenkin.
Suuret ikä luokat on 1946-1950 syntyneet. Eli ovat nyt 74-78 vuotiaita. He jäi eläkkeelle 10-15 vuotta sitten, eläkejärjestelyin ja työkyvyttömyyseläkeiden turvin jopa yli 20 vuotta sitten. Hieman ihmettelen miten teille saatiin myytyä sama suuret ikäluokat matra mikä myytiin X sukupolvelle. Vai johtuuko se siitä, että nykyajan nuoret ei ajattele enää yhtään mitään ja kun yleissivistys on olematon niin uskotaan mitä puppua tahansa.
Sun ei tarvitse lopettaa aloitusvalitusta allekirjoituksella "Ap".
Suomalaiset nauroivat vielä 20 vuotta noista asioista Venäjälle.
Kun sosiaaliohjaaja soittaa, että täytyisi pitää palaveri aivoinfarktin saaneen eläkeläisen kotihoidosta niin suljetaan puhelin.
Emme ala ilmaispiiaksi vapaa-ajalla hoitamaan eläkeläisiä. Työt on pätkätöitä ja hallitus leikkasi ansiosidonnaisesta 400 euroa kuukaudessa. En laita euroakaan linja-autolippuun sen takia, että menisin auttamaan jotain eläkeläisiä.
Vai meinaako kokoomus ostaa omaisille autot ja maksaa niiden kulut?
Taas yksi joka kuvittelee, että nuoruus kulkee hänen mukanaan. Näin törkeää vihapuhetta en ole ennen nähnyt missään. Tulet itsekin vanhaksi ellet kuole omaan tyhmyyteesi jo nuorena. Kyllä haluat piikin sijasta hoitoa sinäkin kasikymppisenä.