Ihmiset jotka valittavat rahattomuutta ovat todella rasittavia
Ainakin tällaisen oikeasti vähävaraisen mielestä. Joillain ihan hyvin toimeentulevilla ihmisillä on ihmeellinen tapa läpi keskustelun ottaa esille kuinka heillä on niin huono rahatilanne. Lopettakaa se.
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun valittaa rahapulaa, kertoo itse asiassa sen, että ei hallitse rahankäyttöään, joka kyllä on jokaisen täysjärkisen aikuisen perustaito.
Porvarin mielestä heidän aiheuttama yhteiskunnallinen hätä on vain henkilökohtainen häpeä mistä ei saa puhua?
Onpa yllättävää! Vtun maanpetturi oikeesti, ei tämä tämmöinen narsistinen show muuta mitään.
Tämä on 100% totuus siitä mitä tässä ketjussa tapahtuu, natsîen palkalliset röllit tuhoamassa taas meidän perusturvaa ja solidaarisuutta suojatakseen omaa persustaan kritiikiltä, jota ei saa antaa, koska se on häpeällistä!
Ei hävetä, suututtaa vaan! Kuinka tyhmänä te meitä pidätte?
Taloustaitoja, niitä pitäisi opettaa aikuisille ihmisillekin!
Mulla on pari rahapulaansa valittelevaa, melko pienituloisessa (mutta vakituisessa) työssä olevaa kaveria.
Olen joskus maininnut heille sivumennen tai ihan päälauseessakin esimerkiksi säästämisestä ja sijoittamisesta tai vaikka veroilmoituksen tekemisestä (vähennykset). Molemmat ovat mielestäni aikuiselle suht helppoja juttuja. En itsekään ole ylenmäärin kiinnostunut talousasioista, mutta esim. nuo edellä mainitut asiat ymmärrän ja teen kyllä.
Heitä eivät nuo asiat kiinnosta yhtään. Ei, vaikka esimerkiksi nuo verotukseen liittyvät pikkukikat todennäköisesti säästäisivät satoja ellei tuhansia euroja vuodessa ystävältäni.
Samoin kaikki sopimusten tai lainojen kilpailuttaminen - tietävät kyllä edut, mutta eivät vain jaksa nähdä vaivaa.
Olen sitten ajatellut, että en enää noita mainosta. Mutta tietysti, jos talousasiat eivät kiinnosta tuon enempää, niin ei saisi valittaakaan kauheasti.
Vierailija kirjoitti:
Tjaaha, persk0kkareet valmistelee selkeästi ryöstöretkeä yksinasuvien lompakolle, muista kansalainen vihata lähimmäistäsi, se antaa poliittiselle varkaalle työrauhan!
Alkaako sulla jöpöttää fantsusti aina kun päästät persumaniasi valloilleen?
Moni käyttää aina kaiken minkä saa, jos saa 500e se menee heti, jos saa 3000e se menee heti, kaivo on pohjaton.
Nämä tapaukset ovat aina pa "syntymästä hautaan".
ps sama on muutoin tuon painon kanssa, toiset ovat erilaisilla dieteillä ja laihiksilla koko ikänsä, eikä mikään koskaan muutu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tjaaha, persk0kkareet valmistelee selkeästi ryöstöretkeä yksinasuvien lompakolle, muista kansalainen vihata lähimmäistäsi, se antaa poliittiselle varkaalle työrauhan!
Alkaako sulla jöpöttää fantsusti aina kun päästät persumaniasi valloilleen?
Alkaako sinulla kun levität vihaa omies keskuuteen, onks maanpetos sun kink?
Vierailija kirjoitti:
Joku aika sitten kaverini pyysi mua kahville ja sanoi tarjoavansa. Päivää ennen kahvittelua hän kuitenkin perui tapaamisen, koska hänellä ei ollutkaan varaa mihinkään ylimääräiseen. Kahvikuppi siinä kyseisessä kahvilassa maksaa 2,60 euroa..
Ap
Ette sit voineet siirtää tapaamista vaikka jommankumman kotiin? Ei kavereiden näkemisen tarvitse olla jotain rahaa maksavaa toimintaa aina, varsinkin kun se vitosen kahvittelu voi joskus vaan yksinkertaisesti mennä budjetin yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, varsinkin yksinelävät valittaa vaikka heillä rahaa paljon enemmän kun kulut pienemmät.
Yksineläjät maksavat vuokran, sähkön, vakuutukset yksin joten kulut eivät ole pienemmät, ruokaan tietty vähemmän kuin pariskunnilla.
Yksinelävien pitäisi saada alennusta asunnoista ja muista asumiseen liittyvistä kuluista, koska maksavat niitä yhden ihmisen tuloilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, varsinkin yksinelävät valittaa vaikka heillä rahaa paljon enemmän kun kulut pienemmät.
Yksineläjät maksavat vuokran, sähkön, vakuutukset yksin joten kulut eivät ole pienemmät, ruokaan tietty vähemmän kuin pariskunnilla.
suhteessa siihen ruokaankin menee enemmän. Pakkaukset on perhepakkauksia ja kun haluan syödä kurkkua ja ostan sen, niin en minä sitä kokonaan jaksa syödä ennenkuin se menee pilalle ja näitä hevi juttuja on paljon muitakin.
Vierailija kirjoitti:
Itsekään en rahatilanteestani valita vaikka oikeasti olisi syytäkin.
Ap
Sama täällä, en halua mainostaa, ettei mihinkään ole varaa. Mietin jonkun muun syyn, etten voi osallistua tai sitten säästän pitkän aikaa.
Mun mielestä mainostelijat on enemmän niitä, jotka pärjää ok, mutta haluavat sympatiaa. Tai se on niin kuin tapa.
Joillakin vain on tällainen tapa, siis tuo rahapulasta valitteleminen. Osa ihmisistä myös jotenkin omaa sellaisen asenteen, että nauttivat itsesäälissä rypemisestä. Minulla oli joskus ystävä (nyttemmin erkaannuttu ja asutaan kaukana toisistamme), joka antoi ymmärtää, että oli todella kurjista ja köyhistä oloista kotoisin. Valitteli aina rahapulaansa, mutta kertoi myös siitä, kuinka lapsuudenkodissa oli ollut todella köyhää ja niukkaa ja kurjaa kaikella tavalla. Kaikki asiat huonosti. Pääsin kerran sitten käymään hänen lapsuudenkodissaan: Kiva rivitalo 3 h, olohuone, keittiö järvenrannalla, pianoineen ja parkettilattioineen niin keskiluokkainen koti kuin ikinä olla ja voi. Olin jotenkin aivan hämmentynyt siitä kontrastista. Ilmeisesti hänen vanhemmillaan oli samanlainen tapa surkutella itseään ja taloustilannettaan, ja se oli tarttunut sitten lapsiinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekään en rahatilanteestani valita vaikka oikeasti olisi syytäkin.
Ap
Sama täällä, en halua mainostaa, ettei mihinkään ole varaa. Mietin jonkun muun syyn, etten voi osallistua tai sitten säästän pitkän aikaa.
Mun mielestä mainostelijat on enemmän niitä, jotka pärjää ok, mutta haluavat sympatiaa. Tai se on niin kuin tapa.
Ei ole tapa, on ihan konkreettinen ja akuutti hätä, porvari tietysti kokee sen kiusallisena kun itselle riittää yllimäskyllimäs, ei tulis mieleenkään valittaa, ja jos se ei koske porvaria niin se ei voi eikä saa koskea ketään muutakaan, tai se on niin kuin tapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinelävä säästää jo useita satasia kuukaudessa pelkässä ruoassa!
En mä kyllä puolison ruokia maksele. Tosin en halua, että mullekaan jatkuvasti maksellaan. Äsken kyllä ostin puolisolle pullia kaupasta, mutta oma-aloitteisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja kun sillä yksineläjällä ei ole kuin yksi rahatasku ja sieltä maksaa kaikki isot menot aivan yksin....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun valittaa rahapulaa, kertoo itse asiassa sen, että ei hallitse rahankäyttöään, joka kyllä on jokaisen täysjärkisen aikuisen perustaito.
Porvarin mielestä heidän aiheuttama yhteiskunnallinen hätä on vain henkilökohtainen häpeä mistä ei saa puhua?
Onpa yllättävää! Vtun maanpetturi oikeesti, ei tämä tämmöinen narsistinen show muuta mitään.
Edelleen, suurin osa aikuisista ihmisistä käy töissä ja tienaa itse omat rahansa. Onko tämä täysin vieras konsepti??
Jos ihminen käy palkkatöissä ja tekee edes suurin piirtein kokonaista työaikaa, jää rahaa aivan varmasti enemmän käytettäväksi kuin tukien varassa kotona pötköttävillä.
"Yhteiskunnallinen hätä" = tukia ei tule enää niin helpolla niin paljon.
Pitkäaikaistyötön tuttavani, kuolinpesän omistamassa pienessä mummonmökissä asuva mies valittaa aina, kuinka rahat ei riitä ruokaan eikä mihinkään. Silti joka kerta nähdessämme sätkä joko palaa suupielessä tai sitten hän on käärimässä sitä.
Kuolinpesälle hänen ei tarvitse asumisestaan maksaa kuin sähkömaksun, vesimaksun ja osittaisen jätemaksun verran. Kiinteistöveroa ei maksa, vakuutusta ei tee (periaatteesta).
Polttopuut tekee itse. Omat syömiset ja juomiset joutuu kyllä maksamaan. Käy muutamassa naapurissa aika ajoin ruokapalkalla auttelemassa piha- ym. töissä. Jos ei tupakoisi ja joisi, menot olisivat kuulemma "muutaman satasen luokkaa" kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Yksi elävät saa isommat tuet, vaikka kaksin elävällä menee ihan yhtä paljon rahaa ruokaan, kun on kaksi suuta elätettävänä. Yksinkertainen ihminen, jos ei tätä tajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurikin tämä. Yksinelävillä pitäisi olla korkeampi verotus!
Kun on kasvattanut viisi lasta maailmalle, saisiko nyt nauttia näistä säästöön jäävistä rahoista?
Vierailija kirjoitti:
Joku aika sitten kaverini pyysi mua kahville ja sanoi tarjoavansa. Päivää ennen kahvittelua hän kuitenkin perui tapaamisen, koska hänellä ei ollutkaan varaa mihinkään ylimääräiseen. Kahvikuppi siinä kyseisessä kahvilassa maksaa 2,60 euroa..
Ap
Joskus ei ole edes sitä 2,60e tilillä ylimääräisenä, varmaan itsekin pienituloisena voit samaistua? Jos tuo on sinulle yhdentekevä summa niin olisit voinut tarjoutua lainaamaan rahat tai pyytää kahville luoksesi. Muuten olen samaa mieltä että jatkuva rahatilanteen päivittely on rasittavaa kuunneltavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinelävä säästää jo useita satasia kuukaudessa pelkässä ruoassa!
Kaksin asuvat maksavat vuokran ym. puoliksi joten säästävät aika paljon.
Kaksin asuvat maksaa kalliimpaa vuokraa. Yksiöt on halvempia. Kaksin elävä saa tukia muistaakseni 100-200 euroa vähemmän.
Niin, kansalaiset on nyt vaan hiljaa, kritiikin antaminen on häpeällinen akti!
Ihan oikeesti, SAIRASTA!