Ennen asuttiin solussa ja tehtiin iltatöitä lukio-opintojen ohella
Mutta nykylukiolaisia ei vähäänkään vaikuta kiinostavan ilta- ja viikonlopputyöt sen enempää kuin halvassa soluasunnossa asuminen: https://yle.fi/a/74-20114758
Toista oli 90-luvulla vaikka silloinkin oli taantuma päällä.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin yliopisto-opiskelijat asuivat solussa ja tekivät paljon töitä, eivätkä ottaneet lainaa. Sittemmin tuli muutos, että solukämppisten tulot vaikuttavat asumistukeen, joten se siitä. Muutto yksiöön - ei ole järkevää ei, ja lainaa, tai työ + lainaa. Tuloja seurataan ja saatat joutua palauttamaan opintotukia. Ei ole myöskään aina helppoa löytää työpaikkaa. Toki moni haluaa saada oman alan työkokemusta myös. Se on vielä vaikeampaa ja alkaa monesti ilmaisilla työharjoitteluilla. Joku työ siihen kylkeen vielä...
Ikinä ei solukämppien muiden asukkaiden tulot ole vaikuttaneet asumistukeen. Solukämpissä jokaisella on oma vuokrasopimus.
Eri asia sitten, jos porukka on yksityiseltä vuokrannut asunnon, silloin ilmeisesti vaikuttaa se, millainen vuokrasopimus on ollut (jokaisella oma vai yhteinen).
Riippuu ruokakunnan määritelmästä yleisessä asumistuessa.
Ymmärrän jotkut pienemmät paikkakunnat, mutta Helsingissä löytää kyllä opintojen oheen niitä hanttihommia sen verran, että pystyy itse maksamaan sen tarvittavan lisän verran, jos välttämättä haluaa opiskeluaikana asua keskellä Kamppia 30 m2 yksiössä. On vaan liian hyvälle totuttu ja nyt ollaan suossa ja vinkumassa.
Olen lama-ajan lapsi ja kun opiskelin korkeakoulussa 2000-l. alkupuolella, minä ja joka ikinen kurssikaveri kävi 10-15 h viikossa töissä kokopäiväopintojen lisäksi (sillon ei etäilty vaan istuttiin luennoilla keskimäärin 8 h pvä 5 pvä viikossa) ja asui Hoasilla solukämpässä tai Hoasin kaksiossa puolison kanssa. Muutama boheeminpi halusi välttämättä asua jossain Kalliossa yksiössä koska se oli niin coolia ja maksoi itsensä todella kipeäksi, kun vuokra oli 2-3 x Hoasin soluhuoneeseen nähden. Ja se oli täysin oma valinta asua niin kalliilla ja itse myös maksettava.
Tuossa ylen jutussa, jota ette näemmä viitsineet vilkaista, ei puhuttu lukiolaisista, vaan opiskelijoista. Tottahan toki lukilaiset useinmiten asuvat vielä vanhempien hoteissa, mutta opiskelemaan lähtiessä lähdetään jo omilleen.