Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koen, että yhteiskunta on pettänyt minun sukupolveni

Vierailija
01.10.2024 |

Olen 34-vuotias.

Minä kävin kiltisti kouluni ja kaikki kouluvuodet hoettiin "sitten kun olette työelämässä, niin suurten ikäluokkien jäädessä eläkkeelle saatte valita työpaikkanne". Ollessani lukiossa vuonna 2008 iski lama, josta ei ole koskaan toivuttu kunnolla. Suurten ikäluokkien työpaikkoja ei avattukaan, vaan eläköityessä virat lakkautettiin ja työt jaettiin muille. Opiskelin yliopistossa vakaana pidetyn alan tutkinnon, mutta alalla on ollut paljon pätkätöitä ja työttömyyttä. Itse olen saanut vakituisen työpaikan, mutta palkka ei päätä huimaa. Palkka ei tule koskaan nousemaan millekään huipputasolle. Töitä on tosi paljon ja työ uuvuttaa, sillä nykyisin tehdään useamman ihmisen työt kuin ennen. Työtahti on kiristynyt ja vaatimustaso koventunut.

Asuntojen hinnat ovat kalliit, koska minun ja puolison työt ovat pk-seudulla eikä töiden vuoksi ole mahdollisuutta muuttaa muualle. Siinä missä sain asua lapsuudessani isossa omakotitalossa, täytyy nykyisellä hintatasolla tyytyä rivitaloon/kerrostaloon. Terveydenhuollosta on karsittu hurjasti palveluita eikä lapsellemme järjesty juuri mitään perustarkastuksia tms, jotka olivat lapsuudessani itsestäänselvyys. Halusimme puolison kanssa elää lapsiperhe-elämää, mutta lapsiluku jäi yhteen. Kahden hieman alle keskituloisen palkoilla ei ole vara kustantaa useammalle lapselle kaikkea olettaen, että terveydenhuolto menee tästä vieläkin huonommaksi. Lapsia ja lapsiperheitä kohtaan ilmapiiri on koventunut, empatiaa ja tukea on vaikea saada. Tukiverkkoja meillä ei ole, eikä yhteiskunta tarjoa lapsiperheille samanlaisia tukimuotoja kuin vuosikymmeniä sitten.

Maksan monen muun tavoin joka kuukausi melkoisen summan veroja (kyllä se noin tonni tuntuu minun lompakossani), mutta yhteiskunta sakkaa. Tiet on kuoppaisia ja vailla päällystämistä, julkiseen terveydenhuoltoon en saa aikuisena aikoja, paikalliset koulut ovat homeessa jne. Välillä mietin, miten ikäisilleni on jäänyt huonot kortit käteen. Työelämä on todella vaativaa, palkkojen myötä ostovoima on huono, asunnot ovat kalliita, yhteiskunnan peruspalvelut eivät enää toimi jne.

Ap

Kommentit (314)

Vierailija
21/314 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaisi tietää miksi terveydenhuolto on ajettu alas. Mitä siellä kulisseissa on puhuttu. Sotien jälkeen haluttiin rakentaa hyvinvointivaltio. Nyt se halutaan tuhota. Liian kauan ollut liian hyvin? Vai eikö ihmisillä saa olla hyvin? Tämä ei ole enää se esimerkillinen valtio, joka se joskus oli. Yksityiselläkään käynti ei takaa, että saa hyvää hoitoa. 

Sotien jälkeen ikärakenne ja sosiaalimenot olivat aivan erilaisia kuin nykyisin. Lapsia ei ole syntynyt tarpeeksi ja terveydenhoito pitää ihmiset hengissä liian pitkään, mikä on sekä taloudellisesti, että sosiaalisesti mahdoton yhtälö.

Sotien jälkeen juurikin syntyi paljon lapsia. 

Tuotahan minä juuri tarkoitin. Sotien jälkeen oli nuorempi ikärakenne, mikä on hyväksi valtiolle ja taloudelle. 

Vierailija
22/314 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yliopistolla opiskelevat lapset puhuvat jatkuvasti, että on pakko alkaa valmistautumaan siihen, että yliopiston jälkeen on muutettava ulkomaille töiden perässä. Työpaikkoja akateemisolle aloille ei näillä näkymin tule olemaan suomessa paljoa tarjolla, koska lääkäriksi lapseni eivät opiskele. Vain lääkärit ja hoitajat saavat töitä suht helposti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/314 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloinkahan te ymmärrätte että olette vapaita orjia.  Rikastumaan ette pääse ja nyt meidät tullaan orjuuttamaan lopullisesti. 

Vierailija
24/314 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin monta kertaa, olenko itse kirjoittanut tekstin. Sama pettymys yhteiskuntaan. Verot menee jonnekin muualle kuin meidän ikäpolvelle, jotka tällä hetkellä kannamme suurimman vastuun työelämässä ja pienistä tulevaisuuden suomalaisista.

Vierailija
25/314 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ajattele noin öö isolla tasolla, että yhteiskunta olisi jotenkin pettänyt minut, tai yleensäkään, en ajattele siten, että yhteiskunta olisi mitään velkaa minulle tai kenellekään. Vähän nuorempana kuin sinä, oli meidänkin lapsuudessa 90-luvun laman vaikutuksia, ja myös lama/taantuma alkaen 2008-... 

On totta, että palvelut huononee kokoajan, ja töissä sama työmäärä tehdään vähemmillä resursseilla ja työntekijöillä... Se vaan on niin.

Vierailija
26/314 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaisi tietää miksi terveydenhuolto on ajettu alas. Mitä siellä kulisseissa on puhuttu. Sotien jälkeen haluttiin rakentaa hyvinvointivaltio. Nyt se halutaan tuhota. Liian kauan ollut liian hyvin? Vai eikö ihmisillä saa olla hyvin? Tämä ei ole enää se esimerkillinen valtio, joka se joskus oli. Yksityiselläkään käynti ei takaa, että saa hyvää hoitoa. 

Kokoomus ja kokoomuksen vaalirahoittajat.

Vierailija
27/314 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä aloittajan asennetta.

Ihan jos miettii maailman tapahtumia, joihin Suomi ei ole ollut osallinen mutta jotka kuitenkin vaikuttavat meihin välillisesti. Yheiskunta "petti" varmasti sotasukupolvetkin tai heidän edeltäjänsä, mutta mihin nuo saivat kestovalittaa. En sano että ilmeetön raataminen olisi tavoiteltava ihanne, mutta nykyinen tyytymättömyyden ja lapsellisen vertailun kulttuuri (netissä) on jotain ihan älyvapaata. Nyt hei eletään kehnoa aikaa, pääsikö tätä kukaan valitsemaan! Itse olen viisikymppinen monella tapaa osaton ja silti perustyytyväinen kerrostalorauhastani ja vakityöstäni. Miksi juuri minun pitäisi saada se omakotitalo? Omistusasunnon saatan periä joten tuossa olen onnekas.

Siitä samaa mieltä, että pk-seutu ei ole tällä hetkellä se paikka jossa itsekään haluaisin asua muualta tulleena, mutta tiedän lähteväni täältä ehkä jo lähivuosina. Alkaisin lapsiperheenä miettiä voisiko asua kehyskun

Kyllä minä ymmärrän aloittajaa. Hyvä pohtia miten tämä yhteiskunta on muuttunut. Sitä lapsuuden lintukotoa ei enää ole. Olen minäkin tyytyväinen omaan elämääni, mutta yhteiskunnan tilanne on erittäin huono. Olen tyytyväinen, että sain aloittaa koulun 80-luvulla. 

Vierailija
28/314 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en ajattele noin öö isolla tasolla, että yhteiskunta olisi jotenkin pettänyt minut, tai yleensäkään, en ajattele siten, että yhteiskunta olisi mitään velkaa minulle tai kenellekään. Vähän nuorempana kuin sinä, oli meidänkin lapsuudessa 90-luvun laman vaikutuksia, ja myös lama/taantuma alkaen 2008-... 

On totta, että palvelut huononee kokoajan, ja töissä sama työmäärä tehdään vähemmillä resursseilla ja työntekijöillä... Se vaan on niin.

Ehkä et maksa veroja? Jos koet noin

Vierailija
29/314 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokoomus ja kokoomuksen vaalirahoittajat.

Näköjään täällä on joku muukin joka tietää millaista pa*kasakkia Kokoomuksen porukoissa on. Sanotaan, että persut haluavat ulkopuolelta tulevat uuniin. No Kokoomukselle käy ihan Suomen kansa. Ei ole niin sivistyspuolue mitä väitetään. 

Vierailija
30/314 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinne terveydenhuoltoon jää yhä korkeampi palkkaisia lääkäreitä ja muita paperinpyörittäjiä. Jokaisella pikku hyvinvointialueilla sadoittain johtajia. Ihan oikeasti se luku oli jotain yli 600 johtaja-nimikkeellä olevaa.

31/314 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin monta kertaa, olenko itse kirjoittanut tekstin. Sama pettymys yhteiskuntaan. Verot menee jonnekin muualle kuin meidän ikäpolvelle, jotka tällä hetkellä kannamme suurimman vastuun työelämässä ja pienistä tulevaisuuden suomalaisista.

No sehän on veronmaksun idea. Työtä tekevät maksavat, lapset ja vanhukset ja muut itsestään huolta pitämään kykenemättömät hoidetaan. Ei niitä veroja itselle makseta. Hyödyt systeemistä sitten, kun itse tarvitset apua.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
32/314 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että aika moni aikuistuttuaan katsoo taaksepäin ja näkee lapsuutensa aikakauden parempana kuin nykyajan. Joskus näin voi toki ollakin, mutta elämä lapsen näkökulmasta on aivan erilaista kuin aikuisen. Jos olet 34-vuotias, olet syntynyt juuri ennen 90-luvun alun pahaa lamaa (joka oli pahempi kuin vuonna 2008). Voi olla, että vanhempasi tai heidän sukupolvensa muistavat 90-luvun aivan eri tavalla kuin sinä. 

Myös kulutustottumukset ovat muuttuneet. Kun olin lapsi ihanalla 80-luvulla, edes keskiluokalle ei ollut mitenkään tavallista käydä kahviloissa ja ravintoloissa usein, matkustaa ulkomailla, ostaa uutta elektroniikkaa joka vuosi, käydä useissa maksullisissa harrastuksissa tai ylipäätään ostaa turhaa, esim. uusia vaatteita. Mun on nyt helppoa sanoa, että kun oli niin iso talo lapsuudessa, mutta siihenpä ne vanhempien rahat menivätkin. Itse käytän rahaa eri tavalla, mutta tiedosta, että kyse on ainakin osittain omista valinnoista.&nb

Ysärin lama kesti lopulta muutaman vuoden, 2000-luvun alussa oli jo hyvä nousukausi. Vuodesta 2008 on taas jo 16 vuotta aikaa, eikä talous ole koskaan toipunut ennalleen. Eli vähän eri asia...

Vierailija
33/314 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välillä hämmentää iäkkäiden itsekkyys. Kaikki on jo saatu ja halutaan vaan lisää.

Vierailija
34/314 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä et maksa veroja? Jos koet noin

Maksan, ihan tiedoksi vain. Olen saanut myös joskus ihan surkeaa verovaroin kustannettua "palvelua"... Mutta siis, jos on tyytymätön, kannattaisiko sitten tehdä muutoksia omassa elämässä eikä syyttää yhteiskuntaa?

Vierailija
35/314 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tabu, josta ei saa puhua: vanhukset eivät uskalla kuolla/heidän läheisensä eivät halua vanhuksen kuolevan. Meidän terveydenhoito pullistelee +80 v potilaita, joille tehdään vielä isojakin leikkauksia ja hoitoja eliniän pidentämiseksi ja sen parantamiseksi. Sitten lapset, nuoret ja työelämässä olevat jäävät hoitamatta, kun hoidetaan näitä vanhuksia. Miksi kukaan ei sano, että kyllä se kasikymppinen on jo elämää nähnyt riittävästi ja jos terveys ei enää kestä, niin on aika kuolla?

Ei näin! Vaan jos kaksikymppinen tarvitsee esimerkiksi kalliin leikkauksen, on ehkä aika siinä vaiheessa myydä puuta metsästä tai kesämökki tai nostaa sijoituksista rahaa tai nipsaista osa säästötililtä. Yksityisellä saa hoitoa nopeasti. Kenenkään ei tarvitse kuolla 6 miljoonaa pankkitilillä vaan voi hoidattaa itseään todella hyvin viimeisinä vuosina.  Tiedän, ei kaikilla ole hurjia säästöjä mutta suurimmalla osalla on. Etenkin niillä jotka kieltävät ettei ole. 

Vierailija
36/314 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri sotien jälkeen syntyneille buumereille kaikki onnistui. Ihan sama mitä opiskelit niin kaikki menestyi.

Appiukko sanoi jo 90-luvulla, että 70-luvulla ja myöhemmin syntyneet saavat taloudelliset vaikeudet syliinsä. Oikeassa oli, sillä nyt kaikki on vaikeata ja vaativampaa kuin koskaan aiemmin.

Vierailija
37/314 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun sukupolvelleni sanottiin aivan samaa. Eikö olekin ihmeellistä?

-65

Vierailija
38/314 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi neuvolaan ei pääkaupunkiseudulla saa aikoja. Lapsia syntyy vähemmän ja samalla palvelut heikkenee. 

Vierailija
39/314 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi neuvolaan ei pääkaupunkiseudulla saa aikoja. Lapsia syntyy vähemmän ja samalla palvelut heikkenee. 

Oma valinta asua pääkaupunkiseudulla, missä 2050 virallisena kielenä on Arabia.

Vierailija
40/314 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta sinä tulet kyllä olemaan velkaa, ja paljon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi