Ihmiset jotka valittavat rahattomuutta ovat todella rasittavia
Ainakin tällaisen oikeasti vähävaraisen mielestä. Joillain ihan hyvin toimeentulevilla ihmisillä on ihmeellinen tapa läpi keskustelun ottaa esille kuinka heillä on niin huono rahatilanne. Lopettakaa se.
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, varsinkin yksinelävät valittaa vaikka heillä rahaa paljon enemmän kun kulut pienemmät.
Yksineläjät maksavat vuokran, sähkön, vakuutukset yksin joten kulut eivät ole pienemmät, ruokaan tietty vähemmän kuin pariskunnilla.
Pariskunta tarkoittaa kahta syöjää. Ruokakulut/naama varmaankin suurin piirtein samat tai pariskunnalla hieman halvemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku aika sitten kaverini pyysi mua kahville ja sanoi tarjoavansa. Päivää ennen kahvittelua hän kuitenkin perui tapaamisen, koska hänellä ei ollutkaan varaa mihinkään ylimääräiseen. Kahvikuppi siinä kyseisessä kahvilassa maksaa 2,60 euroa..
Ap
Joskus ei ole edes sitä 2,60e tilillä ylimääräisenä, varmaan itsekin pienituloisena voit samaistua? Jos tuo on sinulle yhdentekevä summa niin olisit voinut tarjoutua lainaamaan rahat tai pyytää kahville luoksesi. Muuten olen samaa mieltä että jatkuva rahatilanteen päivittely on rasittavaa kuunneltavaa.
En pienituloisenakaan peruisi tapaamista 2,60 euron takia, jos olisin siitä jo sopinut. Ja minusta kaverin tapaaminen ei ole "ylimääräistä".
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, varsinkin yksinelävät valittaa vaikka heillä rahaa paljon enemmän kun kulut pienemmät.
Yksineläjät maksavat vuokran, sähkön, vakuutukset yksin joten kulut eivät ole pienemmät, ruokaan tietty vähemmän kuin pariskunnilla.
suhteessa siihen ruokaankin menee enemmän. Pakkaukset on perhepakkauksia ja kun haluan syödä kurkkua ja ostan sen, niin en minä sitä kokonaan jaksa syödä ennenkuin se menee pilalle ja näitä hevi juttuja on paljon muitakin.
Itsellä on tästä erilainen kokemus. Nykyään menee todella vähän ruokakauppaan rahaa verrattuna siihen aikaan, kun asuin vielä ex-miehen kanssa. Ruokaa sai kantaa jatkuvasti ja kyllä parisuhteessa tuli herkuteltuakin enemmän. Nyt on vapaampaa, kun ei tarvitse aina puljata ruuanlaiton kanssa, vaan voi tehdä sitä ruokaa mistä itse tykkään ja kokata harvemmin isompia annoksia. Syön paljon kasviksia, joten joku kurkku nyt menee parissa illassa helposti. Ei hevipakkaukset muutenkaan ole liian isoja, kun opettelee syömään kasviksia ja ei ne heti pilalle mene. Lihapakkaukset ostan isoina perhepakkauksina aina, koska ne ovat halvempia ja osan voi pakastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinelävä säästää jo useita satasia kuukaudessa pelkässä ruoassa!
Miten muka? Pariskuntahan voi säästää ostamalla isompia pakkauksia (sinkulla ne saattaisivat vanhentua).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kaiken joutuu maksamaan yksin: kodinkoneet, huonekalut jne. Kyllä se kalliimmaksi tulee.
Itse valitin rahattomuuttani muutaman vuoden ajan. Se oli kroonista, kun en ollut saanut kuin joitain sekalaisia pätkätöitä. Lähestyn nyt 50 vuoden ikää ja vuosi sitten päätin, että itse on jotain keksittävä, että tästä rahattomuudesta pääsee ylös.
Aloin myymään seksipalveluja. Ihme kyllä, asiakkaita riittää, vaikka olen jo tämän ikäinen ja kaukana nuoruuden hehkeydestä. Asiakkaita otan harvakseltaan, 3-5 viikossa. Sen verran, että saan sen pari tonnia ylimääräistä joka kuukausi. Kyllä ne rahat on nostaneet elämänlaatua kummasti.
Ennen kuin kukaan alkaa haukkumaan horoksi tai mielenvikaiseksi, niin rauhoittukaa. Ihan itse tätä asiaa pohdin pitkään ja täysipäisenä tein tämän ratkaisuni. Tämä ei taatusti sovi kaikille vaihtoehdoksi, mutta omalla kohdallani kaikki on mennyt mutkattomasti.
Rahasta valittaminen ei yleensä ärsytä. Poikkeuksena se kun keski- tai jopa hyvätuloinen antaa ymmärtää olevansa köyhä. On omakotitaloa, autoja, kesämökkiä, lomamatkoja jne. eli oikein keskiluokkaista elämää. Ei, silloin et ole köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Rahasta valittaminen ei yleensä ärsytä. Poikkeuksena se kun keski- tai jopa hyvätuloinen antaa ymmärtää olevansa köyhä. On omakotitaloa, autoja, kesämökkiä, lomamatkoja jne. eli oikein keskiluokkaista elämää. Ei, silloin et ole köyhä.
Käytettävsissä olevat nettotulot määrittää hyvin sen, kuka on köyhä ja kuka ei? Bruttotulot ei voi määrittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten ruokaan menee pariskunnilla enemmän? Vai onko tämä naisen näkökulmasta, jolloin nainen maksaa ruoasta enemmän mutta mies vähemmän kuin yksin? Vai oletetaanko tässä, että jokaisella pariskunnalla on teini-ikäisiä lapsia?
Kaikkein rasittavimpia lienevät ne, joilla hyvät tulot, mutta rahat eivät riitä. Tässä kuussa kahden henkilön tulot käteen 5067€ ja kuitenkin toisen auton 150€ remontin jouduin sijoittamaan seuraavan tilipäivän yhteyteen.
Sinänsä tiedän hyvin mistä tämä meidän persaukisuus johtuu, mutta puoliso ei halua ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Joku aika sitten kaverini pyysi mua kahville ja sanoi tarjoavansa. Päivää ennen kahvittelua hän kuitenkin perui tapaamisen, koska hänellä ei ollutkaan varaa mihinkään ylimääräiseen. Kahvikuppi siinä kyseisessä kahvilassa maksaa 2,60 euroa..
Ap
On voinut tulla jokin yllättävä meno. Lemmikki sairastunut, tavallista suurempi sähkölasku tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen logiikka tuossa nyt on? Yhtälailla yksin asuva voi olla pienillä tuloilla elävä eikä todellakaan jää rahaa paljon enemmän.
Olisi kiva kuulla, mitkä yksinelävän kulut ovat pienemmät (/henkilö) kuin pariskunnan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
On voinut tulla jokin yllättävä meno. Lemmikki sairastunut, tavallista suurempi sähkölasku tms.
Ja se yllättävä meno saadaan kuitattua tuolla parilla eurolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen logiikka tuossa nyt on? Yhtälailla yksin asuva voi olla pienillä tuloilla elävä eikä todellakaan jää rahaa paljon enemmän.
Yksinelävä voi asua pienessä yksiössä ja myydä vaikka auton pois niin ei ole suuria kuluja.
Ei menoja voi tuolla tavalla verrata. Yksiöt ovat neliövuokraltaan kalliimpia kuin kaksiot. Esimerkki: sinkku asuu yksiössä vuokra 500 euroa ja pariskunta asuu kaksiossa vuokra 600 euroa. Kulut/henkilö: sinkku 500 euroa, pariskunnan osapuoli 300 euroa. Sinkku voi tarvita auton. Osa pariskunnista selviää yhdellä autolla, jolloin siinäkin tulisi säästöä (tosin monet tarvitsevat omat autot esim. työmatkojen takia).
raha on niin vanha keksintö, että sitähän on kaikilla. lakakkaa maksamasta niitä veroja, niin säästyy melkonen kasa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinelävä voi asua pienessä yksiössä ja myydä vaikka auton pois niin ei ole suuria kuluja.
Ei menoja voi tuolla tavalla verrata. Yksiöt ovat neliövuokraltaan kalliimpia kuin kaksiot. Esimerkki: sinkku asuu yksiössä vuokra 500 euroa ja pariskunta asuu kaksiossa vuokra 600 euroa. Kulut/henkilö: sinkku 500 euroa, pariskunnan osapuoli 300 euroa. Sinkku voi tarvita auton. Osa pariskunnista selviää yhdellä autolla, jolloin siinäkin tulisi säästöä (tosin monet tarvitsevat omat autot esim.
Sähkölaskukaan ei tuplaannu vaikka asukkaita olisi kaksi.
Valittavat ihmiset ovat rasittavia, kyllä!
Miksi valitatte? Itse teen kahta, välillä kolmea työtä, maksaakseni oman ja lasteni elämisen. Sitä sitten ihmetellään miten jaksat.
Olen kyllä sanonut olevani köyhä, kun ei ole laittaa rahaa johonkin kymppitonnin remonttiin tai autoon, matkusteluun tai muuhun huvikseen kuluttamiseen. Se on totta, että rahaa ei ole tuhlattavaksi, siinä en huijaa, ja pienituloinenkin olen, mutta en kuitenkaan varsinaisesti köyhä. Monelle muulle nuo on kuitenkin mahdollisia asioita ja lähinnä kai heidän rahan kulutukseen vertaan omaani. Sori, jos joku ärsyyntyy. 😄
Mutta kaksiossa ei ole kaksinkertainen hinta verrattuna yksiöön. Esim. Täällä yksiöiden vuokra on 500-700 euroa ja kaksioiden 600-800 euroa.