Ennen asuttiin solussa ja tehtiin iltatöitä lukio-opintojen ohella
Mutta nykylukiolaisia ei vähäänkään vaikuta kiinostavan ilta- ja viikonlopputyöt sen enempää kuin halvassa soluasunnossa asuminen: https://yle.fi/a/74-20114758
Toista oli 90-luvulla vaikka silloinkin oli taantuma päällä.
Kommentit (64)
Höpsistä. Mä asuin ysärin lopulla lukiolaisena ihan lapsuudenkodissa vielä. Ja kesäisin olin kesätöissä.
Toista se oli silloin kuin oli niitä töitä, soluasuntoja ja eikä olleet roskikset lukossa.
En tiedä mitään typerämpää lausetta kuin "kun minä olin nuori.." tai " ennen tehtiin näin...".
Mitä sitten? Maailma muuttuu! Nykynuorten elämä on paljon kuormittavampaa ja monimutkaisempaa kuin esim. kasarinuorten ja sitä aiempien sukupolvien. Kaikki oli silloin paljon suoraviivaisempaa.
Eihän nuoret saa edes kesätöitä nykyään!
Ai jaa, minä 70-luvun lukiolaisena asuin kotona ja illat tein läksyjä. Miten siinä olisi vielä töihin ehtinyt, paitsi kesätöihin.
Milloin ne 90-luvun töissäkäyvät lukiolaiset sitten opiskelivat? Ja miten niille riitti massatyöttömyyden aikaan töitä?
Vierailija kirjoitti:
Toista se oli silloin kuin oli niitä töitä, soluasuntoja ja eikä olleet roskikset lukossa.
Nyt ei voi mennä töihin kun menee tuet. Ja äiti hyvittää sitä omaa paskaa lapsuuttaan omilla lapsille ja kattaa sen pöydän valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitään typerämpää lausetta kuin "kun minä olin nuori.." tai " ennen tehtiin näin...".
Mitä sitten? Maailma muuttuu! Nykynuorten elämä on paljon kuormittavampaa ja monimutkaisempaa kuin esim. kasarinuorten ja sitä aiempien sukupolvien. Kaikki oli silloin paljon suoraviivaisempaa.
Mä tein kesällä kolmea työtä.
- opiskeleva nuori
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei voi mennä töihin kun menee tuet. Ja äiti hyvittää sitä omaa paskaa lapsuuttaan omilla lapsille ja kattaa sen pöydän valmiiksi.
Mä ajan taksia ja puhuin opiskelukaverille, että vuoroja olisi kyllä hänellekin, mutta sen äiti kielsi kun taksin ajaminen on tytölle liian vaarallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- opiskeleva nuori
Oot sitten harvinaisuus. Ihan naurettavaa kesätöidenkin rekry; fiksu kummityttöni joutui kolmiportaiseen hakuun. Työpaikka pikaruokaravintola.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- opiskeleva nuori
Oot sitten harvinaisuus. Ihan naurettavaa kesätöidenkin rekry; fiksu kummityttöni joutui kolmiportaiseen hakuun. Työpaikka pikaruokaravintola.
-eri
Tympii tämäkin kun työ joka ei ole niin vaativa tai arvostettu ei saisi karsia niitä tekijöitä vaan kaikkien pitäisi kelvata. Pikaruokaravintola on asiakaspalvelutyötä ja työ ei sovi kaikkien luonteelle. Työ on välillä myös todella hektistä ja sekään ei sovi kaikkien luonteelle.
Vierailija kirjoitti:
Ennen mentiin vanhana jonkun sukulaisen luo asumaan ja ansaittiin oma ylöspito tekemällä kotitöitä. Nykyään hemmotellaan vanhuksia eläkkeillä ja omilla asunnoilla.
Nämä vanhukset ovat kyllä itse eläkkeensä tienanneet ja asuntonsa säästäneet!
Vierailija kirjoitti:
Ai jaa, minä 70-luvun lukiolaisena asuin kotona ja illat tein läksyjä. Miten siinä olisi vielä töihin ehtinyt, paitsi kesätöihin.
Milloin ne 90-luvun töissäkäyvät lukiolaiset sitten opiskelivat? Ja miten niille riitti massatyöttömyyden aikaan töitä?
Lukion käyminen on aika rankkaa. Kuusi seitsemän tuntia koulua sekä läksyt ja kokeet päälle! Lisäksi vielä kotityöt. Ei siinä enää kouluvuoden aikana töihin ehdi! Kesällä sitten kun ei ole koulua.
Vierailija kirjoitti:
Omaan kotiin muutetaan vasta toisen asteen opintojen jälkeen. Lukioikäisten ei ole edes sallittua asua omillaan.
Mä tunnen nuoria, jotka ovat muuttaneet jo 16-vuotiaana omilleen lukion takia. Oma lapseni muutti 18-vuotiaana kesken lukion.
Mutta suurin osa silti käy toki lukion / amiksen vanhempien luona asuen.
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan lukiolainen eli 16-19 vuotias ei saa vielä asua itsekseen vaan tämän tulee asua vanhempiensa luona omassa lapsuuden kodissaan josta löytyvät isä ja äiti. Jokainen alle 20-vuotias joka asuu itsekseen on heitteille jätetty ja vanhemmat laiminlyövät omaa kasvatusvastuutaan.
Erikoislukioissa on oppilaita eri paikkakunnilta. Eivät heidän vanhempansa muuta lastensa koulunkäynnin takia esim. Helsinkiin.
Eihän tuossa artikkelissa puhuta lukiolaisista mitään!
Ei asuttu eikä tehty, kotona asuttiin ja vanhemmat kustansi, kesätöitä kyllä tehtiin.
Vierailija kirjoitti:
Ennen asuttiin maakuopassa ja syötiin kiviä.
Näin tehtiin ja kesälläkin hiihdettiin 20 kilometrin koulumatkat! Eikä ollut mitään DIGIDIGEJÄ!
Vierailija kirjoitti:
Minä asuin kotona koko lukioajan.
Missä asut nyt?
Moni muukin asia tehtiin ennen eri tavalla. Ei se tarkoita, että olisi ennen ollut paremmin. Kävin lukion 80-luvulla, eikä meidän lukiossa kukaan asunut solussa.
Yksi maalta kotoisin oleva asui sisarustensa kanssa asunnossa, jonka heidän vanhemmat olivat hankkineet heille opiskeluasunnoksi. Vanhemmat sisarukset olivat jo yliopistossa ja pitivät huolta tästä nuoresta lukiolaisesta, ja viikonlopuksi he matkustivat maalle vanhempiensa luo.
Rinnakkaisluokalla toinen maalta kotoisin oleva lukiolainen asui alivuokralaisena yhden eläkkeellä olevan opettajan luona.
Kaupunkilaiset asuivat kotona vanhempiensa kanssa.
Jaa. Mä olen 1974 syntynyt ja ysärillä opiskelin. Mulla oli kiva 35 neliön yksiö, enkä koskaan tehnyt töitä opiskeluaikana. Nostin vaan opintolainaa. Lukioajan tosin asuin vanhemmillani ilmaiseksi, yliopistoon mennessä sitten muutin toiseen kaupunkiin ja ylioppilaskyläyksiöön. Solut eivät silloin olleet suosittuja ollenkaan, ja niitä muutettiinkin vain jopa 17 neliön "itsariyksiöiksi", koska ihmiset menivät mieluummin jopa niihin kuin soluihin.