Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koen, että yhteiskunta on pettänyt minun sukupolveni

Vierailija
01.10.2024 |

Olen 34-vuotias.

Minä kävin kiltisti kouluni ja kaikki kouluvuodet hoettiin "sitten kun olette työelämässä, niin suurten ikäluokkien jäädessä eläkkeelle saatte valita työpaikkanne". Ollessani lukiossa vuonna 2008 iski lama, josta ei ole koskaan toivuttu kunnolla. Suurten ikäluokkien työpaikkoja ei avattukaan, vaan eläköityessä virat lakkautettiin ja työt jaettiin muille. Opiskelin yliopistossa vakaana pidetyn alan tutkinnon, mutta alalla on ollut paljon pätkätöitä ja työttömyyttä. Itse olen saanut vakituisen työpaikan, mutta palkka ei päätä huimaa. Palkka ei tule koskaan nousemaan millekään huipputasolle. Töitä on tosi paljon ja työ uuvuttaa, sillä nykyisin tehdään useamman ihmisen työt kuin ennen. Työtahti on kiristynyt ja vaatimustaso koventunut.

Asuntojen hinnat ovat kalliit, koska minun ja puolison työt ovat pk-seudulla eikä töiden vuoksi ole mahdollisuutta muuttaa muualle. Siinä missä sain asua lapsuudessani isossa omakotitalossa, täytyy nykyisellä hintatasolla tyytyä rivitaloon/kerrostaloon. Terveydenhuollosta on karsittu hurjasti palveluita eikä lapsellemme järjesty juuri mitään perustarkastuksia tms, jotka olivat lapsuudessani itsestäänselvyys. Halusimme puolison kanssa elää lapsiperhe-elämää, mutta lapsiluku jäi yhteen. Kahden hieman alle keskituloisen palkoilla ei ole vara kustantaa useammalle lapselle kaikkea olettaen, että terveydenhuolto menee tästä vieläkin huonommaksi. Lapsia ja lapsiperheitä kohtaan ilmapiiri on koventunut, empatiaa ja tukea on vaikea saada. Tukiverkkoja meillä ei ole, eikä yhteiskunta tarjoa lapsiperheille samanlaisia tukimuotoja kuin vuosikymmeniä sitten.

Maksan monen muun tavoin joka kuukausi melkoisen summan veroja (kyllä se noin tonni tuntuu minun lompakossani), mutta yhteiskunta sakkaa. Tiet on kuoppaisia ja vailla päällystämistä, julkiseen terveydenhuoltoon en saa aikuisena aikoja, paikalliset koulut ovat homeessa jne. Välillä mietin, miten ikäisilleni on jäänyt huonot kortit käteen. Työelämä on todella vaativaa, palkkojen myötä ostovoima on huono, asunnot ovat kalliita, yhteiskunnan peruspalvelut eivät enää toimi jne.

Ap

Kommentit (314)

Vierailija
281/314 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka työskentelee pk seudulla, voi asua muualla. Itse tehnyt niin jo 20 vuotta ja velaton omakotitalo alla :)

Katselee vain sopivan matkan päästä, jotta työmatkat sujuu. Moni yllättyy, kun ei se helsingin sisällä julkisilla kulkeminenkaan niin nopeaa aina ole. Sama aika voi mennä, vaikka kilometrejä olisikin moninkertaisesti.

Juuri näin.

Mulla ei koskaan ole ollut varaa ostaa Helsingistä asuntoa, vaikka työpaikka siellä on aina ollutkin.

Muun muassa pääradan varrelta löytyy halvempiakin ja kun siirtyy pikkuhiljaa pienemmästä isompaan, niin se kyllä nykyäänkin onnistuu. Niin tehtiin ennenkin, eikä kuviteltu, että ensiasunto pitää olla uusi omakotitalo Helsingissä.

Vierailija
282/314 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ongelma ei ole suurten ikäluokkien koko, vaan pienten ikäluokkien koko. Siksi onkin paha juttu, että nyt taas syntyy todella pieniä ikäluokkia, pienempiä kuin satoihin vuosiin.

Jos syntyvyys olisi sillä tasolla, missä se on ollut suunnilleen 1975-2010, kaikki olisi hyvin. Nyt onkin kiire palauttaa lapsiperheiden infra ja tuet hyvälle suomalaiselle tasolle.

Vähän epäilen ettei hyvään syntyvyyteen ole paluuta, kun sinkkuuskin yleistyy kovaa vauhtia. Ei lapsia tule jos ei tule ensin parisuhteita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/314 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliitikot ovat antaneet vallan yrityksille, jotka ahneuksissaan ovat tuhonneet luonnonvarat, vieneet työpaikat kaukomaille ja myyvät meille p-laatua luksushintaan. Olettavat saavansa veronmaksajien maksamat osaajat kuitenkin itselleen, vaativampiin tehtäviin. Kansa haluaa kaikki laitteet ja kulkuvälineet ym. käyttöönsä. Julkishallinto liian raskas. EU lisää kustannuksia ja vastuita koko maailmasta. 

Vierailija
284/314 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns. vapaa markkinatalous on tällainen. Yksityistetään voitot ja sosialisoidaan tappiot. 

Vierailija
285/314 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen saman ikäinen, mutta onneksi, todellakin, päädyin valitsemaan maakuntayliopiston Helsingin sijaan. Tänne jäin ja työllistyin, täällä on ihan mediaanipalkkaisella julkishallinnon töissä olevalla pariskunnalla varaa omakotitaloon yliopistokaupungin lähiössä ja muutenkin ihan hyvään elämään. Lukemani ja kuulemani perusteella kaikki terveydenhuollosta lapsiperheiden palveluihinkin toimii täällä paremmin. Välillä on kyllä joutunut joustamaan ja esim. ajelemaan työmatkaa autolla toiseen kaupunkiin tunnin verran, mutta sen verran hyvä työpaikka oli tarjolla että se kannatti. 

Vierailija
286/314 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sodat ja niiden salliminen pilaa kaikkien elämän naapallolla. Kurjuus, nälänhätä, vaeltaminen, epätoivo. Poliitikot ja YK eivät tee yhtään mitään. Veroparariisit rikkailla ja makea elämä. Muista ei niin väliä. 

Vierailija
287/314 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, kuin niin? Turhaa tyhjää höpinää.

Vierailija
288/314 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nythän on asiat paremmin. Mm asuntolainojen korot on naurettavan alhaisella tasolla olleet jo pitkään. Itse makselin 15% korkoa koko 15v lainan ajan. Yhden nämä nykysukupolvet osaa ja on parempia eli valittaminen ja somessa itkeminen. Tehkää töitä ja lopettakaan kännykän näytön toljottaminen. 

Aina tämä sama itkuvirsi kuinka maksettiin korkeaa korkoa....Vertaapa huviksesi (tai katso tilastoja) siitä, minkä hintaisia asunnot olivat keskimäärin palkkoihin nähden tuolloin korkeiden korkojen aikana. Edes nämä 15% korot eivät tehneet lainan lyhennyksiä korkoineen suhteessa yhtä kalliiksi kun asunnot ovat keskimäärin tänä päivänä. 

Yksinkertaisesti: palkkojen ostovoima on täysin jäljessä, asuntojen hinnat karanneet pilviin --> ihmiset eivät pysty ostamaan keskihintaisia asuntoja keskimääräisellä palkallaan. 

Asunnot oli yhtä kalliit kun nytkin palkkaan suhteutettuna.80-luvun lopulla rivitaloasunto maksoi 6 vuoden palkan ja ok-talo v.-90 melkein 10 vuoden palkan.Nyt saisi samankokoisen asunnon täältä paljon halvemmalla.ja korot ovat pienet.Kuka käskee asua Helsingissä ja valittaa korkeista hinnoista?

Vierailija
289/314 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuonna 2023 eläkkeitä maksettiin 37,8 miljardia https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…

Ja ansiosidonnaista maksettiin vuonna 2023 vain 1,9 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot/

Sehän on hyvä etteivät kaikki ole työttömiä.

Onko sinulla jotain eläkeläisiä vastaan?

Sehän on eläkeläisvihaaja,ei se muuta osaa kuin haukkua eläkeläisiä päivästä toiseen.

Vierailija
290/314 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin monta kertaa, olenko itse kirjoittanut tekstin. Sama pettymys yhteiskuntaan. Verot menee jonnekin muualle kuin meidän ikäpolvelle, jotka tällä hetkellä kannamme suurimman vastuun työelämässä ja pienistä tulevaisuuden suomalaisista.

No sehän on veronmaksun idea. Työtä tekevät maksavat, lapset ja vanhukset ja muut itsestään huolta pitämään kykenemättömät hoidetaan. Ei niitä veroja itselle makseta. Hyödyt systeemistä sitten, kun itse tarvitset apua.

Kyllä, tämä on se kaunis ajatus. Lisäksi oletuksina oli, että BKT kasvaa tasaisesti joka vuosi ja jaettavaa riittää - nyt Suomen talous ei ole juurikaan kasvanut 15 vuoteen. Malli toimi oikein hienosti niin pitkään kunnes osa ihmisistä alkoi ajatella, että kyllä yhteiskunta elättää eikä tarvitsekaan pitää huolta itsestään (ja perheestään), vaikka siihen kykenisi. 

Vierailija
291/314 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap yleistää asioita aivan turhaan.Suurella osalla saman ikäisistä menee aivan hyvin.Tässä lähipiirissä on saman ikäisiä ja kaikilla on ok-talot tai omat asunnot,useampi auto ja 3-4 lasta.ja pärjäävät hyvin vaikka on asuntolainat maksettavana.Ja ovat tavallisia duunareita.

Vierailija
292/314 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vantaalla on roimasti omakotitaloja myynissä alle 200 tuhannen euron hintaan. Eli noin neljän keskimääräisen bruttovuosipalkan verran. Ei tämä nyt niin paha tilanne ole. Sitten jos menee hiukan kauemmas radan varteen, niin satasella saa kelpo talon.

Totta kai ymmärrän, että Ullanlinnassa ja Westendissä on kallista. Yhteiskunta on pettänyt meidät sitten varmaankin siinä mielessä, että on syntynyt mielikuva, jossa Lahti ei kelpaa, vaan Ullanlinna on perusodotus.

Kivitalo Espoossa on pääkaupunkiseudulla aivan normaali tavallisten perheiden toive. Budjetti (tontti + talo): miljoona euroa. Uusi puutalo Vantaalla on alemman keskiluokan toive. Tervetuloa todellisuuteen. 

Vierailija
293/314 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nythän on asiat paremmin. Mm asuntolainojen korot on naurettavan alhaisella tasolla olleet jo pitkään. Itse makselin 15% korkoa koko 15v lainan ajan. Yhden nämä nykysukupolvet osaa ja on parempia eli valittaminen ja somessa itkeminen. Tehkää töitä ja lopettakaan kännykän näytön toljottaminen. 

Aina tämä sama itkuvirsi kuinka maksettiin korkeaa korkoa....Vertaapa huviksesi (tai katso tilastoja) siitä, minkä hintaisia asunnot olivat keskimäärin palkkoihin nähden tuolloin korkeiden korkojen aikana. Edes nämä 15% korot eivät tehneet lainan lyhennyksiä korkoineen suhteessa yhtä kalliiksi kun asunnot ovat keskimäärin tänä päivänä. 

Yksinkertaisesti: palkkojen ostovoima on täysin jäljessä, asuntojen hinnat karanneet pilviin --> ihmiset eivät pysty ostamaan keskihintaisia asuntoja keskimääräisellä palkallaan. 

Asunnot olivat halpoja suhteessa palkkoihin 90-luvun alkupuolella, kun niiden hinnat olivat puolittuneet. Paha vaan, kun moni ei saanut palkkaa, työttömyys oli huipussaan. Vaikka töitä olisi ollut, niin niiden jatkumiseen ei voinut luottaa, joten pankit eivät lainanneet rahaa edes sillä 15% korolla. 

Vierailija
294/314 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaisesti: palkkojen ostovoima on täysin jäljessä, asuntojen hinnat karanneet pilviin --> ihmiset eivät pysty ostamaan keskihintaisia asuntoja keskimä

No jaa, mun rivarini hinta Vantaan rajalla v 94 oli 112 x nettopalkka. 

Nykyisillä nettotuloilla 101x ja korot minimissä joten lainakin lyhentyy

Vierailija
295/314 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat sanat 1965-syntyneellä. Valmistuin ammattiin 1992, jolloin oli suuri lama. Loppui lapsivähennykset verotuksessa, päivähoitoa ei saanut kuin työssäkäyvät. Miten yksinhuoltaja olisi käynyt haastattelussa, kun lapsille ei paikkaa, jos ei ollut perheverkostoa? Kaikki tuet höylättiin ja monet lopetettiin.

Töitä ei ollut ja mitä pitempään olit työtön, sitä paremmin vastavalmistuneet veivät vähätkin paikat. Monella ei ollut mitään mahdollisuutta yrittää mitään, kun mitään muuta kuin koulutusta vastaamatonta työtä oli tarjolla ja sitäkin otettiin haukkana.

Nyt on sitten eläkeikääkin pidennetty. 

Vierailija
296/314 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lapsia ja lapsiperheitä kohtaan ilmapiiri on koventunut, empatiaa ja tukea on vaikea saada. "

Mielestäni ilmapiiri lapsia kohtaan on muuttunut viimeisen 50 vuoden aikana pelkästään empaattisemmaksi, lapsikeskeisemmäksi ja lapsimyönteisemmäksi. Aika kova oli suhtautuminen lapsiin omassa lapsuudessani 70-80-luvuilla. Lapset olivat aikuisten sivutuotteita , pakollinen paha, eikä ketään juurikaan kiinnostanut, mitä lapset tekivät tai jättivät tekemättä. Jos kiusattiin, sanottiin, että älä välitä. Semmosta empatiaa. Ei lapsia kuunneltu. Kuului asiaan, että sai turpiin tai kohdeltiin epäoikeudenmukaisesti vaikka koulussa. 

Ystäväkirjassa saattoi lukea harrastuksissa majojen rakentelu ja kirkonrotta. Nämä kaikki siis itse keksittyjä, omalla ajalla keskenämme innovoituja tekemisiä. Nykyäänhän lapsia ohjataan, kannustetaan kaikessa. 

Vierailija
297/314 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te sitten äänestätte tätä samaa ja uskotaan kaikki lupaukset mitä joku horisee ennen vaaleja. Joku imee pillillä ulkomaille eri maiden rahat johonkin rahasampoon, joskin joku saa takaisin kuten iso yritys, kaikki eivät kuulu siihen ryhmään joka saa tarpeeksi että elää.

Vierailija
298/314 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin samaa aloitusta lukiessani? 70 -lukua kaikki kehuvat täällä miten helppoa silloin oli. Mikä silloinen tukimuoto puuttuu nyt? 

Päivähoito-oikeus  kaikille tuli 90-luvun alussa ja se lienee voimassa nytkin.

Lukion kirjat taisi jonkun vuoden olla 2000-luvulla  maksuttomia mutta ne taisivat palautua itse ostettaviksi?

Tukia saavat edelleen tulorajat alittavat perheet, ei niitä koskaan ole kaikki saaneet.

Vierailija
299/314 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stefu voi pettää

Vierailija
300/314 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin samaa aloitusta lukiessani? 70 -lukua kaikki kehuvat täällä miten helppoa silloin oli. Mikä silloinen tukimuoto puuttuu nyt? 

Päivähoito-oikeus  kaikille tuli 90-luvun alussa ja se lienee voimassa nytkin.

Lukion kirjat taisi jonkun vuoden olla 2000-luvulla  maksuttomia mutta ne taisivat palautua itse ostettaviksi?

Tukia saavat edelleen tulorajat alittavat perheet, ei niitä koskaan ole kaikki saaneet.

Aika moni asia on nykyään paremmin kuin 70- ja 80-luvuilla. Silloin ei ollut mitenkään tavatonta, että keskituloinen ei saanut lapsilleen päivähoitopaikkaa. Jotkut saivat puolipäiväisen, kaikki eivät mitään. Jos päivähoitopaikka olikin, se oli tarkoitettu ainoastaan vanhemman työssäolon ajaksi, jos vanhempi oli sairaana, lapsiakaan ei olisi saanut viedä hoitoon. Muistan ne kolleegat, jotka tulivat  töihin, kun töissä oli sairaana helpompaa kuin kotona lasten kanssa.  Sairaan lapsen hoitovapaita ei ollut. Tässä vain joitain asioita pelkästään päiväkoti-ikäisten osalta, jotka nykyään ovat paremmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi